Britanicii dominau oceanele, dar acum au probleme cu portavioanele. După ce HMS Queen Elizabeth s-a defectat, și noul HMS Prince of Wales a întâmpinat o „defecțiune minoră”
Marina britanică, cunoscută în urmă cu două secole ca „regina oceanelor”, azi depășită ca putere navală de SUA, întâmpină mici dificultăți cu cele două portavioane. Amintim că în cursul săptămânii trecute portavionul HMS Queen Elizabeth a fost nevoit să abandoneze manevrele de la exercițiul Steadfast Defender, din cauza unor situații tehnice.
Cele două portavioane britanice HMS Queen Elizabeth și HMS Prince of Wales, navigând pentru prima dată împreună în cadrul unor manevre militare care au avut loc în mai 2021. Foto: Royal Navy
Așa cum scria și DefenseRomania încă de săptămâna trecută, în presă a apărut doar informația privind înlocuirea navei din cauza unor situații tehnice. Mai cu seamă s-a precizat doar că nava amiral a Marinei britanice a întâmpinat probleme la sistemul de propulsie.
HMS Queen Elizabeth a fost înlocuit cu portavionul HMS Prince of Wales, care participă la manevrele Steadfast Defender, din largul coastei arctice norvegiene, o demonstrație uriașă de forță a NATO, care implică peste 20.000 de militari britanici.
Probleme sunt și pentru HMS Prince of Wales, noul portavion britanic care a fost nevoit să-și amâne plecarea către manevrele militare
Portavionul HMS Prince of Wales, sursă foto: Royal Navy
Potrivit publicației franceze Opex360, care citează surse ale publicației britanice The Times, noul portavion HMS Prince of Wales, care a înlocuit potravionul HMS Queen Elizabeth, și-a amânat participarea la exercițiile NATO.
Motivul e o defecțiune minoră. Sursa citată precizează că „o scurgere minoră” de combustibil, identificată în timpul controlului de rutină din seara dinaintea plecării, au făcut ca participarea să fie amânată.
Ministerul Britanic al Apărării a dat asigurări însă că „în curând” portavionul va părăsi portul din Portsmouth, în funcție de condițiile meteorologice.
E de așteptat totuși ca nava să părăsească în cursul acestei după amiezi portul.
În 2022 noul portavion britanic HMS Prince of Wales a ratat manevrele militare comune cu SUA. În timp ce naviga spre SUA a întâmpinat probleme tehnice care l-au ținut „pe bară” timp de două luni.
Spre sfârșitul anului 2024, HMS Prince of Wales va prelua de la portavionul HMS Queen Elizabeth statutul de navă amiral a Regatului Unit.
În ceea ce privește HMS Queen Elizabeth, ministerul Apărării de la Londra a dat asigurări că poate răspunde unor „situații de urgență” iar înlocuirea sa cu HMS Prince of Wales pentru exercițiile NATO din aceste zile e doar o măsură de precauție.
Istoricul operațional cu multe dificultăți al noului portavion britanic HMS Prince of Wales
Avioane F-35, aflate la bordul portavionului britanic HMS Prince of Wales. Sursă foto: Royal Navy
După ce a fost declarat complet operațional în octombrie 2021, portavionul a participat la un exercițiu internațional în largul coastei Scoției, în cadrul căruia au fost desfășurate operațiuni comune cu nava soră HMS Queen Elizabeth.
La 1 ianuarie 2022, portavionul Prince of Wales a preluat de la Marina Franceză rolul de navă comandant pentru Forța Maritimă de Înaltă Pregătire a NATO. Nava urma să petreacă următoarele douăsprezece luni la exerciții NATO în Arctica, Marea Baltică și Marea Mediterană. Primul exercițiu, la care a participat, a fost Cold Response 22, un exercițiu condus de Norvegia.
Pe 27 august 2022, portavionul a plecat de la Baza Navală Portsmouth pentru a desfășura exerciții cu Marina SUA, Marina Regală Canadiană și Infanteria Marină Americană și pentru a găzdui conferința comercială și economică Atlantic Future Forum la New York.
Pe 29 august, după ce a suferit probleme mecanice în zona de exercițiu de pe coasta de sud a Marii Britanii, nava a ancorat în largul Insulei Wight. S-a raportat că un cuplaj extern care conectează arborele exterior al elicei la arborele de antrenare de la motoarele de propulsie s-a defectat.
Contraamiralul Steve Moorhouse, directorul Forței de Generare din Comandamentul Naval britanic, a confirmat „deteriorări semnificative ale arborelui și elicei și unele daune superficiale la cârmă. Nu există daune la restul navei”.
Portavionul a sosit la Rosyth pentru reparații pe 12 octombrie 2022 și, inițial, era de așteptat să se întoarcă la Portsmouth în primăvara anului 2023 după finalizarea lucrărilor de reparație. Pe 15 mai 2023, secretarul de stat pentru apărare a negat că portavionul era canibalizat și trecut în conservare, precizând că va fi în serviciu până în toamna anului 2023.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News