România a anulat contractul corvetelor, dar nu a abandonat achiziția. Reluăm telenovela sau sacrificăm producția navelor în România?
În cursul acestor zile Ministerul Apărăii Naționale (MApN) a anunțat oficial că a anulat procedura controversatului contract „Corveta multifuncțională”.
Corveta Sigma 10514, imagine concept. Foto: Damen
Contractul a fost anulat după ce Asocierea formată din compania franceză Naval Group și Șantierul Naval Constanța nu au ajuns la un consens finaciar și nu au semnat contractul cu MApN preț de mai bine de patru ani.
În 2019 Asocierea a fost declarată câștigătoare. Ar fi trebuit construite la Constanța patru corvete de tip Gowind 2500.
Procedura a fost anulată, astfel încât nu se va trece la oferta următorului clasat în licitație.
Licitația a fost demarată după ce în 2016 contractul a fost inițial alocat companiei olandeze Damen, prezentă în România la Șantierul Naval Galați unde construiește deja nave de luptă pentru forțe navele din întreaga lume. Olandezii au propus României corvete Sigma 10514.
MApN a justificat anularea procedurii prin lipsă de fonduri.
România nu a abandonat achiziția de corvete. Ce urmează? Reluăm telenovela sau sacrificăm producția navelor în România?
Corvete din clasa Sigma 10514, sursă foto: Damen
Prezent azi la ceremoniile dedicate Zilei Marinei, ministrul Apărării Angel Tîlvăr a vorbit inclusiv de înzestrarea Forțelor Navale Române.
El a precizat că regretă decizia de anulare a contractului corvetelor, dar a subliniat că România nu a renunțat la intenția de a achiziționa navele.
„Regret că programul cu corvete nu a putut fi finalizat. El nu va fi abandonat și își va găsi o formă de concretizare în viitor”, a precizat Angel Tîlvăr.
Dar ce înseamnă „o formă de concretizare”?
Fie licitația va fi reluată iar acest lucru înseamnă un lung șir de proceduri după toți anii pierduți, fie contractul va fi atribuit prin procedură G2G (guvern la guvern), dar acest lucru ar însemna riscul de a sacrifica producția navelor în România. În fond, pe lângă nevoia Forțelor Navale de înzestrare cu tehnică modernă, acesta era obiectivul principal asumat în program: Producția în România și susținerea industriei de apărare române.
În cazul unei atribuiri directe nu va exista obligația ca navele să fie construite în România, dar procedurile de atribuire ar fi mult simplificate. Totuși, la Șantierul Naval Galați, deținut de către cei de la Damen, care au propus României corvete Sigma 10514, angajații români au construit până în prezent peste 30 de nave militare pentru 13 forțe navale din întreaga lume, inclusiv state membre NATO.
Reluarea achiziției nu s-ar putea face decât prin licitație sau G2G.
Anunțul ministrului Angel Tîlvăr cu privire la faptul că România nu a abandonat intenția de a achiziționa corvete e interesant în contextul în care au existat voci care nu au exclus regândirea strategiei privind înzestrarea în contextul în care planificarea achiziției corvetelor a avut loc în 2006 iar de atunci situația de securitate în Marea Neagră s-a schimbat radical.
Nu în ultimul rând, în discursul său, ministrul Tîlvăr a făcut referire la programe în derulare sau care vor urma să fie derulate pentru înzestrarea Marinei precum bateriile de coastă americane NSM, achiziția de submarine franceze Scorpene și elicoptere H215, dar și vânătoare de mine.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News