Câteva state se îndreaptă spre o decizie cu rezultat necunoscut. Dar e oare înțeleaptă renunțarea la elicoptere de atac și înlocuirea lor cu drone?
Poate fi riscant să tragi concluzii definitive din feedback-ul dintr-un conflict care nu s-a încheiat încă. Astfel, în primele luni de război din Ucraina, drona tactică turcească TB-2, folosită de forțele ucrainene, a fost evidențiată pe scară largă și prezentată ca un „schimbător de joc” datorită rezultatelor obținute împotriva forțelor ruse. Dar până la urmă nu a durat.
„În fiecare zi asistăm la o permanentă reacție de adaptare a sabiei și scutului, astfel încât anumite capabilități prezentate ca emblematice în anumite momente ale războiului nu mai sunt la fel după un timp. Cel mai bun exemplu este drona turcească Bayraktar TB2, despre care s-a vorbit mult în urmă cu un an și care a dispărut complet din narațiune, pentru că s-a găsit o soluție pentru a-i limita eficacitatea”, a argumentat generalul Jacques Langlade de Montgros, directorul Informațiilor Militare [DRM] franceze, în timpul unei audieri parlamentare, în iulie 2023.
Japonia deschide cutia Pandorei? Japonezii par dispuși să renunțe la elicopterele de atac în detrimentul dronelor. SUA au încheiat și ele prematur programul FARA ce viza dezvoltarea unui elicopter de recunoaștere și atac
Invictus 360, imagine concept Bell în programul american FARA
Cu toate acestea, la sfârșitul anului 2022, Ministerul japonez al Apărării a ridicat ideea retragerii elicopterelor de recunoaștere și atac [adică 12 AH-64D Apache, 47 AH-1S Cobra și 33 Kawasaki OH-1] pentru a le înlocui cu drone tactice. Această abordare a fost sugerată de pierderile semnificative de elicoptere Ka-52 rusești în Ucraina.
De asemenea, în februarie 2024, US Army (Forțele Terestre ale SUA) și-au încheiat prematur programul FARA [Future Attack Reconnaissance Aircraft], care avea ca scop dezvoltarea unui elicopter de recunoaștere și atac capabil să zboare cu o viteză de aproximativ 370 km/h și capabil să evolueze în regim autonom pentru misiuni în medii extrem de contestate. Decizia de renunțare la programul FARA a fost luată pentru a înlocui elicopterele cu drone.
„În revizuirea programului FARA în lumina noilor dezvoltări tehnologice, evoluții pe câmpul de luptă și previziunile bugetare actuale, s-a considerat că capabilitățile avansate pe care le oferea ar putea fi realizate mai accesibil și mai eficient, prin combinații de echipamente diferite, cum ar fi drone și active spațiale”, a susținut US Army.
În Franța, întrebarea privind viitorul elicopterului de recunoaștere și atac a fost pusă încă din februarie 2023 de Sébastien Lecornu, ministrul Forțelor Armate, în timpul unei audieri la Senat, în timp ce proiectul de a duce Tiger la standardul MK3 a fost fragilizat de Germania care s-a retras.
„Elicopterul Tiger va continua să zboare până în 2040/45. Ulterior, adevăratul subiect este saltul tehnologic. Am cerut […] forțelor armate să vadă dacă ceea ce este imaginat pentru standardul 3 corespunde cu ceea ce ne dorim din punct de vedere tehnologic. […] Nu vom avea un super elicopter care este deja demodat [de drone]? Presupun că voi pune întrebarea public”, a declarat ministrul. În cele din urmă, Aviația Ușoară a Forțelor Terestre franceze va trebui să se descurce cu doar 42 de elicoptere Tiger actualizate la standardul Mk2+ din cele 67 de exemplare pe care le are în prezent.
Pe de altă parte, armata britanică nu și-a exprimat niciodată îndoielile cu privire la utilitatea elicopterelor AH-64E Apache/Guardian, explicând că este suficientă doar adaptarea întrebuințării acestora la noile realități ale câmpului de luptă. Același lucru pentru Polonia, care a confirmat recent achiziția a 96 de aeronave de acest tip, sau pentru Coreea de Sud, care plănuiește să-și dubleze flota.
Rușii au pierdut 25% din flota de elicoptere Ka-52 în Ucraina
Ka-52 rusesc
Cu siguranță, din 24 februarie 2022, forțele ruse au pierdut cel puțin 91 de elicoptere de atac. Dar această uzură de luptă a fost remarcată mai ales în primele zece luni de război.
„De la începutul invaziei Ucrainei, au existat cel puțin 23 de pierderi verificate de elicoptere de atac rusești Ka-52. Aceasta reprezintă mai mult de 25% din flota în serviciu, care număra atunci 90 [exemplare], și aproape jumătate din pierderile totale de elicoptere rusești”, a subliniat Ministerul Apărării britanic, în octombrie 2022.
Ulterior, multe elicoptere de atac rusești [Mi-28, Ka-52, Mi-35M] au fost distruse sau avariate la sol... Așa a fost cazul în jur de cincisprezece Ka-52, conform datelor compilate de Oryx.
În numărul 00 al revistei Combats Futurs, publicată [pe 14 iunie 2024] de Comandamentul Luptelor din Viitor, șeful Statului Major al Forțelor Terestre Franceze [CEMAT - Chef d’état-major de l’Armée de Terre], generalul Pierre Schill, a abordat problema dacă există viitor pentru elicopterul de recunoaștere și atac.
„În conflictul din Ucraina, este clar că progresul în apărarea sol-aer a fost mai rapid decât în cazul mijloacelor aeriene de penetrare. În fazele tactice, mijloacele defensive prevalează asupra mijloacelor ofensive convenționale. […] Beligeranții ocolesc acest blocaj [de apărare] prin utilizarea masivă a dronelor de diferite dimensiuni, raze și misiuni.
E oare înțelept să renunțăm la elicoptere de atac atât de rapid?
Elicopter H145M, prezentat de Airbus la Eurosatory 2022 de la Paris. Sursă foto: DefenseRomania
Cu toate acestea, este relevant să se tragă concluzia definitivă a învechirii mijloacelor aeriene tradiționale [elicoptere de atac sau avioane de luptă]? Nu cred, a spus generalul Schill.
Totuși, a recunoscut el, „este cert că într-un conflict de mare intensitate marcat de spații cu [o mare] densitate de [sisteme de] apărare sol-aer, elicopterele sunt mai vulnerabile”. Totuși, a continuat CEMAT, „subiectul este mai complex decât o simplificare care se oprește la imaginile difuzate de STRATCOM [centrul de comunicare strategică] ucrainean care a arătat distrugerea elicopterelor rusești la începutul războiului”.
Ulterior, situația s-a schimbat și „după ce în faza inițială s-a văzut dispariția lor aproape totală de pe câmpul de luptă, elicopterele de atac sunt acum folosite eficient în defensivă pentru a preveni orice apropiere a vehiculelor blindate de linia de contact. Acesta a fost cazul în special în timpul contraofensivei ucrainene din vara anului 2023, pe timpul căreia elicopterele antitanc rusești au jucat un rol major”, a explicat generalul Schill.
În plus, a observat el, puține armate dețin și „știu să folosească” elicoptere de atac. „Așadar, ar fi periculos să renunți la un tip de armament pe baza unei experiențe singulare”, a estimat CEMAT. Și cu atât mai mult cu cât „eficacitatea armatelor va continua să se bazeze pe combinarea capabilităților, în special a tuturor capabilităților”.
„Complexitatea echipamentelor moderne necesită, de asemenea, prudență în abandonarea capabilităților, deoarece ar fi un hazard recrearea unei capacități industriale abandonate”, a adăugat generalul Schill.
Și pentru a încheia: „Este în orice caz cert că trebuie să ținem cont de anumite evoluții și inovații. Mă gândesc la drone sau la perechea elicopter – dronă, de exemplu, care sunt căi esențiale de explorat”, a mai precizat generalul Schill citat de publicația franceză Zone Militaire (Opex360).
Comentariul autorului: Vulnerabilitatea mare a elicopterelor și avioanelor de luptă în fața armelor ghidate este cunoscută de mult timp. Înainte de 24 februarie 2022, când au început operațiile la scară mare în cadrul războiului ruso-ucrainean, eficacitatea în luptă a aviației de generația a patra era mai degrabă o speranță decât o certitudine, de-altfel fiind rapid infirmată de realitatea câmpului de luptă.
Implementarea războiului electronic și tehnologiei stealth ar putea fi decisivă pentru drone
Bayraktar TB2
Atât militarii ruși cât și cei ucraineni au ales să ocolească această vulnerabilitate prin întrebuințarea a cât mai multor rachete de atac la sol lansate din zone relativ sigure, precum și prin folosirea masivă a dronelor. Direcția de inovare în domeniul dronelor ieftine și cu rază mică de acțiune este absolut necesară deoarece reprezintă, în momentul actual al războiului, modalitatea de bază pentru fiecare beligerant de a limita eficient acțiunile celuilalt pe linia frontului. Dar, această abordare reprezintă mai degrabă o adaptare la situație cu mijloacele existente, dronele existând totuși de ceva timp, fiind de fapt o soluție ușor accesibilă pentru care există deja antidoturi, dar care deocamdată sunt mai scumpe decât dronele.
O altă abordare care să permită mijloacelor aeriene tactice cu pilot să fie viabile în continuare pe câmpul de luptă o reprezintă războiul electronic și tehnologia stealth. Deocamdată, singura putere care a demonstrat capabilități viabile în acest sens, este SUA. În timp ce Rusia, înainte de 24 februarie 2022, testa și fabrica tot felul de rachete cu rază lungă de acțiune, conștientă că aviația sa nu poate intra în teritoriul NATO, de cealaltă parte, aviația SUA testa mijloace avansate de război electronic și tehnologii stealth de ultimă generație pentru a zbura chiar lângă pozițiile adversarului de unde să atace cât mai precis și cu o economie cât mai mare de muniții.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News