Situația Poloniei, care încă zboară cu MiG-uri sovietice, imposibil de copiat în România. De ce Armata a fost nevoită să renunțe la programul MiG-29, după doar 13 ani de utilizare
Devine tot mai limpede că ajutorul militar, acordat Kievului de către statele europene, reprezintă o investiție în propria securitate a Europei, iar Polonia este pe deplin conștientă de acest lucru.
Polonia ar putea transfera ultimele avioane de luptă MiG-29 în Ucraina, ceea ce ar putea aduce flota Forțelor Aeriene Ucrainene înapoi pe linia de plutire, mai ales după atacurile rusești de săptămâna trecută care au distrus câteva avioane de luptă ucrainene aflate la sol.
Premierul polonez Donald Tusk a declarat că este de acord să transfere Kievului cele aproximativ 15 MiG-uri rămase în dotarea Forțelor Armate poloneze. Condiția Varșoviei este ca spațiul aerian polonez să fie patrulat de avioane NATO.
Deși s-ar părea că, la acest moment, MiG-29 nu sunt cea mai urgentă nevoie a Forțelor Aeriene Ucrainene (apărarea aeriană este prioritară pentru a proteja avioanele de la sol), gestul Poloniei este unul care trebuie semnalat și salutat.
România a fost nevoită să renunțe la programul MiG-29 după doar 13 ani
Avion de tip MiG-29 al României, în 1992, deasupra aerodromului Mihal Kogălniceanu. Foto: Aviatia.ro
Decizia Varșoviei ne readuce aminte că România a deținut la rândul său aeronave MiG-29, dar a fost nevoită să renunțe la misiunile de zbor, după doar un deceniu de funcționare.
Trebuie spus că România a avut 22 de aeronave MiG-29, cele mai multe intrând în dotarea Forțelor Aeriene Române în 1990. Deja la jumătatea anilor 1990 aeronavele MiG-29 ale României au fost propuse pentru modernizare, fiind dezvoltat un prototip la standardele NATO - MiG-29 Sniper. Programul nu a continuat, iar în 2003, după ce s-a încercat vânzarea fără succes a avioanelor MiG-29, ele au fost retrase oficial, Guvernul optând pentru modernizarea programului MiG-21 LanceR.
Prezent lunile trecute în emisiunea Emisiunea „Obiectiv EuroAtlantic”, difuzată de DefenseRomania, general (r) Ștefan Dănilă a explicat de ce România a ales să renunțe la avioanele MiG-29.
Practic, exista o clauză în contractul de livrare a aeronavelor pentru România, prin care se bloca orice modernizare a aeronavelor fără acordul expres al producătorului, adică Rusia.
”Din păcate, nu am avut licența de reparație capitală pentru MiG-29. S-a încercat o soluție cu statele care aveau această licență, doar că rușii - atunci când au făcut contractele de livrare - au stipulat că statele care au licența de reparație capitală pot efectua acest proces de reparație doar pentru avioanele proprii. Ar fi trebuit să obținem aprobarea rușilor sa chiar să facem reparația capitală la ruși”, declara Ștefan Dănilă, general (r) cu patru stele, primul general de aviație care a deținut funcția de șef al Statului Major General al armatei.
Piesele au fost valorificate de-a lungul timpului, mai precizează generalul, dar avioanele nu pot fi înstrăinate fără acordul rușilor.
***
Nu este clar câte MiG-uri au rămas ucrainenii. De la începutul războiului, erau aproximativ 50, dar, după cum a menționat publicația, în timpul războiului, Ucraina a pierdut cel puțin 28 de MiG-29, ceea ce a fost confirmat de analiști. În total, Polonia și Slovacia au furnizat 27 de MiG pentru înlocuire, dar unele dintre ele nu erau funcționale și au mers la piese de schimb.
Citește și: Acordul de securitate bilateral semnat cu Ucraina prevede posibilitatea doborârii rachetelor rusești deasupra Ucrainei, dacă acestea zboară spre Polonia.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News