Un pilot american explică dezavantajele F-16 în Ucraina: Piste scurte, logistică și S-400 rusești care dau fiori. Există însă o soluție mai bună
Problemele întâmpinate de aviația rusă în Ucraina sunt evidente, iar Statele Unite pare să înțeleagă situația și amână livrarea aeronavelor americane, în ciuda cererilor repetate ale Kievului de a primi F-15, F-16 sau F/A-18. Cazul Rusiei, care a trecut de la succesele din Siria (acolo unde spațiul aerian era dominat de forțele ruse) la dezastrul din Ucraina, cauzat de eșecul Moscovei în a neutraliza sistemul antiaerian ucrainean, nu trebuie repetat de Ucraina.
Povestea trimiterii de avioane F-16 pe frontul din Ucraina pare să nu se mai termine, argumentele pro și contra fiind la fel de relevante și de solide.
Dacă în privința avantajelor, lucrurile sunt destul de clare, aeronava americană dispunând de un complex radar - arme, care este peste ceea ce oferă avioanele rusești, F-16 ar putea întâmpina pe frontul din Ucraina și unele probleme ce țin de particularitățile războiului de la granița României.
O serie de experți au atras atenția, de-a lungul ultimelor luni, că integrarea F-16 în Forțele Aeriene ucrainene ar însemna schimbări greu de implementat în lanțul logistic (de la întreținerea aeronavelor, până la modernizarea pistelor), ceea ce ar vulnerabiliza prea mult aeronavele.
”F-16 necesită baze aeriene special pregătite, iar acele baze pot fi identificate și vizate de Rusia”, spune un expert.
Aeronava F-16
”F-16 are o priză uriașă de admisie sub bot care aspiră orice de pe sol direct în avion. F-16 necesită baze aeriene foarte curate, foarte bine întreținute”, a declarat Justin Bronk, analist pentru think tank-ul Royal United Service Institute (RUSI). În plus, multe aerodromuri ucrainene au piste prea scurte pentru a fi folosite de un F-16 complet încărcat și înarmat.
Sistemele antiaeriene moderne - o nucă prea tare pentru F-16?
Sursă foto: Ministerul Apărării al Federației Ruse - Sistemul S-400
Însă, cel mai mare risc pentru F-16 îl reprezintă spațiul aerian ”burdușit” de sistemele de apărare aeriană inamice, crede John Venable, un fost pilot de F-16, într-un interviu pentru Business Insider.
Fostul pilot de F-16 crede că avioanele de luptă de generația 4, dar și cele de generația 4+, precum F-16, cărora le lipsesc caracteristicile stealth, sunt „complet depășite în medii cu amenințare ridicată” din cauza sistemelor avansate de apărare aeriană.
John Venable este de părere că aeronava F-16 rămâne una competitivă, dar nu în situația în care trebuie să facă față celor mai noi sisteme de apărare antiaeriană, precum S-400 al Rusiei.
În anii 80, aeronava F-16 dispunea de sisteme de bruiaj foarte eficiente împotriva instalațiilor rusești SA-6 și SA-11, dar de atunci sistemele antiaeriene rusești au evoluat, explică pilotul american.
Ce aeronave occidentale NU s-ar potrivi pistelor din Ucraina
Foto: Avion F/A-18
Avioanele F/A-18 construite în SUA sau Mirage 2000C de fabricație franceză ar fi o alegere „rezonabilă” pentru „pistele relativ austere” ale Ucrainei”, a declarat Justin Bronk pentru Insider.
Totuși, principala problemă a acestor variante este limitările în ceea ce privește muniția aer-aer pe care țările occidentale o pot furniza Ucrainei.
Mirage 2000C poate folosi doar rachete MICA și ar întâmpina dificultăți din cauza radarului său depășit.
F/A-18 ar necesita rachete AIM-120C8/D3 pentru a efectua atacuri eficiente de la altitudini joase sau la o altitudine medie sau mare, a spus Bronk, dar este greu de crezut ca SUA va furniza aceste rachete din cauza îngrijorărilor că Rusia ar putea pune mâna pe unele rachete și, astfel, ar obține acces la componentele lor avansate.
Varianta optimă pentru momentul actual: JAS-39 Gripen
Foto: JAS-39 Gripen
Soluția cea mai accesibilă, în opinia expertului RUSI, este avionul Suediei, JAS-39 Gripen, proiectat pentru a fi ușor de întreținut și pentru a opera de pe piste de aterizare accidentate.
„Gripen este singura opțiune care combină capacitățile austere și scurte ale pistei cu ușurința în întreținere, avionica avansată și racheta Meteor”, este de părere expertul.
Într-adevăr, Gripen chiar a fost gândit de suedezi astfel încât să poată fi utilizat într-o manieră descentralizată, fără infrastructură de sprijin, deservit de o echipă mică de militari.
Foto: JAS-39 Gripen
Aeronavele Gripen sunt optimizate pentru zboruri joase, electronicele sale sunt adaptate pentru a lupta împotriva rușilor și pot decola și ateriza pe piste foarte scurte, chiar și pe autostrăzi. De altfel, piloții ucraineni sunt familiarizați cu aceste proceduri, așa cum am prezentat și noi, luna trecută.
Problema cea mai mare aici este numărul prea mic de aeronave disponibile la nivel mondial, dar mai ales poziția delicată în care se află Suedia, aflată doar cu un picior în căruța NATO (iar aici putem mulțumi Turciei, care a făcut subtil jocul Moscovei). Stokholmul nu poate risca un asemenea pas (de a trimite Gripen în Ucraina) fără asigurări solide din partea SUA care să acopere situația în care s-ar afla după o asemenea mișcare: un stat non-NATO, care va avea o flotă de avioane sensibil micșorată și o relație cu Moscova, împinsă pe marginea prăpastiei.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News