Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Polonia vs. România. Avioanele F-16 poloneze au atins o bornă istorică a orelor de zbor. Și vor rămâne „vioara întâi” încă mult timp
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Polonia a fost prima țară din regiune care a achiziționat și operat avioane americane F-16. Și, recent, F-urile polonezilor au atins un prag psihologic: 100.000 de ore de zbor.
F-16 polonez. Sursă foto: Ministerul Apărării din Polonia
F-16 polonez. Sursă foto: Ministerul Apărării din Polonia

Imediat după Polonia, următoarea țară din regiune care s-a îndreptat către F-16 am fost noi. Există însă diferențe notabile asupra celor două programe.

De subliniat și faptul că în prezent Bulgaria și Slovacia au în curs de derulare programe de înzestrare cu avioane F-16, fiind vorba despre avioane noi în versiunea Block 70/72.

 

Polonia și România, două țări care au ales F-16. Cu diferențe notabile însă

 

România a achiziționat avioane F-16 Block 15 MLU. Modernizate de OGMA, aeronavele au configurația M.5.2R.  Avioanele F-16 vor intra în țară într-o nouă etapă de modernizare, când la Aerostar Bacău acestea vor fi aduse la o configurație superioară, respectiv M.6.X.

În ceea ce îi privește pe polonezi, aceștia au achiziționat F-16 noi în versiunea C/D Block 52.

Pe 11 noiembrie avioanele F-16 ale Poloniei vor aniversa 15 ani de când au intrat în serviciul Forțelor Aeriene. Iar dacă noi avem o escadrilă de F-16 ce numără 17 aeronave, polonezii dețin în prezent 48 de avioane F-16 la standardul menționat. 

 

F-16 vor rămâne încă mult timp avioanele principale ale aviației militare din Polonia

 

A fost o achiziție majoră la vremea respectivă. Primul mare program de înzestrare al Poloniei, care a ales avioane F-16 noi, după prăbușirea Cortinei de Fier. F-16 a câștigat licitația organizată de Varșovia la începutul secolului XXI în fața avioanelor Gripen și Mirage 2000, iar primul avion a fost livrat din SUA în 2006.

F-urile polonezilor au fost dislocate de-a lungul timpului în Kuweit, au participat la misiuni în Irak și au înlocuit avioanele MiG-29 în misiunile de Poliție Aeriană din regiunea baltică. Iar în cursul acestor zile cele patru escadrile de F-16 au atins un prag psihologic: 100.000 de ore de zbor.

100.000 de ore de zbor fără niciun incident. Iar ele vor rămâne „vioara întâi” a aviației militare poloneze încă mult timp, în ciuda achiziționării de avioane F-35 prin programul Harpia. Publicația militară poloneză Defence24 precizează că cel mai probabil F-35 va ajunge sub comanda Varșoviei abia prin 2025 sau 2026, în cel mai optimist scenariu.

În acest sens o analiză a sursei citate precizează că în ciuda faptului că F-urile poloneze sunt în versiunea Block 52+, ele vor fi modernizate cel mai probabil la un standard similar cu Block 70/72. Însă este doar o supoziție a jurnaliștilor polonezi, care mai precizează că există indicii că Polonia va mai achiziționa avioane F-16. În acest sens, aviația militară a polonezilor va fi un mixt între avioane de generația a IV-a și avioane de generația a V-a - F-16 și F-35.

 

Noi versul ei. Câte ore zboară în medie polonezii cu avioanele F-16

 

2. Sursă foto... (f-16-polonia-100000-ore-de-zbor_00358600.jpg)

Sursă foto: Ministerul Apărării din Polonia

Cele 100.000 de ore de zbor atinse de polonezi în 15 ani denotă că avioanele F-16 sunt utilizate moderat. Aici ne putem gândi la cazul României, unde există critici cu privire la numărul mic de ore de zbor pe care piloții noștri îl au, nu doar pe bătrânele MiG-uri, cât și pe F-16.

Iar în ceea ce privește F-urile noastre lucrurile se schimbă pentru că vorbim de avioane mult mai complexe pentru care pregătirea piloților e cu adevărat esențială. Acestor date li se adaugă și interminabilele critici cu privire la faptul că orice misiune de interceptare este îndeplinită de LanceR, în ciuda faptului că și F-urile sunt în cadrul programului de Poliție Aeriană. Sigur, diferența costului orei de zbor dintre cele două avioane este uriașă, dar ne reîntoarcem la problema faptului că piloții români nu zboară suficient.

Avioanele noastre F-16 sunt achiziționate de Portugalia și sunt fabricate în anii 1980. E important de menționat însă că ele au în medie aproximativ 4.000 de ore de zbor, ceea ce înseamnă că sunt cam pe la jumătatea resursei de viață. În comparație, Defence24 face câteva calcule interesante cu F-urile poloneze.

Cele 100.000 de ore de zbor înseamnă că în medie că fiecare avion a zburat cam 2.000 de ore, în ultimii 13-15 ani de când au intrat în serviciul Forțelor Aeriene Poloneze. Acest lucru înseamnă în medie cam 150 de ore de zbor pe aparat anul. Desigur, cifrele diferă de la avion la avion.

O utilizare moderată, mult sub orele de zbor ale F-urilor turcești sau americane, dar cu siguranță peste media avioanelor F-16 ale României.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Coșmar fără sfârșit pentru aviația militară rusă: Un Su-35, cel mai promovat avion rus, tocmai ce a fost doborât de ucraineni, chiar în interiorul Rusiei
Su-57, pe repede înainte sau „producția record la hectar”: Rusia se laudă că va livra Su-57 către primul său client străin la nici 3 luni de la semnarea contractului
Forțele Aeriene ale SUA au testat cu succes noua armă anti-navă QUICKSINK: Să fie aceasta soluţia pentru descurajarea Marinei chineze?
Armament pentru viitoarele F-35 ale Germaniei: Rachete americane JSM care vor fi produse în Europa
Nou semnal că Ucraina nu e pe lista de priorități a lui Trump: Echipamente esențiale pentru rachetele antidronă APKWS vor merge în Orientul Mijlociu
Rușii au aruncat Su-57 în „luptă” cu F-35 lăsând multă lume cu gura deschisă: Pentru a avea șanse în fața F-35, Rusia ridică ștacheta
Forţele Aeriene Ucrainene şi-au rafinat tacticile de luptă: Avioanele F-16 contribuie la erodarea apărărilor aeriene rusești
Care e viitorul aviației strategice a Rusiei, decimată de Ucraina? Rușii propun avioane de linie transformate în bombardiere: Cazul Tu-214
F-16 Block 70 Viper se mai și refuză? De ce un aliat al SUA a dat de înțeles că va renunța la achiziția celei mai moderne versiuni a F-ului american
Tranziția către F-35 se face și cu Gripen. Un stat european tocmai a spus „da” pentru încă 10 ani cu avioane Gripen în chirie
Belgia intenționează să își mărească flota de avioane de vânătoare F-35A cu peste 50%
Lovitură de precizie: Avion ucrainean Su-27 folosește rachete HARM împotriva sistemelor rusești Buk/Tor (Video)
De ce bombardierele Tu-95, Tu-22 și Tu-160 făcute scrum de Ucraina cu drone lansate din camioane civile nu pot fi înlocuite. Într-un gest rar rușii recunosc dezastrul
Rusia scoate de la naftalină o dronă de acum 50 de ani: Dan-M este ”o jucărie periculoasă”, cu o altitudine de zbor de până la 9 kilometri
O companie rusă plătește o recompensă de 165.000 de dolari pentru doborârea primului avion de luptă F-16 al Ucrainei
„Primele vor putea fi desfășurate în doar câteva săptămâni”. Germania și Ucraina vor coopera în producția de drone și rachete cu rază lungă de acțiune
India și Pakistan, cursă a înarmărilor cu drone. Ultima confruntare militară a expus și cea mai mare problemă a UAV-urilor. „A fost de zece ori mai bine decât mă așteptam”
Au fost în aer peste 100 de avioane. De ce s-au oprit la timp India și Pakistanul?
Mai multe avioane F-16 ajung în Ucraina: Un impuls de putere dat forţelor aeriene ucrainene în contextul escaladării conflictului declanşat de Rusia
Ucraina are Mirage și F-16, viitoarea ei coloană vertebrală, dar un alt avion s-ar plia cel mai bine pe nevoile ei. E însă suspendat transferul
Atac de precizie efectuat de ucraineni în Kursk (Video): Un avion MiG-29 lovește cu o bombă AASM Hammer locul de unde ruşii lansau drone
NATO aduce cercetarea aeriană mai aproape de granițele Rusiei: În această vară, va fi testată lansarea dronelor strategice de la o bază militară din Finlanda
Provocări pe cerul european: Avioane de luptă poloneze au interceptat un bombardier rus Su-24 care efectua „manevre periculoase”. Rusia nu se mai ascunde și testează zilnic Alianța
Rușii pot detecta F-35, dar e oare suficient? SUA, urmărită încă de „norocul chior” al Serbiei care a doborât un F-117 Nighthawk „invizibil”
Pentagonul avertizează că rușii au pus rachete aer-aer cu focoase nucleare pe avioane MiG-31 și Su-35. Cât de eficiente ar fi împotriva unor ținte aeriene
B61-13, bomba nucleară finalizată de SUA cu un an mai devreme, va fi utilizată exclusiv de bombardierul de generația a 6-a B-21 Raider
IAR-99SM, scenariu de comedie. Întârzieri la întârzieri. La alte întârzieri. Avioane Craiova a cerut un nou grafic de livrare deși modernizarea avioanelor trebuia finalizată deja
Încep să vină avioanele pentru Escadrila 571 Aviație Vânătoare. Încă două F-16 au aterizat în România
Turcii accelerează dezvoltarea ”Kaan” care ar trebui să țină loc de F-35: Primele informații despre motorul autohton care va fi integrat pe avionul de generația a cincea
De ce bombardierul american B-52, care a debutat în perioada Războiul Rece, îngrijorează China mai mult decât avioanele stealth F-22 şi F-35?

Ştiri Recomandate

Fotografie ilustrativă: Donald Trump / flickr, Official White House Photo by Tia Dufour
EXCLUSIV
Profitați de șansa oferită de Trump și faceți un plan al victoriei: Europa trebuie să fie mai unită
Vârful ierarhiei militare americane trage un semnal de alarmă: Scutul antirachetă de care dispune SUA este periculos de suprasolicitat
Parteneriat pentru siguranța energetică a României: DNSC și ENEVO Group își unesc forțele în lupta împotriva atacurilor cibernetice
Planul lui Ionuț Moșteanu pentru Armata României: Lege nouă pentru voluntari și achiziții militare de la F-35 la drone navale
Armata SUA şi-a testat noul sistem de rachete terestre Typhon în Pacific, trimițând un mesaj clar Chinei
Parisul joacă dur în proiectele europene: Franța ar putea abandona programul Eurodrone
China, semnal psihologic către Occident: Primele imagini cu „Monstrul Mării Bohai”, ekranoplanul său experimental
De ce Lynx nu a ajuns încă pe frontul din Ucraina? Mașinile de luptă sunt și în „bătălia pentru România”: Dacă vor câștiga vor forma „triunghiul Lynx” în regiune
Noul buget al UE: Cresc resursele alocate apărării; Mobilitatea militară primește o atenție specială; Va fi creat Fondul pentru Competitivitate
,,Arsenalul de promisiuni'' cu care este înarmată Ucraina: Franţa nu vrea să plătească pentru armament american, având ca obiectiv ,,autonomia strategică europeană"
Israelul a bombardat centrul Damascului, un avertisment la adresa regimului sirian
Orban critică încălcarea drepturilor omului și cere UE să aplice sancțiuni. Dar nu împotriva Rusiei, ci a Ucrainei
163 de ani de la înființarea MAI. Președintele României, ministrul apărării și ministrul de interne, prezenți la eveniment
Iranul este dezamăgit de Rusia și se îndreaptă spre Beijing
Aeronave F-16 ale Forţelor Aeriene Romane, alertate în urma unui atac cu drone în Ucraina: Dronele rusești au lovit infrastructura portuară ucraineană aflată pe Dunăre
Dronele rusești au atacat o fabrică poloneză din Ucraina. A fost intenționat, susține Sikorski
SUA pregăteșc extinderea producției B-21, bombardierele de generația a 6-a. În 2026 două B-21 urmează să zboare și vor fi rapid gata pentru misiuni de luptă
Armata ucraineană rămâne blocată între promisiuni şi zvonuri: Donald Trump exclude livrarea de rachete cu rază lungă către Ucraina
China, Brazilia și India ar trebui să pună presiune pe Rusia altfel, sancțiunile SUA le-ar putea afecta „foarte dur”– Rutte
Dominație prin tehnologie: Cum şi-a propus compania Hyundai Rotem să redefinească supremația pe câmpul de luptă cu proiectul tancului K3
Militarii Grupului de Luptă NATO condus de Franța în România, își depășesc constant limitele: „Concentrare, viteză și eficiență”
Spațiul cibernetic, partea nevăzut a frontului din Ucraina: Serviciile ucrainene de informații au dat o lovitură industriei ruse de armament
Rusia începe asaltul Republicii Moldova. Adjunctul Administrației de la Kremlin, responsabil cu dinamitarea viitorului european al Chișinăului
Vestea bună e că sistemele Patriot și muniția pentru Ucraina sunt deja gata. SUA așteaptă doar să fie achitate, iar primele țări europene s-au așezat deja la masă
Franța avertizează: Un război major în Europa este „foarte probabil” până în 2030. Chiar pe axa Balcanilor și Moldova
În cel mai pozitiv scenariu: Avioanele F-16 ale Ucrainei să lovească adânc Rusia cu rachete JASSM. De ce e nevoie însă de optimism rezervat
Nu, România nu cumpără Iron Dome ci sisteme Spyder. Și nici nu e prima țară europeană care face lucrul acesta
România și Polonia, discuții privind implicarea comună în reconstrucția Ucrainei și sancțiuni suplimentare aplicate Rusiei
Cehia nu se va alătura acum achizițiilor de arme americane pentru Ucraina. Praga se concentrează însă pe alte modalități de a sprijini Ucraina
Dezastrul în aer Air India 171: Ce știm sigur până acum e că erau oprite comutatoarele de alimentare ale avionului 787 Dreamliner. Și de aici trei scenarii și speculații
Soluția împotriva dronelor Shahed? Ucraina se pregătește să desfășoare zeci de mii de interceptoare
Cine ajută Rusia să-şi menţină maşinăria de război în viaţă: Producţia de obuziere, susţinută cu echipamente industriale achiziţionate prin intermediari din Europa
pixel