Într-o abordare strict cantitativă, site-ul chinez baidu.com prezintă o analiză menită să evidențieze că China a obținut rezultate remarcabile în producția de avioane de luptă în 2020. Potrivit datelor prezentate, trei fabrici chineze de avioane, din Xi'an, Chengdu și Shenyang, au produs aproape 200 de avioane de luptă și transport militar moderne, depășind cu mult cifrele de producție ale unor puteri aviatice precum Statele Unite și Rusia.
Avioane J-15 pe portavionul chinez Liaoning, sursă foto: Ministerul Apărării din China
Anul trecut, Rusia a furnizat armatei aproximativ 30 de avioane de luptă moderne, compania americană Lockheed Martin a livrat 123 de avioane F-35, în timp ce Japonia, Coreea de Sud și țările europene nu au reușit să depășească ritmul de producție de un avion pe lună.
Lockheed Martin a livrat un total de 123 de aeronave F-35 în 2020
Compania americană Lockheed Martin a livrat un total de 123 de aeronave F-35 în 2020, însă dintre acestea 80 au fost destinate Statelor Unite, restul de 43 fiind distribuite în 6 din cele 7 țări partenere în acest proiect. O ușoară scădere a producției de F-35 se datorează și pandemiei de coronavirus, în 2019 SUA producând un total de 134 de avioane F-35. În plus, numărul de comenzi pentru alte modele, inclusiv F-15 și F/A-18E/F, a rămas neschimbat generând o producție anuală de aproximativ 30 de avioane. Astfel, numărul total de avioane de luptă furnizat în 2020 Forțelor Aeriene ale Statelor Unite este de aproximativ 110, iar cifre apropiate caracterizează și anul 2019.
China a produs masiv avioane militare în 2020
Pe de altă parte, după cum susține site-ul chinez, în 2020, producția de avioane la uzina de avioane Shenyang s-a apropiat de trei cifre. Printre acestea se numără 40-60 de avioane J-16, aproximativ 20 de avioane J-15 și un număr nedeterminat de avioane de luptă J-11BG, J-16D și J-15D. Volumul total de producție fiind estimat la 70-90 de aparate. Astfel, ”capacitatea de producție a unei singure fabrici chineze a fost de două ori mai mare decât capacitatea de producție a Rusiei”.
Uzina nu a produs încă noul J-20 bimotor de generația a 5-a, însă analiștii chinezi consideră că, prin nivelul atins în 2020, compania a demonstrat că nu există probleme cu planificarea eficientă a producției și cu calificarea angajaților, iar trecerea la noul model e doar o chestiune de timp.
Spre deosebire de uzuna din Shenyang, fabrica de avioane în Chengdu a produs în jur de 30 de avioane J-20, în 2020, precum și alte 40-60 de aeronave J-10C. Conform calculelor făcute de chinezi, rezultă că producția fabricii în 2020 a ajuns la 70-90 de avioane; iar numărul de avioane de luptă moderne produse în principalele două fabrici din China a ajuns la 140-180 de avioane.
Acestora li se adaugă producția de bombardiere și avioane de transport de la fabrica din Xi'an, precum H-6 și Y-20, astfel încât se apreciază că producția totală de avioane moderne de luptă și de transport militar din China în anul 2020 se situează în jurul nivelului de 200 de aeronave, “adică primul loc din lume, depășind cu mult indicatorii Statelor Unite și ai Rusiei”.
Specialiștii chinezi recunosc însă că țara are un decalaj semnificativ față de Statele Unite în ceea ce privește numărul total de avioane de luptă deținut, dar, judecând după volumul de producție realizat în ultimii ani, speră ca China să ajungă în scurt timp Statele Unite și la acest capitol.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News