Polonia e ”all-in”: Toate F-16, aduse la standardul Viper, cu 3,8 miliarde de dolari. Block 72 e posibil și în cazul României?
În așteptarea primelor aeronave F-35 de generația a cincea, Varșovia are planuri ambițioase cu F-16 aflate în uz: toate cele 48 de F-uri vor fi modernizate la standardul Viper (Block 72).
Viceprim-ministrul și ministrul Apărării Naționale, Władysław Kosiniak-Kamysz, a semnat un contract pentru modernizarea tuturor avioanelor de luptă poloneze F-16. Este vorba despre un contract gigant, de aproximativ 3,8 miliarde de dolari, care va aduce toate avioanele de luptă F-16 Block 52+ ale Poloniei la standardul Viper (Block 72), o tehnologie similară cu ceea ce se găsește inclusiv pe aeronavele F-35.
Ministrul a menționat că acesta este un acord extrem de important atât pentru industria de apărare poloneză, cât și pentru economia acesteia. De fapt, aeronavele vor fi modernizate la Uzina de Aviație Militară nr. 2 din Bydgoszcz, în nord-vestul țării.
Ministrul Apărării Naționale a declarat că, în cei 20 de ani de serviciu, avioanele au fost „foarte bine primite în Forțele Aeriene Poloneze” și piloții polonezi le adoră.
Cu toate acestea, „după 20 de ani, F-16 (în varianta Block 52 - n.r.) sunt insuficiente împotriva amenințărilor”, a declarat ministrul. „Trebuie să îmbunătățim capacitățile de recunoaștere, comunicarea, integrarea cu F-35, tancurile Abrams și Apache, precum și capacitatea de a opera în fiecare domeniu”.
Ce vor moderniza concret polonezii

Avioanele F-16 ale Forțelor Aeriene Poloneze au fost livrate între 2006 și 2008 și sunt considerate printre cele mai capabile avioane F-16 din Europa.
Varșovia a cumpărat avioane F-16 la standardul Block-52, cea mai modernă variantă disponibilă la acea vreme, iar modernizarea (Midlife Upgrade - MLU) la standardul Viper (Block 72) le va face și mai capabile.
Modernizarea include creșterea capacităților în ceea ce privește recunoașterea și comunicarea cu alte echipamente, cum ar fi avioanele F-35 comandate pentru Polonia, a mai declarat oficialul.
Potrivit TheAviationist, avioanele F-16 ale Poloniei ar urma să primească:
Radar AESA AN/APG-83 SABR pentru o detecție mult mai bună, moduri radar avansate, rezistență mai mare la bruiaj;
Computer de misiune MMC 7000AH pentru procesare mai rapidă, suport pentru arme moderne;
Afișaje noi, sisteme de poziționare mai precisă și mai securizată anti-bruiaj (GPS/INS EGI cu SAASM/M-Code);
Sisteme de identificare prieten-inamic de ultimă generație (AIFF AN/APX-126/127 cu Mode 5);
Protecție împotriva rachetelor radar/IR, contramăsuri electronice integrate;
Vizare pe cască prin întoarcerea privirii (JHMCS II), sistem care va fi integrat cu rachete AIM-9X;,
Integrare arme „de top” (JASSM, SDB II, AIM-9X).
Block 72 e posibil și în cazul României, dar puțin probabil

Prin comparație cu flota poloneză (care a fost cumpărată de nouă), toate aeronavele F-16 ale României (atât cele din Portugalia, cât și cele din Norvegia) au trecut deja prin Midlife Upgrade (MLU).
Trebuie spus că F-16 portugheze ale României au fost modernizate la standard M5.2R, în timp ce aeronavele norvegiene au primit versiuni echivalente, M6.5.2.
Toate vor fi modernizate la configurația M6.6, care înseamnă o serie de modificări software care se aliniază cu cele ale Block-70/72 (afișaj îmbunătățit, sistem război electronic, navigație și identificare etc), însă fără a include toate modificările hardware majore, cum ar fi radarul AESA.
O modernizare similară cu cea a Poloniei ar ”mușca” prea mult din bugetul și așa firav al apărării României, iar aeronavele ar putea fi folosite o perioadă prea scurtă de timp, comparativ cu un MLU, pentru a merita investiția.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News