Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cazul H215 arată „marea” viziune strategică a României: Alegem elicoptere din aceeași generație cu cele din dotare, când toată lumea se îndreaptă spre noua generație
Industrie de apărare
Data publicării:
Lipsa de profesionalism a MApN sub conducerea ministrului Angel Tîlvăr are consecințe pe mai multe decenii față de programul de înzestrare al României. Iar un exemplu elocvent de „viziune strategică de mare anvergură” e rezentant de cazul elicopterelor H215M. După ani în care România a trecut la „și altele” înzestrarea cu elicoptere moderne, flota actuală fiind deja îmbătrânită și depășită tehnologic, o viitoare alegere a H215 a ridicat multe sprâncene. Mai ales în contextul în care modelul nu doar că nu mai e achiziționat pe piața externă, dar există programe care deja pregătesc o generație viitoare de elicoptere ce au la bază tehnologii de ultimă oră și lecții ale conflictelor moderne, inclusiv războiul rus de agresiune împotriva Ucrainei.
Elicopter H215M, Sursă foto: Airbus
Elicopter H215M, Sursă foto: Airbus

Zilele trecute media a menționat insistent inițiativa fabricării de elicoptere moderne H215M în România, la IAR Brașov, anunțată cu mare fast. Ceea ce este surprinzător este entuziasmul autorităților române în contextul în care H215 nu este chiar atât de „modern”.

Denumirea H215 e și o formă de marketing. Primul elicopter de acest tip a avut zborul inaugural sub denumirea originală AS332 Super Puma în septembrie 1977, proiectarea fiind realizată începând cu 1974, deci cu mai mult de 50 de ani în urmă!

Privind istoria lui H215, nu putem să nu ne uităm, prin comparație, la aeronavele cu vârstă apropiată, aflate deja în dotarea Forțelor Armate ale României, care, conform specialiștilor, se apropie de sfârșitul perioadei de viață. Trebuie menționat aici că România a început producția de IAR 330 sub licența Aerospatiale în anul 1974, urmând ca primul elicopter să iasă pe poarta fabricii cu un an mai târziu, iar livrările către clienți să fie începute în 1980.

 

Ca o analogie: În timp ce statele aliate se îndreaptă spre viitoarea tehnică de ultimă generație, România se gândește să reia producția de Dacia 1300

 

2. H215, phot... (airbus-helicopters-h215_19147500.jpg)

H215, photo source: Airbus

Mai mult, această propunere a unei linii de producție a H215 în România, e cu atât mai ciudată cu cât H215 nu au mai fost căutate pe piața externă iar compania franceză producătoare, în speță Airbus are deja în planurile sale imediate dezvoltarea noii generații de elicoptere. Ca să nu mai vorbim de studiul lansat de NATO pentru ceea ce se numește Next Generation Rotocraft Capability (NGRC), elicopterul viitorului.

În fapt, NATO finanțează mai multe grupuri de companii cu câte 5.7 milioane de dolari fiecare pentru a finaliza acest studiu, care urmează să definească capabilitățile și soluțiile tehnice aferente noii generații de elicoptere. Studiul se realizează ca urmare a lecțiilor învățate din Ucraina și în contextul noilor amenințări cărora elicopterul viitorului trebuie să le facă. Dintre aceste capabilități, două se desprind de pe acum cu pregnanță: Viteza care trebuie să fie peste 400 km/h (preferabil 450 km/h) și capacitatea de a zbura la joasă altitudine cu evitarea obstacolelor specifice înălțimilor mici. Ambele cerințe sunt vitale pentru a reduce vulnerabilitatea elicopterului la armele de tip MANPAD. La ele se adaugă reducerea amprentei sonare și a celei radar, precum și posibilitatea zborului autonom (fără pilot la bord) care sunt și ele importante pe câmpul de luptă modern.  În acest context, mai multe companii și-au arătat interesul de a participa la studiul NATO, fiind în competiție trei mari proiecte.

 

Alege România un elicopter din aceeași generație cu cele pe care deja le are în dotare și la care se pregătește să renunțe? Linia de producție a H215 e practic inactivă

 

3. Airbus H21... (airbus_h215_45414400.jpg)

Airbus H215. Photo source: Airbus

Există astfel îngrijorări și semne de întrebare despre o decizie ciudată a României: Investiție în producția unui elicopter de aceeași generație cu cele deja existente în dotarea Armatei noastre și la care România se pregătește să renunțe după 2030. Nemaivorbind de faptul că linia de producție a elicopterelor H215 este practic inactivă. Producția ar avea sens dacă respectivul produs are piață de desfacere pentru cel puțin 20 de ani, ceea ce este improbabil în contextul apariției noii generații de elicoptere. Cu alte cuvinte, câte elicoptere H215 putem exporta? E o întrebare retorică desigur.

Inclusiv pentru Black Hawk, versiune superioară care dispune de două linii de producție (doar anul trecut fiind vândute 89 de elicoptere) nu ar fi justificat să ne gândim la un transfer de producție când e cât se poate de clar că realitatea cere o nouă generație de elicoptere. 

Cu alte cuvinte, cât know-how util pentru viitor va câștiga România prin transferul de producție a H215, un elicopter conceput ăn 1974, în contextul în care proiectele ce vizează noua generație de elicoptere oferă capabilități adaptate războiului modern. O linie de producție fără un set important de comenzi riscă să aibă efect invers: Ineficiență și dificultăți economice. 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Cine ajută Rusia să-şi menţină maşinăria de război în viaţă: Producţia de obuziere, susţinută cu echipamente industriale achiziţionate prin intermediari din Europa
Proiectul militar Zeitenwende: Cum se reînarmează Germania cu 7.000 de tancuri și blindate
Descriere foto: Trageri de luptă cu LAROM, la Smârdan. Sursă foto: Trustul de presă al MApN
EXCLUSIV
Colacul e la Bolojan, iar premierul trebuie doar să-l „arunce”. Cum riscă România să se înece la mal, într-un moment în care industria de apărare are o șansă mare de salvare
Su-35 chiar are probleme? Un stat care a refuzat cu scandal cel mai promovat avion al Rusiei nu ar fi făcut-o doar la presiunea SUA
Pariul de sute de miliarde al SUA: Cum bombardierul B-21 și proiectul NGAD trebuie să asigure ,,dominația aeriană'' a U.S. Air Force în fața Chinei
Rămasă cu depozitele goale, Ucraina mizează pe muniția învechită și dezafectată a armatei americane
Ucraina a fost iar ,,înarmată cu promisiuni'': Germania face un pas în spate, renunţând la transferul de sisteme Patriot şi trimiterea de rachete Taurus
Revenirea la F-35, misiune imposibilă pentru Turcia? Israelul „lucrează din umbră” intens pentru a bloca revenirea Turciei în program
O țară europeană care nu are F-16 va antrena piloți ucraineni pentru F-16. România e și ea cu motoarele turate la maximum
Patriot și rachetele PAC-3 MSE au mai trecut un test critic în SUA. Interceptoarele sunt deja „combat proven” inclusiv împotriva hipersonicelor ruse Kinjal
Apărarea românească, cu ADN de Iron Dome. Ionuț Moșteanu confirmă că Rafael a câștigat licitația și speră „să nu ne încurcăm pe drum” în semnarea contractului
România spune adio AK-47 și dă startul înzestrării cu arme de asalt și mașini de luptă MLI. Termen ambițios pentru semnarea contractelor a două programe gigant
Raport: Peste 1.000 de componente occidentale, găsite în avioanele rusești Su-34 și Su-35S. Cum reuşeşte Rusia să ocolească sancţiunile economice?
Producția tancului K2 Black Panther, dedicată exclusiv Poloniei: Compania Hyundai Rotem triplează ritmul pe fondul unui nou contract masiv
Soluții ”antiefracție” pentru frontiera cu Rusia: Lituania și Finlanda vor produce zeci de mii de mine antipersonal
Test fără precedent: Un avion Rafale și un Mirage 2000 au lansat în premieră rachete MICA IR împotriva unor baloane aflate la 20 de km altitudine
O veste nu tocmai bună despre noul portavion USS John F. Kennedy de 13 miliarde de dolari. De ce SUA vor avea doar 10 portavioane în loc de 11 timp de 1 an
Viitorul ,,avionului de luptă european'' FCAS este pus sub semnul întrebării: De ce nu reuşesc Franţa şi Germania să ajungă la un numitor comun?
Ce înseamnă să fii jucător-cheie în ecuația de securitate a flancului estic al NATO: Polonia a inaugurat oficial ,,Academia de sisteme HIMARS''
Între ciocan și nicovală: Companiile germane din industria de apărare spun că vor fi afectate dacă se introduce recrutarea obligatorie
Sistem de apărare antiaeriană de tip MANPAD Mistral 3. Photo source: MBDA
EXCLUSIV
Cum au ajuns sistemele Mistral 3 subiect de război politic. Ambasadorul Warnery: Nu e o „afacere” între Franța și România. Prețul e unic pentru toate statele implicate
Avioanele Gripen chiar sunt pe val: JAS 39 Gripen a „învins” din nou F-16, într-o piață dominată istoric de influența SUA. Istoria se schimbă
Goana Poloniei după obuze de 155mm: Varșovia pompează peste o jumătate de miliard de euro pentru a deveni o ,,fortăreață a producţiei de muniții''
Marea Britanie oprește producția avionului Eurofighter Typhoon din cauza lipsei comenzilor, punând la îndoială angajamentul sau faţă de apărarea europeană
Noua eră a artileriei americane (Foto/Video): Pentagonul mizează pe racheta de precizie PrSM pentru a reconfigura sistemele HIMARS
Obuziere K9 și următorul pas: Tancuri K2 Panther? „România are nu doar avantajul similitudinilor geografice zdrobitoare, a producției locale ci și a timpului de livrare”
Mașina de război a Rusiei începe să scârțâie: Iluzia unei fortărețe economice imune la sancțiuni pare că se destramă
Compania Lockheed Martin transformă eșecul în strategie cu planuri ambițioase de modernizare avioanelor F-35
Ce înseamnă iniţiativa germană ,,Punctul de Cotitură Istoric'': Proiect ambiţios pentru achiziționarea a 1.000 de tancuri Leopard 2
Ei au putut, noi nu. De ce Polonia a reușit ceea ce România nici nu visa în programul de F-16 și nu numai

Ştiri Recomandate

România, discuții la nivel înalt cu Statele Unite: Apărare, energie și Visa Waiver, pe agenda oficială
”Modelul danez” înfurie Moscova, care amenință că fabricile ucrainene de pe teritoriul Danemarcei pot duce la un război total între Rusia și NATO
Rafinăriile de stat indiene au suspendat achizițiile de petrol rusesc
Noua rachetă hipersonică Tayfun a Turciei provoacă Rusiei frisoane. Rușii au simulat un scenariu de război cu turcii și se tem de ceea ce a rezultat
România așteaptă tancurile M1 Abrams și trage cu ochiul către K2. Dar în caz de război două aspecte vor fi cruciale, fie că vorbim de Abrams, K2 sau Leopard 2
Drone ucrainene au lovit fabrica rusă Radiozavod, care produce echipamente de comunicații militare
După ce Medvedev a amenințat SUA cu războiul, Trump îi transmite să aibă grijă ce-și dorește că a intrat pe un „teren periculos”. Ieșire rară împotriva Rusiei
Fortăreața maritimă a Chinei: O rețea de 27 de baze, unele pregătite să găzduiască bombardiere nucleare, domină Marea Chinei de Sud
Parlamentul ucrainean aprobă legea care restabilește independența agențiilor anticorupție. Actul, promulgat imediat de Zelenski
Zelenski amintește lumii întregi că singura șansă pentru o pace de durată e schimbarea regimului din Rusia. Dar e pregătită Europa?
De ce UE și NATO nu pot conduce programul de reînarmare al Europei? Răspunsul este în curtea americanilor
„Cârtița” din interior (Foto/Video): Cum a fost prins spionul rus care ştia totul despre avioanele F-16 şi Mirage ale Ucrainei
Rușii anunță că au capturat localitatea Chasiv Yar. Deocamdată, Ucraina nu a comentat pierderea locației strategice din regiunea Donețk
Atac violent asupra Kievului: Armata rusă a lovit ținte din capitala Ucrainei și din regiune cu peste 320 de drone și rachete (Foto/Video)
Un F-35C al U.S. Navy s-a prăbușit în California: Avionul aparținea unei escadrile de instruire (Foto/Video)
De la barcă de pescuit la apogeu: Vânător de avioane S-30 rusești. Cum au devenit dronele navalele ucrainene Magura un coșmar pentru Flota Rusiei
Un C-130 Hercules al Armatei române a evacuat din Gaza 12 copii palestinieni și membri ai familiilor lor
Prim-ministrul polonez declară că războiul din Ucraina ar putea fi suspendat în curând, "dar acest lucru nu schimbă în niciun fel situația noastră”
Ucraina primește radare TRML-4D și SPEXER 2000 de la Hensoldt. Radarele, integrate inclusiv pe sistemele antiaeriene IRIS-T și Skyranger 30
Avioane USR Craiova. Ultima șansă pentru IAR-99 și resuscitarea unei companii căpușată și băgată în comă?
Un tanc robot, dar nu prea: Rușii vor să rupă frontul cu un tanc-dronă numit Shturm, o combinație între T-72 și T-90
Gigantul german Diehl construiește la Craiova o fabrică de componente pentru industria aeronautică
De unde a început isteria Iron Dome în România? Sistemele Spyder personalizate pentru România vor fi o versiune hibridă cum nu s-a mai văzut
Comisia anunță că primele 18 state, inclusiv România, solicită 127 de miliarde EUR din cei 150 de miliarde disponibili prin SAFE
Franța va parașuta 40 de tone de ajutoare umanitare în Fâșia Gaza
Estonia și-a stabilit prioritățile privind apărarea. Micul stat baltic se concentrează pe apărare aeriană IRIS-T și sisteme HIMARS cu rază de 300 de km
Macron critică acordul dintre UE și SUA negociat de Ursula von der Leyen cu Trump: „UE nu e încă o putere. Nu suntem suficient de temuți”
Armata rusă e aproape de un obiectiv important: Încercuirea orașului Pokrovsk. "Un astfel de număr de trupe ar fi suficient pentru a captura unele țări europene"
Monitorizare de la 10.000 de metri altitudine: Echipajele avioanelor AWACS ale NATO detaliază cum s-a schimbat războiul aerian purtat de Rusia împotriva Ucrainei
Politica germană ,,Zeitenwende'' prinde aripi: Germania lansează programul militar pentru drone de atac cu rază lungă de acțiune
Belarus devine ,,atelierul de armament'' al Rusiei: Microcipuri pentru rachetele şi dronele utilizate pe frontul din Ucraina
Franța acuză GRU-ul rus de atacuri cibernetice coordonate. Gruparea APT28, responsabilă și pentru atacul asupra Bundestagului din 2023
pixel