Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
S-a depășit borna de 1.000 de avioane de luptă F-35 în serviciu. Numărul final poate fi de trei ori mai mare
Industrie de apărare
Data publicării:
Programul Lockheed Martin F-35 a depășit 1.000 de avioane de vânătoare aflate în serviciu în flotele din întreaga lume, iar producătorul continuă să primească noi comenzi pentru aeronavă atât de la Pentagon, cât și de la partenerii strategici ai Statelor Unite.
Avion de generația a V-a de tip F-35 Lightning II al SUA. Foto: U.S. Air Force
Avion de generația a V-a de tip F-35 Lightning II al SUA. Foto: U.S. Air Force

În pofida numărului semnificativ de aparate deja livrate, programul rămâne semnificativ în urma planificărilor, întrucât aprobarea pentru producția extinsă de serie a fost dată abia în martie 2024, după șapte ani de întârzieri, în timp ce aeronavele încă nu sunt considerate pe deplin pregătite pentru lupta de mare intensitate din cauza anilor lungi de întârzieri cu pachetul de upgrade Block 4, printre alte probleme.

Totuși, odată rezolvate aceste probleme, avionul promite să revoluționeze capacitățile de luptă ale unităților de aviație de luptă din prima linie, cu avantajele sale considerate revoluționare față de avioanele de luptă F-15, F-16 și F-18 din epoca Războiului Rece.

La acest moment, se așteaptă să fie produse peste 3.000 de avioane F-35, ceea ce va face ca această clasă să fie cea mai răspândită în lumea occidentală, după de predecesorul său direct, F-16 Fighting Falcon.

Cei mai mari clienți străini pentru F-35 sunt Japonia, care a comandat 147 de avioane și Canada, cu o comandă de 88 de aparate. Având în vedere că F-35 este considerat pe scară largă un avion de luptă pentru statele occidentale, doar patru țări non-vestice au acces la aeronavă: Japonia, Coreea de Sud, Singapore și Israel.

Pe de altă parte, F-35 este unul dintre cele două avioane de vânătoare de generația a cincea aflate în prezent în producție pe scară largă la nivel mondial, alături de rivalul J-20 chinezesc, care a primit comenzi de puțin peste 300 de aparte pentru Armata Populară Chineză de Eliberare.

Există trei diferențe principale între programele rivale, care au și permis ca F-35 să fie lansat în număr mult mai mare. În primul rând, strategia de abordare a proiectului, văzut ca program comun dezvoltat cu mai multe state și marketingul agresiv pentru export, în timp ce J-20 este destinat exclusiv Forțelor Aeriene ale Chinei.

În al doilea rând, F-35 este produs în trei variante separate (F-35A, F-35B și F-35C) cu capacități foarte diferite de decolare și aterizare, pentru a îndeplini cerințele Forțelor Aeriene, Navale și Infanteria Marină (Marine Corps) ale SUA.

În al treilea rând, F-35 a fost proiectat ca un avion de luptă cu un singur motor, relativ ușor, cu costuri de producție și operaționale minime, deși acest lucru a condus la o rază mai scurtă de acțiune, o manevrabilitate slabă și o capacitate de transport limitată a armelor la bord în comparație cu aeronavele cu două motoare, precum J-20.

Deși depășită numeric, flota de J-20 chineză se laudă cu perioade de disponibilitate mult mai mari și cu rate mult mai mici de defecte decât F-35. Informațiile nu pot fi însă verificate, ele provenind exclusiv pe filiera chineză.

De cealaltă parte, datele despre comportamentul F-35 au fost mult mai transparente și mediatizate știindu-se că din cele peste 1.000 de avioane F-35 aflate în prezent în serviciu, aproximativ 19%, mai precis 189 de aparate, sunt avioane de producție inițială cu un număr ridicat de probleme, care le-au pus sub semnul întrebării capacitatea de a face față în luptă.

Multe dintre acestea se estimează că vor avea doar o mică parte din durata de viață prevăzută, din cauza defectelor structurale. În consecință, aeronavele sunt “retrogradate” și desemnate să servească drept avioane de antrenament, să joace rolul inamicului etc.

Superioritatea numerică a F-35 în cadrul generației sale este în mare măsură rezultatul sfârșitului Războiului Rece. De regulă, numărul avioanelor de luptă rusești (sovietice) din prima, a doua și a treia generație era mult mai mare decât cel al “rivalilor” lor americani.

Predecesorul direct al F-35, F-16, a fost, prin urmare, primul avion de luptă occidental cel mai numeros din generația sa, în mare parte din cauza dezintegrării URSS, care a redus producția de avioane MiG-29.

Având o situație economică mult mai slabă decât URSS, un buget de apărare mult mai mic și o doctrină militară cu un accent mai mic pe aviația tactică de luptă, Rusia post-sovietică încă nu a produs primul său regiment de avioane de luptă de generația a cincea, iar cu ratele de producție înregistrate de avionul său de vânătoare Su-57 este de așteptat să rămână sub un sfert față de numărul de F-35.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Inovația născută din disperare: Sting, drona FPV care a devenit coșmarul dronelor Shahed. Poate Ucraina câștiga războiul de uzură tehnologică?
Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022
Mize și piedici: De ce producția blindatelor germane Lynx în Ucraina este blocată de „detaliul” esențial numit finanţare
JAS 39 Gripen "Made in Ukraine": De ce acordul cu Suedia este un "game-changer" strategic absolut pentru ucraineni
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
„Reabilitare” pe frontul ucrainean? Ce se ascunde în spatele deciziei Marii Britanii de a trimite controversatele blindate Ajax
Mega-achiziție de aproiape 2 miliarde de euro: Croația își transformă armata cu tancuri Leopard și obuziere Caesar
Mark Rutte anunță noua țintă strategică a NATO: 5% din PIB pentru Apărare. Președintele Dan: „Reînarmarea nu e o alegere, e o necesitate”
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare
Viitorul bombardier stealth B-21 Raider redefinește cabina de pilotaj? Mai puțini oameni implicaţi, mai multe sisteme AI la manşă
Transformarea Forțelor Aeriene Irakiene: Bagdadul pariază pe dronele Africane și Pakistaneze
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Analiză: Modelul polonez. Cum să cumperi tancuri și să-ți repornești industria de apărare. O lecție pentru România?
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro

Ştiri Recomandate

Congresul american “corectează” strategia administrației Trump privind sprijinul aliaților. Reducerea numărului de trupe de la Kogălniceanu rămâne însă aplicată  
Raport Norvegia: Europa va plăti dublu dacă Rusia câștigă războiul din Ucraina. Factura se ridică la 1,6 trilioane de euro
În așteptarea mașinilor de luptă: Sub presiunea SUA, decizia României privind MLI devine un test strategic pentru Europa
Rusia încearcă să revină în Marea Mediterană: O fregată și un submarin urmează să ajungă din nou în pozițiile pierdute după divergențele cu Siria
Tensiuni în Pacific: Portavionul chinez Liaoning a efectuat 100 de decolări și aterizări în apropierea Japoniei, iar aeronavele nipone au fost luate la țintă
Kievul avertizează că Rusia ar putea deschide un nou front în nordul Ucrainei, în timp înaintează și la Pokrovsk
Marea Britanie pregătește o rețea hibridă de nave, avioane și drone care să contracareze submarinele rusești
Ucrainenii publică fotografiile "de prezentare" cu drona navală care a speriat Aviația rusă: Magura V7 dotată cu rachete AIM-9 Sidewinder
Israelul anunță că va rămâne în sudul Siriei și solicită crearea unei zone tampon
„Sunt puțin dezamăgit.” Trump crede că Zelenski încă nu a citit propunerea de pace a SUA. Președintele ucrainean este primit luni de aliaţii săi europeni
Cât de aproape este pacea în Ucraina? Adevărul despre „ultimii 10 metri” ai negocierilor
Fabrica de minciuni asistată de AI: Rețeaua rusă „Doppelgänger” inundă Franța cu sute de site-uri de știri false înaintea alegerilor cruciale din 2026
Criză istorică la nivelul industriei militare americane: SUA recunosc oficial că nu mai au capacitatea să construiască două avioane de generația a șasea simultan
Ucraina nu mai irosește rachete de milioane de dolari pe drone. Arma „low-cost” montată surprinzător pe avioanele F-16 (FOTO)
Tensiuni în Europa: Germania evaluează aderarea la programul rival de avioane de luptă GCAP, pe fondul blocajului cu Franța
„Momentul adevărului” pentru europeni: Șeful apărării din UE cere un plan de pace european, independent de cel propus de SUA
Sfârșitul unei ere de tensiuni? Turcia, la un pas de a renunța la sistemele rusești S-400 pentru a reveni în programul F-35
NATO realiniază flancul nordic: Danemarca, Suedia și Finlanda trec în responsabilitatea comandamentului din Statele Unite
Ce înseamnă să fii considerat încă aliat cheie al SUA pe Flancul Estic al NATO: Polonia a reușit să obțină o flotă de 250 de blindate Stryker la prețul simbolic de un dolar
"Resturi" de drone ucrainene au lovit din nou uriașa rafinărie din Riazan. Moscova minimizează pagubele
Șeful Armatei Ucrainei: Rușii sunt superiori la artilerie, dar 60% din lovituri sunt realizate de drone; acolo suntem la paritate
Putin oferă Indiei acces nelimitat la petrolul rusesc; Modi spune că India nu este neutră, ci se află de partea păcii
NATO reacționează în Polonia: Avioane poloneze și elicoptere cehe Mi-171 au decolat, ca răspuns la valul de rachete și drone rusești care a lovit Ucraina
"Sarcofagul" de la Cernobîl nu mai este sigur, anunță ONU. Se impun reparații mai serioase după atacul rusesc din februarie 2025
Una dintre cele mai puternice armate limitează utilizarea Android și pariază pe iPhone-uri
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Rachetele Oreshnik din Belarus fac din baza de la Deveselu o țintă principală. Cum va răspunde NATO la amplasarea de rachete rusești la câteva sute de km de capitale europene
Negocierile SUA–Ucraina avansează lent. Witkoff & Co vor să-i convingă pe ucraineni că e cel mai bun Plan de Pace, în timp ce Putin amenință cu scenariul Novorossiya
Rusia a efectuat un nou atac masiv asupra Ucrainei cu rachete Kinjal, Iskander-M, rachete de croazieră și drone
Marea Britanie și Norvegia vor opera împreună o flotilă de fregate
Unitatea de elită a României: JLTV au turele automatizate iar blindatele Polaris au fost parașutate cu succes. Forțele speciale excelează ca dotări și pregătire
Suedia va opri asistența pentru dezvoltare acordată unor țări și va dona Ucrainei banii. În schimb, Danemarca reduce din contribuție
pixel