Rusia ar putea transforma cele două portelicoptere aflate în construcție în portavioane ușoare
De mai mulți ani, în Rusia se discută despre necesitatea construirii de portavioane pentru dotarea Forțelor Navale. Această problemă a fost complicată de faptul că singurul portavion autohton, Amiral Kuznetsov, nu s-a comportat în practică în cel mai bun mod. Astfel, proiectele unor noi portavioane Shtorm și Lamantin vor rămâne doar pe hârtie mai mult de un deceniu. Cu toate acestea, este posibil ca, în viitorul apropiat, Forțele Navale ale Federației Ruse să primească în dotare două portavioane ușoare.
În anul 2020, la Șantierul Naval din Kerch, a început construirea a două nave universale de desant, Ivan Rogov și Mitrofan Moskalenko, Proiect 23900. Acestea sunt considerate răspunsul Moscovei la portelicopterele franțuzești Mistral, care au fost construite, dar nu au mai fost livrate părții ruse. Toate componentele destinate celor două nave sunt exclusiv din producția internă. Navele universale de desant (portelicoptere) sunt destinate pentru transportul a aproximativ 1.000 de militari, 75 de unități de tehnică blindată, patru vedete de desant, precum și 16 elicoptere Ka-52K, Ka-29, Ka-27 și Ka-31 și câteva drone.
Având în vedere faptul că autoritățile de la Moscova urmăresc acum o politică externă activă, folosindu-și contingentele militare în străinătate, cele două nave vor fi, în mod clar, utile. Cu toate acestea, există și posibilitatea ca portelicopterele să aibă o soartă ușor diferită. Acest lucru a fost sugerat recent chiar de președintele rus, Vladimir Putin.
“Navele sunt bune, moderne. Am planificat chiar să le modificăm puțin și să le folosim în alte scopuri. Aproape la fel, dar în alte scopuri. Dar acum nu voi vorbi încă despre asta”, a spus șeful statului rus.
Această declarație este chiar interesantă. La ce alte scopuri s-a referit președintele? Dacă ne uităm la scurta istorie a construcției acestora vom vedea cum deplasamentul navelor a crescut continuu. Inițial, a fost vorba de 15.000 de tone, apoi de 20.000 și ulterior de 30.000. Ultima cifră anunțată oficial pentru ambele nave este de 40.000 de tone. Navele au dimensiuni decente, având în vedere faptul că portavionul Amiral Kuznetsov are un deplasament de 59.100 de tone, iar portelicopterul japonez Idzumo (tip 22DDH) de aproximativ 27.000 de tone. Cele două exemple nu au fost alese deloc întâmplător. Trebuie spus faptul că portavionul Kuznetsov a fost proiectat inițial ca și portelicopter, în timp ce ambele portelicoptere deținute de japonezi vor fi transformate în portavioane ușoare și vor fi dotate cu avioane americane F-35.
În mod inevitabil, se pune întrebarea dacă nu cumva cele două portelicoptere rusești nu pot fi transformate în același mod în viitor? Capacitatea de a transfera undeva 2.000 de infanteriști marini cu tehnica blindată din dotare este bună, dar posibilitatea de a transporta avioane în Marea Neagră sau în Marea Mediterană este și mai bună.
Este adevărat că atunci apare și a doua întrebare: ce fel de aeronavă poate fi găzduită pe Ivan Rogov și Mitrofan Moskalenko? Dacă în cazul portavionului Amiral Kuznetsov, care este mult mai mare, sunt probleme la aterizare, atunci cum rămâne cu portelicopterele reprofilate?
Aici trebuie reamintit faptul că, la sfârșitul existenței fostei URSS, a fost creat avionul de vânătoare supersonic Yak-141, destinat întrebuințării pe portavionul Amiral Kuznetsov și pe frații săi. Aeronava unică a stabilit o mulțime de recorduri, însă, prăbușirea Uniunii Sovietice a transformat un proiect promițător într-un avion inutil.
Motivul formal al întreruperii lucrărilor de dezvoltare a fost reprezentat de avarierea avionului în timpul aterizării, iar producerea în serie a acestuia a fost abandonată. Interesant este faptul că, potrivit publicației americane Task and Purpose, corporația Lockheed Martin s-ar fi inspirat de la avionul sovietic atunci când a creat aeronava F-35, pentru că la acea vreme nu disprețuia cooperarea cu Biroul de Proiectare Yakovlev.
“Aproape sigur, datele colectate din vechiul proiect sovietic au fost folosite în dezvoltarea avionului de vânătoare F-35. Acest lucru înseamnă că F-35 datorează cel puțin o parte din existența sa programului de arme din epoca sovietică”, a scris publicația.
Începând din anul 2017, în Rusia, se află în curs de dezvoltare cu nou avion cu decolare și aterizare verticală. Perioada de implementare a proiectului actualizat, care se va baza în mod clar pe evoluțiile Yak-141 și versiunea acestuia denumită Yak-201, este estimată la 7-10 ani. Noile avioane de vânătoare supersonice vor putea fi întrebuințate atât pe portavioane, cât și pe uscat, unde nu există piste amenajate. Dacă acest proiect va fi reînviat și modernizat, Rusia va primi un excelent avion multifuncțional, iar Forțele Navale vor putea fi dotate cu două portavioane ușoare.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News