Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Hățișul birocraţiei europene ţine pe loc trenurile NATO cu ajutor pentru Flancul Estic. Un general francez trage semnalul de alarmă
Strategica
Data actualizării:
Data publicării:
La peste trei ani de la invazia la scară largă a Rusiei în Ucraina, statele NATO, și în special Uniunea Europeană, se confruntă cu mari probleme logistice: în ciuda miliardelor de euro alocate și a declarațiilor despre „unitate” și „viteză de reacție”, mecanismul logistic vital pentru apărarea Flancului Estic se mișcă la viteza unei melc.
Transport feroviar de tancuri franceze Leclerc
Transport feroviar de tancuri franceze Leclerc

Cel mai recent semnal de alarmă, dar și cel mai detaliat, vine direct de la vârful structurilor logistice franceze. Generalul de brigadă Fabrice Feola, comandantul Centrului pentru Operațiuni și Suport de Transport al Franței, a arătat, fără perdea, că birocrația sufocă eforturile de a muta trupe și tehnică militară pe calea ferată, principala arteră de transport greu. Ceea ce ar trebui să dureze zile, se întinde pe săptămâni, chiar „zeci de zile”.

 

De la 5 Trenuri la 150: O creștere de 3000% blocată de hârtii

 

Datele prezentate de generalul Feola sunt șocante și subliniază urgența cu care această problemă trebuie rezolvată. În 2021, Franța a planificat rute pentru mai puțin de cinci trenuri militare internaționale. În 2024, acest număr a explodat la circa 150. O creștere de cel puțin 30 de ori a necesității de a transporta armament, vehicule blindate și muniție către Est, inclusiv pentru batalionul francez din România și, esențial, către Ucraina.

Această nevoie colosală se izbește însă de o problemă de secolul trecut: obținerea autorizațiilor de traversare a granițelor. Conform publicației Defense News, deși termenul maxim stabilit de UE pentru obținerea avizului de trecere a unui convoi militar prin statele vecine a fost de cinci zile, astăzi, conform spuselor generalului Feola, acest lucru ia "mai degrabă, zeci de zile".

Acest decalaj nu este doar o sincope administrativă, ci mai mult un marker alarmant al modului în care NATO și Europa se adaptează, de fapt, la provocările momentului. Într-o situație de criză militară acută pe Flancul Estic, o întârziere de „zeci de zile” în deplasarea unui eșalon de tancuri sau de muniție poate fi diferența dintre apărare și colaps.

 

O rețea rutieră din epoca de piatră: 17 miliarde de euro lipsă

 

Birocrația nu este singurul inamic al mobilității militare. Generalul francez a subliniat că infrastructura fizică europeană este, pur și simplu, nepregătită.

Europa a moștenit o rețea de transport, căi ferate, poduri, tuneluri, care nu a fost concepută pentru a susține un flux masiv de echipament militar modern și greu. Comisarul european pentru transport, Apostolos Tzitzikostas, a avertizat anterior că este nevoie de 17 miliarde de euro doar pentru a remedia problemele legate de starea și capacitatea unor poduri și tunele critice din Europa.

Feola nu cere nimic mai puțin decât o revenire la standardele Războiului Rece: „Rețeaua de transport terestru a Europei trebuie cartografiată mai bine pentru a ne întoarce la ceea ce aveam în timpul Războiului Rece, fără îndoieli sau ambiguități cu privire la capacitatea drumurilor și căilor ferate de a gestiona fluxuri mari”, a spus el.

Problema este dublă: în primul rând, mult timp se pierde verificând dacă un tren cu un anumit armament poate trece printr-un tunel sau pe un anumit pod. Lipsa unei cartografieri clare obligă la verificări ad-hoc, care durează săptămâni.

În al doilea rând, în cazul unui conflict major, rețeaua de transport va fi supusă unei „competiții” acerbe, inclusiv din partea Statelor Unite, care ar trebui să debarce pe coasta atlantică și să traverseze țări precum Franța pentru a ajunge în Est. Fără coridoare clar definite, se va instala haosul logistic.

 

Soluția rămâne prea mult timp pe hârtie: De la vise la realitate

 

Oficialii francezi lucrează acum la o soluție practică: crearea unei „hărți a rutelor” sau a unor „coridoare militare” prestabilite. Acestea ar trebui să ofere certitudinea că un anumit eșalon cu tehnică militară poate urma un traseu optim, rapid și sigur, eliminând necesitatea verificărilor care durează zeci de zile.

Franța face presiuni ca noile reguli ale UE privind mobilitatea militară să includă identificarea clară a acestor coridoare. Un prim pas a fost făcut prin declarația de intenție semnată de Germania, Olanda și Polonia în 2024, vizând crearea unui astfel de coridor care să abordeze punctele nevralgice de infrastructură și să reducă birocrația pentru transportul mărfurilor periculoase.

În esență, generalul Feola solicită trei direcții clare. O primă direcție este viteza, prin scurtarea timpului necesar pentru obținerea autorizațiilor de traversare. A doua direcție este digitalizarea, prin simplificarea documentelor vamale.

Nu în ultimul rând, el cere coordonare, respectiv crearea unei autorități de coordonare la nivel european care să asigure că "totul se potrivește de la o țară la alta, de la un coridor la altul, și că nu există discontinuitate între coridoare și rute."

Situația actuală este un test de rezistență pentru structura de apărare a Europei. De la necesitatea stringentă de a livra armament Ucrainei, până la asigurarea unei capacități de desfășurare rapidă pe Flancul Estic, eșecul de a rezolva hățișul birocratic și lacunele de infrastructură nu este doar o problemă logistică.

Este o vulnerabilitate strategică majoră, care, în cazul unei escaladări, ar putea avea consecințe catastrofale. Vremea vorbelor a trecut; acum, contează doar cât de repede se mișcă șinele.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Marco Rubio susține că s-au făcut „progrese” către acordul de pace - dar spune că doar Vladimir Putin poate pune capăt războiului din Ucraina
„Condamnate din start”: Motivul pentru care discuțiile Statele Unite-Rusia nu pot opri războiul din Ucraina
Psihologia slăbiciunii în UE: Europa pică cu brio testul Ucraina pe care singură și l-a impus. Când va renunța Europa la strategia ei eșuată?
„Singuri în fața tăvălugului”. Scenariul militar testat de NATO la Cincu: Câte săptămâni ar trebui să reziste România fără americani
Alianța Ankara-Cairo: Cum remodelează Turcia și Egiptul echilibrul de securitate în Orientul Mijlociu
Încă o provocare rusească la frontiera cu Polonia: Apărarea antiaeriană poloneză a fost alertată din cauza unor avioane MiG-31 prezente în apropierea graniței
Sfârșitul iluziilor și „pacea de necesitate”. Are dreptate generalul ucrainean Valeri Zalujnîi când vorbește despre o victorie incompletă a Ucrainei?
Dincolo de mirajul celor 250 de avioane: De ce Ucraina trebuie să aleagă pragmatismul în fața ,,vitrinei occidentale'' de aeronave de luptă
Viktor Orban continuă să facă opinie separată în cadrul UE: După o vizită la Moscova, premierul ungar a spus că Ucraina trebuie să redevină o zonă tampon între NATO și Rusia
Tensiuni militare în Caraibe: SUA declară spațiul aerian venezuelean „închis” și mobilizează avioane F-35 împotriva regimului Maduro
Războiul din umbră al Rusiei se mută la Marea Baltică: De ce au devenit porturile germane noua țintă predilectă a spionajului rusesc
Avem dovada (Foto/Video): Ucraina a deschis oficial vânătoarea „flotei fantomă” în Marea Neagră. Imaginile care arată cum dronele Sea Baby au lovit petrolierele Rusiei
Dezinfectarea unui siloz de rachete aflat lângă orașul Derazhnya din centrul Ucrainei, 23 octombrie 1996. Sursa foto: Arhiva Radio Free Europe/AFP.
EXCLUSIV
Cum plătește Ucraina prețul naivității din 1994: A dat stocul de arme nucleare pe o bucată de hârtie, iar acum i se cere o amputare teritorială
Cum să supraviețuiești lângă Rusia: Estonia rescrie programa școlară și transformă pilotajul dronelor într-o competență vitală de apărare națională
Umilința scutului antiaerian rusesc: Dronele ucrainene au spulberat sistemele Buk și Tor, vitale pentru Kremlin. De ce devine Rusia vulnerabilă în propriul teritoriu
Mitul „Sarmat” s-a prăbușit din nou (FOTO/VIDEO): Eșecul catastrofal de la poligonul rusesc Yasny dovedește că șantajul nuclear al Rusiei nu are acoperire tehnică
Putin, odă pentru Orban care provoacă frisoane: Relațiile bilaterale, cele mai bune din istorie. Între timp, România vrea Lynx jumătate "made in Hungary"
Căderea lui Andrii Yermak: Când lupta anticorupție lovește chiar în mâna dreaptă a lui Zelenski, în cel mai vulnerabil moment al războiului
Ukrainian Army. Photo credit: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Mai există Ucraina ca stat pentru Statele Unite sau a rămas doar un teritoriu de negociat: Cum s-a ajuns la amputarea teritoriilor ucrainene de dragul Rusiei?
Cercul de foc din Caraibe se strânge: Cum transformă Statele Unite lupta antidrog într-un asediu tăcut la adresa Venezuelei
Lynk KF41 / rheinmetall
EXCLUSIV
Paradoxul periculos al reînarmării Europei: Cum logica „fiecare pentru el” riscă să slăbească NATO exact când amenințarea Rusiei este mai mare
O pace falsă pentru un viitor război prelungit?: De ce transformă Vladimir Putin ,,planul american'' într-un ultimatum pentru capitularea totală a Ucrainei
Mesagerul de serviciu al Kremlinului: Cum folosește Putin „pionul” Lukașenko pentru a șantaja Ucraina cu pierderea totală a litoralului dacă refuză planul Trump
Este NATO pregătită dacă Rusia atacă „mâine”? Planul militar german „OPLAN DEU” dezvăluie vulnerabilitățile critice ale Europei
Avertismentul generalului Ben Hodges: De ce abandonarea Europei ar fi o „eroare de calcul fatală” pentru economia SUA. Iluzia păcii prin concesii teritoriale
Cum văd rușii România, deja a doua putere militară din Est. Suntem pe locul 10 în topul statelor ostile și anticipează F-35, bombardiere B-52 și avioane AWACS dislocate aici
Între sabotaj și acaparare forțată: Strategia Rusiei pentru preluarea controlului centralei nucleare de la Zaporojie
Vladimir Putin ordonă „rusificarea” totală a teritoriilor anexate din Ucraina: Planul strategic până în 2036 pentru ștergerea identității ucrainene
Rachete antiaeriene MANPAD Mistral pentru Armata României. Ce prevede contractul de peste 600 de milioane de euro semnat cu Franța
Rusia a trezit colosul militar german. Pe lângă achiziții de F-35 sau Patriot, nemții vin cu o idee bună și pentru România: Veterani ucraineni împărășesc experiența de luptă împotriva Rusiei

Ştiri Recomandate

Cum a ajuns țara de la care România a cumpărat primele F-16 să rămână în urma noastră. Dilema F-35 și decizia proastă de a nu lua nicio decizie
Ucrainenii și rușii continuă atacurile cu drone și rachete. Kremlinul a schimbat tactica și țintește repetat sectorul energetic al Ucrainei
Avioane de vânătoare poloneze au interceptat un avion de cercetare rusesc deasupra apelor neutre ale Mării Baltice
Ucraina dezvăluie detalii neștiute din „operațiunea submarinul”. Înainte a fost distrus singurul avion Il-38N al Rusiei din regiune, care putea compromite operațiunea
Bruxelles-ul vrea război, Ungaria vrea pace, tună Viktor Orban care nu suflă niciun cuvânt despre ce vrea Rusia
Pentru a „Face America măreață din nou”, americanii trebuie să apere ceea ce este corect
Rușii îl caută pe Moș Gerilă: Bombardiere Tu-95MS au zburat în nordul Scandinaviei / Între timp, dronele și rachetele ruse au lovit din nou infrastructura din Odesa
Kim Jong Un a mers în inspecție la docurile unde RPDC construiește primul „submarin nuclear” și l-a adus cu el pe probabilul său succesor
Cu dedicație pentru Rusia? Avioanele Gripen vor putea lovi în mare adâncime cu rachete Taurus. Integrarea Taurus pe avioanele europene, accelerată
MAGA-Dreptate: Trump vrea libertate de exprimare pe rețele de socializare, dar amenință cu închiderea emisiunile tv incomode
Noua generație a sistemului SAMP/T va primi botezul focului cât de curând: Anul 2026 ar putea aduce o veste bună pentru Ucraina, direct din Franța
Așa arată versiunea finală a planului de pace: Zelenski dezvăluie proiectul complet în 20 de puncte stabilit cu SUA și trimis Rusiei
Un fel de HIMARS ucrainean: Confruntați cu coșmarul logistic, ucrainenii dezvoltă un lansator universal compatibil cu mai multe rachete, pe principiul GMLRS și ATACMS
De ce guvernul Netanyahu închide postul de radio al armatei israeliene?
Dronele ucrainene au pătruns adânc în Rusia și au lovit o fabrică de cauciuc din regiunea Tula
Un înalt oficial SUA arată cum China se pregătește de război: În cazul unui conflict planul Chinei e de a bloca industria americană, motorul celei mai puternice Armate din lume
Se conturează sistemul antidronă de la frontiera de est a NATO: Polonia anunță că a instalat o parte dintre sistemele radar
Rușii au avansat la Siversk, dar prețul plătit pentru 1% din Ucraina e uriaș pentru Moscova: 400 de mii de oameni în ultimii 2 ani, estimează britanicii
Pakistanul în cooperare cu industria chineză vinde avioane JF-17 într-un stat „fierbinte” din Africa. Unul din cele mai controversate și mari acorduri pentru Pakistan
Radu Miruță a preluat oficial Ministerul Apărării, în timp ce Irineu Darău este noul ministru al Economiei, în subordinea căruia se află și industria de apărare
Avionul care nu a mai fost: De ce au renunțat SUA la YF-23 „Văduva Neagră” schimbând istoria aviației militare. Eșecul proiectului a însemnat nașterea F-22
Șeful Armatei Libiei a murit în accidentul aviatic din Turcia. Avionul s-a prăbușit la puțin timp după decolare și anunțase o problemă electrică
Fără submuniții. SUA testează la 112 km ER GMLRS, soluția modernă care înlocuiește muniția cu dispersie
Rusia a crescut numărul trupelor din Ucraina la 710.000 de oameni pentru o ofensivă strategică. Cu "Generalul Iarnă“ la ușă, mișcarea Rusiei ar putea fi cu două tăișuri
Ucraina și SUA au pregătit versiuni preliminare privind garanțiile de securitate și sfârșitul războiului
Rușii se laudă cu al treilea motor pentru avionul de vânătoare Su-57. În sfârșit de generația a cincea?
Serbia confirmă că rușii de la Gazprom negociază cu compania maghiară MOL vânzarea participați sale deținută la NIS în Serbia
Șeful Marinei Regale Britanice avertizează că "rușii investesc miliarde" în construcția de submarine
20 de nave "clasa Trump". Președintele SUA anunță un proiect major pentru Marină: "Vor fi cele mai mari din istoria omenirii”
Atac masiv al rușilor înainte de Crăciun: Au fost lovite ținte atât de la frontiera cu România, cât și din vestul Ucrainei
Grecia desfășoară rachete israeliene Spike NLOS în insulele din Egee și la granița cu Turcia, pe fondul tensiunilor cu Ankara
Armata germană va folosi pistoale de la CZ; compania cehă e gata să furnizeze și României armament individual de luptă
pixel