Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
S-a depășit borna de 1.000 de avioane de luptă F-35 în serviciu. Numărul final poate fi de trei ori mai mare
Industrie de apărare
Data publicării:
Programul Lockheed Martin F-35 a depășit 1.000 de avioane de vânătoare aflate în serviciu în flotele din întreaga lume, iar producătorul continuă să primească noi comenzi pentru aeronavă atât de la Pentagon, cât și de la partenerii strategici ai Statelor Unite.
Avion de generația a V-a de tip F-35 Lightning II al SUA. Foto: U.S. Air Force
Avion de generația a V-a de tip F-35 Lightning II al SUA. Foto: U.S. Air Force

În pofida numărului semnificativ de aparate deja livrate, programul rămâne semnificativ în urma planificărilor, întrucât aprobarea pentru producția extinsă de serie a fost dată abia în martie 2024, după șapte ani de întârzieri, în timp ce aeronavele încă nu sunt considerate pe deplin pregătite pentru lupta de mare intensitate din cauza anilor lungi de întârzieri cu pachetul de upgrade Block 4, printre alte probleme.

Totuși, odată rezolvate aceste probleme, avionul promite să revoluționeze capacitățile de luptă ale unităților de aviație de luptă din prima linie, cu avantajele sale considerate revoluționare față de avioanele de luptă F-15, F-16 și F-18 din epoca Războiului Rece.

La acest moment, se așteaptă să fie produse peste 3.000 de avioane F-35, ceea ce va face ca această clasă să fie cea mai răspândită în lumea occidentală, după de predecesorul său direct, F-16 Fighting Falcon.

Cei mai mari clienți străini pentru F-35 sunt Japonia, care a comandat 147 de avioane și Canada, cu o comandă de 88 de aparate. Având în vedere că F-35 este considerat pe scară largă un avion de luptă pentru statele occidentale, doar patru țări non-vestice au acces la aeronavă: Japonia, Coreea de Sud, Singapore și Israel.

Pe de altă parte, F-35 este unul dintre cele două avioane de vânătoare de generația a cincea aflate în prezent în producție pe scară largă la nivel mondial, alături de rivalul J-20 chinezesc, care a primit comenzi de puțin peste 300 de aparte pentru Armata Populară Chineză de Eliberare.

Există trei diferențe principale între programele rivale, care au și permis ca F-35 să fie lansat în număr mult mai mare. În primul rând, strategia de abordare a proiectului, văzut ca program comun dezvoltat cu mai multe state și marketingul agresiv pentru export, în timp ce J-20 este destinat exclusiv Forțelor Aeriene ale Chinei.

În al doilea rând, F-35 este produs în trei variante separate (F-35A, F-35B și F-35C) cu capacități foarte diferite de decolare și aterizare, pentru a îndeplini cerințele Forțelor Aeriene, Navale și Infanteria Marină (Marine Corps) ale SUA.

În al treilea rând, F-35 a fost proiectat ca un avion de luptă cu un singur motor, relativ ușor, cu costuri de producție și operaționale minime, deși acest lucru a condus la o rază mai scurtă de acțiune, o manevrabilitate slabă și o capacitate de transport limitată a armelor la bord în comparație cu aeronavele cu două motoare, precum J-20.

Deși depășită numeric, flota de J-20 chineză se laudă cu perioade de disponibilitate mult mai mari și cu rate mult mai mici de defecte decât F-35. Informațiile nu pot fi însă verificate, ele provenind exclusiv pe filiera chineză.

De cealaltă parte, datele despre comportamentul F-35 au fost mult mai transparente și mediatizate știindu-se că din cele peste 1.000 de avioane F-35 aflate în prezent în serviciu, aproximativ 19%, mai precis 189 de aparate, sunt avioane de producție inițială cu un număr ridicat de probleme, care le-au pus sub semnul întrebării capacitatea de a face față în luptă.

Multe dintre acestea se estimează că vor avea doar o mică parte din durata de viață prevăzută, din cauza defectelor structurale. În consecință, aeronavele sunt “retrogradate” și desemnate să servească drept avioane de antrenament, să joace rolul inamicului etc.

Superioritatea numerică a F-35 în cadrul generației sale este în mare măsură rezultatul sfârșitului Războiului Rece. De regulă, numărul avioanelor de luptă rusești (sovietice) din prima, a doua și a treia generație era mult mai mare decât cel al “rivalilor” lor americani.

Predecesorul direct al F-35, F-16, a fost, prin urmare, primul avion de luptă occidental cel mai numeros din generația sa, în mare parte din cauza dezintegrării URSS, care a redus producția de avioane MiG-29.

Având o situație economică mult mai slabă decât URSS, un buget de apărare mult mai mic și o doctrină militară cu un accent mai mic pe aviația tactică de luptă, Rusia post-sovietică încă nu a produs primul său regiment de avioane de luptă de generația a cincea, iar cu ratele de producție înregistrate de avionul său de vânătoare Su-57 este de așteptat să rămână sub un sfert față de numărul de F-35.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Unde și de ce s-a blocat avionul de luptă de generația a 6-a al Europei. Francezii acuză că sunt împinși pe scări și lansează 2 scenarii
Noua amenințare pentru flota rusă din Marea Neagră (FOTO/VIDEO): Ucraina prezintă TOLOKA, drona care poate lovi la 2000 km distanţă
Socoteala de acasă a F-35 nu se potrivește cu cea din târg. Prețul F-35 pentru Elveția a explodat iar o comisie va analiza ce a mers prost
Germania vrea o soluție cu termen limită pentru viitorul avion european de generația a 6-a. FCAS, înlocuitorul Eurofighter, o dispută franco-germană?
Un parteneriat istoric pentru securitatea Europei de Est: Cum a forțat incidentul cu dronele rusești o cooperare fără precedent între Polonia și Ucraina
„Bestia” americană se reinventează. De ce Armata SUA grăbește radical modernizarea legendarului tanc Abrams?
Update nu doar la avioane. Un aliat esențial al SUA în Asia va dispune de un simulator F-16 Bock 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american
Aviația militară a Turciei a primit al 4-lea T-70. Programul elicopterului Black Hawk turcesc supraviețuiește pe modul „avarie”
Viitoarele programe de înzestrare ale Armatei României: Oportunitatea producției naționale și rolul Șantierului Naval Damen Galați
Iese în sfârșit soarele pentru IAR-99? Primele 5 avioane ar putea fi livrate Armatei în aceste zile după ce ultima piesă din puzzle a fost livrată
"Băiețelul" european se maturizează: Şeful Rheinmetall explică de ce investițiile în apărare sunt singura șansă a Germaniei de a deveni un partener de încredere pentru SUA
Compania Lockheed Martin vrea să resusciteze F-35: Cum noile tehnologii de ,,generația a șasea'' ar transforma radical avionul de luptă
Tragere cu un sistem HIMARS al României Sursă foto: Forțele Terestre Române
EXCLUSIV
Cu o Polonie înarmată până în dinți, Rusia s-ar putea orienta către Axa sudică. De ce România nu e totuși o țintă ușoară, cu F-16, Patriot și HIMARS-uri
Polonia anunță că, în doi ani, va produce 130.000 de obuze de 155 mm. BAE din Marea Britanie va fi ”senior partner” în proiect
Compania MBDA caută soluţii pentru contracararea celor mai noi ameninţări pe care le aduce câmpul de luptă modern: Sistemul Crossbow de atac în adâncime va intra în producție în 2026
După declanșarea “războiului dronelor”, Cehia va trimite în Polonia trei elicoptere Mi-171Sh specializate în lupta împotriva țintelor de la joasă altitudine
Când ai crezut că le-ai văzut pe toate: Tancurile vor lansa rachete ce vor lovi la peste 1.500 m. Akeron MBT 120 va fi lansată din tunul de 120 mm al unui tanc
Taurus pe steroizi: Germania trece la Taurus NEO, noua generație a rachetei aer-sol. Caracteristici, performanțe și ce aduce nou Taurus NEO
UE anunță cum se împart banii din SAFE: România, cu 16,6 miliarde de euro pentru reînarmare. A doua cea mai mare sumă din UE
Apuntare pe pilot automat pe cea mai mare navă pe care Europa a văzut-o vreodată. Avioanele Rafale M vor ateriza automat pe portavionul PA-NG
F-35, un proiect „cu aripile frânte”? Un recent raport dezvăluie întârzieri, costuri nejustificate și un program de modernizare blocat
Noii „ochelari de super-soldat” ai Armatei SUA: Rivet și Anduril, pariurile Pentagonului pe inteligența artificială de pe front
Parteneriat strategic: F-15EX și drona „fantomă” MQ-28, noua ofertă primită de Polonia de la compania Boeing
Compania Romaero: Miracol sau rezultate financiare promovate cu surle și trâmbițe? Cifrele dau speranțe, dar politica își bagă coada
Mândria turcă pe șenile: Producția în serie a tancului Altay a început, un vis de „100 de ani” devenit realitate
Planul Poloniei de a deveni o forță regională: Achiziții de bombe GBU-39B pentru avioanele F-35 și F-16, dar și investiții record în industria de apărare
Tehnologie la schimb pentru sisteme de rachete: O nouă abordare a Statelor Unite pentru a continua sprijinul militar acordat Ucrainei
Resetarea pieței de armament: De ce cred Statele Unite că decizia de a clasifica dronele drept „avioane” va schimba balanța puterii militare la nivel global
Blindat Cobra II ce va fi livrat Armatei României, produs de Otokar. Photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Mișcări de „trupe” în industria de apărare. Automecanica SA Mediaș, unde vor fi produse blindatele Cobra II ale României, nu renunță la achiziția Popeci Utilaj Greu
Gata de lansare de pe avioane MiG-29 și F-16: Ucraina ar urma să primească din SUA primele 800 de rachete ERAM în 2026

Ştiri Recomandate

Avertismentul unui fost comandant al Armatei SUA: Kaliningradul și Sevastopolul, „distruse în primele ore” dacă Rusia încearcă atacarea Poloniei
Polonia transmite un avertisment pe care nu avem voie să-l ignorăm. Ministrul Sikorski a dus la Londra o dronă rusă Shahed doborâtă și spune că Rusia pregătește noi operațiuni
Contract gigant pentru componetele de ghidaj ale rachetelor PAC-3 Patriot. Cine ar putea fi clienții „misterioși” care pregătesc apărarea teritoriului cu Patriot
Rusia pierde o piață importantă. Turcia își reduce semnificativ importurile rusești de produse derivate din petrol
În Europa se ridică „zidul F-35”, un scut de peste 700 de avioane. O nouă țară din vestul continentului intră în „clubul F-35” după prima livrare efectuată
Nava turcă TCG Akhisar din clasa Hisar, numită și popular „corvetă ușoară”, în timpul testelor pe mare. Foto: ASFAT
EXCLUSIV
Prima navă nouă pe care România o achiziționează în 35 de ani: Corveta TCG Akhisar. Turcii, pregătiți să vină să continue construcția în țară
Trump a declarat că e „foarte dezamăgit” de Vladimir Putin. Președintele SUA urmează să se întâlnească cu Zelenski
Rusia introduce conceptul de „mobilizare pe timp de pace”. Noua lege permite chiar trimiterea rezerviștilor în misiuni în străinătate
Obiectivul de apărare al UE, deja perimat: Din păcate, Europa nu poate opri dronele rusești, iar Rusia se înarmează de patru ori mai repede decât o facem noi
Criza militarilor: Rusia trece la recrutări anuale și forțează rezerviștii. Kievul oferă a doua șansă dezertorilor
Ascensiunea industriei ungare de apărare: Investiția companiei Rheinmetall transformă ţara vecină în lider regional în producția de vehicule militare
Exercițiul nuclear NATO Steadfast Noon 2025: Peste 70 de aeronave și 14 state participă la o demonstraţie de forţă în Marea Nordului
Rusia forțează o "mobilizarea mascată": Regimul Putin își extinde autoritatea de a trimite rezerviști la război, fără a declara oficial stare de război
Ajutorul militar acordat Ucrainei a scăzut dramatic în ultimele luni. După SUA, se pare că și Europa ia piciorul de pe accelerație
Black Hawk care se pilotează singur. Legendarul elicopter, transformat în dronă ”U-Hawk”, în doar 10 luni
Finlanda își consolidează industria de apărare: O uzină strategică pentru motoarele avioanelor F-35, inaugurată la Nokia
SUA ar putea transfera până la 50 de rachete Tomahawk către Ucraina. E suficient?
Cum au ajuns americanii la concluzia că e o idee proastă ca „România să cumpere 216 tancuri Abrams”. Deși nu știe nimeni încă ce tancuri cumpărăm
„Omuleții verzi” ai lui Putin, aduși la frontiera baltică. Încă o tactică hibridă a Kremlinului
Alexandru Munteanu, propus pentru funcţia de prim-ministru al Republicii Moldova
Marea Britanie raportează o creștere de 50% a incidentelor cibernetice grave și cere companiilor să stocheze fizic planuri de reacție la atacuri cibernetice
”Discutăm măsuri pe care vreau să le propun preşedintelui”. Trump și și Zelenski se vor întâlni săptămâna aceasta
Lovite 42% din rafinăriile ruse: Serviciile americane de informaţii au ajutat Ucraina să efectueze atacuri cu succes. Măsurile disperate ale Moscovei pentru piața de combustibil
Se deblochează Tomahawk? Zelenski a anunțat că va avea o vizită în SUA unde se va vedea cu Trump în aceste zile
„În căutarea celui mai apropiat mecanic”: Submarinul rusesc avariat „Novorossiysk” devine motiv de ironie la vârful NATO
Costul războiului se inversează pentru Rusia: Ucraina primește sistemul de apărare antiaeriană Skyranger 35, finanțat din activele rusești înghețate
Președintele turc Recep Tayyip Erdogan. Photo source: Presidency of the Republic of Türkiye
EXCLUSIV
Președintele turc Recep Tayyip Erdogan vine în România
Zelenski spune ce zone din Rusia vor fi vizate de atacurile cu rachete Tomahawk
„Castorul Curajos”: Exercițiul NATO care supune tancurile Leopard 2 la cel mai greu test. Miza – „coloana vertebrală” a apărării pe Flancul Estic
Triumful neconvențional: Cum a devenit Donald Trump „președintele păcii” și miza următoarei faze a acordului Israel-Hamas
Armata României nu vrea elicoptere H215M, considerate prea vechi, deși francezii le-ar produce în țară. Iar pentru H225M francezii nu vor să ofere licență
Ascensiunea Coreei de Sud: De ce vrea compania Hanwha să fabrice artilerie K9A2 și obuze direct în SUA, luând fața giganților locali
pixel