Ivan pățitul: De teama Ucrainei, rușii își construiesc hangare speciale pentru a-și proteja „perlele rare”: Avioanele Su-57
Pe aerodromul rusesc din Ahtubinsk (regiunea Astrakhan) este în curs de desfășurare construcția activă de hangare de protecție pentru aeronave. Ele sunt destinate avioanelor Su-57 rusești, considerate de ruși de generația a 5-a.
Acest lucru este evidențiat de o serie de imagini prin satelit publicate pe Internet. Judecând după fotografiile făcute publice, procesul de construire a adăposturilor merge destul de viguros.

Hangare speciale construite de ruși pentru Su-57, foto: Open sources
După cum este cunoscut, în urmă cu un an, aerodromul din Ahtubinsk, care găzduiește avioane de vânătoare Su-57, a fost atacat de drone ale Forțelor Armate ale Ucrainei. Ca urmare a acestui atac, unul dintre cele mai noi avioane de luptă rusești a fost avariat. Se pare că acest fapt a dat un impuls puternic începerii construcției de hangare de protecție pentru aeronave.
Este demn de remarcat faptul că discuțiile despre necesitatea construirii de adăposturi pentru aeronave de diferite tipuri au loc în Rusia încă de la începutul invadării Ucrainei. Bazele aeriene au fost atacate de UAV-uri ucrainene de mai multe ori, în urma cărora Forțele Aerospațiale Ruse au suferit pierderi semnificative.
Cel mai de succes atac pentru inamic a fost operațiunea “Pânza de păianjen” a Serviciului de securitate al Ucrainei (SBU), în timpul căreia au fost atacate simultan mai multe aerodromuri ale aviației strategice din cadrul Forțelor Aerocosmice Ruse. Cu această ocazie, reprezentanții ucraineni au reușit să distrugă și să avarieze mai multe bombardiere cu rază lungă de acțiune.
Și totuși, în urmă cu numai câteva zile au fost publicate imagini din satelit ale bazei aeriene din orașul Engels, regiunea Saratov, care arată că bombardierele strategice stau încă în aer liber, acoperite doar cu anvelope de mașini.
Su-57, o „perlă rară” în aviația militară rusă. Un program cu multe, multe probleme

Su-57 rusesc, avion de generația a 5-a. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova
Su-57, cunoscut sub denumirea NATO „Felon”, este încercarea Rusiei de a produce un avion de generația a cincea, capabil să concureze cu cele occidentale precum F-35 Lightning II și F-22 Raptor.
Dezvoltat de Sukhoi, Su-57 a zburat pentru prima dată în 2010 și a intrat în serviciul operațional în 2020. Nu există azi livrate decât aproximativ 20 de astfel de avioane.
Proiectat pentru misiuni de superioritate aeriană, atac la sol și recunoaștere, avionul are avionică avansată, capacitate de zbor supersonic fără postcombustie (supercruise) și o semnătură radar redusă. E propulsat de două motoare Saturn AL-41F1, dar rușii planifică integrarea motoarelor Izdeliye-30, pentru un impuls mai mare și eficiență crescută. De precizat că motoarele au fost „călcâiul lui Ahile” a programului, generând numeroase probleme ce au dus la întârzierea programului. De fapt, chiar primul avion din producția de serie s-a prăbușit.
Deși Su-57 reprezintă un salt tehnologic, dificultățile financiare, tehnice mai ales pe partea de motorizare și producția lentă îi limitează succesul pe piața externă.
În prezent Rusia produce doar 15-20 de unități anual, iar sancțiunile economice afectează accesul la tehnologii occidentale. Totodată, incidente recente din Ucraina precum doborârea dronei S-70 chiar de un Su-57, dronă dezvoltată special pentru a opera cu avioanele ruse de generația a 5-a, cu siguranță nu ajută clienții externi.
Iar în Ucraina Su-57 au fost folosite rar și doar în operațiuni de lansare a unor rachete, dar din teritoriul rus.
CITEȘTE ȘI: Rusia a ajuns într-un moment de cumpănă cu Su-57: Modernizare și indianizare a avionului sau eșec inevitabil pentru Su-57?
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News