Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Imaginea unei Rusii „mari și puternice”, capabilă să producă mii de tancuri și rachete, este motorul propagandei de stat a Kremlinului. Această imagine este, parțial, o realitate trăită tragic de ucraineni, care înfruntă zilnic bombe ghidate, rachete balistice și drone de atac.
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.

În același timp, narațiunea este mitologizată prin „wunderwaffe” (arme miraculoase) precum racheta „Burevestnik” cu motor nuclear sau noul „Oreshnik”. Și, totodată, este contrazisă flagrant de semnele clare de degradare ale statutului armatei ruse: tancuri vechi T-62 pe front, baze de stocare sovietice epuizate și dependența de obuze nord-coreene de calitate îndoielnică.

Dincolo de propaganda despre „puterea” fabricilor, care face dificilă evaluarea stării reale, ce se întâmplă cu adevărat în industria de apărare a Rusiei? O analiză a lui Pavel Luzin, cercetător senior la CEPA și Fundația Saratoga, care studiază de ani de zile acest sector ermetic, dezvăluie un gigant industrial rus profund bolnav.

Concluzia analizei este tranșantă: complexul militar-industrial al Rusiei este o structură neviabilă, iar revenirea la potențialul militar din ianuarie 2022 este imposibilă.

 

Marele bluf: O industrie neprofitabilă, ținută în viață de stat

Armata rusă a intrat în războiul din 2022 după decenii de reînarmare. Programele din 2011-2020 și 2018-2027 au injectat aproximativ 20 de trilioane de ruble în industria de apărare. S-au construit ateliere noi, s-au cumpărat echipamente și s-au făcut modernizări.

Însă acest efort a mascat o problemă structurală fundamentală: industria era complet neprofitabilă. Întregul sector, format din 1.356 de întreprinderi, este controlat de stat. Giganți precum Rostec, KTRV, Roscosmos și Rosatom sunt „matrioșke” care au absorbit sute de fabrici și institute de cercetare.

Chiar și companiile private de succes, precum ZALA Aero (producătorul dronelor Lancet), au fost forțate să intre în concernul Kalașnikov. Această structură centralizată s-a dovedit a fi un dezastru financiar.

Încă din vara anului 2019, volumul împrumuturilor neplătite se ridica la circa 700 de miliarde de ruble, iar povara totală a creditelor depășea 2 trilioane de ruble.

Giganți ai producției, precum Kurganmashzavod sau Uralvagonzavod (UVZ), erau practic neviabili și au fost transferați la Rostec pentru a fi salvați. Singura speranță a industriei, așa cum se spunea în interiorul Rusiei, era: „Războiul va șterge totul”.

Nici măcar exporturile, cu care Rusia se lăuda, nu compensau pierderile. Datele erau umflate mult din pix. Rusia raporta exporturi de 15 miliarde de dolari, în timp ce estimările rapoartelor SIPRI erau de aproximativ 7 miliarde. Motivul? Rusia își subvenționa exporturile, oferind practic arme gratuit.

Contracte majore, precum cel pentru S-400 cu India sau Turcia, erau finanțate prin credite cu dobânzi de 2% în ruble, plătibile după livrare. Cum livrările s-au oprit după 2022, este puțin probabil ca acei bani să mai fie văzuți vreodată.

 

Iluzia creșterii post-2022: Dependența de China și criza de personal

 

După 2022, industria rusă de apărare a raportat o creștere. Fabricile au început să producă mai multe echipamente, obuze și rachete. Dar Pavel Luzin demontează și acest mit, explicând că este un „efect al bazei industriale scăzute”.

Multe întreprinderi, precum Uralvagonzavod, aveau o producție redusă în 2021-2022, pregătindu-se pentru contracte noi (cum ar fi tancul Armata). Războiul a schimbat totul. Autoritățile au ordonat: „Nu, nu, băieți, fără Armata, luăm echipamente din bazele de stocare, restaurăm, îmbunătățim, livrăm”.

Prin urmare, creșterea este demonstrată doar în comparație cu anii de cvasi-stagnare 2021-2022. Dacă s-ar compara cu 2013-2014, imaginea ar fi diferită. Iar acest efect al bazei scăzute s-a epuizat. Stocurile se termină, iar forța de muncă este din ce in ce mai greu de găsit.

Sancțiunile, deși nu au oprit producția, și-au atins scopul: limitează capacitățile și cresc costurile. Însă, subliniază Luzin, există o dependență totală de o singură țară: „Astăzi, Rusia este complet dependentă de livrările de echipamente și componente din China. Atâta timp cât granița cu China este deschisă, vor exista suficiente componente” disponibile pentru industria rusă de apărare.

Al doilea punct nevralgic pentru Rusia, poate chiar mai important decât componentele, este criza de personal calificat.

 

Fabrici fără ingineri și ,,rachete-fantomă''

 

În 2022, autoritățile vorbeau despre 2 milioane de angajați la nivelul complexului militar-industrial. Calculele actuale indică mai degrabă 1,5-1,6 milioane. Problema reală nu este numărul total, ci calitatea personalului: o lipsă catastrofală de ingineri și oameni de știință.

Vârsta medie în sector militar-industria este de 43 de ani, iar între 35% și 40% dintre angajați sunt la vârsta de pensionare sau pre-pensionare. În același timp, tinerii ingineri talentați au părăsit țara sau evită industria de apărare.

Kremlinul încearcă să atragă oameni oferind salarii de 100.000 de ruble (față de 60.000 anterior), dar săptămâna de lucru a crescut de la 40 la 70 de ore. Per oră, plata abia s-a schimbat. În plus, mobilizarea și contractele militare au scos din economie aproximativ 1,5 milioane de muncitori „gulere albastre”.

Acest deficit de competență se reflectă în capacitatea de proiectare. Cercetătorul Pavel Luzin oferă un exemplu elocvent: un interviu cu un tânăr inginer, designer șef la o fabrică, a cărui principală realizare era copierea cu succes a unei mașini-unelte cehe.

În acest context, noile „wunderwaffe” par a fi pură ficțiune. Racheta Burevestnik, cea cu motor nuclear, este numită de Luzin o „farsă pură”, argumentând că este practic imposibil să se creeze un reactor nuclear suficient de compact pentru o rachetă de croazieră.

Este o armă menită să sperie și să dezinformeze. Nici Oreshnik nu este o revoluție, ci o versiune redusă a rachetei „Yars”, menită să compenseze numeric faptul că vechile rachete balistice expiră mai repede decât pot fi produse altele noi. În cele din urmă, chiar și Sarmat este, în esență, o localizare și modernizare a rachetei sovietice R-36M Voevoda, un produs al uzinei ucrainene Pivdenmash.

 

De la tancuri la rachete: Ce mai poate produce cu adevărat Rusia?

 

Analiza pe sectoare arată limitări clare, în ciuda eforturilor de război. În privința tancurilor, industria nu poate reface pierderile. Un tanc nu este doar șasiu; este turelă, tun, motor, sistem de control. Uralvagonzavod se bazează pe reparații, iar producția de tancuri noi este limitată de lipsa mașinilor de forjare radială necesare.

Similar, producția de noi piese de artilerie este limitată de aceeași lipsă de mașini-unelte. Faptul că Rusia se aprovizionează de doi ani din Coreea de Nord indică dificultăți majore în a-și crește producția internă de obuze. Luzin estimează că Rusia nu poate depăși sustenabil 2 milioane de proiectile pe an.

În domeniul marinei, Rusia nu mai produce crucișătoare și are mari probleme cu navele de desant. Se concentrează pe ceea ce poate produce: nave mici purtătoare de rachete (care pot fi transportate pe râuri) și submarine.

Aviația pare cea mai stabilă industrie, dar produce tot în loturi mici, cu o medie de 12 avioane diverse pe an. Singurul succes de scalare rapidă a fost producția de bombe ghidate (GBU), deoarece biroul de proiectare GosMKB Raduga avea deja experiența și cunoștințele necesare.

 

Viitorul arată a dependență

 

Bătălia de pe front va arăta ce zboară și ce arde. Însă Pavel Luzin este convins că industria de apărare a Rusiei nu își va reveni.

Cel mai probabil scenariu este o simplificare a tehnologiei: în loc de vehicule de luptă ale infanteriei (BMP), vor produce vehicule blindate simple; poate tancuri pe roți. Vor continua să producă aviație, rachete și drone, bazându-se masiv pe componente chinezești.

O întoarcere la potențialul din ianuarie 2022 este exclusă. În același timp, avertizează expertul, pierderea potențialului industrial nu înseamnă automat sfârșitul războiului. Cât timp există voință politică la Kremlin, Rusia va găsi cu ce să lupte.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Polonia își modernizează forțele terestre: Primele vehicule de luptă Borsuk au fost livrate într-un contract de 1,6 miliarde de dolari
Revoluția dronelor din Ucraina a spulberat iluzia securității europene: Vestul trebuie să se adapteze sau riscă ca armatele sale să devină irelevante
Ucraina expune „călcâiul lui Ahile” al sancțiunilor occidentale: 13 companii care ţin în viaţă producţia rachetelor rusești Iskander-M operează liber
Nouă „Armată de Drone” a Statelor Unite: Pariul de un miliard de dolari care vrea să rescrie regulile războiului modern
Drona de atac „Nightmare”, testată pe frontul din Ucraina, primește aprobarea pentru a fi utilizată de Armata SUA
Mimetism militar la Phenian. Noua rachetă a Coreei de Nord pare o „copie fidelă” a tehnologiei occidentale
Belarus: Sau cum să-ţi asumi rolul de „fabrica din umbră” a mașinăriei de război rusești
A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Fără șoferi, fără echipaj: Armata SUA dezvoltă „artileria fantomă” care se încarcă autonom pe câmpul de luptă
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Deși în conflictul cu Ucraina “nu au rupt gura târgului”, sistemele rusești de rachete antiaeriene S-400 Triumf se pare că sunt la mare căutare în India
Polonia a primit un nou lot de Abrams și e deja de departe cel mai mare operator Abrams din Europa. România e pe lista de așteptare a livrărilor
Rusia vânează avioane F-16 schimbând periculos tactica: În premieră, rachete aer-aer R-60 au fost integrate pe drone (Foto)
Recorduri în industria de apărare: "Tigrii" europeni și asiatici au avut o creștere spectaculoasă, dar SUA încă domină jumătate din piață
Dacă și Eurotank cade, Franța rămâne descoperită. Câte tancuri Leclerc are Franța și de ce presiunea e pe ea în „disputa” cu Germania
Avioanele saudite F-35, mai puțin avansate decât versiunea israeliană, nu vor survola Riadul mai devreme de cel puțin patru ani
Cum au reușit israelienii și românii să dezvolte o versiune SPIKE care costă doar o treime din prețul rachetei: „Performanțe similare. Racheta va fi un boom”
Dilema strategică a Canadei: Avantajele tactice ale F-35 ,,cedează teren'' în fața autonomiei industriale promise de Gripen
Parteneriatul anti-dronă forțează o reconfigurare militară: Cum lecțiile de pe Flancul Estic (România-Polonia) schimbă strategia de achiziții a Armatei SUA
Incendiu la depozitul de muniţie de la Mija. Ministerul Economiei: Au ars componente pentru grenade PG-7VM
Adio improvizații, bun venit industrie: Olanda oficializează ''scuturile anti-dronă'' pe obuzierele grele PzH 2000, inspirate de frontul ucrainean
Suedia își reconfigurează postura de apărare: Armata solicită rachete cu rază de 2.000 km, capabile să atingă Moscova
Măcar turelele viitoarelor mașini de luptă să fie produse în România? Turela UT30 MK2 e deja integrată pe Redback, dar poate fi și pe Lynx sau ASCOD
Epuizarea „rezervelor sovietice”(FOTO): Imaginile din satelit arată golirea depozitelor strategice de blindate ale Rusiei din Orientul Îndepărtat
Rușii au anunțat câte avioane Su-75 au construit și când va zbura primul. Deși noul Su-75 ar trebui să „rupă” piața, numărul comenzilor e egal cu zero
Primul portavion pentru drone european care se construiește în România a deschis apetitul pe continent. A doua țară din Europa care tatonează terenul pentru o astfel de navă
Watchkeeper X de la Elbit
EXCLUSIV
Dronele Watchkeeper X pentru Armata României, 'coming soon'. Câte s-au cumpărat și când vor fi livrate UAV-urile
În ciuda problemelor, Estonia s-a răzgândit și merge în continuare pe mâna HIMARS
Rușii fac orice compromis pentru ca Su-57 să ia fața F-35. Transferul tehnologic total către indieni e ceva rarisim, dar ar putea însemna salvarea programului
Cu România prinsă în negocierile pentru elicoptere H215M deși Armata vrea H225M, un stat african bate palma pentru H225M. Cu centru de întreținere și reparații local

Ştiri Recomandate

Realitatea paralelă a Rusiei: Ce opinie au rușii despre noua „bijuterie” a Franței? Viitorul portavion PANG, arma prin care Europa pregătește agresiunea împotriva Rusiei
Japonia își propune cheltuieli militare record. Amenințarea chineză, contracarată cu un "Scut" de drone, dar și cu rachete antinavă
Spania își întărește apărarea pe flancul sudic, pe fondul modernizării accelerate a armatei marocane
Ce a discutat Bush cu Putin în 2001 la castelul Brno? Putin era nemulțumit încă de pe atunci de extinderea NATO
Un partener important al industriei militare românești își turează motoarele. Israelul intenționează să investească până la 110 miliarde de dolari în industria de armament
"Multe pot fi decise până în Noul An”. Trump îl va primi pe Zelenski la reședința sa din Mar-a-Lago
Rușii au lovit cu drone și rachete Kalibr portul Odesa și au avariat o navă aflată sub pavilion slovac
România a ridicat de la sol două F-16, după noi atacuri cu drone asupra porturilor ucrainene de la Dunăre
Bârlogul dronelor maritime rusești din Crimeea, lovit de ucraineni. Atacul a fost executat cu o rachetă autohtonă
Cum a ajuns țara de la care România a cumpărat primele F-16 să rămână în urma noastră. Dilema F-35 și decizia proastă de a nu lua nicio decizie
Ucrainenii și rușii continuă atacurile cu drone și rachete. Kremlinul a schimbat tactica și țintește repetat sectorul energetic al Ucrainei
SUA au lovit cu rachete în Nigeria; Trump: „Este o lovitură fatală pentru gunoaiele teroriste care ucid cu cruzime creștini”
Avioane de vânătoare poloneze au interceptat un avion de cercetare rusesc deasupra apelor neutre ale Mării Baltice
Ucraina dezvăluie detalii neștiute din „operațiunea submarinul”. Înainte a fost distrus singurul avion Il-38N al Rusiei din regiune, care putea compromite operațiunea
Bruxelles-ul vrea război, Ungaria vrea pace, tună Viktor Orban care nu suflă niciun cuvânt despre ce vrea Rusia
Pentru a „Face America măreață din nou”, americanii trebuie să apere ceea ce este corect
Rușii îl caută pe Moș Gerilă: Bombardiere Tu-95MS au zburat în nordul Scandinaviei / Între timp, dronele și rachetele ruse au lovit din nou infrastructura din Odesa
Kim Jong Un a mers în inspecție la docurile unde RPDC construiește primul „submarin nuclear” și l-a adus cu el pe probabilul său succesor
Cu dedicație pentru Rusia? Avioanele Gripen vor putea lovi în mare adâncime cu rachete Taurus. Integrarea Taurus pe avioanele europene, accelerată
MAGA-Dreptate: Trump vrea libertate de exprimare pe rețele de socializare, dar amenință cu închiderea emisiunile tv incomode
Noua generație a sistemului SAMP/T va primi botezul focului cât de curând: Anul 2026 ar putea aduce o veste bună pentru Ucraina, direct din Franța
Așa arată versiunea finală a planului de pace: Zelenski dezvăluie proiectul complet în 20 de puncte stabilit cu SUA și trimis Rusiei
Un fel de HIMARS ucrainean: Confruntați cu coșmarul logistic, ucrainenii dezvoltă un lansator universal compatibil cu mai multe rachete, pe principiul GMLRS și ATACMS
De ce guvernul Netanyahu închide postul de radio al armatei israeliene?
Dronele ucrainene au pătruns adânc în Rusia și au lovit o fabrică de cauciuc din regiunea Tula
Un înalt oficial SUA arată cum China se pregătește de război: În cazul unui conflict planul Chinei e de a bloca industria americană, motorul celei mai puternice Armate din lume
Se conturează sistemul antidronă de la frontiera de est a NATO: Polonia anunță că a instalat o parte dintre sistemele radar
Rușii au avansat la Siversk, dar prețul plătit pentru 1% din Ucraina e uriaș pentru Moscova: 400 de mii de oameni în ultimii 2 ani, estimează britanicii
Pakistanul în cooperare cu industria chineză vinde avioane JF-17 într-un stat „fierbinte” din Africa. Unul din cele mai controversate și mari acorduri pentru Pakistan
Radu Miruță a preluat oficial Ministerul Apărării, în timp ce Irineu Darău este noul ministru al Economiei, în subordinea căruia se află și industria de apărare
Avionul care nu a mai fost: De ce au renunțat SUA la YF-23 „Văduva Neagră” schimbând istoria aviației militare. Eșecul proiectului a însemnat nașterea F-22
Șeful Armatei Libiei a murit în accidentul aviatic din Turcia. Avionul s-a prăbușit la puțin timp după decolare și anunțase o problemă electrică
pixel