Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
S-a depășit borna de 1.000 de avioane de luptă F-35 în serviciu. Numărul final poate fi de trei ori mai mare
Industrie de apărare
Data publicării:
Programul Lockheed Martin F-35 a depășit 1.000 de avioane de vânătoare aflate în serviciu în flotele din întreaga lume, iar producătorul continuă să primească noi comenzi pentru aeronavă atât de la Pentagon, cât și de la partenerii strategici ai Statelor Unite.
Avion de generația a V-a de tip F-35 Lightning II al SUA. Foto: U.S. Air Force
Avion de generația a V-a de tip F-35 Lightning II al SUA. Foto: U.S. Air Force

În pofida numărului semnificativ de aparate deja livrate, programul rămâne semnificativ în urma planificărilor, întrucât aprobarea pentru producția extinsă de serie a fost dată abia în martie 2024, după șapte ani de întârzieri, în timp ce aeronavele încă nu sunt considerate pe deplin pregătite pentru lupta de mare intensitate din cauza anilor lungi de întârzieri cu pachetul de upgrade Block 4, printre alte probleme.

Totuși, odată rezolvate aceste probleme, avionul promite să revoluționeze capacitățile de luptă ale unităților de aviație de luptă din prima linie, cu avantajele sale considerate revoluționare față de avioanele de luptă F-15, F-16 și F-18 din epoca Războiului Rece.

La acest moment, se așteaptă să fie produse peste 3.000 de avioane F-35, ceea ce va face ca această clasă să fie cea mai răspândită în lumea occidentală, după de predecesorul său direct, F-16 Fighting Falcon.

Cei mai mari clienți străini pentru F-35 sunt Japonia, care a comandat 147 de avioane și Canada, cu o comandă de 88 de aparate. Având în vedere că F-35 este considerat pe scară largă un avion de luptă pentru statele occidentale, doar patru țări non-vestice au acces la aeronavă: Japonia, Coreea de Sud, Singapore și Israel.

Pe de altă parte, F-35 este unul dintre cele două avioane de vânătoare de generația a cincea aflate în prezent în producție pe scară largă la nivel mondial, alături de rivalul J-20 chinezesc, care a primit comenzi de puțin peste 300 de aparte pentru Armata Populară Chineză de Eliberare.

Există trei diferențe principale între programele rivale, care au și permis ca F-35 să fie lansat în număr mult mai mare. În primul rând, strategia de abordare a proiectului, văzut ca program comun dezvoltat cu mai multe state și marketingul agresiv pentru export, în timp ce J-20 este destinat exclusiv Forțelor Aeriene ale Chinei.

În al doilea rând, F-35 este produs în trei variante separate (F-35A, F-35B și F-35C) cu capacități foarte diferite de decolare și aterizare, pentru a îndeplini cerințele Forțelor Aeriene, Navale și Infanteria Marină (Marine Corps) ale SUA.

În al treilea rând, F-35 a fost proiectat ca un avion de luptă cu un singur motor, relativ ușor, cu costuri de producție și operaționale minime, deși acest lucru a condus la o rază mai scurtă de acțiune, o manevrabilitate slabă și o capacitate de transport limitată a armelor la bord în comparație cu aeronavele cu două motoare, precum J-20.

Deși depășită numeric, flota de J-20 chineză se laudă cu perioade de disponibilitate mult mai mari și cu rate mult mai mici de defecte decât F-35. Informațiile nu pot fi însă verificate, ele provenind exclusiv pe filiera chineză.

De cealaltă parte, datele despre comportamentul F-35 au fost mult mai transparente și mediatizate știindu-se că din cele peste 1.000 de avioane F-35 aflate în prezent în serviciu, aproximativ 19%, mai precis 189 de aparate, sunt avioane de producție inițială cu un număr ridicat de probleme, care le-au pus sub semnul întrebării capacitatea de a face față în luptă.

Multe dintre acestea se estimează că vor avea doar o mică parte din durata de viață prevăzută, din cauza defectelor structurale. În consecință, aeronavele sunt “retrogradate” și desemnate să servească drept avioane de antrenament, să joace rolul inamicului etc.

Superioritatea numerică a F-35 în cadrul generației sale este în mare măsură rezultatul sfârșitului Războiului Rece. De regulă, numărul avioanelor de luptă rusești (sovietice) din prima, a doua și a treia generație era mult mai mare decât cel al “rivalilor” lor americani.

Predecesorul direct al F-35, F-16, a fost, prin urmare, primul avion de luptă occidental cel mai numeros din generația sa, în mare parte din cauza dezintegrării URSS, care a redus producția de avioane MiG-29.

Având o situație economică mult mai slabă decât URSS, un buget de apărare mult mai mic și o doctrină militară cu un accent mai mic pe aviația tactică de luptă, Rusia post-sovietică încă nu a produs primul său regiment de avioane de luptă de generația a cincea, iar cu ratele de producție înregistrate de avionul său de vânătoare Su-57 este de așteptat să rămână sub un sfert față de numărul de F-35.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA
Inovația care ,,stinge lumina'' Marinei Ruse: De ce drona ucraineană Magura a devenit coșmarul fiecărui amiral rus
Programe cheie pentru modernizarea României: Camioane Iveco, blindate Piranha 5 și Cobra II sau arme de asalt. Cum să revitalizăm inteligent industria cu bani europeni
Polonia, într-o cursă istorică a înarmării: Submarinele ORKA, între oferta Germaniei, tehnologia Franței și investiția în industrie a Coreei de Sud
Curajoasa „fantomă” care vrea să anuleze amenințarea cu rachete hipersonice a Rusiei: Investiția colosală a companie americane Raytheon în noul radar GhostEye
Furnizarea rachetelor Taurus către Ucraina devine şi mai complicată: O companie japoneză, implicată în dezvoltarea motorului noii rachete germane
Portdrapelul României în Europa? Singura armă modernă pe care o producem și o putem oferi altor state. A treia oară poate e cu noroc
Inovația militară ,,născută din foc'': Drona americană Artemis, „vărul” Shahed, trecută în producția de serie. Sistemul care navighează și fără GPS
Cine înlocuiește MLI-84 Jderul? Ciudatul caz al mașinilor de luptă: Cum ar putea România cumpăra Lynx, „made in” Ungaria
Artilerie rămâne regina, dar muniția de ultimă generație schimbă regulile jocului. SUA testează LRMP, noul proiectil de 155 mm integrat pe tot ce înseamnă artilerie americană
Jocul prostesc de imagine al Rusiei: Intensificarea cooperării militare cu Belarus, sub pretextul acuzațiilor de "război hibrid" dinspre Occident
Contract gigant pentru componetele de ghidaj ale rachetelor PAC-3 Patriot. Cine ar putea fi clienții „misterioși” care pregătesc apărarea teritoriului cu Patriot
Nava turcă TCG Akhisar din clasa Hisar, numită și popular „corvetă ușoară”, în timpul testelor pe mare. Foto: ASFAT
EXCLUSIV
Prima navă nouă pe care România o achiziționează în 35 de ani: Corveta TCG Akhisar. Turcii, pregătiți să vină să continue construcția în țară
Ascensiunea industriei ungare de apărare: Investiția companiei Rheinmetall transformă ţara vecină în lider regional în producția de vehicule militare
Finlanda își consolidează industria de apărare: O uzină strategică pentru motoarele avioanelor F-35, inaugurată la Nokia
Cum au ajuns americanii la concluzia că e o idee proastă ca „România să cumpere 216 tancuri Abrams”. Deși nu știe nimeni încă ce tancuri cumpărăm
Costul războiului se inversează pentru Rusia: Ucraina primește sistemul de apărare antiaeriană Skyranger 35, finanțat din activele rusești înghețate
Ascensiunea Coreei de Sud: De ce vrea compania Hanwha să fabrice artilerie K9A2 și obuze direct în SUA, luând fața giganților locali
Armata României nu vrea elicoptere H215M, considerate prea vechi, deși francezii le-ar produce în țară. Iar pentru H225M francezii nu vor să ofere licență

Ştiri Recomandate

Vecinii înnoiesc flotă, noi ne scufundăm în birocrație. Cum reușește Bulgaria să testeze fregate noi, construite acasă, în timp ce România încă face calcule
Armata rusă. Foto: Ministerul Apărării din Rusia
EXCLUSIV
„Războiul din Umbră” este deja aici. Fost comandant NATO avertizează asupra noii strategii de sabotaj a Rusiei: de la drone la „flote fantomă”
Situație critică la Pokrovsk: Peste 300 de militari ruși au intrat deja în oraș, iar retragerea ucrainenilor pare o chestiune de timp
Operațiunea Midas. Scandalul uriaș de corupție din Ucraina ia amploare. Ministrul Justiției a fost demis
Turcia prezintă primul obuzier autopropulsat produs în țară. T-155 TTA vrea să concureze Caesar și RCH 155
Strategia Națională de Apărare. Nicușor Dan: ”Cine nu reușește să facă saltul tehnologic, va fi penalizat”
Nu se poate fără petrolul rusesc, "o narațiune complet falsă". Croația îl acuză pe Orban că a dezinformat Casa Albă
Venezuela se pregătește pentru un atac american. Ce arme rusești folosește
Președintele Columbiei a ordonat suspendarea schimbului de informații cu SUA
SUA continuă monitorizarea Peninsulei Crimeea și a bazei navale Novorossiysk. Spațiul aerian al României utilizat intens în operațiunile americane
Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
De la beneficiar de ajutor la partener strategic: Analiza „Drone Deal” care pune Ucraina în rol de inovator militar pentru SUA
Sistem Patriot, Ministerul slovac al apărării / Kinzhal, Russian Federation MoD
EXCLUSIV
De ce Ucraina cere mai multe sisteme Patriot deși sunt informații privind scăderea eficienței acestora contra rachetelor Kinjal
Un „oraș” al dronelor Shahed (FOTO). Sateliții au surprins complexul militar mamut pe care Rusia l-a ridicat în timp record pentru a copleși defensiva Ucrainei
,,Bomba de la Nord Stream'' ticăie la Berlin. O anchetă germană îl indică pe generalul Zalujnîi drept "creier" al sabotajului care a decuplat Europa de dependenţa gazului rusesc
Kremlinul spune că va relua testele nucleare doar dacă SUA vor face primul pas
Angola și-ar putea păzi cei 5.000 de kilometri de graniță cu tehnologie din Emiratele Arabe Unite care integrează AI și drone de supraveghere
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
”Darul” cehilor pentru Putin: Armata Ucrainei primește sateliți militari, drone sau rachete, cumpărate de guvern sau ONG-uri
FSB acuză Kievul că a vrut să deturneze un MiG-31 asupra bazei de la Mihail Kogălniceanu pentru a fi doborât de sistemele NATO. De ce povestea e cusută cu ață albă
Dronă prăbușită în România în timpul unui nou atac masiv rus la Dunăre împotriva Ucrainei. Eurofighter și F-16 nu au putut decola din cauza vremii
După întâlnirea cu Trump de la Casa Albă, președintele sirian al-Sharaa se alătură coaliţiei antijihadiste. Bază militară SUA lângă Damasc, una dintre propuneri
Senatul SUA votează pentru a pune capăt blocajului bugetar
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
Factura „shutdown-ului” american: 5 miliarde de dolari în rachete HIMARS și AMRAAM, blocate. De ce este Ucraina direct afectată de o criză birocratică a SUA
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Rușii au început mobilizarea rezerviștilor pentru apărarea obiectivelor strategice. În 20 de regiuni, sunt formate detașamente pentru lupta împotriva dronelor
Imaginile din satelit confirmă dezastrul (FOTO/VIDEO). Baza de drone a Rusiei din Aeroportul Donețk, rasă de pe fața pământului după un atac ucrainean
Ce știm despre sistemul american anti-dronă MEROPS trimis în România săptămânile trecute
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
Ucraina a atacat cu drone navale portul Tuapse. Rușii susțin că avariile au fost generate de "unda de soc"
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
pixel