Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Rușii reprofilează aeronavele Su-34. Echipajele bombardierelor vor învăța să doboare avioane
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Cotidianul rus Izvestia a informat, pe 12.10.2020, citând surse din mediul militar, că programul standard de pregătire a piloților avionului multirol Su-34 de generație 4++ va fi extins. Echipajele aeronavei vor învăța să ducă lupta aeriană la altitudini mari și cu viteze supersonice.

În același timp, avionul va întrebuința nu numai rachete de aviație moderne ci și de perspectivă, cu rază medie și lungă de acțiune. Posibilitățile de avion de vânătoare îi vor permite să intercepteze bombardiere ale adversarului și platforme purtătoare de armamente dirijate. Experții consideră că avionul va putea să se apere singur, mai ales la distanțe mari, unde acoperirea acestuia de către avioanele de vânătoare nu este posibilă. În timpul operației din Siria, avioanele de acest tip au fost nevoite deja să zboare cu armamentele destinate luptei aeriene.

Extinderea capabilităților

Anterior, Su-34 a fost întrebuințat exclusiv în calitate de avion de atac, pentru distrugerea țintelor terestre și navale, precum și pentru acoperirea altor bombardiere cu mijloacele de război electronic. Militarii au informat doar despre exerciții rare cu utilizarea de către echipajele sale a rachetelor pentru lupta aeriană apropiată și instalarea de arme aer-aer în Siria pentru autoapărare.

Cu o zi înainte, Serviciul de presă al Ministerului Apărării a anunțat că, în Regiunea Militară Centru, aeronavele Su-34 au desfășurat, pentru prima dată, activități de pregătire pentru executarea de acțiuni în straturile inferioare ale stratosferei. Piloții au atins o altitudine de 15 kilometri și au lucrat la viteză supersonică pentru a detecta și distruge adversarul aerian. În același timp, au acționat în mod independent, fără „solicitări” de la sistemele de apărare antiaeriană terestre.

Spre deosebire de Su-24M, Ministerul Apărării a clasificat Su-34 ca avion de vânătoare și bombardament. Acesta a fost expus de mai multe ori cu aceleași rachete aer-aer ca și avioanele de vânătoare. În compunerea completului său de luptă au apărut rachetele cu rază scurtă de acțiune în infraroșu R-73 și mult mai puternicele R-27, cu radare semiactive de dirijare. De asemenea, au fost făcute publice informații despre posibilitatea folosirii pe acestea a celei mai recente rachete R-77, care este capabilă să lovească ținte aeriene la o distanță de până la 110 kilometri.

În prezent, în dotarea Forțelor Aerocosmice se află aproximativ 130 de avioane de tip Su-34. În acest an, a fost începută producerea primului lot din cele 24 de avioane modernizate comandate de Ministerul Apărării. Între diferențele față de avioanele actuale, dezvoltatorii au anunțat armele mai puternice și mai diverse.

După cum a informat anterior cotidianul Izvestia, în prezent se află în derulare un contract record pentru câteva mii de rachete aer-aer cu rază medie de acțiune de tip R-77-1, în valoare de 66 de miliarde de ruble. Realizarea acestuia va permite Ministerului Apărării să elimine lipsa unor astfel de muniții și să echipeze cu ele escadrilele dotate cu avioane de vânătoare Su-57 și Su-35, precum și alte modele de aeronave.

“În pofida faptului că Su-34 este un bombardier de front cu o autonomie crescută, acesta are și capabilități de avion de vânătoare”, a declarat pentru Izvestia fostul comandant al Armatei 4 Aeriene și de Apărare Antiaeriană, general  locotenent Valery Gorbenko.

“Nu este nimic complicat în asta. Am practicat tragerile asupra țintelor aeriene începând de la avionul Su-17. Aeronavele de vânătoare-bombardament nu vor îndeplini funcții de apărare antiaeriană, dar, în timpul îndeplinirii misiunilor de luptă, acestea trebuie să poată să se apere”, a precizat expertul.

“Este vorba despre un avion supersonic puternic la mare altitudine, care, în timpul întâlnirii cu avioanele de vânătoare la 15 kilometri va putea folosi rachete aer-aer. Su-34 este destul de manevrabil, poate efectua toate acrobațiile aeriene și chiar conduce lupte aeriene. Este, desigur, mai greu decât avioanele de vânătoare specializate, iar această particularitate trebuie luată în considerare la antrenarea echipajelor. Dacă aeronava zboară cu o încărcătură completă de bombe, îi va fi mai dificil”, a menționat Gorbenko.

“În teorie, bombardierele ar trebui să fie escortate de avioane de vânătoare. Însă, în practică, forțele nu sunt întotdeauna suficiente pentru a le acoperi. Astfel, Su-34 poate efectua o misiune de luptă, în mod autonom, apărându-se singur împotriva avioanelor adversarului”, a concluzionat expertul.

Forțele de vânătoare

Proiectarea avionului Su-34 a început încă de la sfârșitul anilor 80 ai secolului trecut, pe baza celui mai recent avion de vânătoare Su-27 din acea perioadă. Noul bombardier a moștenit puternicele motoare AL-31F cu camere de forsaj de la acesta. Motoarele îi permit aeronavei să depășească bariera sunetului și, la altitudini mari, accelerează la o viteză de 1.900 de kilometri pe oră. Avionul a primit și o stație radar multifuncțională avansată Sh-141, capabilă să detecteze nu numai ținte terestre, ci și aeriene. Avionul de vânătoare-bombardament poate „vedea” pe cer un bombardier sau un avion de transport al adversarului la o distanță de până la 250 de kilometri. În plus față de o gamă largă de muniții convenționale și dirijate, Su-34 este echipat cu un tund de bord și poate transporta până la șase rachete aer-aer cu rază scurtă sau medie de acțiune.

O caracteristică unică, ce distinge aeronava de orice alte avioane de vânătoare și bombardiere de front autohtone, este reprezentată de cabina de pilotaj, care a fost complet reproiectată în comparație cu Su-27. În aceasta, pilotul și navigatorul stau unul lângă altul, nu unul în spatele celuilalt. Dimensiunile crescute au conferit aeronavei aspectul caracteristic, pentru care Su-34 a primit denumirea neoficială de „rățușcă”. De asemenea, a fost îmbunătățit confortul echipajului în timpul zborurilor pe termen lung și au făcut posibilă amplasarea unei băi și a unei chicinete la bord.

Pentru a ataca adversarul de la altitudini extrem de mici, aeronava a primit un blindaj serios pentru cabina piloților. Greutatea totală a fuselajului ajunge la o tonă și jumătate. Acest lucru este suficient pentru a proteja echipajul și echipamentele vitale de focul armelor mici de la sol.

De la începutul operației rusești din Siria, în zonă au fost dislocate permanent avioane Su-34. Acestea s-au specializat în întrebuințarea armamentelor de mare precizie. În timpul celor mai intense acțiuni de luptă împotriva ISIL, numărul maxim de aeronave de acest tip din cadrul Bazei Aeriene Hmeimim a ajuns la 14 unități simultan.

După ce, pe 24 noiembrie 2015, un avion de vânătoare turcesc de tip F-16 a doborât un bombardier rusesc Su-24M în Siria, aeronavele Su-34 au început să poarte sub aripi rachete aer-aer cu rază scurtă și medie de acțiune, pentru autoapărare. În scurt timp însă, această practică a fost oprită, iar avioanele Su-34 au început din nou să fie întrebuințate doar în rolul de avioane de atac.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Polonia acuză că un elicopter militar rusesc a încălcat spațiul aerian de deasupra apelor teritoriale poloneze din Marea Baltică
În timp ce Patriotul european SAMP/T devine mai ager cu radarul Ground Fire 300, Thales convinge a cincea țară NATO să cumpere fratele mai mic: Ground Master 200
Continuă seria de pierderi usturătoare pentru Forțele Aerocosmice. Ucrainenii mai distrug un Su-30SM rusesc. L-au prins în baza aeriană Rostov-pe-Don
Portugalia, ţara de la care România a cumpărat primele avioane F-16, confirmă că F-35 este singurul avion de vânătoare de generația a V-a capabil să înlocuiască F-16
Rusia aduce un MiG-35 și un tanc T-90 în „curtea din spate” a SUA. Mesaj sau strategie pe termen lung în zona de influență americană?
Noi bombardiere modernizate rusești se vor alătura trupelor care lovesc Ucraina. Primul lot de aeronave Su-34M din acest an a fost livrat Forțelor Aerocosmice
Un alt stat european este deranjat de politica lui Trump. După ce F-35 a fost numit „opțiunea Ferrari”, acum se cere renunțarea la avionul american printr-o petiție
S-au înecat la mal? Cine și de ce blochează pe ultima sută de metri achiziția Turciei de avioane Eurofighter, într-un moment dificil pentru aviația militară turcă
România va avea șapte sisteme PATRIOT. Ce știm despre programul de rachete și care sunt necunoscutele
Su-57 visează la performanțele F-35, dar rușii mizează pe cifre. Câte avioane ar putea arunca în luptă Rusia, dacă ar declanșa un război major
Trei F-16 ale Escadrilei 48 revin din Marea Britanie. F-urile au participat la exercițiul Ramstein Flag 2025, bazat pe lecțiile din Ucraina
SUA exersează noi tactici anti-dronă. Până când dronele MQ-9B și avioanele vor putea folosi arme laser, F-16 americane învață să lupte împotriva UAV-urilor
Un avion de generația a 6-a cum Europa nu a mai văzut, dar sunt probleme în paradis. Acuze între parteneri după fuziunea Tempest și F-X
Un pas istoric pentru F-35 în Europa: În premieră un F-35 non-american aflat în zbor a partajat date clasificate cu un sistem european
Aviația militară a SUA e în criză și nu numărul de F-35 sau F-16 e problema. România a scăpat „la mustață” de aceeași problemă
Franța ridică ștacheta. Ceea ce nu au reușit rușii și americanii cu MiG-105 și X-20: Un avion spațial? Orizontul de timp e extrem de îndrăzneț
Un sistem rusesc S-400 sau o racheta R-37 ar fi doborât un avion F-16 în Ucraina
Avioanele JAS 39 Gripen sunt pe val. Au învins după 12 ani F-16 iar acum obiectivul e să ia locul F-35 într-un stat din Europa
Avioanele MiG-29 ale Ucrainei lovesc intens cu bombe franceze AASM HAMMER (Video). Aviația ucraineană atacă centrele de comandă rusești
F-16 se „mută” în Europa de Est. În România e singurul centru de pregătire, iar întreținerea pentru F-16 în cea mai modernă versiune va fi găzduită de Slovacia
Cehia își asigură tranziția la F-35: Contractul Gripen urmează să fie prelungit până în 2035, dar în condiții avantajoase
Francezii dau lovitura și bat palma cu o putere militară mondială: Mega contract pentru 26 de Rafale M, versiunea pentru portavioane, pentru a ține piept Chinei
Un bombardier Tu-22, distrus imediat după aterizare în Rusia, de o dronă ucraineană. Sau cum să pierzi 100 de milioane de euro din cauza unei banale drone
”Ne vom ține de cuvânt”. Deși a promis Ucrainei cele mai multe F-16, Belgia e nevoită să amâne transferul până la momentul F-35
Piloții americani de F-16 primesc căști modernizate cu sistemul Scorpion produs de compania franceză Thales
NATO stă cu ochii larg deschiși pe întregul flanc estic al alianței: Misiuni de cercetare aeriană de la Arctica la Marea Neagră
TOP 10 cele mai scumpe avioane de luptă din lume: De ce F-35 e departe de primele trei poziții, mult sub Rafale sau Eurofighter
Cu aproape 70 de avioane F-16, România devine o forță în regiune. Dar ne vom confrunta cu o provocare, atrage atenția gen. (r) Strîmbeanu
Efect de bumerang asupra F-35 în războiul declanșat de SUA împotriva tuturor? Vestea proastă e că 80% din piesele pentru F-35 nu sunt produse în State

Ştiri Recomandate

Rușii au ascuns Lebăda Albă de frica ”portavioanelor” pe roți ale Ucrainei: Bombardierul strategic Tu-160, trimis la o bază fără drumuri de acces situată la 500 km de granița cu Statele Unite
NATO nu se zdruncină. SUA mențin tradiția ocupării funcției de SACEUR și au nominalizat: Cine e gen. Alexus G. Grynkewich, pilot de F-16 și F-22, propunerea SACEUR
Inevitabilul s-a întâmplat: Trump și Musk s-au certat, iar motivul a fost megaproiectul de lege bugetar
Armament pentru viitoarele F-35 ale Germaniei: Rachete americane JSM care vor fi produse în Europa
Rușii au aruncat Su-57 în „luptă” cu F-35 lăsând multă lume cu gura deschisă: Pentru a avea șanse în fața F-35, Rusia ridică ștacheta
Nou semnal că Ucraina nu e pe lista de priorități a lui Trump: Echipamente esențiale pentru rachetele antidronă APKWS vor merge în Orientul Mijlociu
Încă o lovitură dureroasă, încasată de ruși: Câteva dintre prețioasele lansatoare Iskander au fost lovite de ucraineni
Cum ar fi procedat ucrainenii în planificarea atacului asupra Podului Crimeei: Utilizarea unor drone-torpilă nu este exclusă
Sisteme antiaeriene, abandonate lângă granița Poloniei cu Ucraina: Un transfer de arme eşuat sau rea intenţie?
Sursa foto: EuroSpike.
EXCLUSIV
România cumpără blindate de desant aerian germane Enok AB care intră în dotarea Forțelor pentru Operaţii Speciale. Vehiculele, adaptate pentru apărare anti-tanc
Screenshot video SBU
EXCLUSIV
Aviația strategică a Rusiei arată ca o șandrama (Foto/Video): Bombardierele rusești sunt protejate în cel mai rudimentar mod, cu anvelope și panouri din sârmă
Forţele Aeriene Ucrainene şi-au rafinat tacticile de luptă: Avioanele F-16 contribuie la erodarea apărărilor aeriene rusești
General polonez: Rusia are avantajul cantitativ față de Europa în privința muniției. ”Rămâne de văzut dacă asta va compensa calitatea scăzută a armamentului rusesc”
Noul comandant al Forțelor ucrainene de Sisteme fără Pilot anunță schimbări radicale
Ucraina refuză să moară la comandă. După încă o conversație ”bună” cu Putin, Trump anunță senin că Rusia pregătește un răspuns la atacul ucrainean
Câte rachete a strâns Rusia. Estimările Kievului arată că stocurile sunt suficiente pentru câteva atacuri masive asupra Ucrainei
Zelenski a propus un armistițiu până la o întâlnire cu Putin. Rusia a respins propunerea Ucrainei
Cum a ajuns o ruină ARO cu celebrele 4x4 produse și pentru Armată: România a ratat șansa salvării refuzând să vândă ARO către o țară străină
Care e viitorul aviației strategice a Rusiei, decimată de Ucraina? Rușii propun avioane de linie transformate în bombardiere: Cazul Tu-214
Conflictul tăcut al avioanelor de luptă:Cum e favorizată „bijuteria” F-47, în detrimentul F/A-XX. O dispută de proporții care se prefigurează în SUA
Noile cipuri de la Nvidia folosite în inteligența artificială au performanțe de aproape trei ori mai bune decât generația anterioară
Deși nu duce lipsă de contracte, gigantul italian Iveco Defence e de vânzare. Principala îngrijorare a guvernului de la Roma este că IDV ar putea intra pe mâini străine
Toți „ochii” pe Rusia. A treia țară care alege radarul TPY-4 de generația a 5-a, un sistem ce detectează orice sistem inamic
Formatul Ramstein pentru Apărarea Ucrainei: Marea Britanie își va mări de zece ori livrările de drone / Șeful Pentagonului, marele absent de la reuniune
Pierderile Rusiei în invazia Ucrainei se apropie de borna un milion, iar un sfert îngrașă definitiv cernoziomul ucrainean, estimează grupul de experți CSIS
Adevărul din spatele cortinei de fum: Imaginile din satelit demască strategia Rusiei de a ascunde pierderile de avioane Tu-95 și Tu-22M3, după operațiunea "Pânza de Păianjen" (Foto)
Protecționism vs. costuri de apărare: Preţul avioanelor F-35 și ale tancurilor Abrams cresc vertiginos odată cu aplicarea tarifelor de 50% impuse de Trump
Fondurile europene, în pericol: România este singura țară din UE care nu a luat măsuri pentru diminuarea deficitului, evaluează Comisia Europeană
Cum se pregătește China pentru operațiuni de luptă la scară largă: O analiză detaliată a strategiei militare a Beijingului
Dronele navale ucrainene Magura au fost implicate în recentul atac asupra podului din Crimeea (Video)
Statele Unite învață lecția Ucraina în materie de inovație și război modern. Project GI, cea mai nouă și ambițioasă inițiativă americană
pixel