Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
F-22, simbolul dominației SUA, a depășit 500.000 de ore de zbor. F-22 nu e doar cel mai performant avion din lume, dar probabil și cel mai fiabil
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Avionul de luptă F-22 Raptor, simbolul dominației aeriene americane de peste două decenii, continuă să atingă repere impresionante.

Compania producătoare, Lockheed Martin, a anunțat că flota de avioane F-22 a atins un total 500.000 de ore de zbor.

”Această piatră de hotar și călătoria către ea este o dovadă a dăruirii și expertizei întregii industrii și a echipei Forțelor Aeriene, inclusiv piloți, echipaje de întreținere și personal de asistență. Angajamentul lor neclintit față de excelență asigură pregătirea operațională și eficacitatea F-22 ca un factor strategic de descurajare”, a precizat Lockheed Martin într-un comunicat de presă, din 15 iunie.

Fiecare oră de zbor este o investiție pentru viitor, pentru o nouă generație de avioane care urmează să asigure superioritatea aeriană.

”Pe măsură ce sărbătorim 500.000 de ore de zbor, privim în perspectivă evoluția continuă nu numai a F-22, ci și a luptei aeriene în întregime. Eforturile de modernizare în curs și modernizările strategice care se fac astăzi pentru F-22 îi vor spori și mai mult capabilitățile, permițând în același timp dezvoltarea următoarei generații de dominație aeriană. Iată următorul capitol al superiorității aeriene de neegalat, deoarece F-22 Raptor continuă să zboare pentru viitor, deschizând calea cu fiecare oră”, a precizat Lockheed Martin, făcând referiri cât se poate de directe la proiectul avionului NGAD (Next Generation Air Dominance) cu pilot uman.

Primul avion de vânătoare de generația a cincea din lume a făcut zborul inaugural în urmă cu 26 de ani și a intrat în dotarea Forțelor Aeriene ale SUA în 2005.

De-a lungul timpului, acest simbol al dominației aeriene americane s-a confruntat cu critici pentru costurile ridicate acumulate la nivelul întregului program.

 

F-22, nu doar printre cele mai performante avioane de luptă, dar și printre cele mai fiabile

 

2. Avion de t... (screenshot-2023-06-16-080148_05063000.png)

Cu toate acestea, capabilitățile sale de neegalat și numărul mare de ore de zbor acumulate de întreaga flotă F-22 spun multe despre fiabilitatea aeronavei și eficacitatea operațională susținută.

Cu modernizări continue și planuri de modernizare în vigoare, se preconizează că F-22 Raptor va rămâne o forță dominantă în cer pentru deceniile următoare. Așa cum preciza și DefenseRomania într-o analiză anterioară, Forțele Aeriene americane au planificat până în 2029 alocări în valoare de 7,8 miliarde USD, dintre care 3,1 miliarde pentru cercetare, dezvoltare, testare și evaluare (RDT&E), pentru F-22. După 2029, linia RDT&E se va închide dar, în continuare, mai sunt prevăzuți încă 1,2 miliarde în bugetul pentru F-22.

Cât de mult s-au bazat Forțele Aeriene americane pe F-22 o poate spune doar comparația cu F-16 - un alt avion celebru contemporan cu el, dar cu o istorie de două ori mai mare decât Raptor.

Cele 500.000 de ore de zbor la o flotă de 195 de aeronave F-22 înseamnă o medie de 2.500 de ore pe avion. Cei aproximativ 25 de ani de activitate, inclusiv perioada de testare, semnifică faptul că un avion F-22 a zburat în medie aproximativ 100 de ore pe an.

 

Și F-16 prezintă un bilanț bun, apropiat de F-22, dar încă este în spate. F-35 e viitorul, dar e departe încă de a-și fi atins potențialul maxim

 

3. Un F-35, z... (f-22-f-35_95769500.jpg)

Un F-35, zburând alături de un F-22 Raptor. Sursă foto: BreakingDefense.com

În noiembrie 2023, compania Lockheed Martin, cu ocazia inaugurării primului Centru european de instruire F-16 la Baza Aeriană Fetești, România, preciza că flota F-16 a acumulat aproximativ 19,5 milioane de ore de zbor în cei aproape 50 de ani de la prima decolare din ianuarie 1974. Până în iunie 2018 au fost fabricate aproximativ 4.600 de aeronave, (iar de atunci modificările nu au fost semnificative), ceea ce ar însemna că un avion a zburat în medie 4.263 de ore. Deci, în cei 50 de ani de activitate de până acum ai flotei de F-16, un avion a zburat, teoretic în medie, aproximativ 85 de ore într-un an.

Comparația cu F-35 este oarecum prematură, deoarece flota de Lightining II este încă departe de a-și atinge potențialul. Conform datelor cele mai recente, cu 721.000 de ore de zbor, la o flotă de 1.000 de avioane și la o istorie de 17 ani, F-35 a atins o cotă medie de utilizare de 42 de ore pe an pentru o aeronavă.

Reperul istoric atins de F-22 Raptor ca număr de ore, dar mai ales ca fiabilitate, este semnalat de compania Lockheed Martin într-o perioadă sensibilă, posibil chiar critică, pentru viitorul avioanelor tactice stealth care, deși au un grad mare de penetrare a apărării antiaeriene adverse, nu ating adâncimea impresionantă de incursiuni de mii de km pe care o au bombardierele strategice stealth cum sunt B-2 Spirit și B-21 Raider.

Recent, cei mai înalți oficiali din Forțele Aeriene ale SUA, secretarul Frank Kendall și șeful Statului Major, generalul David Allvin, au anunțat că viitorul avionului NGAD de generația a șasea este incert.

Poate pentru prima dată în istoria Aviației militare americane, este pe cale să apară o contradicție majoră între cei care conduc destinele forței aeriene și cei care proiectează și construiesc avioanele. În timp ce primii cred, desigur pe baze solide, că tehnologia stealth va fi depășită în cel mult 10 – 15 ani, cei din industrie cred cu tărie în produsele, în experiența și în capacitatea lor de a inova și inventa cu ani sau chiar zeci de ani înaintea vremurilor în care trăiesc.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Eurofighter vs. Rafale în „bătălia” pentru echilibrul strategic din Mediterană. Cum mută grecii după achiziția istorică a Turciei de 44 de avioane Eurofighter
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Înlocuitor ieftin pentru rachetele de croazieră. Rușii au mărit la 200 km raza de acțiune a bombelor de aviație sovietice cu ajutorul motoarelor chinezești
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Belgia anunță că va doborî drone deasupra bazelor sale
Teroarea aeriană crește: În octombrie, rușii au lansat un număr record de bombe aeriene asupra Ucrainei
Germania dorește să fie mai puțin dependentă de Statele Unite pentru apărarea antiaeriană: Noile avioane de ,,spionaj'' Pegasus vor monitoriza mişcările armatei ruse
F-35 pentru Polonia: Șapte avioane produse, piloții se antrenează în Statele Unite. Când ajunge escadrila „Husarz” pe Flancul Estic?
Noapte de foc la granița României | Două valuri de atacuri rusești au ridicat de la sol avioane F-16 și Eurofighter. Piloții aveau undă verde să tragă
Informațiile DefenseRomania din aprilie, confirmate oficial: Încă 18 avioane F-16, pentru un euro. România a semnat azi contractul pentru încă o escadrilă
Rusia mizează pe Su-35, generația a 4++, folosit intens și în Ucraina livrând un nou lot. Numărul de Su-35 doborâte de ucraineni
Niciun F-16 Viper livrat. Un aliat al SUA cere despăgubiri din cauza întârzierilor F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-ului american
Un militar american cu zero experiență de pilotaj a controlat un elicopter Black Hawk
Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Războiul F-35 vs. Rafale, deghizat în "glume". De ce râd francezii de avioanele belgienilor și cum demontează Bruxellesul narațiunea Parisului
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
Avionul supersonic silențions X-59 al NASA, testat în zbor pentru prima dată
De ce Turcia chiar nu plânge după F-35: Din cele 44 de avioane Eurofighter, 20 vor fi „pe steroizi”, în versiunea Tranche 5
Zelenski a anunțat utilizarea în luptă a rachetelor Flamingo
Un singur lansator, 3 rachete: Rușii se laudă că pot lovi cu „rachetele invincibile” Iskander, Oreshnik și Burevestnik de pe aceeași platformă
Înlocuitorului "Himars-ului cu șenile", Europa lucrează la lansatorul de rachete THUNDART care lovește la 150 km
Rachete chinezești cu tehnologie americană? China, suspectată că și-a îmbunătățit rachetele PL-15 cu ajutorul informațiilor sustrase din SUA
Vânători de Shahed. SUA au reprofilat avioane de atac la sol A-10 Thunderbolt II pentru misiuni de combatere a dronelor
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
HIMARS hipersonic. SUA vor avea o rachetă hipersonică care să poate fi utilizată de sistemele HIMARS actuale
Sistemul rusesc de detecție a eșuat din nou: Minus trei radare și o navă de debarcare, după un atac ucrainean în Crimeea
SUA își mențin prezența în Marea Neagră: O dronă de recunoaștere RQ-4B a monitorizat activitățile militare rusești din zonă
Gripen, aproape de un moment istoric: "Contăm pe 150 de avioane" și primul ajunge anul viitor, spune Kievul; SAAB va produce 20-30 de unități pe an
Rusia vrea să-și etaleze forța și trimite în patrulare bombardiere Tu-95MS până în Marea Japoniei

Ştiri Recomandate

Rusia creează o armată de drone în spatele frontului aproape de granița României. Informațiile arată că Transnistria va fi folosită ca trambulină împotriva Ucrainei și destabilizarea Moldovei
Ucraina e pe punctul de a mai primi câteva avioane MiG-29 din Europa. S-au reluat negocierile pentru avioanele MiG-29 poloneze „înghețate” de doi ani și jumătate
IAR-99 nu pot efectua testele în zbor ale noului soft. Nici „Dumnezeu, râul, ramul nu ține” cu avioanele românești IAR-99 Șoim
Moscova, încântată de declarațiile lui Trump: Interviul e în conformitate cu viziunea noastră
Nicuşor Dan a mers la fabrica Thales din Limours: "România va investi semnificativ în apărare, dar nu doar ca simplu cumpărător"
Noua dronă MQ-28 a lovit cu succes cu o rachetă aer-aer AIM-120 o țintă reală. Statul fortăreață din celălalt capăt al flancului României ar putea fi primul client european
Imagini cu sistemul antidronă MEROPS, cumpărat și de România: Cu peste 1.000 de drone doborâte în Ucraina, un UAV costă 10% dintr-un Shahed
Siria prin ochii americanilor: „O călătorie nebună de la izolare la deschidere”. Experții îndeamnă la reforme și avertizează împotriva „conducerii unei țări falimentare”
Norvegia schimbă doctrina de apărare: Se caută rachete cu rază lungă capabile să lovească inima flotei rusești din Arctica
Nicușor Dan la Paris: Promisiuni ferme privind doborârea dronelor rusești și un nou demers în industria de apărare, după întâlnirea cu Emmanuel Macron
Avioane militare din China și Rusia au pătruns neautorizat în Zona de Identificare a Apărării Antiaeriene a Coreei de Sud
„Națiuni în descompunere”: Donald Trump lansează cel mai virulent atac de până acum la adresa Europei și a liderilor săi
„Cele mai periculoase vremuri”: Polonia se pregătește oficial de un eventual război dinspre Est și își transformă granița într-o fortăreață
Grecia cumpără 36 de sisteme de rachete israeliene PULS pentru 650 de milioane de euro
Germania are Unitate specială Anti-drone. Decizia, după ce un număr record de drone au fost observate în apropierea aeroporturilor
Vizită la nivel înalt la Paris (VIDEO): Președintele Nicușor Dan, primit la Palatul Élysée pentru discuții strategice cu Emmanuel Macron
Ultima aeronavă rusă de transport An-22 "Antey" s-a prăbușit astăzi din motive tehnice
Lovitură de teatru la negocierile pentru încheierea războiului din Ucraina? SUA sunt gata să „sacrifice” Donbasul și să-l ofere Rusiei pentru pace
Tren militar din Rusia / Ministerul apărării (imagine ilustrativă)
EXCLUSIV
Gura de oxigen pentru Ucraina se amână: Japonia nu e de acord cu propunerea UE de confiscare a activelor rusești în favoarea Ucrainei
Revoluție tactică pentru blindate: SUA testează cu succes tancul Abrams transformat în ,,rampă de lansare'' pentru drone kamikaze
Croația mizează pe parteneriatul cu Franța și cumpără obuziere Caesar. De ce francezii și nu germanii
Ucraina arată momentul distrugerii „titanului zburător” al Rusiei (VIDEO): Unitatea Alpha a SBU a lovit un elicopter gigant Mi-26
Suspiciuni de corupție în NATO. Numele companiei israeliene Elbit apare printre companiile suspectate
Moment istoric la Marea Neagră: Bulgaria a ridicat drapelul pe prima sa navă de război construită local după un secol
Avioane de vânătoare confundate cu rachete: SUA publică rezultatele anchetei privind pierderea a trei avioane F/A-18 și haosul de pe portavionul Truman
Aliniere periculoasă? Rusia susține că noua strategie de securitate a Statelor Unite îi validează pretențiile geopolitice
Kievul avertizează că Rusia ar putea deschide un nou front în nordul Ucrainei, în timp înaintează și la Pokrovsk
Congresul american “corectează” strategia administrației Trump privind sprijinul aliaților. Reducerea numărului de trupe de la Kogălniceanu rămâne însă aplicată  
Rusia încearcă să revină în Marea Mediterană: O fregată și un submarin urmează să ajungă din nou în pozițiile pierdute după divergențele cu Siria
Raport Norvegia: Europa va plăti dublu dacă Rusia câștigă războiul din Ucraina. Factura se ridică la 1,6 trilioane de euro
În așteptarea mașinilor de luptă: Sub presiunea SUA, decizia României privind MLI devine un test strategic pentru Europa
Tensiuni în Pacific: Portavionul chinez Liaoning a efectuat 100 de decolări și aterizări în apropierea Japoniei, iar aeronavele nipone au fost luate la țintă
pixel