Guvernul cancelarului Olaf Scholz ignoră toate avertismentele şi favorizează accesul la portul Hamburg pentru compania chineză de transport maritim Cosco
Guvernul german condus de cancelarul Olaf Scholz a ajuns la o înţelegere privind controversatul acord care dă dreptul unei companii de stat chineze să cumpere o participație la unul dintre terminale din portul Hamburg, a anunțat marți presa de la Berlin.
Acest lucru se întâmplă la doar câteva zile după ce o investigație a posturilor de televiziune NDR și WDR a dezvăluit că în ultima perioadă cancelaria liderului german Olaf Scholz a încercat să impună încheierea acordului în ciuda îngrijorărilor venite din partea mai multor ministere germane.
Chestiunea este sensibilă din punct de vedere politic, politicienii din Partidul Verzilor și din partidul liberal FDP exprimându-și îngrijorarea cu privire la influența nejustificată a Chinei asupra infrastructurii critice - în special după ce invazia Rusiei în Ucraina a scos la iveală dependența energetică a Europei de țări terțe autocrate.
Acum, din câte se pare, mai toate ministerele germane au ajuns la o înțelegere: dacă va fi aprobată, aceasta va permite companiei chineze Cosco să cumpere doar 24,9% în loc de 35% din compania de transport maritim care administrează terminalul, Hamburger Hafen und Logistik (HHLA), a relatat luni seara cotidianul german Süddeutsche Zeitung, citat de Politico.
În calitate de acționar minoritar, acest lucru ar împiedica compania Cosco să aibă un cuvânt oficial de spus în ceea ce privește derularea unor proiecte majore în portul Hamburg.
Hans-Jörg Heims, purtător de cuvânt al HHLA, a declarat că firma sa este "angajată în discuții constructive cu guvernul german". Heims a precizat că a fost discutată posibilitatea ca Cosco să deţină un pachet mai mic de acţiuni.
"Am putea avea în vedere acest lucru, dar totul depinde și de CSPL [Cosco shipping]", a spus el, adăugând că se așteaptă ca un compromis final să fie găsit înainte 31 octombrie.
O serie de discuţii contradictorii ar fi avut loc între cancelarul german Olaf Scholz și mai multe ministere guvernamentale în legătură cu oferta pe care care Germania o făcea companiei chineze, ceea ce a dus la renegocierea pachetului de acţiuni - Cosco să preia o participație mai mică, de 24,9%, în loc de 35%, cât era prevăzut inițial, potrivit Politico.
Ministrul Economiei, Robert Habeck, a fost unul dintre politicienii care și-au exprimat îngrijorarea cu privire la vânzarea de către Germania a infrastructurii critice către China. Însă susținătorii acordului sunt de părere că acesta va permite portului Hamburg să rămână competitiv în fața altor porturi europene.
Decizia vine în contextul în care Germania încearcă să găsească un echilibru între menținerea legăturilor cu cel mai mare partener comercial al său, China, evitând în același timp o dependență puternică de acesta.
Svenja Hahn, membră a grupului Renew Europe din Parlamentul European și a Partidului Liber Democrat, a declarat că acest compromis arată naivitatea Germaniei în relațiile sale cu China.
"Privit în ansamblu, rămâne o greșeală strategică gravă să pui părți din infrastructura critică în mâinile Chinei. La urma urmei, China a cumpărat succesiv porturi europene, dar exclude existenţa unor proprietari străini asupra porturilor din propria țară", a spus ea. "Acest lucru arată că nu poţi coopera cu China de la egal la egal."
Cosco deține deja participații în cele mai mari două porturi europene, Rotterdam și Anvers, în timp ce controlează, de asemenea, portul Pireu din Atena și se află în spatele unui proiect de extindere a unui terminal feroviar la Duisburg, unde se întâlnesc râurile Ruhr și Rin și care este un nod important pentru mărfurile care sosesc din China.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News