Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cazul H215 arată „marea” viziune strategică a României: Alegem elicoptere din aceeași generație cu cele din dotare, când toată lumea se îndreaptă spre noua generație
Industrie de apărare
Data publicării:
Lipsa de profesionalism a MApN sub conducerea ministrului Angel Tîlvăr are consecințe pe mai multe decenii față de programul de înzestrare al României. Iar un exemplu elocvent de „viziune strategică de mare anvergură” e rezentant de cazul elicopterelor H215M. După ani în care România a trecut la „și altele” înzestrarea cu elicoptere moderne, flota actuală fiind deja îmbătrânită și depășită tehnologic, o viitoare alegere a H215 a ridicat multe sprâncene. Mai ales în contextul în care modelul nu doar că nu mai e achiziționat pe piața externă, dar există programe care deja pregătesc o generație viitoare de elicoptere ce au la bază tehnologii de ultimă oră și lecții ale conflictelor moderne, inclusiv războiul rus de agresiune împotriva Ucrainei.
Elicopter H215M, Sursă foto: Airbus
Elicopter H215M, Sursă foto: Airbus

Zilele trecute media a menționat insistent inițiativa fabricării de elicoptere moderne H215M în România, la IAR Brașov, anunțată cu mare fast. Ceea ce este surprinzător este entuziasmul autorităților române în contextul în care H215 nu este chiar atât de „modern”.

Denumirea H215 e și o formă de marketing. Primul elicopter de acest tip a avut zborul inaugural sub denumirea originală AS332 Super Puma în septembrie 1977, proiectarea fiind realizată începând cu 1974, deci cu mai mult de 50 de ani în urmă!

Privind istoria lui H215, nu putem să nu ne uităm, prin comparație, la aeronavele cu vârstă apropiată, aflate deja în dotarea Forțelor Armate ale României, care, conform specialiștilor, se apropie de sfârșitul perioadei de viață. Trebuie menționat aici că România a început producția de IAR 330 sub licența Aerospatiale în anul 1974, urmând ca primul elicopter să iasă pe poarta fabricii cu un an mai târziu, iar livrările către clienți să fie începute în 1980.

 

Ca o analogie: În timp ce statele aliate se îndreaptă spre viitoarea tehnică de ultimă generație, România se gândește să reia producția de Dacia 1300

 

2. H215, phot... (airbus-helicopters-h215_19147500.jpg)

H215, photo source: Airbus

Mai mult, această propunere a unei linii de producție a H215 în România, e cu atât mai ciudată cu cât H215 nu au mai fost căutate pe piața externă iar compania franceză producătoare, în speță Airbus are deja în planurile sale imediate dezvoltarea noii generații de elicoptere. Ca să nu mai vorbim de studiul lansat de NATO pentru ceea ce se numește Next Generation Rotocraft Capability (NGRC), elicopterul viitorului.

În fapt, NATO finanțează mai multe grupuri de companii cu câte 5.7 milioane de dolari fiecare pentru a finaliza acest studiu, care urmează să definească capabilitățile și soluțiile tehnice aferente noii generații de elicoptere. Studiul se realizează ca urmare a lecțiilor învățate din Ucraina și în contextul noilor amenințări cărora elicopterul viitorului trebuie să le facă. Dintre aceste capabilități, două se desprind de pe acum cu pregnanță: Viteza care trebuie să fie peste 400 km/h (preferabil 450 km/h) și capacitatea de a zbura la joasă altitudine cu evitarea obstacolelor specifice înălțimilor mici. Ambele cerințe sunt vitale pentru a reduce vulnerabilitatea elicopterului la armele de tip MANPAD. La ele se adaugă reducerea amprentei sonare și a celei radar, precum și posibilitatea zborului autonom (fără pilot la bord) care sunt și ele importante pe câmpul de luptă modern.  În acest context, mai multe companii și-au arătat interesul de a participa la studiul NATO, fiind în competiție trei mari proiecte.

 

Alege România un elicopter din aceeași generație cu cele pe care deja le are în dotare și la care se pregătește să renunțe? Linia de producție a H215 e practic inactivă

 

3. Airbus H21... (airbus_h215_45414400.jpg)

Airbus H215. Photo source: Airbus

Există astfel îngrijorări și semne de întrebare despre o decizie ciudată a României: Investiție în producția unui elicopter de aceeași generație cu cele deja existente în dotarea Armatei noastre și la care România se pregătește să renunțe după 2030. Nemaivorbind de faptul că linia de producție a elicopterelor H215 este practic inactivă. Producția ar avea sens dacă respectivul produs are piață de desfacere pentru cel puțin 20 de ani, ceea ce este improbabil în contextul apariției noii generații de elicoptere. Cu alte cuvinte, câte elicoptere H215 putem exporta? E o întrebare retorică desigur.

Inclusiv pentru Black Hawk, versiune superioară care dispune de două linii de producție (doar anul trecut fiind vândute 89 de elicoptere) nu ar fi justificat să ne gândim la un transfer de producție când e cât se poate de clar că realitatea cere o nouă generație de elicoptere. 

Cu alte cuvinte, cât know-how util pentru viitor va câștiga România prin transferul de producție a H215, un elicopter conceput ăn 1974, în contextul în care proiectele ce vizează noua generație de elicoptere oferă capabilități adaptate războiului modern. O linie de producție fără un set important de comenzi riscă să aibă efect invers: Ineficiență și dificultăți economice. 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Finlanda își consolidează industria de apărare: O uzină strategică pentru motoarele avioanelor F-35, inaugurată la Nokia
Cum au ajuns americanii la concluzia că e o idee proastă ca „România să cumpere 216 tancuri Abrams”. Deși nu știe nimeni încă ce tancuri cumpărăm
Costul războiului se inversează pentru Rusia: Ucraina primește sistemul de apărare antiaeriană Skyranger 35, finanțat din activele rusești înghețate
Ascensiunea Coreei de Sud: De ce vrea compania Hanwha să fabrice artilerie K9A2 și obuze direct în SUA, luând fața giganților locali
Armata României nu vrea elicoptere H215M, considerate prea vechi, deși francezii le-ar produce în țară. Iar pentru H225M francezii nu vor să ofere licență
Rusia vrea să „spargă” zidul spre Europa cu T-90: Producția de tancuri, cu motoarele turate la maximum. 2036, anul zero?
Rusia anunță că dezvoltă o „armă minune” pe care o va prezenta curând. Arme „minuni” au mai fost și tancurile T-14 sau avioanele Su-57
Mirage 2000D, în noua configurare RMV sau pe scurt „Vânătorul de drone”. Ce îmbunătățiri au adus francezii după ce au studiat războiul purtat de ruși
În halele fabricilor de armament din România cresc copaci, la propriu. Fabrica de pulberi Pirochim Victoria deține recordul cu 0 activitate
Demostrație de forță pe mare: Fregata franceză Alsace a interceptat cu o rachetă Aster 30 o țintă supersonică lansată de un avion Rafale
Un portavion nou „stricat”: Informații secrete publicate arată defecțiuni mari cu sistemul rus de navigație și aterizare de pe portavionul indian INS Vikrant
Bornă istorică atinsă în Franța: 300 de avioane de luptă Rafal au fost produse pe fondul unor cereri record. Noua versiune F5 țintește noi piețe
Bulgaria acuză că primul F-16, în cea mai modernă versiune Block 70 Viper, i-a fost livrat defect și are scurgeri de combustibil. De ce întârzie reparația
Drone suspecte survolează fabricile din Belgia, unde se produce FZ275 LGR - una dintre rachetele cele mai eficiente împotriva dronelor
Revoluția tehnologică a industriei ucrainene de apărare, pe masa noastră: Parteneriat cu Romarm pentru drone ce pot fi produse în România
O dronă ucraineană a lovit turnul de răcire de la centrala nucleară Novovoronezh: Rusia, obligată să-şi intensifice apărarea antidronă la siturile nucleare
Generația a şasea de avioane, anunț mult aşteptat: Pentagonul ,,dezgheață'' programul F/A-XX pentru supremaţia aeriană în fața Chinei
Cehia intenționează să predea Ucrainei circa 30 de tancuri modernizate T-72M4CZ, comparabile cu cele mai avansate tancuri rusești de tip T-90M
Orban privatizează industria de apărare din Ungaria. Un apropiat al premierului maghiar preia controlul
S-a „scurs” o imagine rară cu avionul rus Su-75 Checkmate. Deși caută să resusciteze Su-57, rușii par să insiste pentru un avion de generația a 5-a cu un singur motor
Așa arată viitorul: Noile drone Nomad cu decolare și aterizare verticală, de dimensiunea elicopterelor Black Hawk (Foto/Video)
Compania ucraineană Ukroboronprom se transformă într-un formidabil producător modern de arme. Imagine: Ukraine Business News Twitter / Screengrab
EXCLUSIV
Ucraina trece de la ajutor militar la export de armament: Întrebarea de 35 de miliarde de dolari și marea schimbare de paradigmă a industriei de apărare
”40% din armele de pe front sunt ucrainene”. Kievul, obligat să devină un colos în producția de armament: Producția de obuziere Bohdana s-a dublat în ultimul an
Gigantul german Hensoldt multiplică producția de radare: 1.000 de unități anual din 2027 pentru a susține apărarea ucraineană și cererea globală
Cum acoperă Rusia pierderile masive în Ucraina: Rachete de export și sisteme de bruiaj, deturnate din contracte militare cu state partenere
Plonjare în unghi de 90 de grade. Ucrainenii atrag atenția: Pentru a trece de Patriot, Rusia a modificat rachetele hipersonice Kinjal și cele Iskander-M
Rușii recunosc succesul Cehiei, cu inițiativa privind munițiile, dar speră într-un scenariu Robert Fico. ”Rolul Pragăi se va diminua după victoria opoziției”
O nouă livrare în Europa de F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-16. Jumătate din numărul de avioane comandate de Slovacia a fost bifat
Tancurile României se „bat” cu achiziția de F-35. Ce știm despre program și cum tancurile intră fulgerător în topul celor mai mari achiziții din istoria României
Europa se pregătește de războiul dronelor. O companie cu ADN românesc obține o investiție de 6.5 milioane de euro pentru dezvoltarea de noi sisteme UAV și integrarea AI

Ştiri Recomandate

Zidul Alianței în fața Rusiei: România nu doar că susține Santinela Estică, ci va fi parte a ei
De ce pariul doar pe drone nu e câștigător. O mare putere europeană a demonstrat pe ploaie torențială și în noroi că artileria și tancurile fac ce nu pot face UAV-urile
Republica Moldova și Ucraina, în UE până în 2029? Condiția: Trebuie să accelereze reformele, spune Comisia Europeană
Luna Cobra II în România. Ajung în valuri 256 de blindate 4x4 pentru Armată, concomitent cu începerea producției la Mediaș
Bucureștiul, capitala Industriei de Apărare, timp de 2 zile: NATO aduce sute de companii din domeniul apărării
Belgia anunță că va doborî drone deasupra bazelor sale
Lovitură în inima Flotei ruse a Mării Negre: O navă antisubmarin a ars în Sevastopol (VIDEO). Rușii își ascund navele, dar tot nu sunt în siguranță
Tactica riscantă a Rusiei la Pokrovsk eșuează? Militarii ucraineni ai Direcției de Informații Militare (GUR) ranforsează capul de pod și blochează infiltrarea
Teroarea aeriană crește: În octombrie, rușii au lansat un număr record de bombe aeriene asupra Ucrainei
Germania dorește să fie mai puțin dependentă de Statele Unite pentru apărarea antiaeriană: Noile avioane de ,,spionaj'' Pegasus vor monitoriza mişcările armatei ruse
„Ochii din cer” nu mint (FOTO/VIDEO): Masacrul din El Fasher, o epurare etnică documentată din satelit. De ce tace Occidentul?
Noapte de foc la granița României | Două valuri de atacuri rusești au ridicat de la sol avioane F-16 și Eurofighter. Piloții aveau undă verde să tragă
F-35 pentru Polonia: Șapte avioane produse, piloții se antrenează în Statele Unite. Când ajunge escadrila „Husarz” pe Flancul Estic?
Lovitură strategică în Crimeea (FOTO/VIDEO): Ucraina a distrus „creierul” unui sistem S-400. Operațiunea fracturează apărarea aeriană a Rusiei
Războiul viitorului, decis acum. Statele Unite forțează crearea „scutului” laser anti-dronă
Cât de mult avansează de fapt Rusia în Ucraina. După o încetinire în septembrie, progresul rus în Ucraina a revenit în octombrie la media înregistrată în 2025
Noul portavion chinez Fujian e un salt tehnologic demn de o superputere, dar China mai are de învățat: Fujian e la 60% din capacitatea USS Nimitz, un portavion bătrân de 50 de ani
SUA ezită cu Tomahawk, Marea Britanie nu. Un nou lot de rachete Storm Shadow a fost livrat Ucrainei pentru a pregăti iarna în teritoriile Rusiei
Informațiile DefenseRomania din aprilie, confirmate oficial: Încă 18 avioane F-16, pentru un euro. România a semnat azi contractul pentru încă o escadrilă
De ce aviația militară a SUA vrea să-și mărească flota cu încă 300 de avioane. Nu doar F-35, ci și misteriosul F-47 sunt parte a strategiei de contracarare a Chinei
În sfârșit pulberi, după decenii de dependență de Serbia: Rheinmetall Victoria începe în România construcția celei mai moderne fabrici. 200 de tone de pulberi, dar și capacități de artilerie
Războiul ca un joc pe calculator: Sistemul "viral" prin care Ucraina își recompensează operatorii de drone pentru distrugerea infanteriei ruse
Indonezia va comanda suplimentar încă patru avioane militare de transport A400M
Fotografie ilustrativă: Donald Trump / flickr, Official White House Photo by Tia Dufour
EXCLUSIV
„Să se lupte între ei”. Abandonul strategic al Statelor Unite. Analiza deciziei care oferă Rusiei undă verde și lasă Ucraina pe cont propriu
Rusia anunță că forțele sale de ocupație avansează în interiorul orașului ucrainean Pokrovsk
Răspuns la amenințarea Rusiei: Cehia crește ținta de recrutare și vizează o armată de 37.500 de soldați
Anul 2008-Invadarea Georgie de către trupele armatei ruse
EXCLUSIV
Epilog pentru alții: Rusia sfidează decizia CEDO privind despăgubirile cuvenite Georgiei, în timp ce guvernul țării afectate se complace în vasalitatea față de Moscova
De ce are NATO nevoie de o nouă strategie nucleară. Alianța se concentrează pe arme și pe loialitatea SUA, dar ignoră problema fundamentală: lipsa unui plan credibil în fața Rusiei
Noua armă enigmatică a Chinei: O navă de luptă semi-submersibilă și fără echipaj ce ar putea schimba paradigma războiului naval
Imagine foto cu caracter ilustrativ. Sursă foto: Forțele Navale Române
EXCLUSIV
Iluzia miliardelor: Lecții pentru România din acordul istoric Pakistan-SUA privind zăcămintele rare 
Bilanțul după o noapte grea pentru ruși: Dronele ucrainene au lovit portul Tuapse, substații electrice, depozite și baze ale armatei. Inclusiv un petrolier
87 de rachete Iskander și 14 hipersonice Kinjal, lansate de ruși în 30 de zile. Calculele arată o intensitate de cinci ori mai mare după acumularea stocurilor
pixel