„Agresiune din partea unui stat răuvoitor”. Finlanda prezintă rapoarte cu privire la investigarea unui sabotaj în Marea Baltică
Finlanda a declarat că petrolierul Eagle S, suspectat că a deteriorat cabluri de energie electrică aflate pe fundul Mării Baltice, are defecte tehnice grave și nu poate fi utilizat fără a avea pare de reparații serioase. O anchetă este în curs de desfășurare cu privire la incidentul din Marea Baltică, unde un cablu electric s-a rupt. La 8 ianuarie, ministrul finlandez de externe, Elina Valtonen, a declarat că Helsinki nu poate lega incidentul de nicio agenție guvernamentală specifică sau altă entitate. Potrivit acesteia, anchetatorii finlandezi investighează cazul, care implică și parteneri „de peste Marea Baltică”.
Serviciul vamal al Finlandei a declarat că a confiscat încărcătura navei Eagle S, care face probabil parte din „flota fantomă” a Rusiei. Sursa foto: mtvuutiset.fi.
„Această infrastructură, prin definiție, nu se referă niciodată doar la o singură țară: cablurile, cablurile electrice, conductele de gaze conectează diferite țări, iar noi toți simțim impactul lor. Unele dintre aceste cabluri se află între Finlanda și Germania, altele între Estonia și Suedia”, a declarat ministrul finlandez de externe, citat de Radio Liberty.
La 25 decembrie, cablul electric Estlink 2 care leagă Estonia de Finlanda s-a defectat pe segmentul aflat în Marea Baltică. Polițiștii de frontieră finlandezi au reținut atunci petrolierul Eagle S, care venea din Rusia, și au escortat nava până în zona coastei Porkkala. Nava este suspectată de ruperea unui cablu electric aflat în Marea Baltică, precum și de defectarea a trei cabluri de comunicații între cele două țări.
Potrivit Reuters, Finlanda consideră că nava, care arborează pavilionul Insulelor Cook, face parte din „flota fantomă” - un mecanism de evitare a sancțiunilor petroliere, care este utilizat, printre altele, de Rusia.
Proprietarul real al navei reținute este Caravella LLС, o companie cu sediul în Emiratele Arabe Unite. Cu toate acestea, căpitanul și un alt membru al echipajului petrolierului sunt cetățeni georgieni, după cum a relatat Radio Liberty, citând Agenția georgiană de transport maritim.
Poliția finlandeză suspectează că petrolierul a deteriorat cablurile subacvatice prin târârea ancorei sale pe fundul mării și califică incidentul drept „sabotaj grav”.
La 7 ianuarie, Finlanda și Suedia au anunțat că au găsit ancora navei reținute pe fundul Mării Baltice, ca parte a unei anchete privind deteriorarea cablurilor submarine.
„Locația în care a fost găsită ancora este de-a lungul rutei navei Eagle S... mai aproape de capătul vestic al urmei găsite pe fundul mării”, a declarat Biroul Național de Investigații (NBI) finlandez într-un comunicat. Marina suedeză a declarat că a ridicat ancora după ce a trimis un submarin pentru a sprijini Finlanda în anchetă.
În timp ce ancheta este în curs de desfășurare, autoritățile finlandeze au inspectat, de asemenea, starea navei cu inspecția portuară de stat și au declarat la 8 ianuarie că au găsit 32 de erori, inclusiv în ceea ce privește siguranța împotriva incendiilor, echipamentele de navigație și ventilația.
Țările de la Marea Baltică sunt în stare de alertă după o serie de întreruperi ale cablurilor electrice, ale liniilor de telecomunicații și ale conductelor de gaz de la începutul războiului purtat de Rusia împotriva Ucrainei.
Ministrul finlandez de externe a remarcat că toate daunele aduse infrastructurii critice și atacurile cu care s-a confruntat Europa în ultimele luni și ani demonstrează că țările „sunt în aceeași barcă ca victime ale agresiunii unui stat răuvoitor sau a mai multor state răuvoitoare”. Dar, potrivit ministrului, statele membre ale U.E lucrează la un mecanism de descurajare.
„Împreună, nu demonstrăm doar reziliență, lucrăm la descurajare, dar mai ales la o redresare foarte rapidă pentru a arăta că nimeni nu poate interveni în relațiile noastre într-un mod atât de ostil, dacă există vreo intenție în spate”, a declarat Elina Valtonen.
Avocații proprietarului navei insistă că presupusa deteriorare a echipamentului subacvatic al navei a avut loc în afara apelor teritoriale finlandeze, iar țara nu are competența de a interveni.
Cu toate acestea, instanța finlandeză a respins cererea de eliberare a navei. Moscova a declarat că reținerea navei de către Finlanda nu este treaba Rusiei.
Marea Baltică este mărginită de opt țări NATO și Rusia. Potrivit Reuters, începând din 2022, au existat cel puțin trei cazuri de posibilă sabotare a peste 40 de cabluri de telecomunicații și conducte de gaze esențiale care se întind de-a lungul fundului marin relativ puțin adânc. NATO a anunțat intensificarea patrulărilor pe mare.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News