Industria rusă de apărare duduie, dar se bazează pe componente occidentale. Dronele Lancet au motoare cehe sau electronică americană
Componentele occidentale intră fără probleme în fabricile militare rusești. Corporațiile occidentale ajută, cu sau fără știință, agresorul rus să crească producția de drone kamikaze.
Experții rușii ruși se laudă că Armata rusă luptă doar cu arme sovietice, dar realitatea ne arată că nu este chiar așa.
Una dintre armele eficiente în Ucraina este drona kamikaze Lancet/Lanțet.
Invizibilă pentru radare, cu un motor electric care nu emite sunete puternice, și cu un focos suficient de puternic pentru a deteriora chiar și echipamentele grele, drona Lancet este una dintre principalele probleme de pe front. În timpul anului și jumătate de război, rușii au folosit aproximativ 850 de drone Lancet.
Aceste drone nu se epuizează, întrucât rușii continuă să le producă folosind din belșug componente occidentale care ajung fără probleme la fabricile militare ale Federației Ruse.
Dronele „Lancet” sunt pline de electronice complexe, multe aduse încâlcând regimul de sancțiuni. De fapt, se pare că fluxul de componente e atât de mare încât rușii au crescut, oficial, producția de UAV Lancet de 50 de ori față de 2022. Propaganda de la Kremlin măsluiește cifrele privind producția. În acest caz, se compară producția de acum cu cea din 2022, cțnd vorbeam de volume foarte mici de producție.
Potrivit imaginilor cu linia de asamblare, se pare că rușii au reușit să doteze linia de producție cu roboți aduși din Japonia și Coreea de Sud.
Aceste drone sunt produse de compania rusă Zala Aero, care face parte din concernul Kalashnikov. Nici producătorul Lancet, nici proprietarul său, Aleksander Zakharov, a cărui familie are un apartament în Londra, nu au intrat sub sancțiuni occidentale, remarcă o investigație preluată de EPravda.
Publicația ucraineană face referire și la un document al structurilor ucrainene de informații, care menționează existența unor echipamente de la companii din Elveția, Japonia sau China. Majoritatea echipamentelor au intrat în Federația Rusă după 24 februarie 2022.
În ceea ce privește componentele instalate pe dronă, se pare că unele dintre acestea sunt produse în țări UE.
Yevhen Cerepnia, un militar al brigăzii 93 mecanizate, a publicat o fotografie cu motorul găsit printre resturile dronei rusești Lancet / Foto: slovyanskasil, twitter
Astfel, motorul AXI 5330/18 instalat pe dronă este produs de Czech Model Motors, companie care produce motoare electrice pentru avioane sport, elicoptere și nave. Cehii se apără și spun că aceste motoare (care au intrat în producție în ultimul an), „ar fi putut ajunge la ruși doar prin țări terțe”, afirmație care pare să se confirme din investigațiile unor analiști.
Pe lângă motor, în dronele „Lancet” s-au mai găsit electronice din China, Taiwan, SUA, Elveția și Coreea de Sud.
Microprocesoarele americane XILINX procesează imagini, modulele Nvidia captează ținte. Navigația se bazează pe sistemul rusesc GLONASS, dar sunt necesare microcipuri de la U-blox elvețian pentru a stabili comunicația cu sateliții.
În componența dronei se mai găsesc o mulțime de componente electronice luate de la unele jucării sau din țigările electronice.
Cum ajung componentele în Rusia - prin intermediari
Calea cea mai simplă: produsele electronice care nu sunt supuse sancțiunilor și ajung în Rusia deși pot avea dublă întrbuințare - civilă și militară.
Așa este și cazul cu motoarele din Republica Cehă. Motoarele companiei au fost supuse sancțiunilor UE din decembrie 2022, dar potrivit raportului serviciilor speciale ucrainene, compania rusă „Legion Komplet” a importat motoare pentru „Lancet” chiar și după introducerea restricțiilor, deși la un preț de trei ori mai mare. Furnizorul ar fi fost compania germană Hydro-Funk.
„O serie de furnizori privați afiliați gravitează în jurul întreprinderilor rusești de apărare. Nimeni nu le știe numele, așa că sunt în afara sancțiunilor.
Managerii acestor companii furnizori pot crea companii în țările vecine, de exemplu, în Kazahstan, și pot comanda componente de la distribuitorii chinezi în numele acestor persoane juridice.
Companiile chineze pot cumpăra de la companiile turcești, iar companiile turcești pot cumpăra de la companiile din Uniunea Europeană. În acest lanț pot exista zeci de verigi intermediare. La sfârșit, produsul ajunge în Rusia, iar producătorii nu înțeleg cum a ajuns acolo.”, arată un expert pentru EPravda.
O suveică similară a fost descrisă serviciile speciale ucrainene pentru microcircuitel americane Texas Instruments și taiwaneze Xilinx.
Compania rusă „VMK”, cel mai mare furnizor al acestor componente din Rusia, cumpără electronice de la două companii din Hong Kong și China continentală, care cumpără produse de la o companie turcă.
Companii din Kazahstan, Kârgâzstan și Uzbekistan sunt implicate activ în importul de mașini-unelte. Anterior, aceste trei țări au promis public că vor respecta sancțiunile.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News