Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Polonia vs. România. Avioanele F-16 poloneze au atins o bornă istorică a orelor de zbor. Și vor rămâne „vioara întâi” încă mult timp
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Polonia a fost prima țară din regiune care a achiziționat și operat avioane americane F-16. Și, recent, F-urile polonezilor au atins un prag psihologic: 100.000 de ore de zbor.
F-16 polonez. Sursă foto: Ministerul Apărării din Polonia
F-16 polonez. Sursă foto: Ministerul Apărării din Polonia

Imediat după Polonia, următoarea țară din regiune care s-a îndreptat către F-16 am fost noi. Există însă diferențe notabile asupra celor două programe.

De subliniat și faptul că în prezent Bulgaria și Slovacia au în curs de derulare programe de înzestrare cu avioane F-16, fiind vorba despre avioane noi în versiunea Block 70/72.

 

Polonia și România, două țări care au ales F-16. Cu diferențe notabile însă

 

România a achiziționat avioane F-16 Block 15 MLU. Modernizate de OGMA, aeronavele au configurația M.5.2R.  Avioanele F-16 vor intra în țară într-o nouă etapă de modernizare, când la Aerostar Bacău acestea vor fi aduse la o configurație superioară, respectiv M.6.X.

În ceea ce îi privește pe polonezi, aceștia au achiziționat F-16 noi în versiunea C/D Block 52.

Pe 11 noiembrie avioanele F-16 ale Poloniei vor aniversa 15 ani de când au intrat în serviciul Forțelor Aeriene. Iar dacă noi avem o escadrilă de F-16 ce numără 17 aeronave, polonezii dețin în prezent 48 de avioane F-16 la standardul menționat. 

 

F-16 vor rămâne încă mult timp avioanele principale ale aviației militare din Polonia

 

A fost o achiziție majoră la vremea respectivă. Primul mare program de înzestrare al Poloniei, care a ales avioane F-16 noi, după prăbușirea Cortinei de Fier. F-16 a câștigat licitația organizată de Varșovia la începutul secolului XXI în fața avioanelor Gripen și Mirage 2000, iar primul avion a fost livrat din SUA în 2006.

F-urile polonezilor au fost dislocate de-a lungul timpului în Kuweit, au participat la misiuni în Irak și au înlocuit avioanele MiG-29 în misiunile de Poliție Aeriană din regiunea baltică. Iar în cursul acestor zile cele patru escadrile de F-16 au atins un prag psihologic: 100.000 de ore de zbor.

100.000 de ore de zbor fără niciun incident. Iar ele vor rămâne „vioara întâi” a aviației militare poloneze încă mult timp, în ciuda achiziționării de avioane F-35 prin programul Harpia. Publicația militară poloneză Defence24 precizează că cel mai probabil F-35 va ajunge sub comanda Varșoviei abia prin 2025 sau 2026, în cel mai optimist scenariu.

În acest sens o analiză a sursei citate precizează că în ciuda faptului că F-urile poloneze sunt în versiunea Block 52+, ele vor fi modernizate cel mai probabil la un standard similar cu Block 70/72. Însă este doar o supoziție a jurnaliștilor polonezi, care mai precizează că există indicii că Polonia va mai achiziționa avioane F-16. În acest sens, aviația militară a polonezilor va fi un mixt între avioane de generația a IV-a și avioane de generația a V-a - F-16 și F-35.

 

Noi versul ei. Câte ore zboară în medie polonezii cu avioanele F-16

 

2. Sursă foto... (f-16-polonia-100000-ore-de-zbor_00358600.jpg)

Sursă foto: Ministerul Apărării din Polonia

Cele 100.000 de ore de zbor atinse de polonezi în 15 ani denotă că avioanele F-16 sunt utilizate moderat. Aici ne putem gândi la cazul României, unde există critici cu privire la numărul mic de ore de zbor pe care piloții noștri îl au, nu doar pe bătrânele MiG-uri, cât și pe F-16.

Iar în ceea ce privește F-urile noastre lucrurile se schimbă pentru că vorbim de avioane mult mai complexe pentru care pregătirea piloților e cu adevărat esențială. Acestor date li se adaugă și interminabilele critici cu privire la faptul că orice misiune de interceptare este îndeplinită de LanceR, în ciuda faptului că și F-urile sunt în cadrul programului de Poliție Aeriană. Sigur, diferența costului orei de zbor dintre cele două avioane este uriașă, dar ne reîntoarcem la problema faptului că piloții români nu zboară suficient.

Avioanele noastre F-16 sunt achiziționate de Portugalia și sunt fabricate în anii 1980. E important de menționat însă că ele au în medie aproximativ 4.000 de ore de zbor, ceea ce înseamnă că sunt cam pe la jumătatea resursei de viață. În comparație, Defence24 face câteva calcule interesante cu F-urile poloneze.

Cele 100.000 de ore de zbor înseamnă că în medie că fiecare avion a zburat cam 2.000 de ore, în ultimii 13-15 ani de când au intrat în serviciul Forțelor Aeriene Poloneze. Acest lucru înseamnă în medie cam 150 de ore de zbor pe aparat anul. Desigur, cifrele diferă de la avion la avion.

O utilizare moderată, mult sub orele de zbor ale F-urilor turcești sau americane, dar cu siguranță peste media avioanelor F-16 ale României.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Un bombardier american B-52H a îndeplinit misiuni specifice în spațiul aerian al Estoniei, la numai 50 de kilometri de granița Rusiei
SUA continuă monitorizarea Peninsulei Crimeea și a bazei navale Novorossiysk. Spațiul aerian al României utilizat intens în operațiunile americane
Angola și-ar putea păzi cei 5.000 de kilometri de graniță cu tehnologie din Emiratele Arabe Unite care integrează AI și drone de supraveghere
”Darul” cehilor pentru Putin: Armata Ucrainei primește sateliți militari, drone sau rachete, cumpărate de guvern sau ONG-uri
FSB acuză Kievul că a vrut să deturneze un MiG-31 asupra bazei de la Mihail Kogălniceanu pentru a fi doborât de sistemele NATO. De ce povestea e cusută cu ață albă
Ce știm despre sistemul american anti-dronă MEROPS trimis în România săptămânile trecute
Avioanele Super Tucano ar putea fi marea surpriză din flota Ucrainei. Ce poate face un Super Tucano și nu poate un F-16 sau Gripen
Bombardiere strategice americane B-52H au fost dislocate în Spania pentru misiunea “Bomber Task Force 26-1” în teatrul de operații european
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Eurofighter vs. Rafale în „bătălia” pentru echilibrul strategic din Mediterană. Cum mută grecii după achiziția istorică a Turciei de 44 de avioane Eurofighter
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Înlocuitor ieftin pentru rachetele de croazieră. Rușii au mărit la 200 km raza de acțiune a bombelor de aviație sovietice cu ajutorul motoarelor chinezești
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Belgia anunță că va doborî drone deasupra bazelor sale
Teroarea aeriană crește: În octombrie, rușii au lansat un număr record de bombe aeriene asupra Ucrainei
Germania dorește să fie mai puțin dependentă de Statele Unite pentru apărarea antiaeriană: Noile avioane de ,,spionaj'' Pegasus vor monitoriza mişcările armatei ruse
F-35 pentru Polonia: Șapte avioane produse, piloții se antrenează în Statele Unite. Când ajunge escadrila „Husarz” pe Flancul Estic?
Noapte de foc la granița României | Două valuri de atacuri rusești au ridicat de la sol avioane F-16 și Eurofighter. Piloții aveau undă verde să tragă
Informațiile DefenseRomania din aprilie, confirmate oficial: Încă 18 avioane F-16, pentru un euro. România a semnat azi contractul pentru încă o escadrilă
Rusia mizează pe Su-35, generația a 4++, folosit intens și în Ucraina livrând un nou lot. Numărul de Su-35 doborâte de ucraineni
Niciun F-16 Viper livrat. Un aliat al SUA cere despăgubiri din cauza întârzierilor F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-ului american
Un militar american cu zero experiență de pilotaj a controlat un elicopter Black Hawk
Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Războiul F-35 vs. Rafale, deghizat în "glume". De ce râd francezii de avioanele belgienilor și cum demontează Bruxellesul narațiunea Parisului
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
Avionul supersonic silențions X-59 al NASA, testat în zbor pentru prima dată
De ce Turcia chiar nu plânge după F-35: Din cele 44 de avioane Eurofighter, 20 vor fi „pe steroizi”, în versiunea Tranche 5
Zelenski a anunțat utilizarea în luptă a rachetelor Flamingo
Un singur lansator, 3 rachete: Rușii se laudă că pot lovi cu „rachetele invincibile” Iskander, Oreshnik și Burevestnik de pe aceeași platformă
Înlocuitorului "Himars-ului cu șenile", Europa lucrează la lansatorul de rachete THUNDART care lovește la 150 km

Ştiri Recomandate

Mai multe țări din Europa s-au angajat să conducă o forță multinațională de menținere a păcii în Ucraina. România nu e printre semnatari
SUA promit Ucrainei garanții de securitate similare cu cele din Articolul 5 al Tratatului NATO. "Nu vom repeta greșelile de la Minsk", avertizează Merz
România laudă rolul sistemelor americane MEROPS în posibila contracararea a viitoarelor incursiuni de drone
Și Elveția se uită la preț: Mai puține F-35 cumpărate, după ce prețul a crescut cu aproximativ 10%. Când sunt așteptate primele avioane de luptă
India spală imaginea „pătată” de ucraineni a S-400. Problema pentru indieni e că sistemele ruse depind de China, stat împotriva căruia reprezintă principala apărare
Nicușor Dan: China e un mare actor global economic iar România nu poate nega această realitate. Dezvoltarea relației nu trebuie să producă riscuri de securitate
Submarin făcut „artificii” în port (Video) O dronă ucraineană Sea Baby a lovit în plin submarinul rus Varshavyanka chiar în Novorosiisk
Orban ar putea rămâne la putere chiar dacă pierde alegerile: ”Transferul” la Președinție, un truc similar cu cel aplicat de Putin
Foto: 16 rachete balistice și 5 drone kamikaze au distrus un „complexul nuclear israelian”, machetă construită de iranieni, în timpul exercițiilor militare. Sursă: Captură YouTube @IRAN Military Power
EXCLUSIV
35.000 de rachete lansate împotriva unei țări mici: Cum a interceptat IDF rachete iraniene în spațiu. Investițiile majore în cyber au făcut posibilă și celebra operațiune a pagerelor explozive
Mașină de luptă Redback. Foto: Hanwha Aerospace
EXCLUSIV
CEO-ul Hanwha, exclusiv pentru DefenseRomania: Oferta e fără precedent. Nu vizează doar Redback cu produție aici a motoarelor, carenelor sau turelelor. Gigantul coreean vrea să se „mute” în România
Ucrainenii spun ”nu” dictatului: Trei sferturi din populație se opune planului de pace care ar include renunțarea la întregul Donbas
Reorganizare majoră în intelligencul britanic. Pentru prima dată în istorie Ministerul britanic al Apărării înființează o structură de informații pentru a monitoriza Armata
Rusia își declară susținerea pentru Venezuela în fața „presiunilor politice și a șantajului militar” al SUA
Modernizarea tancurilor T-72 ale Cehiei a eșuat. T-72 M4CZ sunt inoperabile și nu pot fi livrate Ucrainei
„Linia frontului este peste tot”: Șefa MI6 avertizează asupra unei noi ere a haosului hibrid și a agresiunii ruse
Shahed cu rachetă R-60 la bord: Serviciile ucrainene de informații vin cu detalii privind modul de lansare al rachetei
Lecția învățată de Finlanda din Ucraina: De ce dronele mari, tip Bayraktar, sunt considerate acum „ținte sigure”, dar soluţia vine de la modelul FPV
Racheta hipersonică „Dark Eagle”: Statele Unite dezvăluie noi detalii despre arma capabilă să lovească China din Guam
Ucraina toarnă apă rece peste entuziasmul occidental: „Zona tampon” din Donbas este doar o teorie, nu un acord
Budapesta a pariat pe blindate germane în 2018 și a câștigat. Flota de tancuri a Ungariei este acum complet operațională
De ce sistemele ruseşti S-400 au devenit inutile fără cipuri occidentale. Criza de muniție care paralizează armata rusă
Sfârșitul erei tancurilor de 70 de tone. Compania General Dynamics livrează prototipul care trebuie să salveze Abrams-ul de la dispariție
Ajutarea Ucrainei cu activele înghețate ale Rusiei e tot mai departe. Alte trei state din Europa se alătură blocajului condus de Belgia și cer „opțiuni alternative”
În timp ce în România unii se ceartă dacă Rusia e sau nu un pericol, în capătul celălalt al frontului tocmai s-a ridicat un zid de buncăre balistice și dinți de dragon împotriva Armatei ruse
Ucraina lasă Rusia în offside la negocieri: Kievul renunță la aderarea la NATO în timp ce Moscova refuză orice negociere în afara capitulării
De ce a scăzut puterea de străpungere a dronelor ruse Shahed. Ucrainenii au noile radare IRIS, versiune specială anti-Shahed care „văd” drona de la o distanță de 8 km
Suntem bulevard pentru drone ruse? Comandantul Suprem: Nu vrem să riscăm să lovim Ucraina, dar România va doborî dronele în anumite condiții
Vehicul blindat 4X4 "VLAH"
EXCLUSIV
Am mers să vedem VLAH, primul prototip de blindat 4X4 românesc după 35 de ani. „Humvee de România” poate fi gata în 2 ani, dar există o provocare
Fisura care duce la căderea cetății ungare? De ce problema lui Orban nu sunt cei 50.000 de oameni din stradă ci că pentru prima oară în 15 ani a pierdut controlul
Merz spune că doar un orb nu vede că Rusia urmează pașii războiului Germaniei din 1938. „Deceniile de Pax Americana pentru Europa s-au terminat”
O nouă navă sub pavilion turcesc, lovită de o dronă a Rusiei în Marea Neagră
Rachete hipersonice Kinjal, dar și Iskander și Kalbir, folosite pentru blocarea non-fizică a accesului Ucrainei la Marea Neagră. Rusia caută să răzbune atacurile asupra petrolierelor ei
pixel