Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
F-22, simbolul dominației SUA, a depășit 500.000 de ore de zbor. F-22 nu e doar cel mai performant avion din lume, dar probabil și cel mai fiabil
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Avionul de luptă F-22 Raptor, simbolul dominației aeriene americane de peste două decenii, continuă să atingă repere impresionante.

Compania producătoare, Lockheed Martin, a anunțat că flota de avioane F-22 a atins un total 500.000 de ore de zbor.

”Această piatră de hotar și călătoria către ea este o dovadă a dăruirii și expertizei întregii industrii și a echipei Forțelor Aeriene, inclusiv piloți, echipaje de întreținere și personal de asistență. Angajamentul lor neclintit față de excelență asigură pregătirea operațională și eficacitatea F-22 ca un factor strategic de descurajare”, a precizat Lockheed Martin într-un comunicat de presă, din 15 iunie.

Fiecare oră de zbor este o investiție pentru viitor, pentru o nouă generație de avioane care urmează să asigure superioritatea aeriană.

”Pe măsură ce sărbătorim 500.000 de ore de zbor, privim în perspectivă evoluția continuă nu numai a F-22, ci și a luptei aeriene în întregime. Eforturile de modernizare în curs și modernizările strategice care se fac astăzi pentru F-22 îi vor spori și mai mult capabilitățile, permițând în același timp dezvoltarea următoarei generații de dominație aeriană. Iată următorul capitol al superiorității aeriene de neegalat, deoarece F-22 Raptor continuă să zboare pentru viitor, deschizând calea cu fiecare oră”, a precizat Lockheed Martin, făcând referiri cât se poate de directe la proiectul avionului NGAD (Next Generation Air Dominance) cu pilot uman.

Primul avion de vânătoare de generația a cincea din lume a făcut zborul inaugural în urmă cu 26 de ani și a intrat în dotarea Forțelor Aeriene ale SUA în 2005.

De-a lungul timpului, acest simbol al dominației aeriene americane s-a confruntat cu critici pentru costurile ridicate acumulate la nivelul întregului program.

 

F-22, nu doar printre cele mai performante avioane de luptă, dar și printre cele mai fiabile

 

2. Avion de t... (screenshot-2023-06-16-080148_05063000.png)

Cu toate acestea, capabilitățile sale de neegalat și numărul mare de ore de zbor acumulate de întreaga flotă F-22 spun multe despre fiabilitatea aeronavei și eficacitatea operațională susținută.

Cu modernizări continue și planuri de modernizare în vigoare, se preconizează că F-22 Raptor va rămâne o forță dominantă în cer pentru deceniile următoare. Așa cum preciza și DefenseRomania într-o analiză anterioară, Forțele Aeriene americane au planificat până în 2029 alocări în valoare de 7,8 miliarde USD, dintre care 3,1 miliarde pentru cercetare, dezvoltare, testare și evaluare (RDT&E), pentru F-22. După 2029, linia RDT&E se va închide dar, în continuare, mai sunt prevăzuți încă 1,2 miliarde în bugetul pentru F-22.

Cât de mult s-au bazat Forțele Aeriene americane pe F-22 o poate spune doar comparația cu F-16 - un alt avion celebru contemporan cu el, dar cu o istorie de două ori mai mare decât Raptor.

Cele 500.000 de ore de zbor la o flotă de 195 de aeronave F-22 înseamnă o medie de 2.500 de ore pe avion. Cei aproximativ 25 de ani de activitate, inclusiv perioada de testare, semnifică faptul că un avion F-22 a zburat în medie aproximativ 100 de ore pe an.

 

Și F-16 prezintă un bilanț bun, apropiat de F-22, dar încă este în spate. F-35 e viitorul, dar e departe încă de a-și fi atins potențialul maxim

 

3. Un F-35, z... (f-22-f-35_95769500.jpg)

Un F-35, zburând alături de un F-22 Raptor. Sursă foto: BreakingDefense.com

În noiembrie 2023, compania Lockheed Martin, cu ocazia inaugurării primului Centru european de instruire F-16 la Baza Aeriană Fetești, România, preciza că flota F-16 a acumulat aproximativ 19,5 milioane de ore de zbor în cei aproape 50 de ani de la prima decolare din ianuarie 1974. Până în iunie 2018 au fost fabricate aproximativ 4.600 de aeronave, (iar de atunci modificările nu au fost semnificative), ceea ce ar însemna că un avion a zburat în medie 4.263 de ore. Deci, în cei 50 de ani de activitate de până acum ai flotei de F-16, un avion a zburat, teoretic în medie, aproximativ 85 de ore într-un an.

Comparația cu F-35 este oarecum prematură, deoarece flota de Lightining II este încă departe de a-și atinge potențialul. Conform datelor cele mai recente, cu 721.000 de ore de zbor, la o flotă de 1.000 de avioane și la o istorie de 17 ani, F-35 a atins o cotă medie de utilizare de 42 de ore pe an pentru o aeronavă.

Reperul istoric atins de F-22 Raptor ca număr de ore, dar mai ales ca fiabilitate, este semnalat de compania Lockheed Martin într-o perioadă sensibilă, posibil chiar critică, pentru viitorul avioanelor tactice stealth care, deși au un grad mare de penetrare a apărării antiaeriene adverse, nu ating adâncimea impresionantă de incursiuni de mii de km pe care o au bombardierele strategice stealth cum sunt B-2 Spirit și B-21 Raider.

Recent, cei mai înalți oficiali din Forțele Aeriene ale SUA, secretarul Frank Kendall și șeful Statului Major, generalul David Allvin, au anunțat că viitorul avionului NGAD de generația a șasea este incert.

Poate pentru prima dată în istoria Aviației militare americane, este pe cale să apară o contradicție majoră între cei care conduc destinele forței aeriene și cei care proiectează și construiesc avioanele. În timp ce primii cred, desigur pe baze solide, că tehnologia stealth va fi depășită în cel mult 10 – 15 ani, cei din industrie cred cu tărie în produsele, în experiența și în capacitatea lor de a inova și inventa cu ani sau chiar zeci de ani înaintea vremurilor în care trăiesc.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

„Ares” și lupta sa cu dronele iraniene: Legendarul A-10 Warthog, reinventat ca vânător de drone, revine în centrul atenţiei (FOTO)
În Europa se ridică „zidul F-35”, un scut de peste 700 de avioane. O nouă țară din vestul continentului intră în „clubul F-35” după prima livrare efectuată
Black Hawk care se pilotează singur. Legendarul elicopter, transformat în dronă ”U-Hawk”, în doar 10 luni
Zelenski spune ce zone din Rusia vor fi vizate de atacurile cu rachete Tomahawk
Danemarca, acord pentru încă 16 avioane F-35. Flota daneză va cuprinde și drone de luptă colaborative
Star Wars 2.0 | China susține că are deja un concurent la sistemul antirachetă ”Golden Dome”
Mirage 2000D, în noua configurare RMV sau pe scurt „Vânătorul de drone”. Ce îmbunătățiri au adus francezii după ce au studiat războiul purtat de ruși
Ucrainenii ne confirmă temerile: Eficiența Patriot s-a prăbușit la 6% după ce rușii au tras „lozul norocos” pentru rachetele hipersonice Kinjal lansate de pe MiG-31K
Britanicii au „scanat” Rusia. Avioane RC-135 și P-8 Poseidon, sprijinite de americani, au survolat granițele Rusiei. Tranzitând apoi România și Marea Neagră
Turcia chiar vrea Eurofighter. Iar dacă nu va ajunge la un acord pentru avioane noi, planul B sunt avioane la mâna a doua dintr-un stat surpriză
Accidentele aviatice se țin lanț în Rusia: Un avion de vânătoare MiG-31 s-a prăbușit în timpul unui zbor de antrenament în regiunea Lipețk din vestul țării
Germania pariază în continuare pe Eurofighter: Încă 20 de aeronave, livrate forţelor aeriene germane până în 2034
Reacția nervoasă a propagandei Rusiei la posibila livrare de Tomahawk către Kiev: Vom ataca Polonia
Bulgaria acuză că primul F-16, în cea mai modernă versiune Block 70 Viper, i-a fost livrat defect și are scurgeri de combustibil. De ce întârzie reparația
Drone suspecte survolează fabricile din Belgia, unde se produce FZ275 LGR - una dintre rachetele cele mai eficiente împotriva dronelor
80% din misiuni executate cu avioane F-16: Cum s-a adaptat Ucraina și a respins agresiunea rusă
Un sfert de escadrilă. Bulgaria primește încă două avioane F-16, dar Forțele Aeriene nu îndeplinesc încă misiuni de protecție a spațiului aerian
"Puffy Neptune". Ucraina prezintă varianta 3 a rachetei de croazieră care a distrus nava Moskva
Se vinde „F-ul chinezesc” care a doborât primul Rafale din istorie. A doua țară din lume care cumpără avioane J-10 din China
Drone de război electronic, o "cărămidă" importantă pentru zidul de drone al NATO. "EW-UAS" se află în faza de teste
S-a „scurs” o imagine rară cu avionul rus Su-75 Checkmate. Deși caută să resusciteze Su-57, rușii par să insiste pentru un avion de generația a 5-a cu un singur motor
Cu ce reușesc ucrainenii să lovească rafinăriile Rusiei. Flamingo e ”bijuteria coroanei”, dar greul îl duce o dronă de 55 de mii de dolari
Putin: Dacă Trump livrează Tomahawk Ucrainei, va distruge relațiile cu Rusia
Europa, ”vizitată” iar dinspre Est: 25 de baloane meteorologice din Belarus au cauzat închiderea aeroportului din Vilnius
Rusia folosește în Marea Baltică tactici la limita războiului, acuză danezii / Kievul îi învață pe europeni cum să doboare dronele. ”Piloții de drone Sting au primit zeci de întrebări”
F-16 pakistaneze doborâte? India publică propriul bilanț, la câteva luni după scurtul război cu Pakistanul
Un model ce ar putea fi aplicat și de România? Ucraina țintește să devină „vioara întâi” în materie de drone, cu transfer tehnologic masiv din SUA
Se caută avioane Mirage 2000 pentru Ucraina. Un stat european spune că simte presiuni pentru a-și vinde flota de Mirage 2000
O nouă livrare în Europa de F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-16. Jumătate din numărul de avioane comandate de Slovacia a fost bifat
,,Fantoma din cer'': De ce s-a întors F-117A Nighthawk, avionul de vânătoare retras de U.S. Air Force, și ce caută el lângă Mexic?

Ştiri Recomandate

Bătălia de la Stalingrad, comparată de Putin cu războiul Rusiei din Ucraina. Paralela e greșită; dictatorul rus a uitat de ”cimitirul” Uniunii Sovietice 
Moment istoric: SUA au anunțat că vor vinde avioane F-35 Arabiei Saudite, decizie cu impact major în echilibrul de putere din Orient
Rachetele americane ATACMS au lovit adânc în Rusia. Ucrainenii au bifat azi o premieră strategică în colaborare cu Administrația Trump
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Un avion de luptă francez de tip Rafale, decolând de una din pistele Bazei Aeriene 86 Borcea, România. Foto: Ambasada Franței în România
EXCLUSIV
Cu Rafale și Gripen la negocieri: Ucraina și avioanele care poate nu vor zbura niciodată, dar pot schimba termenii finali ai războiului rus
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
S-70 Firehawk vin în Europa. Cehia a ajuns un acord pentru elicopterele Firehawk utilizate împotriva incendiilor forestiere
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Iluzia scutului de oțel și realitatea ,,podurilor de hârtie''. De ce NATO riscă să piardă războiul logistic cu Rusia înainte de a trage primul foc
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
„Adversarul a început pregătirile”. Când sabotajul rusesc devine preludiul invaziei și necesitatea unui Război Rece 2.0
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
Rușii spun că serviciile ucrainene ar fi încercat să-l asasineze pe Șoigu într-un cimitir
NATO ezită cu aderarea, UE propune un plan B? Ideea lui Andrius Kubilius: Armata ucraineană, călită în luptă, să apere tot flancul estic
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
Ucraina se confruntă cu o „criză a locuințelor fără precedent”. Cifrele dezastrului umanitar provocat de Rusia (Raport ONU)
Rușii au încercat mai multe străpungeri în sudul Ucrainei. Zaporojie, frontul unde rușii încearcă să avanseze câțiva kilometri
Locuitorii din Plauru și Ceatalchioi, evacuați după ce o navă cu GPL a fost lovită de dronă și a luat foc. Explozia ar putea avea impact pe o rază de 4,5-5 km
Germania îi cere Chinei să se implice mai mult pentru a pune capăt războiului rus în Ucraina
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Atac strategic efectuat de ucraineni la Novorossiysk: Ucraina paralizează exporturile de petrol și distruge o baterie S-400. Analiza imaginilor din satelit
„Portavioane de buzunar” pe Marea Neagră: Ucraina a utilizat dronele Katran, înarmate cu torpile, pentru a anihila radarele rusești
pixel