IAR 99 Șoim, în varianta Super Șoim. Unde s-a blocat modernizarea proiectului
Viorel Manole, directorul PATROMIL, a discutat într-un interviu acordat Defense România despre programul de modernizare a avioanelor IAR-99 Șoim în versiunea Super Șoim.
Prin modernizarea în versiunea Super Șoim, avioanele IAR 99 Șoimul nu vor deveni doar aparate școală pentru avioanele F-16, ci se va obține totodată și o capacitate de sprijin de luptă pentru infanterie.
„Este un produs de panoplie pentru industria românească, în sensul bun”, a precizat Viorel Manole care a lăudat performanțele realizate de cercetarea românească amintind că producția avionului este românească prin Avioane Craiova și prin participarea Aerostar și a altor firme reprezentative de tehnologie înaltă. „Este clar că decizia care s-a luat de a fi declarat program prioritar și de a se demara este nemaipomenit de lăudabilă și patriotică”, spune directorul PATROMIL.
„Fiind un sistem foarte complex, el necesită eforturi umane, tehnice, de cercetare, dar mai ales financiare foarte mari. (...) În momentul în care adjudeci un asemenea program trebuie să te uiți foarte atent la forța financiară. Dacă îți dai seama că proiectantul principal contractual este într-o oarecare imposibilitate de a sta singur în această provocare, așa cum s-au făcut eforturi de a fi declarat program prioritar și l-ai încredințat direct producătorului platformei, ar trebui să îți asumi și responsabilitatea de a interveni în partea financiară”, a adăugat Manole.
Proiectul Super Șoim este blocat la finanțare
El a amintit că este cunoscut faptul că producătorul Avioane Craiova nu are o situație financiară bună. „În momentul de față ca să poată să demareze producția la ceea ce s-a angajat în contract, ca orice altă companie americană sau europeană, trebuie să apeleze la anumite bănci. Toată lumea face acest lucru”, precizând că problema este că producătorul „nu are o vocație de creditare fantastică, dimpotrivă”.
„În momentul de față, nu am vorbit direct cu directorul general de la Craiova, dar am discutat cu colegii din aviație, ei au o problemă cu finanțarea. Băncile din România, nici măcar cele de stat, nu sunt foarte cooperante”, a spus Viorel Manole pentru DefenseRomânia.
Directorul PATROMIL a continuat precizând că „am vorbit și cu colegi din PATROMIL, din industria privată, să vedem dacă unele firme private pot veni lână Avioane Craiova. Nu este ușor”.
La Super Șoim nu vom avea problemele întâmpinate la C-130, MiG-21 sau F-16
Totodată, Viorel Manole a adăugat că avionul IAR-99 Șoim este foarte bun, amintind de un avantaj important pe care România îl are și anume:
„Aici nu mai avem problemele pe care le-am avut la C-130 Hercules, la MiG-21, pe care le vom avea la F-16. Adică nu poți face nicio intervenție pe avion, chiar dacă vrei să pui un nou sistem de arme performant făcut în țară. Ele nu pot fi montat la bord fără aprobarea proprietarului proiectului. Aici suntem proprietari prin fostul INCREST, actualul INCAS”.
„Am avut curajul să ne asumăm acest program, Super Șoim, să ne ducem cu el în Parlament, dar nu ne-am gândit mai profund la partea financiară. Nici nu aș vrea să cred că a fost intenționat”, a concluzionat Viorel Manole care s-a referit la riscul ca industria românească să fie arătată cu degetul pentru nerealizarea proiectului. Totuși, directorul PATROMIL a ținut să laude inițiativa MApN și a Forțelor Armate de a-și asuma proiectul, dar și faptul că Super Șoim a fost încredințat industriei românești.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News