Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cazul H215 arată „marea” viziune strategică a României: Alegem elicoptere din aceeași generație cu cele din dotare, când toată lumea se îndreaptă spre noua generație
Industrie de apărare
Data publicării:
Lipsa de profesionalism a MApN sub conducerea ministrului Angel Tîlvăr are consecințe pe mai multe decenii față de programul de înzestrare al României. Iar un exemplu elocvent de „viziune strategică de mare anvergură” e rezentant de cazul elicopterelor H215M. După ani în care România a trecut la „și altele” înzestrarea cu elicoptere moderne, flota actuală fiind deja îmbătrânită și depășită tehnologic, o viitoare alegere a H215 a ridicat multe sprâncene. Mai ales în contextul în care modelul nu doar că nu mai e achiziționat pe piața externă, dar există programe care deja pregătesc o generație viitoare de elicoptere ce au la bază tehnologii de ultimă oră și lecții ale conflictelor moderne, inclusiv războiul rus de agresiune împotriva Ucrainei.
Elicopter H215M, Sursă foto: Airbus
Elicopter H215M, Sursă foto: Airbus

Zilele trecute media a menționat insistent inițiativa fabricării de elicoptere moderne H215M în România, la IAR Brașov, anunțată cu mare fast. Ceea ce este surprinzător este entuziasmul autorităților române în contextul în care H215 nu este chiar atât de „modern”.

Denumirea H215 e și o formă de marketing. Primul elicopter de acest tip a avut zborul inaugural sub denumirea originală AS332 Super Puma în septembrie 1977, proiectarea fiind realizată începând cu 1974, deci cu mai mult de 50 de ani în urmă!

Privind istoria lui H215, nu putem să nu ne uităm, prin comparație, la aeronavele cu vârstă apropiată, aflate deja în dotarea Forțelor Armate ale României, care, conform specialiștilor, se apropie de sfârșitul perioadei de viață. Trebuie menționat aici că România a început producția de IAR 330 sub licența Aerospatiale în anul 1974, urmând ca primul elicopter să iasă pe poarta fabricii cu un an mai târziu, iar livrările către clienți să fie începute în 1980.

 

Ca o analogie: În timp ce statele aliate se îndreaptă spre viitoarea tehnică de ultimă generație, România se gândește să reia producția de Dacia 1300

 

2. H215, phot... (airbus-helicopters-h215_19147500.jpg)

H215, photo source: Airbus

Mai mult, această propunere a unei linii de producție a H215 în România, e cu atât mai ciudată cu cât H215 nu au mai fost căutate pe piața externă iar compania franceză producătoare, în speță Airbus are deja în planurile sale imediate dezvoltarea noii generații de elicoptere. Ca să nu mai vorbim de studiul lansat de NATO pentru ceea ce se numește Next Generation Rotocraft Capability (NGRC), elicopterul viitorului.

În fapt, NATO finanțează mai multe grupuri de companii cu câte 5.7 milioane de dolari fiecare pentru a finaliza acest studiu, care urmează să definească capabilitățile și soluțiile tehnice aferente noii generații de elicoptere. Studiul se realizează ca urmare a lecțiilor învățate din Ucraina și în contextul noilor amenințări cărora elicopterul viitorului trebuie să le facă. Dintre aceste capabilități, două se desprind de pe acum cu pregnanță: Viteza care trebuie să fie peste 400 km/h (preferabil 450 km/h) și capacitatea de a zbura la joasă altitudine cu evitarea obstacolelor specifice înălțimilor mici. Ambele cerințe sunt vitale pentru a reduce vulnerabilitatea elicopterului la armele de tip MANPAD. La ele se adaugă reducerea amprentei sonare și a celei radar, precum și posibilitatea zborului autonom (fără pilot la bord) care sunt și ele importante pe câmpul de luptă modern.  În acest context, mai multe companii și-au arătat interesul de a participa la studiul NATO, fiind în competiție trei mari proiecte.

 

Alege România un elicopter din aceeași generație cu cele pe care deja le are în dotare și la care se pregătește să renunțe? Linia de producție a H215 e practic inactivă

 

3. Airbus H21... (airbus_h215_45414400.jpg)

Airbus H215. Photo source: Airbus

Există astfel îngrijorări și semne de întrebare despre o decizie ciudată a României: Investiție în producția unui elicopter de aceeași generație cu cele deja existente în dotarea Armatei noastre și la care România se pregătește să renunțe după 2030. Nemaivorbind de faptul că linia de producție a elicopterelor H215 este practic inactivă. Producția ar avea sens dacă respectivul produs are piață de desfacere pentru cel puțin 20 de ani, ceea ce este improbabil în contextul apariției noii generații de elicoptere. Cu alte cuvinte, câte elicoptere H215 putem exporta? E o întrebare retorică desigur.

Inclusiv pentru Black Hawk, versiune superioară care dispune de două linii de producție (doar anul trecut fiind vândute 89 de elicoptere) nu ar fi justificat să ne gândim la un transfer de producție când e cât se poate de clar că realitatea cere o nouă generație de elicoptere. 

Cu alte cuvinte, cât know-how util pentru viitor va câștiga România prin transferul de producție a H215, un elicopter conceput ăn 1974, în contextul în care proiectele ce vizează noua generație de elicoptere oferă capabilități adaptate războiului modern. O linie de producție fără un set important de comenzi riscă să aibă efect invers: Ineficiență și dificultăți economice. 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Test de succes pentru Aster 30 B1NT: Europa îşi ascute „colții” împotriva amenințărilor hipersonice
Semn al disperării sau adaptare continuă? Rusia recondiționează tancuri T-72A din anii '70 pentru frontul din Ucraina
Viitorul aviaţiei este aici: Imagine rară, în premieră, cu conceptul avionul de vânătoare de generația a șasea. Tot ce trebuie să știi despre F/A-XX
Posibila ofertă F-55 în loc de F-35 după eșecul în programul NGAD: O propunere care este „Marketing nu inginerie”?
Rebeliunea spaniolă: Spania renunță oficial la intenția de a cumpăra avioane F-35. Va alege acum din două alte opțiuni
Controverse privind mentenanța Abrams poloneze, inclusiv a motorului AGT1500. Unde își repară tancurile cel mai mare operator de Abrams din Europa?
Rușii ar fi integrat racheta lor hipersonică de „neegalat” pe Su-57 și visează la o flotă de „sute de Su-57” până în 2030, deși au livrat abia 20 de avioane
Unde vinde Japonia 11 fregate Mogami într-un contract uriaș în care a „învins” Germania. Pentru prima dată în istoria sa Japonia vinde armament la „scară industrială”
De la Katiușa la Geran-2: Ce trebuie să înţelegem din transformarea capacităților ofensive ale Rusiei prin drone?
Un ''frate mai mare'' cu ADN european pentru sistemul HIMARS: Noua generație de lansatoare de rachete GMARS a realizat primul test de tragere
T-14 Armata „indian”: Cum încearcă Rusia să-și păcălească aliații din India cu tancuri pe care le-au tot promis anterior forţelor ruseşti
România așteaptă F-35, statele europene le înarmează deja cu rachete de ultimă generație JASSM-ER și LRASM. Contract gigant pentru rachete de ultimă generație AGM-158
S-97 Raider, în premieră în Europa. Americanii mizează în competiții, inclusiv în România, pe pedigree-ul elicopterelor de atac în comparație cu versiunile civile militarizate
CAESAR e printre vedetele frontului în Ucraina, dar un stat european îi amenință pe francezi cu ruperea contractului. Problema? Obuzierele n-ar fi atins raza de 40 km și nici precizia
Prima țară europeană care oprește comerțul de armament cu Israelul. Importurile, interzise, dar cu o excepție importantă
Germania va transfera de urgență două lansatoare PATRIOT către Ucraina. În următoarele luni, vor fi livrate două sisteme
Piranha V, sursă foto: Forțele Terestre Române
EXCLUSIV
Cum a vrut Bulgaria să cumpere blindate Piranha 5 „made in Romania”, dar până la urmă a renunțat. O decizie ce stă(tea) în câteva pixuri
Mișcări strategice de „trupe” în industria de apărare: Iveco Defence, inclusiv unitatea din România unde se produc camioane, preluate de Leonardo
”Modelul danez” înfurie Moscova, care amenință că fabricile ucrainene de pe teritoriul Danemarcei pot duce la un război total între Rusia și NATO
România așteaptă tancurile M1 Abrams și trage cu ochiul către K2. Dar în caz de război două aspecte vor fi cruciale, fie că vorbim de Abrams, K2 sau Leopard 2
De la barcă de pescuit la apogeu: Vânător de avioane S-30 rusești. Cum au devenit dronele navalele ucrainene Magura un coșmar pentru Flota Rusiei
Avioane USR Craiova. Ultima șansă pentru IAR-99 și resuscitarea unei companii căpușată și băgată în comă?
Un tanc robot, dar nu prea: Rușii vor să rupă frontul cu un tanc-dronă numit Shturm, o combinație între T-72 și T-90
Comisia anunță că primele 18 state, inclusiv România, solicită 127 de miliarde EUR din cei 150 de miliarde disponibili prin SAFE
De unde a început isteria Iron Dome în România? Sistemele Spyder personalizate pentru România vor fi o versiune hibridă cum nu s-a mai văzut
Monitorizare de la 10.000 de metri altitudine: Echipajele avioanelor AWACS ale NATO detaliază cum s-a schimbat războiul aerian purtat de Rusia împotriva Ucrainei
Politica germană ,,Zeitenwende'' prinde aripi: Germania lansează programul militar pentru drone de atac cu rază lungă de acțiune
Belarus devine ,,atelierul de armament'' al Rusiei: Microcipuri pentru rachetele şi dronele utilizate pe frontul din Ucraina
Transformarea Bundeswehr-ul în cea mai puternică armată convențională din Europa: Germania pregătește comenzi-record pentru blindate Boxer, Patria și avioane Eurofighter
România a depus proiectele pentru finanțare prin SAFE. 70% sunt achiziții militare cu scopul de a revitaliza industria iar 30% pentru creșterea mobilității militare

Ştiri Recomandate

Gata de lansare de pe avioane MiG-29 și F-16: Ucraina ar urma să primească din SUA primele 800 de rachete ERAM în 2026
Reactivarea unei facilităţi militare strategice din perioada Războiul Rece (FOTO/VIDEO): Franța modernizează vechiul radar ,,Nostradamus'' pentru a detecta rachete hipersonice ruseşti
Propuneri de pace la masa negocierilor: Un "plan B" pentru Ucraina, cu trupe din Bangladesh și garanții de securitate fără NATO?
Dincolo de modernizarea armatei: De ce solicitarea pentru Abrams M1E3 redefinește capacitatea de producție a tancurilor în SUA
Sursă foto: US Army
EXCLUSIV
Adio, securitate americană? Statele Unite taie ajutorul militar pentru țările de la granița cu Rusia, forțând un test de maturitate al apărării europene
Războiul te învață: Ucraina e lider nu doar la drone, dar produce obuziere cât Germania și Franța la un loc
Două F-16 venezuelene au survolat provocator distrugătorul american USS Jason Dunham. „Spectacol de forță” în Caraibe unde tensiunile ating un nou nivel
Scăpare sau intenție? Forțele ucrainene au folosit în misiuni MiG-29 cu schema de camuflaj a Azerbaidjanului
Rusia amenință că forțele de menținere a păcii din Ucraina sunt ținte legitime. Ce contingent va fi dislocat, cine trimite trupe și care va fi rolul României
Viitorul apărării antiaeriene e racheta PAC-3 MSE a Patriot, care a interceptat deja hipersonice ruse Kinjal: Cel mai mare contract din istorie pentru PAC-3 MSE
Armata română, Bogdan Bucur
EXCLUSIV
Cum s-a prăbușit România Mare: Alianțe, „trădări”, mituri și istoria folosită ca „armă”. Istoricul Bogdan Bucur vine la Obiectiv EuroAtlantic
Armata israeliană anunţă că deţine controlul a 40% din oraşul Gaza
Dronele și rachetele rusești au lovit estul Ucrainei / Rafinăria din regiunea rusă Riazan și un depozit de petrol din Luhansk, atacate cu drone
SUA elimină treptat din 2026 fondurile de securitate pentru statele ce se învecinează cu Rusia. Nu România va fi cea mai afectată, ci statele baltice
Trump chiar schimbă numele Pentagonului; modificările ar putea costa sute de milioane de dolari
Adio, război de tranșee? Ucraina primește o flotă masivă de roboți THeMIS, arma care ar urma să facă diferența pe front
Noi garanții de securitate pentru Ucraina: Rachete cu rază lungă și sancțiuni sporite pentru Rusia pentru că tărăgănează intenționat procesul de negociere
Atac devastator confirmat în Crimeea (FOTO): „Flamingo”, cea mai nouă rachetă a Ucrainei, a făcut ravagii într-o bază rusă a FSB
O viziune europeană divizată: De ce Marea Britanie, Italia și Germania se află în tabere opuse pe tema garanțiilor de securitate pentru Ucraina
Ziua și provocarea: Două drone ale Rusiei au violat spațiul aerian al Poloniei. Avioane F-35 au fost ridicate de la sol, dar nu au doborât UAV-urile ruse
SUA lucrează la companionul perfect pentru F-35: Drona YFQ-42A face primele teste de zbor, într-un timp record
Marea Britanie se pregătește să livreze o nouă armă-minune Ucrainei. Proiectul „NIGHTFALL” și miza unui nou timp de sprijin
Orban și Fico vor să scape șase oligarhi ruși de sancțiunile UE
Aliații au finalizat pregătirea garanțiilor de securitate pentru Ucraina / Rutte: Rusia rămâne o amenințare - doar anul acesta va produce sute de rachete Iskander
50 de minute intense pentru a încerca salvarea unui avion F-35 în valoare de 200 de milioane de dolari. Filmul întreg al prăbușirii unui F-35
”Vom auzi multe despre Kupiansk în septembrie”. Armata rusă trimite inclusiv militari în civil pentru a străpunge apărarea ucraineană
Parada militară faraonică e doar vărful aisbergului: China își consolidează masiv arsenalul nuclear
Polonia și-a asigurat frontiera estică: Mai mulți militari americani în Polonia
Rușii repetă obsesiv că trimiterea de trupe străine în Ucraina este inacceptabilă pentru Moscova
Putin amenință că va rezolva situația din Ucraina prin mijloace militare, dacă negocierile eșuează. El i-a sugerat lui Zelenski să vină la Moscova pentru o întâlnire bilaterală
Natura ambiguă a parteneriatului sino-rus: China furnizează în secret o cantitate enormă de componente pentru drone către Rusia
Avioane Gripen pentru Ucraina: Ce ofertă face Suedia şi în ce condiţii ar putea fi livrate primele aeronave către Forţele Aeriene Ucrainene
pixel