Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Polonia vs. România. Avioanele F-16 poloneze au atins o bornă istorică a orelor de zbor. Și vor rămâne „vioara întâi” încă mult timp
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Polonia a fost prima țară din regiune care a achiziționat și operat avioane americane F-16. Și, recent, F-urile polonezilor au atins un prag psihologic: 100.000 de ore de zbor.
F-16 polonez. Sursă foto: Ministerul Apărării din Polonia
F-16 polonez. Sursă foto: Ministerul Apărării din Polonia

Imediat după Polonia, următoarea țară din regiune care s-a îndreptat către F-16 am fost noi. Există însă diferențe notabile asupra celor două programe.

De subliniat și faptul că în prezent Bulgaria și Slovacia au în curs de derulare programe de înzestrare cu avioane F-16, fiind vorba despre avioane noi în versiunea Block 70/72.

 

Polonia și România, două țări care au ales F-16. Cu diferențe notabile însă

 

România a achiziționat avioane F-16 Block 15 MLU. Modernizate de OGMA, aeronavele au configurația M.5.2R.  Avioanele F-16 vor intra în țară într-o nouă etapă de modernizare, când la Aerostar Bacău acestea vor fi aduse la o configurație superioară, respectiv M.6.X.

În ceea ce îi privește pe polonezi, aceștia au achiziționat F-16 noi în versiunea C/D Block 52.

Pe 11 noiembrie avioanele F-16 ale Poloniei vor aniversa 15 ani de când au intrat în serviciul Forțelor Aeriene. Iar dacă noi avem o escadrilă de F-16 ce numără 17 aeronave, polonezii dețin în prezent 48 de avioane F-16 la standardul menționat. 

 

F-16 vor rămâne încă mult timp avioanele principale ale aviației militare din Polonia

 

A fost o achiziție majoră la vremea respectivă. Primul mare program de înzestrare al Poloniei, care a ales avioane F-16 noi, după prăbușirea Cortinei de Fier. F-16 a câștigat licitația organizată de Varșovia la începutul secolului XXI în fața avioanelor Gripen și Mirage 2000, iar primul avion a fost livrat din SUA în 2006.

F-urile polonezilor au fost dislocate de-a lungul timpului în Kuweit, au participat la misiuni în Irak și au înlocuit avioanele MiG-29 în misiunile de Poliție Aeriană din regiunea baltică. Iar în cursul acestor zile cele patru escadrile de F-16 au atins un prag psihologic: 100.000 de ore de zbor.

100.000 de ore de zbor fără niciun incident. Iar ele vor rămâne „vioara întâi” a aviației militare poloneze încă mult timp, în ciuda achiziționării de avioane F-35 prin programul Harpia. Publicația militară poloneză Defence24 precizează că cel mai probabil F-35 va ajunge sub comanda Varșoviei abia prin 2025 sau 2026, în cel mai optimist scenariu.

În acest sens o analiză a sursei citate precizează că în ciuda faptului că F-urile poloneze sunt în versiunea Block 52+, ele vor fi modernizate cel mai probabil la un standard similar cu Block 70/72. Însă este doar o supoziție a jurnaliștilor polonezi, care mai precizează că există indicii că Polonia va mai achiziționa avioane F-16. În acest sens, aviația militară a polonezilor va fi un mixt între avioane de generația a IV-a și avioane de generația a V-a - F-16 și F-35.

 

Noi versul ei. Câte ore zboară în medie polonezii cu avioanele F-16

 

2. Sursă foto... (f-16-polonia-100000-ore-de-zbor_00358600.jpg)

Sursă foto: Ministerul Apărării din Polonia

Cele 100.000 de ore de zbor atinse de polonezi în 15 ani denotă că avioanele F-16 sunt utilizate moderat. Aici ne putem gândi la cazul României, unde există critici cu privire la numărul mic de ore de zbor pe care piloții noștri îl au, nu doar pe bătrânele MiG-uri, cât și pe F-16.

Iar în ceea ce privește F-urile noastre lucrurile se schimbă pentru că vorbim de avioane mult mai complexe pentru care pregătirea piloților e cu adevărat esențială. Acestor date li se adaugă și interminabilele critici cu privire la faptul că orice misiune de interceptare este îndeplinită de LanceR, în ciuda faptului că și F-urile sunt în cadrul programului de Poliție Aeriană. Sigur, diferența costului orei de zbor dintre cele două avioane este uriașă, dar ne reîntoarcem la problema faptului că piloții români nu zboară suficient.

Avioanele noastre F-16 sunt achiziționate de Portugalia și sunt fabricate în anii 1980. E important de menționat însă că ele au în medie aproximativ 4.000 de ore de zbor, ceea ce înseamnă că sunt cam pe la jumătatea resursei de viață. În comparație, Defence24 face câteva calcule interesante cu F-urile poloneze.

Cele 100.000 de ore de zbor înseamnă că în medie că fiecare avion a zburat cam 2.000 de ore, în ultimii 13-15 ani de când au intrat în serviciul Forțelor Aeriene Poloneze. Acest lucru înseamnă în medie cam 150 de ore de zbor pe aparat anul. Desigur, cifrele diferă de la avion la avion.

O utilizare moderată, mult sub orele de zbor ale F-urilor turcești sau americane, dar cu siguranță peste media avioanelor F-16 ale României.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

E momentul avioanelor de ultimă generație în SUA: U.S. Navy urmează să anunțe câștigătorul programului F/A-XX Next-Gen Stealth Fighter, înlocuitorul F/A-18 Super Hornet
Sukhoi-urile rusești au o problemă în plus: Ucrainenii vor putea folosi avioane de avertizare timpurie Saab 340B, imediat ce F-16 vor primi câteva modificări
Cine va fi primul? La doar câteva zile după ce SUA au anunțat F-47, China publică noi fotografii cu avionul ei de generația a 6-a
Pe fondul tensiunilor cu state aliate, SUA propun Turciei revenirea la F-35. Dar vor sistemele rusești S-400 dezasamblate în baze americane
Suedia propune aliaților europeni să înlocuiască Boeing E-3 Sentry AWACS cu ”GlobalEye”, cele mai moderne aeronave de supraveghere de la Saab
Revenit dintr-o misiune de luptă din Ucraina, un bombardier rusesc Su-34 a aterizat “pe burtă” din cauza unei probleme tehnice (Video)
Avioanele F-16 ale Ucrainei, „interzise” camerelor. Ucraina le cere civililor să evite să filmeze aeronavele în zbor pentru ca acestea să nu devină „ținte” pentru Rusia
Tot ce știm despre Boeing F-47 NGAD: Primul avion de vânătoare din lume de generația a 6-a este aici şi schimbă total rolul pilotului
E aglomerație mare deasupra litoralului românesc. Al patrulea stat aliat și-a trimis în regiune aviația militară în misiuni de cercetare
După ce a rămas fără acces la F-35, Turcia intră în faza de negociere pentru achiziţia de avioane Eurofighter
“Încă un act rusesc de intimidare”: Un avion de patrulare francez Atlantique 2 a fost luat ca țintă pentru a doua oară de un radar rusesc de conducere a focului în Marea Baltică
Franța își va extinde capacitatea de descurajare nucleară în contextul viitorului incert al Europei: Consolidarea arsenalului nuclear francez va fi bine primită în cercurile europene
Dogfight în spațiu. SUA dezvăluie că unii sateliți chinezi exersează manevre complexe de luptă spațială
Portavioanele, coșmarul și visul Rusiei. Cu Amiral Kuznețov rugină, Rusia are două proiecte: Prima navă, imposibil de realizat iar a doua ar fi o greșeală teribilă
Forțele Aeriene Taiwaneze nu se lasă intimidate de exercițiile militare ale Chinei (Foto): Avioanele de luptă F-16 au stat cu ochii pe cele mai performante drone chinezeşti
Poate Europa să înlocuiască F-35? Deocamdată pare imposibil, niciunul dintre cele trei de avioane europene nu are capacități de generația a 5-a
Rusia e cu ochii pe Baza 116: Zeci de avioane franceze Rafale F5 cu rachete hipersonice nucleare ASN4G vor „ținti” spre Federație
Ucraina a primit un nou lot de avioane F-16, dar nu oferă mai multe detalii. Din ce țară provin cel mai probabil F-urile sosite recent la Kiev
Prima putere militară care spune „nu” avioanelor J-35. „F-35-ul chinezesc” încă nu convinge
Avione de luptă de tip F-16 Fighting Falcon ale Forțelor Aeriene Române. Photo source: Baza 86 Aeriană Borcea
EXCLUSIV
Azi mai mult ca niciodată reapare întrebarea ce ar fi fost dacă România alegea avioane Gripen noi și nu F-16. „Mereu există compromisuri”
Activități neobișnuite ale americanilor deasupra Mării Negre: Pentru prima dată după mulți ani au zburat în regiune două avioane RC-135V Rivet Joint și un P-8 Poseidon
Veste bună: Europa, la doar câțiva ani distanță de rachetele TP15 și RJ10 care străpung apărarea antiaeriană inamică. „Super rachete” pentru Super Rafale
“Radarele zburătoare” rusești A-50U au fost semnalate pe direcția Sumy: Apariția acestora în zonă poate indica pregătirea unor noi acțiuni ofensive în regiune
Franța nu doar că nu slăbește ajutorul pentru Ucraina, dar accelerează puternic: Mai multe avioane Mirage 2000-5F și posibilitatea ca alte țări să livreze și ele
Algeria, care a semnat recent cu Rusia pentru Su-57, a primit și avioane Su-35. Devine al doilea client extern după China iar o a treia țară se pregătește și ea
Sursă foto: Forțele Aeriene Române - ROAF Facebook
EXCLUSIV
Gl. Simionescu explică de ce era greu de zburat ''fierul de călcat''. Aripa delta a MiG-21 LanceR și viteza mare inclusiv la aterizare nu ierta piloților greșeala
F-35, victima efectului de domino: Canada a anunțat și ea că analizează posibilitatea de a renunța la F-35. Pentru SUA ar fi o lovitură de 13 mld. de dolari
Există viață și după F-35. Turcia alege oficial Eurofighter, dar în cea mai modernă versiune posibilă: Tranche 4 cu radar AESA
Bombardiere rusești cu rază lungă de acțiune Tu-22M3 au patrulat deasupra Mării Baltice. Avioane de vânătoare occidentale au escortat aparatele ruse
Portugalia e primul stat care renunță la F-35 și arată cu degetul către noua politică a SUA. Cu resursa de F-16 spre finalul vieții, există acum două opțiuni

Ştiri Recomandate

Germania copiază modelul României? Bundeswehr nu va mai face publice detalii despre livrările de arme către Ucraina
”Frankensam” are de acum un nume: Raven. Sistemul antiaerian folosește rachete ASRAAM, luate de la vechile avioane Tornado
India a acuzat Pakistanul de încălcarea armistițiului. Exploziile și focurile de armă continuă să răsune în Kashmir
SUA și China, discuții pentru ”dezescaladarea” războiului comercial. Trump: Am convenit asupra Marii Resetări
Vladimir Putin a propus Ucrainei desfășurarea de negocieri directe de pace la Istanbul
Aliații Ucrainei au obținut sprijinul lui Trump? SUA aprobă transferul de rachete Patriot și rachete de artilerie către Ucraina
Armata britanică trimite Ucrainei zeci de machete-momeală, la pachet cu adevăratele tancuri Challenger 2 sau obuziere AS90
India și Pakistanul au căzut de acord asupra unui armistițiu imediat
Rușii pregătesc încă un Oreshnik? Moscova anunță că închide spațiul aerian din perimetrul poligonului din regiunea Astrahan
Nava spațială sovietică Kosmos 482 s-a prăbușit necontrolat pe Pământ
Armata rusă așteaptă lansatoarele iraniene. Fath-360 pot fi camuflate în camioane comerciale obișnuite și vor prelua din sarcinile Iskander
Liderii occidentali au sosit la Kiev pentru a sprijini Ucraina şi a cere Moscovei un "armistiţiu complet" de 30 de zile
Pakistanul neagă că și-a activat structura de Comandă nucleară. Conflictul din Kasmir, mină de aur pentru informațiile chineze
Un exemplu pentru flancul estic al NATO. Țările din nordul Europei își întăresc relațiile militare și împreună extind cooperarea cu Ucraina
Kremlinul susține că vrea încetarea focului în Ucraina, dar imediat vine și prima condiție: Oprirea furnizării de arme occidentale către Kiev
Conflict diplomatic după ce SBU a arestat doi spioni maghiari în Ucraiana. Diplomați unguri, expulzați de Kiev după o măsură similară a Budapestei
O veste bună și una proastă: SUA vor deține rachete nucleare care îi îngrozesc pe ruși, dar pentru ca LGM-35A Sentinel să se „nască” e nevoie de alt compromis
Tudor Curtifan: Jukov a intrat în Berlin într-un Jeep american. URSS a câștigat războiul, dar poporul rus l-a pierdut. Rusia e un stat revanșard
A apărut în public o nouă versiune a tancului T-72. Experții au analizat-o și au catalogat-o într-un singur cuvânt: „Dubioasă”
Rusia descrie prezența la Moscova a premierului slovac Fico și a președintelui sârb Vucic, un adevărat „act de eroism” în fața presiunilor occidentale
Armata a simulat un atac cibernetic asupra infrastructurii critice și energetice. România, gazda celui mai complex exercițiu de securitate și apărare cibernetică organizat sub egida NATO
Rusia se laudă cu tehnica militară la Parada de 9 mai. Lipsește însă tancul T-14 Armata, o fantomă și pe frontul din Ucraina
Marea Britanie impune sancțiuni asupra a 100 de petroliere din ”flotă fantomă” a Rusiei
Anii 30 s-au întors: Șoigu laudă în mod deschis metodele staliniste și beneficiile regimului totalitar
Activele ruseşti îngheţate vor fi folosite pentru mentenanţa și achiziția de echipamente militare pentru Ucraina
Ucraina expune o rețea ungară de spionaj. Budapesta era interesată de reacția locuitorilor Transcarpatiei la o posibilă ocupare a regiunii de către trupe ungare ”de menținere a păcii”
Armata română, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, pregătindu-se să treacă Prutul. Sursă foto: Wikipedia
EXCLUSIV
Putea România să se oprească la Nistru în 1941? Ziua Victoriei și războiul readus de Rusia în Europa | Istoricul Adrian Niculescu, la Obiectiv EuroAtlnatic
Primul dogfight cu avioane de generația 4.5? Oficiali americani confirmă pe surse că un J-10 de producție chineză a doborât un Rafale
Administrația Trump: Rusia nu va primi teritorii pe care nu le-a cucerit încă
Cum reușesc rușii să producă pe bandă rulantă rachete de croazieră Kh-101 și să bată recordul producției. Totul depinde de ajutorul pe sub masă primit de la un aliat
Sistem de apărare antiaeriană SPYDER. Photo source: Rafael
EXCLUSIV
Un alt program major al României se îndreaptă cu viteză în gard. În achiziția sistemelor SHORAD/VSHORAD a rămas o singură companie, dar și ea e neconformă
Habemus Papam: Papa Leon al XIV-lea. Cardinalul Robert Francis Prevost, primul papă american din istorie
pixel