Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cazul H215 arată „marea” viziune strategică a României: Alegem elicoptere din aceeași generație cu cele din dotare, când toată lumea se îndreaptă spre noua generație
Industrie de apărare
Data publicării:
Lipsa de profesionalism a MApN sub conducerea ministrului Angel Tîlvăr are consecințe pe mai multe decenii față de programul de înzestrare al României. Iar un exemplu elocvent de „viziune strategică de mare anvergură” e rezentant de cazul elicopterelor H215M. După ani în care România a trecut la „și altele” înzestrarea cu elicoptere moderne, flota actuală fiind deja îmbătrânită și depășită tehnologic, o viitoare alegere a H215 a ridicat multe sprâncene. Mai ales în contextul în care modelul nu doar că nu mai e achiziționat pe piața externă, dar există programe care deja pregătesc o generație viitoare de elicoptere ce au la bază tehnologii de ultimă oră și lecții ale conflictelor moderne, inclusiv războiul rus de agresiune împotriva Ucrainei.
Elicopter H215M, Sursă foto: Airbus
Elicopter H215M, Sursă foto: Airbus

Zilele trecute media a menționat insistent inițiativa fabricării de elicoptere moderne H215M în România, la IAR Brașov, anunțată cu mare fast. Ceea ce este surprinzător este entuziasmul autorităților române în contextul în care H215 nu este chiar atât de „modern”.

Denumirea H215 e și o formă de marketing. Primul elicopter de acest tip a avut zborul inaugural sub denumirea originală AS332 Super Puma în septembrie 1977, proiectarea fiind realizată începând cu 1974, deci cu mai mult de 50 de ani în urmă!

Privind istoria lui H215, nu putem să nu ne uităm, prin comparație, la aeronavele cu vârstă apropiată, aflate deja în dotarea Forțelor Armate ale României, care, conform specialiștilor, se apropie de sfârșitul perioadei de viață. Trebuie menționat aici că România a început producția de IAR 330 sub licența Aerospatiale în anul 1974, urmând ca primul elicopter să iasă pe poarta fabricii cu un an mai târziu, iar livrările către clienți să fie începute în 1980.

 

Ca o analogie: În timp ce statele aliate se îndreaptă spre viitoarea tehnică de ultimă generație, România se gândește să reia producția de Dacia 1300

 

2. H215, phot... (airbus-helicopters-h215_19147500.jpg)

H215, photo source: Airbus

Mai mult, această propunere a unei linii de producție a H215 în România, e cu atât mai ciudată cu cât H215 nu au mai fost căutate pe piața externă iar compania franceză producătoare, în speță Airbus are deja în planurile sale imediate dezvoltarea noii generații de elicoptere. Ca să nu mai vorbim de studiul lansat de NATO pentru ceea ce se numește Next Generation Rotocraft Capability (NGRC), elicopterul viitorului.

În fapt, NATO finanțează mai multe grupuri de companii cu câte 5.7 milioane de dolari fiecare pentru a finaliza acest studiu, care urmează să definească capabilitățile și soluțiile tehnice aferente noii generații de elicoptere. Studiul se realizează ca urmare a lecțiilor învățate din Ucraina și în contextul noilor amenințări cărora elicopterul viitorului trebuie să le facă. Dintre aceste capabilități, două se desprind de pe acum cu pregnanță: Viteza care trebuie să fie peste 400 km/h (preferabil 450 km/h) și capacitatea de a zbura la joasă altitudine cu evitarea obstacolelor specifice înălțimilor mici. Ambele cerințe sunt vitale pentru a reduce vulnerabilitatea elicopterului la armele de tip MANPAD. La ele se adaugă reducerea amprentei sonare și a celei radar, precum și posibilitatea zborului autonom (fără pilot la bord) care sunt și ele importante pe câmpul de luptă modern.  În acest context, mai multe companii și-au arătat interesul de a participa la studiul NATO, fiind în competiție trei mari proiecte.

 

Alege România un elicopter din aceeași generație cu cele pe care deja le are în dotare și la care se pregătește să renunțe? Linia de producție a H215 e practic inactivă

 

3. Airbus H21... (airbus_h215_45414400.jpg)

Airbus H215. Photo source: Airbus

Există astfel îngrijorări și semne de întrebare despre o decizie ciudată a României: Investiție în producția unui elicopter de aceeași generație cu cele deja existente în dotarea Armatei noastre și la care România se pregătește să renunțe după 2030. Nemaivorbind de faptul că linia de producție a elicopterelor H215 este practic inactivă. Producția ar avea sens dacă respectivul produs are piață de desfacere pentru cel puțin 20 de ani, ceea ce este improbabil în contextul apariției noii generații de elicoptere. Cu alte cuvinte, câte elicoptere H215 putem exporta? E o întrebare retorică desigur.

Inclusiv pentru Black Hawk, versiune superioară care dispune de două linii de producție (doar anul trecut fiind vândute 89 de elicoptere) nu ar fi justificat să ne gândim la un transfer de producție când e cât se poate de clar că realitatea cere o nouă generație de elicoptere. 

Cu alte cuvinte, cât know-how util pentru viitor va câștiga România prin transferul de producție a H215, un elicopter conceput ăn 1974, în contextul în care proiectele ce vizează noua generație de elicoptere oferă capabilități adaptate războiului modern. O linie de producție fără un set important de comenzi riscă să aibă efect invers: Ineficiență și dificultăți economice. 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Polonia, pregătită să lanseze producţia de rachete de croazieră: Războiul din Ucraina a dat un nou imbold industriei militare poloneze
Cheltuieli record pentru apărare în statele UE: 343 de miliarde de euro, mai mult decât China
O altfel de tranziție către F-35: Cu JAS-39 Gripen, în chirie. Cu cât timp a prelungit Cehia închirierea celor 12 avioane Gripen suedeze și ce mai presupune contractul
Spionajul digital de pe frontul din Ucraina, direct de la poarta fabricii din China (FOTO/VIDEO): Cum a deconspirat o dronă rusească circuitul componentelor chinezești
Armata cehă primește primul vehicul de luptă CV9030 MkIV în cadrul unui important program de modernizare al NATO
Pe înțelesul tuturor criticilor achiziției de F-16: De ce a renunțat România la achiziția celor 40 de MiG-29 și câte din aceste avioane au ajuns în țară
De la macara căzută pe navă, până la incendii: Cele trei incidente care au pecetluit soarta singurului portavion rus Amiral Kuznețov. Deși rușii nu vor să recunoască că e final de drum
Flota rusă „în exil” a Mării Neagre: Din cauza coșmarului ucrainean trei nave noi de luptă au fost redirecționate și inaugurate în Marea Baltică și Caspică
Viitoarele escadrile de F-35 poloneze primesc pachetul „long life” într-un acord uriaș. România vine tare din spate și ea în programul F-35
Bacăul se mișcă bine: Un nou F-16, livrat cu succes după mentenanță. Aerostar poate lucra la 6 avioane F-16 simultan și vine cu o veste bună din 2026
Marea Britanie se grăbește să-și dezvolte o rachetă balistică: Proiectul NIGHTFALL
Mize strategice și parteneriate cruciale pentru Polonia: Sprijinul militar american pentru flancul estic al NATO, în centrul noilor pachete de asistență
Lockheed Martin și Rheinmetall: O alianță militară industrială de ținut minte, pe fundalul unei lumi tot mai înarmate
Ucraina își dezvoltă propriile sisteme de apărare aeriană, în contextul în care donațiile externe nu mai fac față cererii
Ucraina primește din SUA 3.350 de rachete ERAM pentru MiG-29 și F-16. Dar mare întrebare e: Game changer ori doar un bandaj pe o rană adâncă?
România anunță că s-a rezolvat „cea mai modernă fabrică de pulberi pentru muniție din lume”. Scăpăm de dependența de Serbia, o mare vulnerabilitate pentru Armată?
Rheinmetall deschide cea mai mare fabrică de obuze din Europa și promite unui alt stat vecin României „marea cu sarea” în Europa de Est
Casa Albă vrea să preia părți din marile companii americane din apărare, inclusiv Lockheed Martin
Cât costă azi un avion de luptă JAS 39 Gripen? Avantaj Gripen în fața F-16 și Rafale sau cum a „rupt” Gripen blestemul
Bombe JDAM-ER livrate de peste Prut? De ce pentru prima dată de la începutul invaziei ruse, într-un zbor misterios, un avion Il-76 al Ucrainei a survolat vestul țării
Marea Britanie își dublează apărarea antiaeriană, dar este suficient? Un contract de 118 milioane de lire, în contextul noilor amenințări, pentru achiziția a șase lansatoare Sky Sabre
A fost „clonat” chiar și elicopterul viitorului (Foto). Cazul S-97 Raider al SUA arată că în ascensiunea sa China reușește să „copieze” tot
Polonia, noul „tigru” al industriei de apărare: Cum devine un hub european pentru tancuri coreene
Tensiuni diplomatice: Statele Unite mențin poziția fermă împotriva Turciei în privința revenirii la programul F-35
Racheta ucraineană Flamingo va intra în curând în producția de serie (Foto/Video): Are capacitatea să lovească ținte aflate la o distanță de 3.000 de kilometri
Războiul dronelor: Generalul Petraeus explică de ce viitorul luptei nu mai aparține tancurilor, ci dronelor ieftine
Sancţiunile economice impuse de Statele Unite au lovit Rusia unde o doare cel mai tare: Tot mai puţine state sunt interesate să cumpere armament rusesc
Israelul pompează 1,5 miliarde de dolari în industria de apărare: Se urmăreşte creşterea producţie de vehicule blindate grele, în special tancuri Merkava
IAR-99 Șoim avansează...cu pasul melcului: Baza Aeriană Boboc încă așteaptă IAR-99 modernizat de Avioane Craiova
Un nou parteneriat strategic: Companiile Raytheon și Diehl Defence relansează producția rachetelor Stinger în Europa

Ştiri Recomandate

Republica Moldova, între vot naţional și ingerința Rusiei | Maia Sandu: Casa noastră scumpă este în primejdie și e nevoie de ajutorul fiecăruia dintre voi
Șah la Paris: Marea Britanie o atrage pe Germania în programul GCAP pe fondul crizei apărute la nivelul proiectului SCAF
Război diplomatic declanșat: Iranul își retrage ambasadorii din Germania, Franța și Marea Britanie pe muchia sancțiunilor ONU
După scenariul cunoscut: Rusia lovește Ucraina cu rachete și drone, iar Polonia ridică în aer avioane poloneze și aliate
NATO își va spori vigilența în zona Mării Baltice, din cauza incidentelor cu drone din Danemarca
Jocul periculos al Kremlinului în ajunul alegerilor din Republica Moldova: Mizele pentru Chișinău și amenințarea hibridă pe care o percepe chiar şi Ucraina
Potrivit analiștilor cehi, regimul lui Vladimir Putin este mai represiv după invadarea Ucrainei, dar și mai fragil
Danemarca a înregistrat un nou incident cu drone deasupra celui mai mare aeroport militar din țară
Rachetele americane Tomahawk, miza strategică setată de Volodimir Zelenski într-o discuție cu Donald Trump: Ar exercita asta mai multă presiune asupra Rusiei?
Rusia antrenează grupări paramilitare într-un stat vecin României cu scopul destabilizării Europei și Moldovei (Video). Cum a căzut în propria capcană Dodon, în fața stăpânilor săi
Rusia forțează mână și își aduce la porțile Europei noile rachete balistice Oreshinik. Act de intimidare sau cacealma?
Foto: Ministerul Apărării din R. Moldova
EXCLUSIV
Mașinăria rusească de dezinformare amenință votul din Republica Moldova: Tactici care propagă spaimă și scenarii de război în preajma alegerilor
„Mlaștinile pe post de santinelă a Europei”: Arma naturală a NATO, de la apărare la importanţa pe care o joacă mediul înconjurător
„Suntem într-o eră a confruntării!”: Mark Rutte trage un semnal de alarmă la West Point. Trebuie să avem un răspuns pentru axa Moscova-Beijing-Teheran-Phenian
Independența aeriană: Cum schimbă CA-1 Europa de la Helsing piața dronelor de luptă – O soluție 100% europeană (VIDEO)
Dependența României de Serbia e mult mai „adâncă”: Explozibilii vin de fapt și din China. Cu eticheta schimbată în Vietnam
Rusia isterizează Europa cu ”operațiunea drona”: Germania și Danemarca spun că au suspiciuni de sabotaj și spionaj
România confirmă că vrea să construiască o fabrică de drone cu fonduri SAFE, în parteneriat cu Ucraina
În Estonia se poate: Parc industrial, dedicat sectorului apărării. România are minim un an de întârziere la Fabrica de pulberi de la Victoria
Cum roade Rusia la moralul europenilor? Șeful Agenției Suedeze pentru Apărare Psihologică: ”Moscova poartă de 15 ani un război informațional sistematic”
UE propune restricţii pentru deplasările diplomaţilor ruşi în interiorul UE
Din România și Polonia, direct în Danemarca: Escaladarea agresiunii ruse. De ce „războiul hibrid” rusesc vizează infrastructura critică a NATO
Partidul „Inima Moldovei”, membru al blocului „Patriotic”, a fost exclus din cursa electorală
Lukașenko, chemat de urgență la Moscova, în timp ce Varșovia își avertizează cetățenii: Părăsiți imediat Belarusul
Interferența clerului subordonat Moscovei în alegerile parlamentare din Republica Moldova pe înțelesul tuturor
Rusia vrea să fie pregătită până în 2030 pentru a se confrunta militar cu NATO – ministrul apărării al Regatului Țărilor de Jos
Polonia investește masiv în forțele sale armate: Peste 1.200 de vehicule tactice Legwan, fabricate sub umbrela cooperării cu Seul
NATO, la răscrucea unei decizii: Să doboare sau nu avioane ruseşti? Alianţa este îndemnata să treacă la acţiune
Rusia intensifică războiul hibrid în Europa: Mesajul Ucrainei către NATO – "Suntem sub amenințare directă, cooperați!"
Invenția ucraineană care sperie Rusia. De ce racheta de croazieră „Flamingo”, construită din vechituri sovietice, reprezintă o provocare pentru ruși
Angela Grămadă
EXCLUSIV
R. Moldova joacă „finala”: Europa sau Rusia și ce se întâmplă dacă Moldova „cade” duminică | Angela Grămadă, la Obiectiv EuroAtlantic
Pete Hegseth a convocat de urgență o întâlnire rară cu sute de generali și amirali ai SUA. Nimeni nu știe încă motivul existând doar speculații
pixel