Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
SR-72, aeronava cu care Statele Unite vor să schimbe jocul în tehnologia hipersonică: Ideală pentru a lovi ținte în medii periculoase în care aeronavele cu pilot ar fi prea lente
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
În timp ce Rusia a anunțat cu fast că a reușit modernizarea fabricii din Komsomolsk-pe-Amur  pentru a crește numărul celor aproximativ 30 de avioane Su-57 produse până acum, dintre care 10 la nivel de prototip, US Air Force este pe cale să obțină cea mai rapidă aeronavă din lume, “foarte invizibilă” și cu viteze de până la 6 Mach, botezată SR-72 „Darkstar”.

Deși există informații limitate despre proiectul american gestionat de Lockheed Martin, într-un articol recent al Aviation Week se vorbește despre un program clasificat al companiei care implică o „proiectare extrem de complexă și integrare a sistemelor”, și care a depășit bugetul cu încă 45 de milioane de dolari în al doilea trimestru al anului 2024.

Monitorizarea cererilor financiare ale Lockheed pentru acest program arată că, din 2022, au fost alocate aproximativ 335 de milioane de dolari, sumă care, pe măsură ce crește, ridică tot mai multe semne de întrebare privind finanțarea proiectului.

Youtube video image

Site-ul Sandboxx News a concluzionat că „în timp ce efortul SR-72 pare să fi continuat să progreseze de la începutul anului 2018 sub vălul clasificării, suspiciunile privind pierderile financiare, combinate cu extinderea rapidă a instalațiilor și personalului Lockheed Martin de la Skunk Works indică toate producția unei noi aeronave clasificate, nu doar pentru testare, ci probabil pentru serviciul operațional.”

Alte informații au sugerat că Forțele Aeriene ale Statelor Unite intenționează să introducă SR-72 în serviciu în 2030. Prea multe detalii nu sunt dezvăluite despre acest avion, întrucât proiectul are un înalt grad de clasificare secretă, însă oficialii Lockheed nu au ascuns că SR-72 este promovat cu scopul de a se obține o aeronavă ce poate depăși viteza de 6.437 km/h (4.000 mph), devenind astfel cel mai rapid avion dezvoltat vreodată.

Dacă ar fi realizat, SR-72 ar oferi forțelor aeriene americane viteză și capacități de lovire de neegalat, depășind potențial chiar și cele mai avansate apărări antiaeriene.

De altfel, cel mai rapid avion care a zburat până acum în istoria omenirii a fost chiar „tatăl” lui SR-72, SR-71 „Blackbird”. Acesta a înregistrat o viteză maximă record de 3,2 Mach, în 1974, la o altitudine de aproximativ 26.000 de metri, un record încă de neegalat. Cu toate acestea, USAF l-au retras în 1998.

Se știe că SR-71 a fost dezvoltat ca avion destinat în primul rând activităților de informații, supraveghere și recunoaștere (ISR). Cu toate acestea, întreținerea sa s-a dovedit prea costisitoare de-a lungul anilor, iar când când activitățile ISR au putut fi desfășurate mult mai ieftin, prin utilizarea sateliților, acesta s-a dovedit nerentabil și a fost retras în 1998.

Între timp paradigma s-a schimbat, iar sateliții spion și-au arătat și ei limitele. Potențialii adversari pot prezice mișcarea acestora pe orbite și momentele când pot survola zonele pe care ar dori să le păstreze secrete. Astfel că bazele militare moderne sunt construite așa încât să prevină spionajul din spațiu și să ofere o acoperire aeriană cât mai bună posibil, inclusiv să asigure mascarea obiectivelor sensibile înainte ca sateliții să ajungă în poziții optime de monitorizare.

O aeronavă care poate zbura cu o viteză hipersonică, de peste 5 Mach, nu va lăsa însă timp suficient pentru detectarea zborului și acționarea contramăsurilor. Astfel, se consideră că SR-72, care ar putea ajunge din SUA în Europa în doar o oră și jumătate, se potrivește perfect acestor misiuni.

În plus, dacă SR-71 putea doar să facă fotografii și cercetare electronică, și nu era capabil să transporte armament și echipament de țintire la bord, versiunea SR-72 în afară de îndeplinirea sarcinilor ISR ar avea capacitatea de a ataca ținte inclusiv cu arme hipersonice, de asemenea, mai greu de detectat.

Se presupune că SR-72 va avea, ca și predecesorul său SR-71, peste 30 de metri lungime, va fi proiectat să funcționeze fără pilot uman și va putea avea la bord noua armă pentru lovituri de mare viteză (HSSW) produsă de Lockheed Martin.

De asemenea, se consideră că datorită acestor caracteristici, aeronava este ideală pentru a lovi ținte în medii periculoase în care aeronavele cu pilot ar fi prea lente și riscante. Noul sistem de arme poate lansa rachete hipersonice mai repede decât orice altă armă, poate atinge extrem de rapid viteze hipersonice și poate menține aceste viteze pentru perioade mai lungi de timp.

Pe scurt, SR-72 va fi o aeronavă hipersonică cu rachete hipersonice. Admiratorii proiectului susțin că aeronava ar putea pătrunde în orice spațiu aerian și ar putea lovi în esență orice locație de pe un continent în decurs de o oră.

Nu în ultimul rând, operaționalizarea aeronavei SR-72 s-ar putea dovedi acel game-changer de care SUA au nevoie în cursa tehnologiei hipersonice, unde se situează în prezent după Rusia și China.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Eficiența „chirurgicală” a avioanelor Mirage 2000 și paradoxul apărării aeriene ucrainene (Foto/Video). De ce o rată de interceptare de 98% nu este suficientă pentru a descuraja Rusia
Cum amplifică competiția în Orient primele avioane rusești Su-57E livrate vreodată extern. Ca răspuns multe țări vor F-35, dar unele trebuie să se mulțumească cu "second best"
România devine epicentrul viitorilor piloți de F-16 în Europa. După ce au donat 18 avioane F-16, olandezii s-au declarat impresionați de Baza 86
Ce căuta „Perla Neagră” rusă aproape de granițele Alianței? Interceptarea unui Tu-134A escortat de avioane Su-30 e un moment rarisim
Bombardierele strategice americane B-52H au părăsit teatrul de operații european. Prima misiune din anul fiscal 2026 a durat numai două săptămâni
Șah mat la Beijing? Presiunile SUA care au blocat brusc vânzarea avioanelor J-10C către Egipt
Schimbare de gardă în Luftwaffe: Primul F-35A intră în producție, în timp ce Germania ia în calcul extinderea comenzii cu încă 15 aeronave
Rușii au anunțat câte avioane Su-75 au construit și când va zbura primul. Deși noul Su-75 ar trebui să „rupă” piața, numărul comenzilor e egal cu zero
Avioane Eurofighter și F-16, ridicate de la sol în timp ce Rusia lovește la „milimetru” de granița NATO
Rușii fac orice compromis pentru ca Su-57 să ia fața F-35. Transferul tehnologic total către indieni e ceva rarisim, dar ar putea însemna salvarea programului
SUA tranșează dezbaterea: Au sau nu viitor elicopterele de atac? Apache în versiunea V6 tocmai au doborât 13 din 14 drone, folosind inclusiv rachete Hellfire și tactici diferite
Avionul fără pilot Kizilelma nu doar că a zburat cu un F-16, dar a și executat un atac aerian simulat asupra F-ului (Video). Turcia țintește fotoliul de lider mondial în domeniul dronelor
Kievul "privatizează" apărarea aeriană: Companiile din infrastructura ucraineană vor avea liber la folosirea armelor anti-drone
Bilanțul real al utilizării avioanelor F-16 în Ucraina: Cum au interceptat 1.300 de rachete rusești și au preluat 80% din misiunile de luptă ale Forţelor Aeriene Ucrainene
Franța mută imediat pentru a echilibra balanța: F-35 american pentru saudiți, contracarat în regiune cu Rafale în cea mai modernă versiune F5
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Un avion de luptă Su-30 s-a prăbușit în nord-vestul Rusiei
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
”Zidul dronelor”, dezvoltat de NATO, perfecționat pe front. Dronele interceptoare care ajung în Ucraina, eficiență 100%, dar trebuie ”antrenate” la fiecare câteva săptămâni
O nouă oprire pentru Su-57E. Rușii continuă „ofensiva” să-și vândă avionul de generația a 5-a, după ce le-a luat ani să spargă gheața
Un bombardier american B-52H a îndeplinit misiuni specifice în spațiul aerian al Estoniei, la numai 50 de kilometri de granița Rusiei
SUA continuă monitorizarea Peninsulei Crimeea și a bazei navale Novorossiysk. Spațiul aerian al României utilizat intens în operațiunile americane
Angola și-ar putea păzi cei 5.000 de kilometri de graniță cu tehnologie din Emiratele Arabe Unite care integrează AI și drone de supraveghere
”Darul” cehilor pentru Putin: Armata Ucrainei primește sateliți militari, drone sau rachete, cumpărate de guvern sau ONG-uri
FSB acuză Kievul că a vrut să deturneze un MiG-31 asupra bazei de la Mihail Kogălniceanu pentru a fi doborât de sistemele NATO. De ce povestea e cusută cu ață albă
Ce știm despre sistemul american anti-dronă MEROPS trimis în România săptămânile trecute

Ştiri Recomandate

Ucraina dezvăluie detalii neștiute din „operațiunea submarinul”. Înainte a fost distrus singurul avion Il-38N al Rusiei din regiune, care putea compromite operațiunea
Bruxelles-ul vrea război, Ungaria vrea pace, tună Viktor Orban care nu suflă niciun cuvânt despre ce vrea Rusia
Pentru a „Face America măreață din nou”, americanii trebuie să apere ceea ce este corect
Rușii îl caută pe Moș Gerilă: Bombardiere Tu-95MS au zburat în nordul Scandinaviei / Între timp, dronele și rachetele ruse au lovit din nou infrastructura din Odesa
Kim Jong Un a mers în inspecție la docurile unde RPDC construiește primul „submarin nuclear” și l-a adus cu el pe probabilul său succesor
Cu dedicație pentru Rusia? Avioanele Gripen vor putea lovi în mare adâncime cu rachete Taurus. Integrarea Taurus pe avioanele europene, accelerată
MAGA-Dreptate: Trump vrea libertate de exprimare pe rețele de socializare, dar amenință cu închiderea emisiunile tv incomode
Noua generație a sistemului SAMP/T va primi botezul focului cât de curând: Anul 2026 ar putea aduce o veste bună pentru Ucraina, direct din Franța
Așa arată versiunea finală a planului de pace: Zelenski dezvăluie proiectul complet în 20 de puncte stabilit cu SUA și trimis Rusiei
Un fel de HIMARS ucrainean: Confruntați cu coșmarul logistic, ucrainenii dezvoltă un lansator universal compatibil cu mai multe rachete, pe principiul GMLRS și ATACMS
De ce guvernul Netanyahu închide postul de radio al armatei israeliene?
Dronele ucrainene au pătruns adânc în Rusia și au lovit o fabrică de cauciuc din regiunea Tula
Un înalt oficial SUA arată cum China se pregătește de război: În cazul unui conflict planul Chinei e de a bloca industria americană, motorul celei mai puternice Armate din lume
Se conturează sistemul antidronă de la frontiera de est a NATO: Polonia anunță că a instalat o parte dintre sistemele radar
Rușii au avansat la Siversk, dar prețul plătit pentru 1% din Ucraina e uriaș pentru Moscova: 400 de mii de oameni în ultimii 2 ani, estimează britanicii
Pakistanul în cooperare cu industria chineză vinde avioane JF-17 într-un stat „fierbinte” din Africa. Unul din cele mai controversate și mari acorduri pentru Pakistan
Radu Miruță a preluat oficial Ministerul Apărării, în timp ce Irineu Darău este noul ministru al Economiei, în subordinea căruia se află și industria de apărare
Avionul care nu a mai fost: De ce au renunțat SUA la YF-23 „Văduva Neagră” schimbând istoria aviației militare. Eșecul proiectului a însemnat nașterea F-22
Șeful Armatei Libiei a murit în accidentul aviatic din Turcia. Avionul s-a prăbușit la puțin timp după decolare și anunțase o problemă electrică
Fără submuniții. SUA testează la 112 km ER GMLRS, soluția modernă care înlocuiește muniția cu dispersie
Rusia a crescut numărul trupelor din Ucraina la 710.000 de oameni pentru o ofensivă strategică. Cu "Generalul Iarnă“ la ușă, mișcarea Rusiei ar putea fi cu două tăișuri
Ucraina și SUA au pregătit versiuni preliminare privind garanțiile de securitate și sfârșitul războiului
Rușii se laudă cu al treilea motor pentru avionul de vânătoare Su-57. În sfârșit de generația a cincea?
Serbia confirmă că rușii de la Gazprom negociază cu compania maghiară MOL vânzarea participați sale deținută la NIS în Serbia
Șeful Marinei Regale Britanice avertizează că "rușii investesc miliarde" în construcția de submarine
20 de nave "clasa Trump". Președintele SUA anunță un proiect major pentru Marină: "Vor fi cele mai mari din istoria omenirii”
Atac masiv al rușilor înainte de Crăciun: Au fost lovite ținte atât de la frontiera cu România, cât și din vestul Ucrainei
Grecia desfășoară rachete israeliene Spike NLOS în insulele din Egee și la granița cu Turcia, pe fondul tensiunilor cu Ankara
Armata germană va folosi pistoale de la CZ; compania cehă e gata să furnizeze și României armament individual de luptă
Estonia completează stocul de HIMARS cu sisteme sud-coreene Chunmoo. Oficialii baltici spun care sunt principalele diferențe
Franța pregătește urmașul pentru Charles de Gaulle și va lansa în 2038 cel mai mare portavion construit vreodată în Europa
Pot avioanele F-35 și rachetele Tomahawk să sperie cu adevărat Rusia? Cum se inspiră SUA din nouă precedente celebre când oferă garanții pentru Ucraina
pixel