Avionul care urmează să înlocuiască Eurofighter și Mitsubishi F-2: Britanicii și japonezii și-au confirmat încă o dată planurile de a produce o nouă aeronavă de luptă
Șefii guvernelor Regatului Unit și Japoniei au avut săptămâna trecută o discuție telefonică în cadrul căreia au convenit să continue să coopereze în dezvoltarea programului militar Global Combat Air Programme (GCAP), care prevede, în special, crearea unui avion de luptă de a șasea generație. În special, Keir Starmer și Fumio Kishida au subliniat relația strânsă care există între securitatea din regiunile euro-atlantică și indo-pacifică și necesitatea de a continua cooperarea în acest domeniu, relatează UK Defence Journal.
"Cei doi lideri au reafirmat, de asemenea, că vor continua să dezvolte cooperarea dintre cele două țări, inclusiv programul Global Combat Aircraft", se arată în declarație. În special, se menționează că programul GCAP va implica în cele din urmă aproximativ 9 000 de persoane și mai mult de o mie de furnizori din întreaga lume.
GCAP este un program multinațional care implică în prezent țări precum Marea Britanie, Japonia și Italia. Planurile comune de a dezvolta un avion de luptă de generația a șasea au fost anunțate în decembrie 2022, iar în 2023 intențiile au fost confirmate printr-un acord.
De fapt, GCAP are în vedere combinarea a două proiecte într-un singur program - avionul avansat britanico-italian Tempest de la BAE Systems și japonezul FX de la Mitsubishi.
GCAP este unul dintre cele câteva programe de avioane de luptă de generația a VI-a la care lucrează statele occidentale. În Europa, programul Future Combat Aircraft System (FCAS) - derulat cu participarea Franței, Germaniei și Spaniei, cu Belgia plănuind să se alăture și alți parteneri precum Suedia văzuți ca potențiali nou-veniți - urmează să selecteze un proiect de avion de luptă până în 2025.
Caracterizat de disputele dintre Berlin și Paris, eventualul avion de luptă FCAS, care ar trebui să fie operaţional până în 2040, pare să fie în urma celui aflat în curs de dezvoltare de către parteneriatul GCAP. Cu toate acestea, aceste două programe sunt probabil și mai mult în urma celui anunţat de Statelor Unite, care intenționează să atribuie un proiect pentru avionul său de luptă Next Generation Air Dominance (NGAD) până anul viitor și să fie operaţional până în 2030.
Calendarul preliminar al proiectului sugerează că dezvoltarea va începe oficial în 2025, cu planuri de zbor al unui demonstrator doi ani mai târziu. Livrarea aeronavelor de producție este programată pentru 2035.
Este posibil ca proiectul să se confrunte în cele din urmă cu o problemă destul de tipică legată de repartizarea sarcinilor între țări și companii, de exemplu, în același an, 2023, italienii, în calitate de participanți oficiali la GCAP, au declarat că doresc să joace un rol mai important în acest proiect aeronautic.
La momentul respectiv, CEO-ul Leonardo a declarat că, până în prezent, proiectul seamănă cu un "mare laborator" și că nu au fost stabilite cote în cadrul programului. În opinia sa, rolul companiei în cadrul proiectului ar trebui revizuit "în sens pozitiv".
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News