SUA bifează încă o premieră în aviația mondială: Un înalt oficial a zburat cu un F-16 versiunea X-62A VISTA controlat exclusiv de AI
Secretarul Forțelor Aeriene americane, Frank Kendall, a zburat pe un avion F-16 pilotat de inteligența artificială. Evenimentul a avut loc pe 2 mai la baza aeriană Edwards.
F-16 versiunea X-62A VISTA, controlat de AI, în timpul zborului pe care Frank Kendall, secretarul Forțelor Aeriene, l-a efectuat, zbor controlat integral de inteligența artificială și monitorizat de un alt F-16 deasupra Bazei Aeriene Edwards. Photo source: U.S. Air Force
„Kendall a zburat pe scaunul din față al X-62A VISTA pentru a experimenta la prima mână aeronava unică, care încorporează învățarea automată și un software foarte specializat de testare a zborului autonom și a altor capabilități aflate la frontiera tehnologiei”, au anunțat Forțele Aeriene ale SUA (USAF) într-un comunicat de presă.
„Potențialul de luptă autonomă aer-aer a fost imaginabil de zeci de ani, dar realitatea a rămas un vis îndepărtat până acum. În 2023, X-62A a spart una dintre cele mai importante bariere în aviația de luptă. Acesta este un moment de transformare, totul făcut posibil de realizările revoluționare ale echipei ACE (programul Air Combat Evolution al DARPA)”, a spus Kendall.
Frank Kendall (stânga), secretarul Forțelor Aeriene înainte de zborul pe un F-16 versiunea X-62A VISTA controlat exlcusiv de inteligența artificială. Photo source: U.S. Air Force
Programul ACE și aeronava VISTA versiunea AI a F-16
Cea mai puternică caracteristică a aeronavei VISTA este noul său instrument pentru dezvoltarea și testarea capabilităților de zbor în timp real, folosind învățarea automată și integrarea agenților (live agents). Această tehnologie a fost testată cu succes printr-o colaborare cu programul Air Combat Evolution al DARPA.
VISTA reprezintă prescurtarea de la expresia ”Variable In-flight Simulation Test Aircraft”, care se traduce prin ”avion de test pentru simularea variabilei pe timpul zborului”.
Nota autorului: Termenul de ”agenți” (”live agents”), în contextul aeronavei VISTA, se referă, probabil/posibil, la scenarii de acțiune imediată în funcție de evoluția în timp real a amenințărilor - de exemplu răspuns la atacul unei rachete adverse, luptă aeriană cu o altă aeronavă etc.
Acum aproximativ patru ani, echipa (ACE – nota autorului) și-a propus să îmbunătățească capabilitățile deja unice de testare-antrenament ale VISTA. Astfel, echipa a reușit o premieră istorică: simularea pe aeronava VISTA a caracteristicilor de zbor ale altei aeronave. Dar, cercetările și experimentările nu s-au oprit aici. Echipa a creat o capabilitate complet nouă – una care nu exista în Departamentul Apărării. Ei au văzut posibilitatea de a transforma VISTA într-un vehicul pentru încorporarea și testarea teoriei inteligenței artificiale prin utilizarea în timp real a agenților.
Astfel, capabiltățile inițiale ale VISTA au fost reimaginate, reproiectate și extinse în mod fundamental, culminând cu o actualizare finalizată în 2022 care a cuprins trei noi suite software foarte specializate, cu o putere de calcul semnificativ mai mare fapt ce a permis o funcționare integrată mai bună.
„AI ia într-adevăr cea mai capabilă tehnologie pe care o ai, o pune împreună și o folosește în probleme care anterior trebuiau rezolvate prin luarea deciziilor umane. Este automatizarea acelor decizii și este foarte specifică”, a spus Kendall.
Oficialul american și pilotul de siguranță de pe scaunul din spate nu au accesat comenzile avionului controlat de AI în timpul zborului
Lockheed Martin (NYSE: LMT) VISTA X-62A, o aeronavă de antrenament unică în felul ei, pilotată de un soft cu inteligență artificială. Sursa foto: Lockheed Martin
Nota autorului: Software-ul VISTA integrează, probabil/posibil, tehnologiile existente (radar, senzori, control al zborului etc.), în special pe cele de vârf, într-un set de date care este furnizat ca intrare pentru inteligența artificială. AI prelucrează aceste date și, în funcție de rezultatul prelucrărilor, transmite comenzi aeronavei cum ar fi schimbarea direcției de zbor sau a vitezei, lansări de arme etc.
În timpul zborului lui Kendall, X-62A a efectuat o varietate de manevre tactice utilizând agenți care au răspuns în timp real la o amenințare simulată. Au fost finalizate o serie de puncte de testare, care făceau parte dintr-o luptă aeriană între aeronave (aerial dogfight) în cadrul unei operațiuni care a validat modelele și a testat performanța VISTA. Stând pe scaunul din față, comenzile lui X-62A au rămas neatinse atât de Kendall, cât și de pilotul de siguranță de pe scaunul din spate pe parcursul întregului zbor de testare.
Programul X-62A este supervizat și conectat cu realitățile operaționale de departamentul de cercetare al Școlii de testare a USAF aflată la baza Edwards. Obiectivul principal al departamentului este de a desfășura cercetări care accelerează capabilitățile multidomeniu ale avioanelor de luptă.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News