Un înalt oficial ucrainean acuză Statele Unite că amână antrenamentele pe avioanele F-16 pentru piloții ucraineni din motive ce țin de logistică și politică
Oleksandra Ustinova, deputat ucrainean și președinte al Comisiei pentru Monitorizarea Livrărilor de Armament, a explicat cum justifică SUA faptul că refuză să antreneze mai repede piloții ucraineni pe avioane F-16. "Cea mai mare problemă acum este antrenarea piloților noștri", a declarat Ustinova.
Piloți de F-16 se pregătesc pentru decolare în timpul unui exercițiu de antrenament. Sursa Foto: U.S. Air Force.
,,Majoritatea țărilor trec la F-35, așa că toate bazele de pregătire se concentrează acum pe piloții F-35. Partenerii noștri nu au multe baze unde piloții noștri pot fi antrenați pe F-16. Principalele baze sunt în mare parte în Statele Unite. Majoritatea țărilor cumpără avioane din SUA în cadrul programului Foreign Military Sales (FMS), care include atât aeronava, cât și un pachet de pregătire pentru piloți și personalul de la sol", a precizat Oleksandra Ustinova într-un interviu acordat la Radio NV pe 18 iunie.
Atunci când Ucraina a solicitat mai multe locuri de pregătire pentru piloți, SUA au răspuns că nu există locuri disponibile deoarece alte țări erau "la rând", a spus ea.
,,Este vorba de voință politică", a declarat Ustinova. "Dacă există voința politică de a acorda prioritate Ucrainei, care se află în prezent în război și are nevoie critică de aceste avioane, acest lucru poate fi rezolvat cu ușurință".
Statele Unite pot antrena piloți străini într-o singură bază din Arizona, iar Ucraina a cerut SUA să mute unii piloți americani de la această bază pentru a face loc piloților ucraineni, a explicat oficialul ucrainean.
,,Cred că această problemă este atât politică, cât și birocratică, pentru că nu s-a mai făcut niciodată", a adăugat Ustinova.
De asemenea, SUA au susținut că majoritatea piloților ucraineni nu au cunoștințe suficiente de limba engleză ca un alt motiv pentru a nu oferi pregătire pentru F-16.
,,Acest lucru nu este adevărat, deoarece avem mulți piloți cu un nivel suficient de cunoștințe de limbă engleză care au trecut testele și pot începe antrenamentul pe F-16 chiar acum", a spus ea. Străinii apreciază foarte mult nivelul piloților ucraineni, dintre care mulți au făcut stagii sau au urmat cursuri în Marea Britanie sau în SUA, a precizat Ustinova.
Ustinova a declarat anterior, într-un interviu pentru The Times, că doar opt piloți ucraineni se antrenează în Tucson, Arizona, iar alți 12 în Danemarca. Un al treilea program de pregătire în România nu a început încă. Kievul a solicitat cel puțin încă zece locuri de antrenament de la Washington, dar această cerere a fost respinsă.
Statele Unite au informat Ucraina că alte țări sunt înaintea lor pe lista de așteptare pentru instruire, iar Washingtonul nu poate încălca angajamentele față de acestea, a relatat Politico pe 13 iunie. Un oficial al Departamentului american al Apărării a citat, de asemenea, provocările cu care se confruntă piloții ucraineni în ceea ce privește limba engleză și programul de zbor.
"Capacitatea de pregătire a F-16 este destul de limitată", a declarat un oficial american anonim.
Țările de Jos și Danemarca s-au angajat să transfere împreună 61 de avioane de luptă americane F-16 către Ucraina, în urma aprobării SUA în august 2023.
Norvegia și-a confirmat, de asemenea, intenția de a furniza F-16, iar Belgia intenționează să trimită F-16 începând cu 2025.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News