Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
De ce aviația militară a SUA vrea să-și mărească flota cu încă 300 de avioane. Nu doar F-35, ci și misteriosul F-47 sunt parte a strategiei de contracarare a Chinei
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Forțele Aeriene ale Statelor Unite (USAF) trag un semnal de alarmă și cer o creștere semnificativa a flotei de avioane de luptă. Un nou plan strategic pe zece ani, trimis Congresului și obținut de presa americană, stabilește o țintă de 1.558 de avioane gata de luptă până în 2035. Este un salt uriaș, cu aproape 300 de avioane mai mult decât inventarul estimat pentru anul fiscal 2026 (1.271).
NGAD și F-35, sursă foto: SandBoxx.us
NGAD și F-35, sursă foto: SandBoxx.us

Miza acestui plan ambițios, semnat de Secretarul Forțelor Aeriene, Troy Meink, este una existențială: capacitatea Americii de a-și îndeplini obligațiile strategice globale și de a descuraja adversari de calibru ("near-peer"). Deși documentul nu numește direct amenințările, el răspunde Ghidului Strategic al Administrației Trump, care vizează direct competiția cu China și Rusia.

Deși neclasificat și fără a cere explicit fonduri suplimentare, raportul este un lobby puternic adresat Congresului, avertizând că, fără această creștere semnificativa a flotei de avioane de luptă, USAF își asumă un "risc militar" inacceptabil.

 

Adevărata miză: Producția F-35 și F-15EX

 

Pentru a atinge ținta de 1.558 de avioane, planul mizează pe două direcții principale: accelerarea producției avioanelor de generație actuală și dezvoltarea rapidă a celor viitoare.

Raportul descrie avionul stealth F-35A de la Lockheed Martin drept "fundația structurii forței de vânătoare". USAF dorește să "crească rapid achizițiile" odată ce problemele actuale legate de upgrade-urile hardware și software vor fi rezolvate.

Ținta de producție este ambițioasă: Lockheed Martin susține că poate ajunge la 100 de F-35A pe an dedicate exclusiv USAF până în 2030, dintr-o capacitate totală de 165 de avioane pe an, incluzând partenerii internaționali.

Obstacolul major este că atingerea acestui obiectiv doar pentru USAF ar fi o schimbare majoră și ar pune o presiune imensă pe lanțul de aprovizionare și pe livrările către aliați, care stau deja la coadă pentru acest avion.

Celălalt pilon este F-15EX Eagle II de la Boeing, din care USAF plănuiește să cumpere 129 de aparate. În privința producției, Boeing ar putea mări ritmul la 24 de aparate pe an până în 2027 și chiar la 36 pe an cu "finanțare suplimentară pentru facilități". Există însă o problemă: raportul admite că programul F-15EX este deja "cu nouă luni în întârziere" față de graficul de livrări.

 

Realismul dur: Bugetul și avioanele vechi

 

Aici intervine realismul dur al bugetului și al politicii de la Washington. Planul USAF este ambițios, dar se lovește de trei mari probleme: banii, producția și avioanele vechi.

Raportul avertizează că, deși o țintă intermediară (1.369 de avioane) este fezabilă la "începutul anilor 2030", cerințele concurente de modernizare și constrângerile bugetare ar putea deraia întregul efort.

Modernizarea costă enorm. Documentul admite un deficit anual de 400 de milioane de dolari doar la fondul de mentenanță și sustenabilitate. Orice ban în plus pentru avioane noi trebuie "reechilibrat" din altă parte a bugetului USAF, de exemplu, din orele de zbor pentru antrenament.

Pentru a face loc (și rost de bani) pentru avioanele noi, USAF trebuie să renunțe la cele vechi. Planul insistă pe retragerea completă a legendarului A-10 Warthog până în 2026 și pe "pensionarea parțială" a unor avioane F-22 (Block 20).

Aceasta este o mișcare extrem de nepopulară în Congres, care a blocat anterior aceste retrageri. Raportul avertizează însă direct legislatorii: restricționarea avioanelor pe care USAF le poate retrage "scade disponibilitatea generală și impactează direct pregătirea operațională".

 

Viitorul: Avionul F-47 și dronele "Wingmen"

Dincolo de cifrele F-35 și F-15, adevărata "prioritate numărul unu" de modernizare a USAF este programul Next Generation Air Dominance (NGAD).

Acesta va produce avionul de generația a șasea, F-47 (pentru care a fost selectat Boeing), ale cărui linii de producție se vor deschide "curând". F-47 nu va zbura singur. Planul subliniază rolul crucial al dronelor "wingmen" (Collaborative Combat Aircraft - CCA).

Totuși, raportul este ferm: CCA-urile "nu sunt un înlocuitor pentru avioanele de vânătoare cu pilot", ci un multiplicator de forță care va fi integrat inițial cu F-22 și F-35, și ulterior cu F-47.

Mesajul Forțelor Aeriene este clar: într-o lume a competiției strategice cu Beijingul și Moscova, superioritatea aeriană nu mai este un dat. Este o resursă care necesită o investiție masivă, imediată și dureroasă din punct de vedere bugetar. Rămâne de văzut câți dintre aleșii din Congres sunt dispuși să semneze cecul.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Momentul strategic al Ankarei: Tancul Altay a intrat în producție (VIDEO). O victorie a industrie de apărare a Turciei care redesenează ecuația militară regională
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
România va achiziționa în comun sisteme antiaeriene Mistral 3. Într-un final contractul urmează să fie semnat anul acesta
Navele de luptă ale Europei vor doborî din 2029 drone cu laser iar în viitor și rachete. Fregata Sachsen a efectuat cu succes mai multe teste laser
Ordonanța privind investițiile în industria de apărare, pe masa Guvernului
Rusia a inventat (iar) o armă „unică în lume”. Lumea așteaptă să vadă dacă funcționează mai bine decât cele de pe front
Miza uriașă a „Ferrari-ului F-35”. Lockheed Martin pariază pe modernizare în fața costurilor NGAD: Tehnologie de generația a 6-a pentru a menține dominația aeriană a SUA
Dronele Ucrainei care au ținut în șah „marea” flotă rusă, și în dotarea României? Proiectele comune pe care Ucraina le-a propus României prin SAFE
Bulgaria și Rheinmetall vor construi o fabrică pentru producerea de praf de pușcă și obuze
Polonia apasă pedala reînarmării. Miza strategică a acordului cu Coreea de Sud: Cum devine Varșovia un hub european pentru tancuri de luptă
Ucraina va produce propriile avioane Gripen. Acordul istoric cu Suedia care schimbă paradigma apărării: de ce este preferat JAS 39 în fața F-16
Germania intenționează să achiziționeze arme de peste 370 de miliarde de euro. F-35 și Tomahawk sunt pe listă
Adio F-35, bun venit Typhoon: Turcia semnează cu Marea Britanie contractul pentru 20 de avioane Eurofighter
Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială

Ştiri Recomandate

Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
Capcana „zonei gri”: De ce Rusia testează nervii NATO sub pragul Articolului 5 și de ce „calmul” nu mai e suficient
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Deja vu cu drone: O nouă dronă rusă a intrat 8 km în spațiul României în această noapte. Din nou ridicate Eurofighter și F-16 românești
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
Bătălia de la Stalingrad, comparată de Putin cu războiul Rusiei din Ucraina. Paralela e greșită; dictatorul rus a uitat de ”cimitirul” Uniunii Sovietice 
Moment istoric: SUA au anunțat că vor vinde avioane F-35 Arabiei Saudite, decizie cu impact major în echilibrul de putere din Orient
Rachetele americane ATACMS au lovit adânc în Rusia. Ucrainenii au bifat azi o premieră strategică în colaborare cu Administrația Trump
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Un avion de luptă francez de tip Rafale, decolând de una din pistele Bazei Aeriene 86 Borcea, România. Foto: Ambasada Franței în România
EXCLUSIV
Cu Rafale și Gripen la negocieri: Ucraina și avioanele care poate nu vor zbura niciodată, dar pot schimba termenii finali ai războiului rus
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
S-70 Firehawk vin în Europa. Cehia a ajuns un acord pentru elicopterele Firehawk utilizate împotriva incendiilor forestiere
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Iluzia scutului de oțel și realitatea ,,podurilor de hârtie''. De ce NATO riscă să piardă războiul logistic cu Rusia înainte de a trage primul foc
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
„Adversarul a început pregătirile”. Când sabotajul rusesc devine preludiul invaziei și necesitatea unui Război Rece 2.0
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
Rușii spun că serviciile ucrainene ar fi încercat să-l asasineze pe Șoigu într-un cimitir
NATO ezită cu aderarea, UE propune un plan B? Ideea lui Andrius Kubilius: Armata ucraineană, călită în luptă, să apere tot flancul estic
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
Ucraina se confruntă cu o „criză a locuințelor fără precedent”. Cifrele dezastrului umanitar provocat de Rusia (Raport ONU)
Rușii au încercat mai multe străpungeri în sudul Ucrainei. Zaporojie, frontul unde rușii încearcă să avanseze câțiva kilometri
pixel