În timp ce România a fost nevoită să anuleze licitația, prima corvetă Gowind construită de Naval Group a fost livrată Emiratelor Arabe Unite în mai puțin de cinci ani
Ceremonia de livrare a primei corvete clasa Gowind pe care Emiratele Arabe Unite (EAU) au comandat-o producătorului francez Naval Group a avut loc pe 21 octombrie 2023 la Lorient, în prezența unei delegații oficiale din EAU conduse de șeicul Saeed bin Hamdan al Nahyan, comandantul Forțelor Navale ale Emiratelor Arabe Unite.
Corvetă franceză de tip Gowind 2500. Foto: Naval Group
Nava, numită Bani Yas, este prima dintre cele două corvete clasa Gowind contractate de Emiratele Arabe Unite în 2019 și construită în Lorient, Franța.
Nava a fost lansată în decembrie 2021, a părăsit Lorient pe 23 octombrie 2023 și urmează să sosească în Emiratele Arabe Unite la începutul lunii decembrie.
Cea de-a doua corvetă, denumită Al Emarat, a fost lansată la apă pe 13 mai 2022 pe șantierul Naval Group din Lorient, și va începe în curând testele pe mare.
Pe 25 martie 2019, Forțele Navale din Emiratele Arabe Unite a semnat un contract cu Naval Group în valoare de 850 de milioane de dolari pentru două fregate cu deplasamentul de 2.500 de tone (după unele surse 2.700 de tone) cu opțiuni pentru încă două nave similare, care ar urma să fie construite în parteneriat cu Abu Dhabi Ship Building (ADSB).
Corvetele din clasa Gowind au un design modular și sunt considerate un succes comercial, cu 12 unități deja comandate de forțele navale din diverse țări, majoritatea navelor fiind construite la nivel local prin transfer de tehnologie și parteneriate cu industria locală.
„Această zi marchează o piatră de hotar simbolică: livrarea corvetei Bani Yas, prima unitate a acestui program. Corvetele Bani Yas și Al Emarat sunt făcute pentru a fi cel mai bun răspuns la cerințele operaționale ale Forțelor Navale din Emiratele Arabe Unite. Acest program simbolizează angajamentul nostru comun de a oferi tot ce este mai bun și este cu siguranță primul pas într-o cooperare puternică și un parteneriat strategic pe termen lung cu Emiratele Arabe Unite.” a declarat Pierre Eric Pommellet, director executiv al Naval Group.
Designul Gowind a generat o familie de fregate, corvete și nave de patrulare de coastă dezvoltate din 2006 de Naval Group, cunoscut anterior sub numele de DCNS, pentru a desfășura misiuni de luptă în zona de litoral, inclusiv misiuni de luptă antisubmarin (ASW). Astfel, familia Gowind include nave cu lungimi de la 85 la 111 metri și deplasamente de la 1.000 la 3.100 de tone.
Citește și: România a anulat contractul corvetelor. Sfârșit de drum în epopeea „Corveta multifuncțională”
În 2019 Asocierea dintre Șantierul Naval Constanța și francezii de la Naval Group a fost declarată câștigătoare în licitație. Doar că disensiunile majore de ordin financiar din Asociere au făcut imposibilă ajungerea la un consens și semnarea acordului. În vară, România a anunțat că va anula contractul „Corveta multifuncțională”, iar zilele trecute a fost inițiat un proiect de act normativ pentru abrogarea HG 48/2018, care stătea la baza licitației desfășurate acum mai bine de 4 ani.
Corveta multirol Gowind 2500 este destinată misiunilor de supraveghere, luptă de suprafață și antisubmarin, protecție și misiuni de escortă navală. Corveta se bucură de experiența Naval Group în creare navelor cu tehnologie stealth și este echipată cu facilități pentru un elicopter îmbarcat și pentru drone.
Forța corvetelor Gowind este însă dată de utilizarea unei game largi și robuste de sisteme de luptă de înaltă performanță integrate prin sistemul de ultimă generație SETIS Combat Management System (CMS). Printre sistemele de armament se regăsesc: tun automat OTO Melara de 76 mm sau Bofors de 57 mm, două tunuri Nexter Narwhal de 20 mm sau MSI DS30M de 30 mm, 8 - 16 rachete interceptoare VLS pentru VL MICA, 4 - 8 rachete antinavă Exocet sau Naval Strike și două tuburi lans-torpilă
CMS integrează și modulul PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module), care îmbunătățește cunoașterea situației, permițând în același timp corvetei Gowind să acționeze cu precizie fără a fi ușor observată.
Trebuie subliniat însă că în comparație cu programul corvetelor Gowind implementat de Naval Group în Emiratele Arabe Unite, Asocierea dintre Naval Group și Șantierul Naval Constanța ar fi trebuit să construiască navele în România. Navele achiziționate de EAU sunt construite în Franța, iar programul „Corveta multifuncțională” specifica clar faptul că navele dedicate Marinei române trebuie construite în țara noastră, implicarea industriei de apărare fiind unul din obiectivele programului.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News