Miza uriașă a „Ferrari-ului F-35”. Lockheed Martin pariază pe modernizare în fața costurilor NGAD: Tehnologie de generația a 6-a pentru a menține dominația aeriană a SUA
Printr-o mișcare strategică ce-şi propune sa redefinească viitorul luptei aeriene, gigantul american Lockheed Martin forțează o modernizare radicală a actualelor flote de avioane F-35 Lightning II și F-22 Raptor. Compania nu mai așteaptă programele tradiționale de achiziții și pariază pe o strategie de tip „home run”: investește masiv, din fonduri proprii, pentru a integra tehnologii de generația a șasea în platformele care formează deja coloana vertebrală a puterii aeriene americane.
Avion F-35. Sursa foto: Compania Lockheed Martin.
Miza pentru SUA este simplă: asigurarea dominației aeriene în fața unor adversari precum China și Rusia, într-un mod mai rapid și mai eficient din punct de vedere al costurilor decât dezvoltarea de la zero a unor noi aeronave.
Confirmarea a venit chiar de la vârful companiei. Într-un interviu acordat recent Air & Space Forces Magazine, președintele și CEO-ul Lockheed Martin, James Taiclet, a declarat că divizia Skunk Works lucrează intens la „inserția tehnologiei de generația a șasea” în F-35 și F-22.
Conceptul, numit informal „Ferrari F-35”, este emblematic pentru noua filosofie a companiei. Obiectivul, potrivit lui Taiclet, este de a oferi o variantă de F-35 de înaltă performanță care să aibă „până la 80 la sută din capabilitățile” unui avion de generația a șasea, dar „la doar jumătate din cost”.
Pivotul strategic: De ce acum?
Publicaţia Army Recognition sugerează că această inițiativă nu este un simplu upgrade, ci un pivot strategic dictat de realitățile financiare și de ritmul accelerat al amenințărilor. Contextul este dominat de programul Next Generation Air Dominance (NGAD) al Forțelor Aeriene ale SUA, succesorul desemnat al F-22 Raptor.
NGAD nu este un singur avion, ci o „familie de sisteme” (drone, senzori, rețele securizate) extrem de avansate, dar și exorbitante. Estimările neoficiale plasează costul unei singure aeronave NGAD la peste 300 de milioane de dolari, un preț care limitează drastic numărul de aparate ce pot fi achiziționate.

Aici intervine Lockheed Martin. Taiclet a recunoscut că tehnologiile pe care Skunk Works le dezvoltă acum pentru F-35 și F-22 provin, în parte, din cercetarea făcută de companie pentru propria sa propunere, în cele din urmă respinsă, la programul NGAD. Decât să lase acele inovații în laboratoare, Lockheed le „integrează înapoi” în platformele existente.
Este o abordare „big-bet”, după cum o numește Taiclet, prin care compania nu mai așteaptă cereri de ofertă, ci construiește prototipuri funcționale pe care le prezintă Pentagonului, demonstrând „salturi reale de capabilități” pe care le poate produce la scară.
Ce înseamnă tehnologia de generația a 6-a?
Când vorbim de generația a șasea, nu ne referim doar la avioane mai rapide. Vorbim despre o revoluție în modul de a purta războiul.
Această revoluție se bazează pe mai mulți piloni. În primul rând, fuziunea avansată a senzorilor, care integrează datele de la toate sursele posibile (avion, sateliți, drone, trupe la sol) într-o imagine unitară a câmpului de luptă.
La fel de importantă este autonomia și Inteligența Artificială, AI-ul urmând să joace un rol vital în asistarea pilotului, de la detectarea amenințărilor la execuția unor segmente ale misiunii.

Aceasta se leagă direct de conceptul de echipă om-mașină (Manned-Unmanned Teaming), prin care piloții vor deveni comandanți de roi, controlând drone de tip „loial wingman”.
Pe lângă componenta digitală, inovațiile vizează și hardware-ul, prin propulsia adaptivă - motoare noi, capabile să-și optimizeze ciclul de funcționare. Totul este completat de stealth-ul avansat și războiul electronic, folosind materiale inovatoare pentru a domina spectrul electromagnetic și a rămâne invizibil.
Un „Quarterback” și un „Prădător” pe steroizi
Integrarea acestor tehnologii va transforma rolurile celor două avioane de vânătoare. F-22 Raptor, considerat cel mai bun avion de superioritate aeriană din lume, este conceput pentru a „curăța cerul”.

Deși nu mai este în producție, modernizarea sa cu sisteme derivate din NGAD (fuziune de senzori îmbunătățită, caracteristici stealth superioare, pachete de război electronic) îi va extinde dominația în scenarii de luptă directe, de mare intensitate.
F-35 Lightning II, pe de altă parte, este „quarterback-ul din cer” – un avion multirol, axat pe culegerea și distribuirea de informații. Pentru F-35, upgrade-ul va însemna consolidarea acestui rol: capacitatea de a colabora în timp real cu sisteme autonome (drone), instrumente de asistență a pilotului bazate pe AI și o capacitate sporită de supraviețuire în spații aeriene contestate.
Mize industriale și provocări tehnice
Strategia Lockheed Martin securizează, de asemenea, viitorul pe termen lung al programului F-35, cea mai mare inițiativă de apărare din istorie. Cu peste 1.200 de avioane deja livrate celor 19 națiuni aliate și un plan pentru o flotă globală de peste 3.500 de aparate, mentenanța și modernizarea acestei flote reprezintă o sursă de venit colosală.
CEO-ul James Taiclet s-a arătat încrezător în succesul modernizării Block 4 a F-35, esențială pentru integrarea noilor tehnologii. Deși a recunoscut că este „super provocatoare”, el a subliniat că colaborarea cu guvernul și cu partenerii industriali (RTX, BAE, Northrop Grumman) este la un nivel maxim.
În același timp, compania își asumă riscuri financiare uriașe. Taiclet a confirmat că Lockheed a înregistrat recent o pierdere de 950 de milioane de dolari pe un program aeronautic clasificat, pe care îl descrie însă ca fiind o viitoare „franciză” cu „capacități care schimbă jocul”.
În final, planul Lockheed Martin reprezintă o recunoaștere pragmatică a faptului că viitoarele conflicte nu vor fi câștigate doar cu platforme hardware complet noi și extrem de scumpe, ci și prin modernizarea inteligentă și rapidă a arsenalului existent.
„Ferrari-ul F-35” este pariul că un avion de generația a cincea, infuzat cu un creier de generația a șasea, poate fi răspunsul de care Occidentul are nevoie într-o cursă a înarmării din ce în ce mai complexă.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News