Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
F-22, simbolul dominației SUA, a depășit 500.000 de ore de zbor. F-22 nu e doar cel mai performant avion din lume, dar probabil și cel mai fiabil
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Avionul de luptă F-22 Raptor, simbolul dominației aeriene americane de peste două decenii, continuă să atingă repere impresionante.

Compania producătoare, Lockheed Martin, a anunțat că flota de avioane F-22 a atins un total 500.000 de ore de zbor.

”Această piatră de hotar și călătoria către ea este o dovadă a dăruirii și expertizei întregii industrii și a echipei Forțelor Aeriene, inclusiv piloți, echipaje de întreținere și personal de asistență. Angajamentul lor neclintit față de excelență asigură pregătirea operațională și eficacitatea F-22 ca un factor strategic de descurajare”, a precizat Lockheed Martin într-un comunicat de presă, din 15 iunie.

Fiecare oră de zbor este o investiție pentru viitor, pentru o nouă generație de avioane care urmează să asigure superioritatea aeriană.

”Pe măsură ce sărbătorim 500.000 de ore de zbor, privim în perspectivă evoluția continuă nu numai a F-22, ci și a luptei aeriene în întregime. Eforturile de modernizare în curs și modernizările strategice care se fac astăzi pentru F-22 îi vor spori și mai mult capabilitățile, permițând în același timp dezvoltarea următoarei generații de dominație aeriană. Iată următorul capitol al superiorității aeriene de neegalat, deoarece F-22 Raptor continuă să zboare pentru viitor, deschizând calea cu fiecare oră”, a precizat Lockheed Martin, făcând referiri cât se poate de directe la proiectul avionului NGAD (Next Generation Air Dominance) cu pilot uman.

Primul avion de vânătoare de generația a cincea din lume a făcut zborul inaugural în urmă cu 26 de ani și a intrat în dotarea Forțelor Aeriene ale SUA în 2005.

De-a lungul timpului, acest simbol al dominației aeriene americane s-a confruntat cu critici pentru costurile ridicate acumulate la nivelul întregului program.

 

F-22, nu doar printre cele mai performante avioane de luptă, dar și printre cele mai fiabile

 

2. Avion de t... (screenshot-2023-06-16-080148_05063000.png)

Cu toate acestea, capabilitățile sale de neegalat și numărul mare de ore de zbor acumulate de întreaga flotă F-22 spun multe despre fiabilitatea aeronavei și eficacitatea operațională susținută.

Cu modernizări continue și planuri de modernizare în vigoare, se preconizează că F-22 Raptor va rămâne o forță dominantă în cer pentru deceniile următoare. Așa cum preciza și DefenseRomania într-o analiză anterioară, Forțele Aeriene americane au planificat până în 2029 alocări în valoare de 7,8 miliarde USD, dintre care 3,1 miliarde pentru cercetare, dezvoltare, testare și evaluare (RDT&E), pentru F-22. După 2029, linia RDT&E se va închide dar, în continuare, mai sunt prevăzuți încă 1,2 miliarde în bugetul pentru F-22.

Cât de mult s-au bazat Forțele Aeriene americane pe F-22 o poate spune doar comparația cu F-16 - un alt avion celebru contemporan cu el, dar cu o istorie de două ori mai mare decât Raptor.

Cele 500.000 de ore de zbor la o flotă de 195 de aeronave F-22 înseamnă o medie de 2.500 de ore pe avion. Cei aproximativ 25 de ani de activitate, inclusiv perioada de testare, semnifică faptul că un avion F-22 a zburat în medie aproximativ 100 de ore pe an.

 

Și F-16 prezintă un bilanț bun, apropiat de F-22, dar încă este în spate. F-35 e viitorul, dar e departe încă de a-și fi atins potențialul maxim

 

3. Un F-35, z... (f-22-f-35_95769500.jpg)

Un F-35, zburând alături de un F-22 Raptor. Sursă foto: BreakingDefense.com

În noiembrie 2023, compania Lockheed Martin, cu ocazia inaugurării primului Centru european de instruire F-16 la Baza Aeriană Fetești, România, preciza că flota F-16 a acumulat aproximativ 19,5 milioane de ore de zbor în cei aproape 50 de ani de la prima decolare din ianuarie 1974. Până în iunie 2018 au fost fabricate aproximativ 4.600 de aeronave, (iar de atunci modificările nu au fost semnificative), ceea ce ar însemna că un avion a zburat în medie 4.263 de ore. Deci, în cei 50 de ani de activitate de până acum ai flotei de F-16, un avion a zburat, teoretic în medie, aproximativ 85 de ore într-un an.

Comparația cu F-35 este oarecum prematură, deoarece flota de Lightining II este încă departe de a-și atinge potențialul. Conform datelor cele mai recente, cu 721.000 de ore de zbor, la o flotă de 1.000 de avioane și la o istorie de 17 ani, F-35 a atins o cotă medie de utilizare de 42 de ore pe an pentru o aeronavă.

Reperul istoric atins de F-22 Raptor ca număr de ore, dar mai ales ca fiabilitate, este semnalat de compania Lockheed Martin într-o perioadă sensibilă, posibil chiar critică, pentru viitorul avioanelor tactice stealth care, deși au un grad mare de penetrare a apărării antiaeriene adverse, nu ating adâncimea impresionantă de incursiuni de mii de km pe care o au bombardierele strategice stealth cum sunt B-2 Spirit și B-21 Raider.

Recent, cei mai înalți oficiali din Forțele Aeriene ale SUA, secretarul Frank Kendall și șeful Statului Major, generalul David Allvin, au anunțat că viitorul avionului NGAD de generația a șasea este incert.

Poate pentru prima dată în istoria Aviației militare americane, este pe cale să apară o contradicție majoră între cei care conduc destinele forței aeriene și cei care proiectează și construiesc avioanele. În timp ce primii cred, desigur pe baze solide, că tehnologia stealth va fi depășită în cel mult 10 – 15 ani, cei din industrie cred cu tărie în produsele, în experiența și în capacitatea lor de a inova și inventa cu ani sau chiar zeci de ani înaintea vremurilor în care trăiesc.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

De ce Turcia chiar nu plânge după F-35: Din cele 44 de avioane Eurofighter, 20 vor fi „pe steroizi”, în versiunea Tranche 5
Zelenski a anunțat utilizarea în luptă a rachetelor Flamingo
Un singur lansator, 3 rachete: Rușii se laudă că pot lovi cu „rachetele invincibile” Iskander, Oreshnik și Burevestnik de pe aceeași platformă
Înlocuitorului "Himars-ului cu șenile", Europa lucrează la lansatorul de rachete THUNDART care lovește la 150 km
Rachete chinezești cu tehnologie americană? China, suspectată că și-a îmbunătățit rachetele PL-15 cu ajutorul informațiilor sustrase din SUA
Vânători de Shahed. SUA au reprofilat avioane de atac la sol A-10 Thunderbolt II pentru misiuni de combatere a dronelor
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
HIMARS hipersonic. SUA vor avea o rachetă hipersonică care să poate fi utilizată de sistemele HIMARS actuale
Sistemul rusesc de detecție a eșuat din nou: Minus trei radare și o navă de debarcare, după un atac ucrainean în Crimeea
SUA își mențin prezența în Marea Neagră: O dronă de recunoaștere RQ-4B a monitorizat activitățile militare rusești din zonă
Gripen, aproape de un moment istoric: "Contăm pe 150 de avioane" și primul ajunge anul viitor, spune Kievul; SAAB va produce 20-30 de unități pe an
Rusia vrea să-și etaleze forța și trimite în patrulare bombardiere Tu-95MS până în Marea Japoniei
"Inovații" rusești. Shahed-urile și bombele cu planare, construite cu componente chinezești
România bifează două escadrile complete de F-16 care execută misiuni de Poliție Aeriană. Cerul României, apărat de zeci de avioane NATO
Soluție pentru blindatele din linia întâi: Divizia 1 Cavalerie a US Army creează o zonă de detecție de 3,5 km a dronelor mici
Demonstrație de forță a SUA: Bombardierele B-1B au zburat spre Venezuela; Maduro amenință că va doborî avioanele americane cu sisteme MANPAD Igla-S
Companiile europene Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a concura cu Starlink
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev
Noapte de coșmar la granița României: Atac masiv cu drone rusești la Dunăre, populația din Tulcea a primit RO-Alert
Flamingo, drona-rachetă ucraineană care schimbă regulile jocului: Motoare reciclate și putere mai mare decât Tomahawk
De ce nu grăbește Belgia livrarea F-16 către Ucraina și așteaptă mai multe F-35? F-urile belgiene sunt mai speciale. "Nu uitați că avem avioane cu dublă capacitate"
Aviația indiană, peste cea chineză, raportul care pătează imaginea dragonului asiatic. Mașinăria Beijingului se activează imediat și contestă "așa-zisul clasament" 
Marea Britanie va avea o lege pentru doborârea dronelor
SUA trimit un grup de bombardiere strategice în nordul Japoniei. În august, înainte de întâlnirea Trump - Putin, bombardierele americane au ajuns în Norvegia
Au făcut-o din nou: Rușii și-au doborât propriul avion Su-30, în timp ce antiaeriana trăgea după dronele Ucrainei
Uite F-35, nu e F-35. Canada a anunțat oficial decizia marii dileme: Renunță sau nu la achiziția avioanelor F-35?
„Ares” și lupta sa cu dronele iraniene: Legendarul A-10 Warthog, reinventat ca vânător de drone, revine în centrul atenţiei (FOTO)
În Europa se ridică „zidul F-35”, un scut de peste 700 de avioane. O nouă țară din vestul continentului intră în „clubul F-35” după prima livrare efectuată
Black Hawk care se pilotează singur. Legendarul elicopter, transformat în dronă ”U-Hawk”, în doar 10 luni
Zelenski spune ce zone din Rusia vor fi vizate de atacurile cu rachete Tomahawk

Ştiri Recomandate

Donald Trump anunță că SUA nu mai contribuie la asistența Ucrainei, în timp ce Witkoff e primit călduros la Kremlin
Ucraina anunță că încă rezistă la Pokrovsk, Vovceansk și Kupyansk, deși propaganda rusă anunța încă din august ocuparea Pokrovskului
NATO trimite tot mai des avioane de luptă pentru a intercepta MiG-urile și Su-urile rusești deasupra Mării Baltice
F-35 vs. J-20. Cine ar câștiga într-o luptă aeriană? Două avioane asemănătoare, dar atât de diferite: Chinezii ar fi în avantaj într-un singur scenariu
Thales prezintă un simulator pentru scenarii anti-dronă. Militarii îl pot integra direct în instrucția din poligon
Dacă Europa vrea război, Rusia este pregătită, amenință Putin
Fosta șefă a diplomației UE, Federica Mogherini, reținută într-o anchetă privind trucarea unei licitații
Nave chineze și japoneze se șicanează în apropierea Insulelor Senkaku, disputate de ambele părți
În sfârșit ajung sistemele NSM. România, fără nave de suprafață moderne, dar măcar cu baterii de coastă Naval Strike Missile de ultimă generație
NATO lansează serviciu cloud pentru schimbul de date de luptă cu Ucraina: Aplicabil din 2026, dar securitatea rămâne o problemă
Flota fantomă a Rusiei, lovită din nou în apropierea coastelor Turciei. Al treilea petrolier a fost lovit în doar câteva zile
Polonia a primit un nou lot de Abrams și e deja de departe cel mai mare operator Abrams din Europa. România e pe lista de așteptare a livrărilor
Primul stat non-UE acceptat în mecanismum european SAFE. Un pas major în redefinirea cooperării transatlantice de apărare
România încă ține la „secret” programele de pe SAFE, dar Bulgaria le-a publicat: Printre ele se numără obuziere de 155 mm sau rachete VL Mica
Lituania și Belarusul se acuză reciproc de incursiuni cu baloane de contrabandă și drone. UE pregătește un nou pachet de sancțiuni pentru aliatul Rusiei
Psihologia slăbiciunii în UE: Europa pică cu brio testul Ucraina pe care singură și l-a impus. Când va renunța Europa la strategia ei eșuată?
Furie la Moscova din cauza afirmațiilor unui ofițer superior NATO: Un atac asupra Moscovei va avea consecințe
Recorduri în industria de apărare: "Tigrii" europeni și asiatici au avut o creștere spectaculoasă, dar SUA încă domină jumătate din piață
Rusia se laudă cu un avans-record în Ucraina, dar realitatea e că a ocupat abia jumătate din regiunea Donețk, în 4 ani de război
Rusia vânează avioane F-16 schimbând periculos tactica: În premieră, rachete aer-aer R-60 au fost integrate pe drone (Foto)
Dacă și Eurotank cade, Franța rămâne descoperită. Câte tancuri Leclerc are Franța și de ce presiunea e pe ea în „disputa” cu Germania
„Singuri în fața tăvălugului”. Scenariul militar testat de NATO la Cincu: Câte săptămâni ar trebui să reziste România fără americani
Războiul din Ucraina înghite aproape 40% din banii Rusiei. "E un buget militar", recunoaște Medvedev
NATO își propune să iasă din postura defensivă. Amiralul Giuseppe Cavo Dragone: Inclusiv o lovitură preventivă asupra Rusiei nu mai trebuie să fie un scenariu tabu
De ce nu au mai fost ridicate de la sol azi avioanele F-16 ale României. MApN demontează o teorie falsă: „În caz de război F-urile se ridică în orice condiție”
După încă o vizită la Moscova, Orban preia masiv tezele preferate ale propagandei ruse. Președintele Poloniei anulează brusc întâlnirea cu liderul ungar
La mulți ani, România! Militarii români și aliații noștri vor defila pe sub Arcul de Triumf cu ocazia Zilei Naționale a României (Video)
Avioanele Gripen, târâte într-un scandal de corupție. Cum e explicat prețul de 183 de milioane de euro pentru un singur avion
Alianța Ankara-Cairo: Cum remodelează Turcia și Egiptul echilibrul de securitate în Orientul Mijlociu
Încă o provocare rusească la frontiera cu Polonia: Apărarea antiaeriană poloneză a fost alertată din cauza unor avioane MiG-31 prezente în apropierea graniței
Sfârșitul iluziilor și „pacea de necesitate”. Are dreptate generalul ucrainean Valeri Zalujnîi când vorbește despre o victorie incompletă a Ucrainei?
Dincolo de mirajul celor 250 de avioane: De ce Ucraina trebuie să aleagă pragmatismul în fața ,,vitrinei occidentale'' de aeronave de luptă
pixel