Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
F-22, simbolul dominației SUA, a depășit 500.000 de ore de zbor. F-22 nu e doar cel mai performant avion din lume, dar probabil și cel mai fiabil
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Avionul de luptă F-22 Raptor, simbolul dominației aeriene americane de peste două decenii, continuă să atingă repere impresionante.

Compania producătoare, Lockheed Martin, a anunțat că flota de avioane F-22 a atins un total 500.000 de ore de zbor.

”Această piatră de hotar și călătoria către ea este o dovadă a dăruirii și expertizei întregii industrii și a echipei Forțelor Aeriene, inclusiv piloți, echipaje de întreținere și personal de asistență. Angajamentul lor neclintit față de excelență asigură pregătirea operațională și eficacitatea F-22 ca un factor strategic de descurajare”, a precizat Lockheed Martin într-un comunicat de presă, din 15 iunie.

Fiecare oră de zbor este o investiție pentru viitor, pentru o nouă generație de avioane care urmează să asigure superioritatea aeriană.

”Pe măsură ce sărbătorim 500.000 de ore de zbor, privim în perspectivă evoluția continuă nu numai a F-22, ci și a luptei aeriene în întregime. Eforturile de modernizare în curs și modernizările strategice care se fac astăzi pentru F-22 îi vor spori și mai mult capabilitățile, permițând în același timp dezvoltarea următoarei generații de dominație aeriană. Iată următorul capitol al superiorității aeriene de neegalat, deoarece F-22 Raptor continuă să zboare pentru viitor, deschizând calea cu fiecare oră”, a precizat Lockheed Martin, făcând referiri cât se poate de directe la proiectul avionului NGAD (Next Generation Air Dominance) cu pilot uman.

Primul avion de vânătoare de generația a cincea din lume a făcut zborul inaugural în urmă cu 26 de ani și a intrat în dotarea Forțelor Aeriene ale SUA în 2005.

De-a lungul timpului, acest simbol al dominației aeriene americane s-a confruntat cu critici pentru costurile ridicate acumulate la nivelul întregului program.

 

F-22, nu doar printre cele mai performante avioane de luptă, dar și printre cele mai fiabile

 

2. Avion de t... (screenshot-2023-06-16-080148_05063000.png)

Cu toate acestea, capabilitățile sale de neegalat și numărul mare de ore de zbor acumulate de întreaga flotă F-22 spun multe despre fiabilitatea aeronavei și eficacitatea operațională susținută.

Cu modernizări continue și planuri de modernizare în vigoare, se preconizează că F-22 Raptor va rămâne o forță dominantă în cer pentru deceniile următoare. Așa cum preciza și DefenseRomania într-o analiză anterioară, Forțele Aeriene americane au planificat până în 2029 alocări în valoare de 7,8 miliarde USD, dintre care 3,1 miliarde pentru cercetare, dezvoltare, testare și evaluare (RDT&E), pentru F-22. După 2029, linia RDT&E se va închide dar, în continuare, mai sunt prevăzuți încă 1,2 miliarde în bugetul pentru F-22.

Cât de mult s-au bazat Forțele Aeriene americane pe F-22 o poate spune doar comparația cu F-16 - un alt avion celebru contemporan cu el, dar cu o istorie de două ori mai mare decât Raptor.

Cele 500.000 de ore de zbor la o flotă de 195 de aeronave F-22 înseamnă o medie de 2.500 de ore pe avion. Cei aproximativ 25 de ani de activitate, inclusiv perioada de testare, semnifică faptul că un avion F-22 a zburat în medie aproximativ 100 de ore pe an.

 

Și F-16 prezintă un bilanț bun, apropiat de F-22, dar încă este în spate. F-35 e viitorul, dar e departe încă de a-și fi atins potențialul maxim

 

3. Un F-35, z... (f-22-f-35_95769500.jpg)

Un F-35, zburând alături de un F-22 Raptor. Sursă foto: BreakingDefense.com

În noiembrie 2023, compania Lockheed Martin, cu ocazia inaugurării primului Centru european de instruire F-16 la Baza Aeriană Fetești, România, preciza că flota F-16 a acumulat aproximativ 19,5 milioane de ore de zbor în cei aproape 50 de ani de la prima decolare din ianuarie 1974. Până în iunie 2018 au fost fabricate aproximativ 4.600 de aeronave, (iar de atunci modificările nu au fost semnificative), ceea ce ar însemna că un avion a zburat în medie 4.263 de ore. Deci, în cei 50 de ani de activitate de până acum ai flotei de F-16, un avion a zburat, teoretic în medie, aproximativ 85 de ore într-un an.

Comparația cu F-35 este oarecum prematură, deoarece flota de Lightining II este încă departe de a-și atinge potențialul. Conform datelor cele mai recente, cu 721.000 de ore de zbor, la o flotă de 1.000 de avioane și la o istorie de 17 ani, F-35 a atins o cotă medie de utilizare de 42 de ore pe an pentru o aeronavă.

Reperul istoric atins de F-22 Raptor ca număr de ore, dar mai ales ca fiabilitate, este semnalat de compania Lockheed Martin într-o perioadă sensibilă, posibil chiar critică, pentru viitorul avioanelor tactice stealth care, deși au un grad mare de penetrare a apărării antiaeriene adverse, nu ating adâncimea impresionantă de incursiuni de mii de km pe care o au bombardierele strategice stealth cum sunt B-2 Spirit și B-21 Raider.

Recent, cei mai înalți oficiali din Forțele Aeriene ale SUA, secretarul Frank Kendall și șeful Statului Major, generalul David Allvin, au anunțat că viitorul avionului NGAD de generația a șasea este incert.

Poate pentru prima dată în istoria Aviației militare americane, este pe cale să apară o contradicție majoră între cei care conduc destinele forței aeriene și cei care proiectează și construiesc avioanele. În timp ce primii cred, desigur pe baze solide, că tehnologia stealth va fi depășită în cel mult 10 – 15 ani, cei din industrie cred cu tărie în produsele, în experiența și în capacitatea lor de a inova și inventa cu ani sau chiar zeci de ani înaintea vremurilor în care trăiesc.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Sfidarea a fost totală: Rușii au „salutat” avioanele F-35 cu aripile avioanelor MiG-31 în timpul incidentului fără precedent în care au intrat în spațiul aliat
Calm și decis în fața provocărilor: Cum trebuie interpretat răspunsul NATO la escaladarea rusă în spațiul aerian estonian
Forțele Aeriene ale Ucrainei anunță doborârea unui bombardier rusesc de tip Su-34. Aeronava îndeplinea misiuni de bombardament în regiunea Zaporojie
Flota Forțelor Aeriene Iraniene, modernizată cu MiG-29. Teheranul subliniază că Rusia livrează ”în etape” și avioane Su-35
Armata SUA, în căutare de soluții low-cost. O manevră disperată a piloților F-15, care au atacat drone iraniene cu bombe, dezvăluie o vulnerabilitate a zilelor noastre
Contract major pentru Ucraina: Avioanele F-16 primesc ,,documentație tehnică specială'' pentru o mai bună operare și mentenanță
Forțele Aerocosmice ruse au primit în dotare un nou lot de avioane de vânătoare “Su-35S”. Aeronavele de acest tip sunt folosite intens în conflictul cu Ucraina
F-35 cu arme nucleare în Flancul Estic? Estonia revine cu oferta de a găzdui avioane cu capacitate nucleară
Soarta avionului european de generația a 6-a, pecetluită? Franța iese la atac: Metoda Eurofighter nu merge cu noi. Dacă nemții vor să facă singuri, să o facă
Cristian Sfichi: Nu există o soluție universală la problema apărării aeriene a frontierei NATO; programul SAFE, o ocazie unică pentru România
Rusia are mari probleme cu „radarele zburătoare”. De ce producția noilor avioane A-100 a fost suspendată, în timp ce resursele A-50 sunt aproape epuizate
Un stat baltic sugerează că ar trebui să doborâm avioanele ruse care intră în spațiul aerian aliat. Profesorul Carp: Pentru ca România să fie credibilă e nevoie de o reacție similară
Moment istoric în Europa: Japonia a dislocat aici în premieră avioane F-15 care au zburat alături de Eurofighter Typhoon (FOTO)
Unde și de ce s-a blocat avionul de luptă de generația a 6-a al Europei. Francezii acuză că sunt împinși pe scări și lansează 2 scenarii
Mesaj către pericolul de la Răsărit: În plină campanie intensă de provocări militare a Rusiei, un bombardier american B-52 a survolat estul Cehiei
Există un precedent când Rusia s-a mai jucat cu focul: În 2015 o țară NATO a doborât un Su-24 rus care i-a încălcat spațiul 6 secunde. Nu 12 minute
Rușii nu s-au limitat doar la a încălca spațiul aerian al Estoniei cu trei MiG-31. Două avioane au survolat la joasă altitudine și o platformă petrolieră a Poloniei
Provocare fără precedent pe Flancul Estic al NATO: Trei avioane rusești MiG-31 au încălcat spațiul aerian al Estoniei, amplificând tensiunile diplomatice
Socoteala de acasă a F-35 nu se potrivește cu cea din târg. Prețul F-35 pentru Elveția a explodat iar o comisie va analiza ce a mers prost
Germania vrea o soluție cu termen limită pentru viitorul avion european de generația a 6-a. FCAS, înlocuitorul Eurofighter, o dispută franco-germană?
Update nu doar la avioane. Un aliat esențial al SUA în Asia va dispune de un simulator F-16 Bock 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american
Aviația militară a Turciei a primit al 4-lea T-70. Programul elicopterului Black Hawk turcesc supraviețuiește pe modul „avarie”
Franța a dezvăluit indirect, în premieră, numărul de avioane Mirage-2000 livrate Ucrainei. Iar veștile nu sunt bune, departe de cele mai optimiste prognoze
F-22 Raptor stabilește un record istoric: Cea mai lungă lansare a unei rachete AMRAAM, dar performanţa rămâne la secret
Iese în sfârșit soarele pentru IAR-99? Primele 5 avioane ar putea fi livrate Armatei în aceste zile după ce ultima piesă din puzzle a fost livrată
Și-a retras Ucraina aeronava An-70 în Polonia pentru a o proteja sau se pregătește un transport aerian special?
Rușii se laudă cu un nou lot de Su-34. Finisajele trădează graba pe linia de producție, dar aeronavele rămân periculoase pentru fortificațiile ucrainene (VIDEO)
”Garda de Est” a NATO, întărită cu avioane Eurofighter britanice / Varșovia înființează Comandamentul Forțelor Medicale
Câte avioane de luptă a pierdut Ucraina de la începutul războiului? "Contabilii" rușilor numără de câteva ori același avion doborât
Moşteanu: Procedura doborârii dronelor e aprobată din iulie / Piloţii aveau autorizarea, au evaluat riscurile colaterale şi au decis să nu deschidă focul

Ştiri Recomandate

Gripen, aproape de un moment istoric: "Contăm pe 150 de avioane" și primul ajunge anul viitor, spune Kievul; SAAB va produce 20-30 de unități pe an
Croația reintroduce serviciul militar obligatoriu. Două luni de pregătire militară sau patru luni de serviciu civil
Trump nu se va întâlni cu Putin fără un acord de pace. Nu vrea să-și piardă timpul
Ziua Armatei României. Moșteanu: Continuăm investițiile în echipamente militare, dar cea mai importantă investiție rămân militarii
Trei chinezi arestați în Georgia când încercau să cumpere uraniu
Încă o coincidență? Lituania închide aeroporturi pentru a doua oară în această lună din cauza unor baloane din Belarus
Rusia vrea să-și etaleze forța și trimite în patrulare bombardiere Tu-95MS până în Marea Japoniei
"Inovații" rusești. Shahed-urile și bombele cu planar, construite cu componente chinezești
Coaliția de Voință va crește presiunea asupra Rusiei
O excursie scumpă în Deltă: Soldații lui Putin prinși în "zona morții” de pe Nipru mor de foame. În schimb, ucrainenii sunt în dificultate la Pokrovsk
România bifează două escadrile complete de F-16 care execută misiuni de Poliție Aeriană. Cerul României, apărat de zeci de avioane NATO
Soluție pentru blindatele din linia întâi: Divizia 1 Cavalerie a US Army creează o zonă de detecție de 3,5 km a dronelor mici
Demonstrație de forță a SUA: Bombardierele B-1B au zburat spre Venezuela; Maduro amenință că va doborî avioanele americane cu sisteme MANPAD Igla-S
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Unul dintre ”gardienii” Flotei fantomă? Nava de desant rusă ”Alexander Șabalin” a ancorat în largul coastelor Germaniei
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
De la Blitzkriegul de 3 zile la Războiul de 4 ani. Hărțuită de dronele ucrainene, Rusia apelează la elicoptere, rezerviști și dirijabile pentru apărarea rafinăriilor
Merz se așteaptă ca SUA să scutească divizia germană a Rosneft de sancțiuni
Cum își finanțează Coreea de Nord programul nuclear: Miliarde de dolari, furate din criptomonede și atacuri cibernetice
UE amână până în decembrie decizia privind activele rusești
"Au rămas acolo 20 de secunde". Avioane Su-30 și Il-78 încalcă spațiul aerian lituanian. Două Eurofighter spaniole au reacționat imediat
Al 19-lea pachet de sancțiuni UE împotriva Rusiei: Flota fantomă, cripto, bănci, ”diplomați” ruși. Economia de război a Rusiei primește încă o lovitură
Companiile petroliere chineze suspendă achizițiile de petrol rusesc din cauza sancțiunilor americane. Ținta principală: Rosneft și Lukoil
Războiul cognitiv, cea mai mare parte din războiul hibrid din regiune. Societățile, obligate să treacă la o gândire strategică
Trageri reale efectuate de Armata României. Sursă foto: MApN
EXCLUSIV
România în fața unei noi ordini industriale de apărare. Lecțiile EDIP pentru o țară periferică
România vinde energia ieftin şi o cumpără scump, dar are planuri mari: Capacități de stocare cât 10 reactoare de la Cernavodă
Companiile europene Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a concura cu Starlink
Furie la Moscova, după sancțiunile americane asupra Lukoil și Rosneft: Trump a declarat război Rusiei
Tehnologia face diferența (FOTO): Drona ucraineană „Sea Baby” 2.0 rescrie strategia navală în Marea Neagră, devenind principala ameninţare la adresa Flotei ruse
Summit important la Bruxelles. Mai multe țări țin piciorul pe frână, însă doar două au o agendă pro-Kremlin
Capacitatea de apărare a NATO, confirmată de generalul Dorin Toma: Vă pot spune cu toată convingerea că putem respinge orice potențială agresiune asupra României
Avertisment de pe scena Forumului Aspen-GMF București. Lordul McConnell: „Urmează o nouă eră de instabilitate globală”
pixel