Rusia cumpără din 22 de țări piese pentru avioane. Intermediarii joacă rolul principal
În ciuda sancțiunilor, Rusia continuă să cumpere aproape două mii de componente diferite de fabricație străină pentru aeronavele miliatre ale sale. Acest lucru reiese dintr-un raport al serviciilor secrete ucrainene. Aceste componente sunt produse de peste 200 de companii din 22 de țări diferite. Rusia le cumpără apoi prin intermediari.
Su-35 Flanker-E de generația 4 ++. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova
Potrivit unui sondaj al Comisiei Independente Anticorupție (NAKO), majoritatea componentelor aeronavelor rusești MiG-31I, Su-27SM3, Su-30SM, Su-34, Su-35S și Su-57 sunt încă de origine occidentală, raportează Ukrainska Pravda.
NAKO - un ONG ucrainean care, probabil, are conexiuni la nivelul decidenților de la Kiev - a ajuns la această concluzie analizând aproape două mii de componente diferite.
Componentele analizate sunt produse de 244 de companii din 22 de țări diferite. 64% din componentele importate provin apoi din SUA, dar pe listă sunt și alte țări din grupul statelor care susțin Ucraina , inclusiv Japonia, Elveția, Germania, Franța, Marea Britanie, Taiwan și Țările de Jos. În mod paradoxal, Rusia a cumpărat puține piese din China, doar 13 din aproape două mii.
Cine sunt intermediarii
Totuși, cel mai important detaliu aici sunt intermediarii. Rusia cumpără componente străine printr-o rețea de intermediari. Acestea includ companii din Ungaria, Cipru, Turcia și China. Nu doar armata rusă cumpără prin această rețea, ci și cel puțin 58 dintre cele mai mari companii rusești, potrivit unui sondaj realizat de ”Schema”/Schemîi, un proiect de investigație al Radio Europa Liberă.
În ceea ce privește companiile specifice, companiile Texas Instruments, Murata Manufacturing, Analogue Devices, Kemet, Micron, Maxim, IDT, AVX, Holt Integrated Circuits, Linear Technology, CIC și ON Semiconductor produc cele mai multe componente folosite de ruși.
Anul trecut, Rusia a cumpărat piese în valoare de 926,6 milioane de dolari de la aceste companii, ceea ce reprezintă o scădere de 19,7% față de 2022, dar o creștere de 69,69% față de 2021. În plus, în 2023, comparativ cu anul precedent, Rusia a cumpărat mai puține componente de la doar două companii, Micron și IDT, în timp ce cota lor a fost înlocuită în mare măsură de compania japoneză Murata, care pretinde că își monitorizează exporturile.
Expertul în aviație Bohdan Dolințe de la proiectul ”Schema” a spus că, deși Rusia folosește această rețea de intermediari, ar putea începe să se confrunte cu deficit de componente occidentale încă din acest an. Probabil că va fi obligat să caute noi modalități de obținere a acestora, deoarece conform regulilor de construcție a aeronavelor, modelele existente nu pot fi construite folosind componente chinezești sau rusești.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News