De ce vor rușii pe Dunăre? De pe portavionul Crimeea, direct la granițele României: Drumul către Germania și restul Europei se face și pe Dunăre, Rin și Main
Nu e niciun secret că Rusia încearcă să ajungă la Gurile Dunării, adică în imediata vecinătate a României. Această direcție a fost cât se poate de clară încă din prima etapă a invaziei pe scară largă împotriva Ucrainei, generată pe 24 februarie 2022. Atunci forțele ruse de ocupație au încercat fără succes un desant maritim la Odesa, dar mai multe nave au fost scufundate de ucraineni. Acest plan a fost confirmat și de ocuparea în primele zile ale invaziei a Insulei Șerpilor, punct strategic în regiune, eliberat ulterior de ucraineni.
Exercițiu pe Dunăre între Ucraina și România, în 2019. Foto: ArmiyaInform via UNIAN
Încă de pe vremea Imperiului Țarist, rușii au avut ca obiectiv controlul Gurilor Dunării. Un fluviu esențial care nu e doar o intrare în Marea Neagră, a cărei chei le deține Turcia prin Bosfor și Dardanele, dar care te poate proiecta în centrul Europei și de acolo în Nord. Asta pentru că fluviile Rin, Main și Dunărea formează un culoar de trecere fluvial între Marea Neagră și Marea Nordului.

Harta Dunării. Foto: Info-Delta.ro
Despre cele trei direcții ale Rusiei în Marea Neagră a discutat și contraamiralul (r.) Constantin Ciorobea, fost Comandant al Componentei Operaţionale Navale şi Locţiitor al şefului Statului Major al Forţelor Navale, în prezent președintele Clubului Amiralilor.
În cadrul ultimei ediții a podcastului Obiectiv EuroAtlantic, realizat la DefenseRomania de Tudor Curtifan, contraamiralul (r.) Constantin Ciorobea a subliniat importanța strategică a Mării Negre care începe cu Crimeea - de altfel primul punct ocupat de ruși în martie 2014 -, când a și debutat războiul de agresiune împotriva Ucrainei
„Poate că ar fi demn de subliniat cele trei puncte strategice ale Mării Negre: Strâmtoarea Bosfor și Dardanele, sub controlul Turciei în acest moment, unde se aplică Convenția de la Montreux agreată la nivel internațional iar în baza acestei Convenții tranzitul navelor militare e supus unor limitări”, precizează Constantin Ciorobea.
De pe portavionul Crimeea, direct la granițele României: Drumul către Germania și restul Europei se face și pe Dunăre, Rin și Main

Sursă foto: Poliția de Frontieră
Așadar, cele trei puncte strategice principale pe care le urmărește azi Rusia sunt: Bosfor și Dardanele, Crimeea și Gurile Duării.
„Avem mai apoi Crimeea ca un veritabil portavion în mijlocul Mării Negre în condițiile în care din Crimeea se poate proiecta puterea atât în estul Mării Negre cât și în vestul Mării Negre. Nu uitați că prima acțiune agresivă a Federației Ruse în Marea Neagră după Georgia 2008, a fost de a ocupa Crimeea, acest punct strategic.
Iar al treilea punct strategic e reprezentat de Gurile Dunării. Întotdeauna Imperiul Țarist, Uniunea Sovietică sau Federația Rusă au dorit să controleze și Gurile Dunării sau cel puțin să aibă aici influență. Chiar și la începutul războiului din Ucraina, Rusia era membră a Convenției Dunării în condițiile în care nu mai are nicio legătură cu Dunărea. Și totuși a dorit menținerea acestui statut. De ce sunt Gurile Dunării importante? Pentru că de aici se ajunge până în mijlocul Europei, iar de pe fluviile Rin și Main se ajunge până în nordul Europei”, explică contraamiralul (r.) Constantin Ciorobea.
El a amintit că la începutul războiului Rusia a încercat să ajungă la Gurile Dunării, dar a eșuat. Acțiunile de litoral ale Ucrainei, iar mai apoi uluitoarea capacitate de a folosi drone maritime și aeriene au împins Flota rusă de la Marea Neagră din Sevastopolul ocupat până în Novorossiisk. Nici acțiunile de desant în Odesa nu au avut succes.
„Avem cele trei puncte strategice ale Mării Negre și de aici dorința Federației Ruse de a controla Crimeea. La începutul războiului din Ucraina a fost evidentă intenția de a ajunge la Gurile Dunării, inclusiv prin pregătirea unei operații de desant în zona Odesa. Aici a intervenit puterea Ucrainei de a răspunde acestei agresiuni pe mare în condițiile în care nu aveau o flotă redutabilă care se putea compara cu cea a Federației Ruse. Au fost atât acțiunile de la litoral, a se vedea scufundarea crucișătorului Moskva prin lovituri cu rachete Neptun, dar și această inovație reprezentată de introducerea în luptă a sistemelor fără pilot, atât la suprafața mării cât și în aer.
Mijloace fără pilot care au permis Ucrainei acțiuni militare cel puțin între Crimeea și Odesa cu o eficiență deosebită. Practic a forțat Flota Rusă să părăsească Sevastopolul și să se retragă în Novorossiisk, ba chiar să își inițize construcția unei noi baze militare în Abhazia, teritoriu georgian ocupat în 2008”, a conchis contraamiralul (r.) Constantin Ciorobea.
Urmărește integral podcastul Obiectiv EuroAtlantic - Visul rus „Marea nostrum” Neagră și ce face România să nu i se scufunde Marina -, unde contraamiralul (r.) Constantin Ciorobea analizează războiul rus de agresiune pe Marea Neagră și starea Marinei române
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News