Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
F-22, simbolul dominației SUA, a depășit 500.000 de ore de zbor. F-22 nu e doar cel mai performant avion din lume, dar probabil și cel mai fiabil
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Avionul de luptă F-22 Raptor, simbolul dominației aeriene americane de peste două decenii, continuă să atingă repere impresionante.

Compania producătoare, Lockheed Martin, a anunțat că flota de avioane F-22 a atins un total 500.000 de ore de zbor.

”Această piatră de hotar și călătoria către ea este o dovadă a dăruirii și expertizei întregii industrii și a echipei Forțelor Aeriene, inclusiv piloți, echipaje de întreținere și personal de asistență. Angajamentul lor neclintit față de excelență asigură pregătirea operațională și eficacitatea F-22 ca un factor strategic de descurajare”, a precizat Lockheed Martin într-un comunicat de presă, din 15 iunie.

Fiecare oră de zbor este o investiție pentru viitor, pentru o nouă generație de avioane care urmează să asigure superioritatea aeriană.

”Pe măsură ce sărbătorim 500.000 de ore de zbor, privim în perspectivă evoluția continuă nu numai a F-22, ci și a luptei aeriene în întregime. Eforturile de modernizare în curs și modernizările strategice care se fac astăzi pentru F-22 îi vor spori și mai mult capabilitățile, permițând în același timp dezvoltarea următoarei generații de dominație aeriană. Iată următorul capitol al superiorității aeriene de neegalat, deoarece F-22 Raptor continuă să zboare pentru viitor, deschizând calea cu fiecare oră”, a precizat Lockheed Martin, făcând referiri cât se poate de directe la proiectul avionului NGAD (Next Generation Air Dominance) cu pilot uman.

Primul avion de vânătoare de generația a cincea din lume a făcut zborul inaugural în urmă cu 26 de ani și a intrat în dotarea Forțelor Aeriene ale SUA în 2005.

De-a lungul timpului, acest simbol al dominației aeriene americane s-a confruntat cu critici pentru costurile ridicate acumulate la nivelul întregului program.

 

F-22, nu doar printre cele mai performante avioane de luptă, dar și printre cele mai fiabile

 

2. Avion de t... (screenshot-2023-06-16-080148_05063000.png)

Cu toate acestea, capabilitățile sale de neegalat și numărul mare de ore de zbor acumulate de întreaga flotă F-22 spun multe despre fiabilitatea aeronavei și eficacitatea operațională susținută.

Cu modernizări continue și planuri de modernizare în vigoare, se preconizează că F-22 Raptor va rămâne o forță dominantă în cer pentru deceniile următoare. Așa cum preciza și DefenseRomania într-o analiză anterioară, Forțele Aeriene americane au planificat până în 2029 alocări în valoare de 7,8 miliarde USD, dintre care 3,1 miliarde pentru cercetare, dezvoltare, testare și evaluare (RDT&E), pentru F-22. După 2029, linia RDT&E se va închide dar, în continuare, mai sunt prevăzuți încă 1,2 miliarde în bugetul pentru F-22.

Cât de mult s-au bazat Forțele Aeriene americane pe F-22 o poate spune doar comparația cu F-16 - un alt avion celebru contemporan cu el, dar cu o istorie de două ori mai mare decât Raptor.

Cele 500.000 de ore de zbor la o flotă de 195 de aeronave F-22 înseamnă o medie de 2.500 de ore pe avion. Cei aproximativ 25 de ani de activitate, inclusiv perioada de testare, semnifică faptul că un avion F-22 a zburat în medie aproximativ 100 de ore pe an.

 

Și F-16 prezintă un bilanț bun, apropiat de F-22, dar încă este în spate. F-35 e viitorul, dar e departe încă de a-și fi atins potențialul maxim

 

3. Un F-35, z... (f-22-f-35_95769500.jpg)

Un F-35, zburând alături de un F-22 Raptor. Sursă foto: BreakingDefense.com

În noiembrie 2023, compania Lockheed Martin, cu ocazia inaugurării primului Centru european de instruire F-16 la Baza Aeriană Fetești, România, preciza că flota F-16 a acumulat aproximativ 19,5 milioane de ore de zbor în cei aproape 50 de ani de la prima decolare din ianuarie 1974. Până în iunie 2018 au fost fabricate aproximativ 4.600 de aeronave, (iar de atunci modificările nu au fost semnificative), ceea ce ar însemna că un avion a zburat în medie 4.263 de ore. Deci, în cei 50 de ani de activitate de până acum ai flotei de F-16, un avion a zburat, teoretic în medie, aproximativ 85 de ore într-un an.

Comparația cu F-35 este oarecum prematură, deoarece flota de Lightining II este încă departe de a-și atinge potențialul. Conform datelor cele mai recente, cu 721.000 de ore de zbor, la o flotă de 1.000 de avioane și la o istorie de 17 ani, F-35 a atins o cotă medie de utilizare de 42 de ore pe an pentru o aeronavă.

Reperul istoric atins de F-22 Raptor ca număr de ore, dar mai ales ca fiabilitate, este semnalat de compania Lockheed Martin într-o perioadă sensibilă, posibil chiar critică, pentru viitorul avioanelor tactice stealth care, deși au un grad mare de penetrare a apărării antiaeriene adverse, nu ating adâncimea impresionantă de incursiuni de mii de km pe care o au bombardierele strategice stealth cum sunt B-2 Spirit și B-21 Raider.

Recent, cei mai înalți oficiali din Forțele Aeriene ale SUA, secretarul Frank Kendall și șeful Statului Major, generalul David Allvin, au anunțat că viitorul avionului NGAD de generația a șasea este incert.

Poate pentru prima dată în istoria Aviației militare americane, este pe cale să apară o contradicție majoră între cei care conduc destinele forței aeriene și cei care proiectează și construiesc avioanele. În timp ce primii cred, desigur pe baze solide, că tehnologia stealth va fi depășită în cel mult 10 – 15 ani, cei din industrie cred cu tărie în produsele, în experiența și în capacitatea lor de a inova și inventa cu ani sau chiar zeci de ani înaintea vremurilor în care trăiesc.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Un avion de luptă Su-30 s-a prăbușit în nord-vestul Rusiei
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
”Zidul dronelor”, dezvoltat de NATO, perfecționat pe front. Dronele interceptoare care ajung în Ucraina, eficiență 100%, dar trebuie ”antrenate” la fiecare câteva săptămâni
O nouă oprire pentru Su-57E. Rușii continuă „ofensiva” să-și vândă avionul de generația a 5-a, după ce le-a luat ani să spargă gheața
Un bombardier american B-52H a îndeplinit misiuni specifice în spațiul aerian al Estoniei, la numai 50 de kilometri de granița Rusiei
SUA continuă monitorizarea Peninsulei Crimeea și a bazei navale Novorossiysk. Spațiul aerian al României utilizat intens în operațiunile americane
Angola și-ar putea păzi cei 5.000 de kilometri de graniță cu tehnologie din Emiratele Arabe Unite care integrează AI și drone de supraveghere
”Darul” cehilor pentru Putin: Armata Ucrainei primește sateliți militari, drone sau rachete, cumpărate de guvern sau ONG-uri
FSB acuză Kievul că a vrut să deturneze un MiG-31 asupra bazei de la Mihail Kogălniceanu pentru a fi doborât de sistemele NATO. De ce povestea e cusută cu ață albă
Ce știm despre sistemul american anti-dronă MEROPS trimis în România săptămânile trecute
Avioanele Super Tucano ar putea fi marea surpriză din flota Ucrainei. Ce poate face un Super Tucano și nu poate un F-16 sau Gripen
Bombardiere strategice americane B-52H au fost dislocate în Spania pentru misiunea “Bomber Task Force 26-1” în teatrul de operații european
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Eurofighter vs. Rafale în „bătălia” pentru echilibrul strategic din Mediterană. Cum mută grecii după achiziția istorică a Turciei de 44 de avioane Eurofighter
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Înlocuitor ieftin pentru rachetele de croazieră. Rușii au mărit la 200 km raza de acțiune a bombelor de aviație sovietice cu ajutorul motoarelor chinezești
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Belgia anunță că va doborî drone deasupra bazelor sale
Teroarea aeriană crește: În octombrie, rușii au lansat un număr record de bombe aeriene asupra Ucrainei
Germania dorește să fie mai puțin dependentă de Statele Unite pentru apărarea antiaeriană: Noile avioane de ,,spionaj'' Pegasus vor monitoriza mişcările armatei ruse
F-35 pentru Polonia: Șapte avioane produse, piloții se antrenează în Statele Unite. Când ajunge escadrila „Husarz” pe Flancul Estic?
Noapte de foc la granița României | Două valuri de atacuri rusești au ridicat de la sol avioane F-16 și Eurofighter. Piloții aveau undă verde să tragă
Informațiile DefenseRomania din aprilie, confirmate oficial: Încă 18 avioane F-16, pentru un euro. România a semnat azi contractul pentru încă o escadrilă
Rusia mizează pe Su-35, generația a 4++, folosit intens și în Ucraina livrând un nou lot. Numărul de Su-35 doborâte de ucraineni
Niciun F-16 Viper livrat. Un aliat al SUA cere despăgubiri din cauza întârzierilor F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-ului american

Ştiri Recomandate

Încep să curgă primele contracte finanțate prin SAFE: Un stat din fosta Iugoslavie va achiziționa 420 de camioane militare Tatra
Rusia anunță că a bombardat în premieră sudul Ucrainei cu bombe de aviație FAB lansate de Su-34, pentru a o „decupla” de România
Congresul SUA aprobă 900 de miliarde de dolari pentru apărare și stabilește un număr minim de militari americani staționați în Europa
Patriot se adaptează rachetelor hipersonice ruse Kinjal și va putea „trage peste umăr”. Patriot va angaja ținte care au trecut deja de el
"Oreshnik va fi dat în folosință până la sfârșitul anului”, anunță Putin. Oreshnik folosit ca intimidare pentru europeni
Zero din 10: Nu a fost livrat niciun IAR-99 Șoim la mai bine de un an de când toate trebuiau livrate. Avioane Craiova riscă penalități record de 30 de milioane de euro
Patriot, IRIS-T sau rachete pentru F-16, promise de europeni. Formatul Ramstein, sprijin concret pentru Ucraina
Marea Britanie confirmă planurile pentru un sistem integrat de apărare aeriană de tip „Iron Dome”, avertizând asupra pericolului reprezentat de rachetele Rusiei
Serbia așteaptă clarificări de la ruși: Un oficial al companiei de armament Yugoimport a murit la Moscova, în condiții suspecte
Obsesia balistică a Teheranului: Iranul maschează eșecul militar printr-o reînarmare agresivă
Imaginile satelitare dinainte și după operațiunea ucraineană cu drone subacvatice în portul Novorossiysk arată pagubele produse la debarcaderul din apropierea submarinului de clasă Kilo. Sursa foto:X/Vantor.
EXCLUSIV
Văzut din satelit: Lovitură devastatoare pentru Flota rusă din Marea Neagră: Atacul care deschide un „nou capitol” în războiul dronelor (FOTO/VIDEO)
Dronele ucrainene lovesc rafinăria Slaviansk și paralizează rețeaua electrică în Krasnodar, într-o nouă campanie coordonată „Deep Strike”
Trump: „Venezuela, încercuită de cea mai mare Armadă din istoria Americii de Sud”. Președintele SUA ordonă o blocadă petrolieră totală și declară întregul regim Maduro organizație teroristă
Germania nu are timp de pierdut și anunță dezvoltarea unui tanc nou „intermediar” pentru a completa flota de Leopard. Proiectul Eurotank e de azi un vis și mai îndepărtat
Revenire în era rachetelor balistice: Cum și de ce e forțată dezvoltarea rapidă a sistemului NIGHTFALL cu rază de 600 km de către britanici
Încep să se critice între ei: Un expert militar rus desființează Marina după dezastrul de la Novorossisk și spune că „Rusia a pierdut conceptul războiului pe mare”
Primul din cele 64 de F-35 ale Finlandei e gata. "Vom primi cele mai bune avioane din lume", o declarație pe care vrem să o auzim și în cazul României
Amiralul Montgomery: Spre deosebire de Rusia, China nu vrea să radă orașe cu rachete. Am condus 10 ani grupul de luptă al portavionului George Washington, le cunosc strategia
Rusia face o tentativă palidă de a spăla rușinea scufundării submarinului Varșavianka cu bombardiere Tu-22M3 desupra Mării Negre
Cele 4 mari probleme unde nu avem soluții în caz de război: Rachetele hipersonice sau mobilitatea: Un avion A-400 nu poate ateriza la Focșani
Bani de la UE pentru blindate, arme sau drone? Nicușor Dan: Majoritatea achizițiilor militare de până în 2040 se vor face prin SAFE, dar vrem să accesăm fonduri și din noul buget al UE
SUA clasifică fentanilul drept armă de distrugere în masă. Război total și împotriva "narcoteroriștilor", după ce SUA atacă încă trei nave suspectate de trafic
MAE: SUA au recunoscut rolul României de partener-cheie în securitatea energetică
Cel mai mic stat din NATO vrea să cumpere SAMP-T în cea mai modernă variantă. O nouă comandă de SAMP/T NG ar consolida industria europeană de apărare
Obuzierele K9 blindează Europa: Polonia finalizează recepția flotei K9 Thunder iar „Tunetul” românesc e în producție. Fabrica din România începe să fie ridicată în ianuarie
Dispută în SUA privind pensionarea avioanelor A-10 si F-15 și viitorul aviației militare. Lupta pentru generația a 6-a: F-47 vs. F/A-XX
Veste bună de peste ocean: Producția de avioane F-16 Block 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american, finalizată pentru Bulgaria și Slovacia
Rusia respinge prezența în Ucraina a trupelor din state NATO. Kremlinul nu vrea nici măcar armistițiu de Crăciun
Cât va plăti România pentru antrenarea piloților de F-16 la Baza 86 Borcea în următorii 5 ani. La Fetești e singurul Centru de pregătire F-16 din Europa
Avioane de luptă F-16 ale Turciei doboară o dronă „scăpată de sub control” deasupra Mării Negre pe fondul escaladării tensiunilor navale
Ucraina, la un pas de „Articolul 5”: Zelenski anunță garanții de securitate istorice din partea Statelor Unite
Nu a fost o dronă de suprafață. Cu ce armă au lovit ucrainenii, de fapt, submarinul rusesc în inima portului Novorossiysk (Foto/Video)
pixel