Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Nici vorbă de retragere. SUA au planuri mari cu F-22: Rază de acțiune mai mare la viteze supersonice și noile rachete AIM-260 de ultimă generație
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Forțele Aeriene americane (USAF) par să regândească planul de a începe retragerea avioanelor de luptă F-22 în jurul anului 2030 cum era preconizat, deoarece planurile de cheltuieli depășesc cu mult acea dată, conform cererii bugetare a serviciului pentru anul fiscal 2025.
F-22, sursă foto: US Air Force
F-22, sursă foto: US Air Force

Bugetul planificat pentru F-22 al USAF până în anul fiscal 2029 (FY29) include 4,7 miliarde USD pentru achiziții și 3,1 USD pentru cercetare, dezvoltare, testare și evaluare (RDT&E), ajungându-se la un total de 7,8 miliarde USD. În timp ce linia RDT&E se închide în FY29, achizițiile după această dată – etichetate „până la finalizare” în documentele bugetare – ajung la 1,2 miliarde de dolari, precizează Revista Air&Space Forces.

În urmă cu un an, liderii înalți ai USAF au descris programul F-22 până în 2030 ca o „punte” către avionul NGAD (Next Generation Air Dominance) și familia sa de sisteme, dar mai mulți au spus că tehnologiile dezvoltate pentru F-22 vor fi aplicabile direct NGAD.

 

SUA vor păstra 153 de F-22 Raptor din care 142 vor fi modernizate

 

2. -imagine fara descriere- (avioane-f-22-raptor_54267700.jpg)

Bugetul presupune că flota de F-22 va fi redusă cu 32 de avioane, la aproximativ 153 de aeronave, dar documentele spun că doar 142 vor primi întregul set de îmbunătățiri.

Cele 32 de avioane pe care USAF doresc să le cedeze au configurația Block 20, iar secretarul Forțelor Aeriene Frank Kendall a spus că ar costa mai mult de 50 de milioane de dolari fiecare pentru a le aduce la Block 30, cel mai recent standard. USAF preferă să cheltuiască acești bani făcând modelele noi mai capabile împotriva amenințării anticipate; în principal pe provocarea aer-aer reprezentată de avioanele de vânătoare din generația a cincea și rachetele avansate aer-aer ale Chinei.

Motoare, rezervoare suplimentare stealth, senzori, comunicații, EW, arme și sisteme secrete de misiune, toate de ultimă generație, vor fi pe F-22 modernizate și foarte probabil aceleași și pe NGAD.

Potrivit documentelor justificative bugetare, alocările din următorii cinci ani pentru F-22 vor face upgrade la „vehiculul aerian, motor, Programul Operațional de Zbor (OFP) și sistemele de instruire, arme, comunicații, navigație, suita de război electronic și interfața om-mașină.”

 

Ce aduc concret nou modificările: Raza de acțiune mai mare, război electronic sau armamanet nou precum rachetele AIM-260 de ultimă generație

 

3. Un F-22 Ra... (f-22-aim-120_12054300.jpg)

Un F-22 Raptor, lansând o rachetă AIM-120. Sursă foto: USAF via The Drive

Concret, unele modernizări vor viza dotarea F-22 cu rezervoare stealth de combustibil, care vor extinde raza de acțiune, senzori în infraroșu (IR), sisteme îmbunătățite de identificare (inclusiv privind discriminarea amic-inamic), comunicații (inlcusiv prin Link 16), războiul electronic și navigație, precum și upgrade de software și noi arme și modificări hardware pentru a-l face mai fiabil și mai disponibil.

Rezervoarele stealth de combustibil și sistemele în infraroșu au fost dezvăluite la jumătatea anului 2022, fără explicații la momentul respectiv. Avioanele de testare care au noile rezervoare sub aripi și senzori IR au fost fotografiate de atunci în apropierea zonelor de testare din vest, dar Forțele Aeriene au refuzat să discute despre acestea.

Printre noile capabilități pregătite pentru F-22 Raptor se numără racheta tactică avansată comună (JATM) AIM-260, deocamdată clasificată. Dezvoltată de Lockheed Martin, JATM este o armă aer-aer concepută pentru a ataca ținte dincolo de raza vizuală, fiind necesară pentru a contracara racheta aer-aer PL-15 de nouă generație a Chinei.

Potrivit documentelor bugetare, revizuirea critică a designului pentru rezervoarele stealth de combustibil a avut loc la începutul anului 2023, iar în continuare s-au desfășurat demonstrațiile tehnologice. „Activele necesare disponibile” echipate cu rezervoare, care de obicei se traduce prin capabilitatea operațională inițială, este stabilită pentru al doilea trimestru al anului fiscal 2026.

Sistemul de detectare în infraroșu (IRDS), montat probabil la exteriorul aripilor, va intra în testul de zbor complet în primul trimestru al anului fiscal 2026. Producția este planificată să debuteze la începutul lui 2028, cu livrările în anul următor.

Pachetul îmbunătățit de senzori va include, pe lângă mijloacele în infraroșu, radarul precum și alte sisteme de detectare. Acest pachet va „îmbunătăți detectarea și urmărirea țintelor pentru F-22, asigurând superioritatea aeriană prin păstrarea superiorității privind capabilitățile de primul care vede, primul care trage și primul care distruge ținta pentru 142 de aeronave Block 30/35 F-22”, conform justificărilor.

 

Rază de acțiune mai mare pentru F-22 Raptor, chiar și la viteză supersonică

 

4. F-22 Rapto... (f-22-raptor-sua_83550000.jpg)

F-22 Raptor, sursă foto: U.S. Air Force

Rezervoarele stealth și stâlpii „sunt modele tehnologice avansate” care vor „crește în mod minim rezistența” (la frecarea cu aerul precum și amprenta radar – nota autorului) în timp ce permit o rază de acțiune mai mare, chiar și la viteză supersonică, pentru F-22.

„Stâlpii sunt echipați cu tehnologie pneumatică inteligentă pentru a controla cu precizie performanța de ejecție și pentru a menține rezistența minimă fără rezervoare”, se arată în documente.

Programul prevede câte 286 de rezervoare și stâlpi, suficient pentru a echipa complet 143 de avioane, câte două pentru fiecare avion. Trebuie să lucreze la o viteză de cel puțin 1,2 Mach. Testele în tunelul de vânt și la sol au fost finalizate în anul fiscal 2023, iar testele de zbor urmează să înceapă în al doilea trimestru al anului fiscal 2024. Loturile inițiale vor fi cumpărate ulterior, dar tot în FY24. Testele de dezvoltare și operaționale sunt programate să se încheie la jumătatea anului 2026.

F-22 va primi, de asemenea, o nouă antenă de recepție pentru a zbura precis într-un „mediu GPS degradat”. Modernizările vor fi efectuate pe 142 de avioane F-22, dintre care 27 vor fi operate de Garda Națională Aeriană. Va exista o evaluare a pregătirii producției în iunie 2024, iar testele de zbor vor debuta la începutul lui 2025.

O serie de inițiative ale programului de fiabilitate, disponibilitate și întreținere (RAMP) menite să facă F-22 mai pregătit atunci când este necesar, sunt, de asemenea, în planul de finanțare. Au fost selectați candidați pentru activități care să reducă semnificativ volumul de muncă pentru întreținere sau să asigure durabilitate sporită a caracteristicilor stealth ale F-22.

5. Avion de t... (screenshot-2023-06-16-080148_05063000.png)

Avion de tip F-22 Raptor, dislocat de SUA în Orient. Foto: U.S. Ari Force

O mare parte din cererea RDT&E pentru F-22 este ca software-ul să integreze și să exploateze toți noii senzori și echipamentele pe care le va primi flota. Alte eforturi RDT&E includ actualizări criptografice, demonstrații tehnologice, „suport pentru modelarea amenințărilor”, îmbunătățirea motorului, securitatea cibernetică și integrarea sistemului de misiune deschisă (OMS). Software-ul urmează să fie livrat „folosind o cadență programată pe măsură ce capabilitățile deservite se maturizează”.

Programul RDT&E include, de asemenea, „Proiect Geyser”, descris ca o „capabilitate avansată” care va fi evaluată pentru „opțiuni de configurare a misiunii” (fielding configuration options). Nu s-au oferit detalii despre acest proiect, dar vor continua „demonstrațiile de zbor și … modificarea flotei de testare în configurația de producție planificată”, în anul fiscal 2025.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Rusia spune că luptele reale la care avioanele Su-57 au luat parte sunt incomparabil mai grele decât cele ale F-35 și F-22. Stand up comedy cu avioane
Eficiența „chirurgicală” a avioanelor Mirage 2000 și paradoxul apărării aeriene ucrainene (Foto/Video). De ce o rată de interceptare de 98% nu este suficientă pentru a descuraja Rusia
Cum amplifică competiția în Orient primele avioane rusești Su-57E livrate vreodată extern. Ca răspuns multe țări vor F-35, dar unele trebuie să se mulțumească cu "second best"
România devine epicentrul viitorilor piloți de F-16 în Europa. După ce au donat 18 avioane F-16, olandezii s-au declarat impresionați de Baza 86
Ce căuta „Perla Neagră” rusă aproape de granițele Alianței? Interceptarea unui Tu-134A escortat de avioane Su-30 e un moment rarisim
Bombardierele strategice americane B-52H au părăsit teatrul de operații european. Prima misiune din anul fiscal 2026 a durat numai două săptămâni
Șah mat la Beijing? Presiunile SUA care au blocat brusc vânzarea avioanelor J-10C către Egipt
Schimbare de gardă în Luftwaffe: Primul F-35A intră în producție, în timp ce Germania ia în calcul extinderea comenzii cu încă 15 aeronave
Rușii au anunțat câte avioane Su-75 au construit și când va zbura primul. Deși noul Su-75 ar trebui să „rupă” piața, numărul comenzilor e egal cu zero
Avioane Eurofighter și F-16, ridicate de la sol în timp ce Rusia lovește la „milimetru” de granița NATO
Rușii fac orice compromis pentru ca Su-57 să ia fața F-35. Transferul tehnologic total către indieni e ceva rarisim, dar ar putea însemna salvarea programului
SUA tranșează dezbaterea: Au sau nu viitor elicopterele de atac? Apache în versiunea V6 tocmai au doborât 13 din 14 drone, folosind inclusiv rachete Hellfire și tactici diferite
Avionul fără pilot Kizilelma nu doar că a zburat cu un F-16, dar a și executat un atac aerian simulat asupra F-ului (Video). Turcia țintește fotoliul de lider mondial în domeniul dronelor
Kievul "privatizează" apărarea aeriană: Companiile din infrastructura ucraineană vor avea liber la folosirea armelor anti-drone
Bilanțul real al utilizării avioanelor F-16 în Ucraina: Cum au interceptat 1.300 de rachete rusești și au preluat 80% din misiunile de luptă ale Forţelor Aeriene Ucrainene
Franța mută imediat pentru a echilibra balanța: F-35 american pentru saudiți, contracarat în regiune cu Rafale în cea mai modernă versiune F5
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Un avion de luptă Su-30 s-a prăbușit în nord-vestul Rusiei
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
”Zidul dronelor”, dezvoltat de NATO, perfecționat pe front. Dronele interceptoare care ajung în Ucraina, eficiență 100%, dar trebuie ”antrenate” la fiecare câteva săptămâni
O nouă oprire pentru Su-57E. Rușii continuă „ofensiva” să-și vândă avionul de generația a 5-a, după ce le-a luat ani să spargă gheața
Un bombardier american B-52H a îndeplinit misiuni specifice în spațiul aerian al Estoniei, la numai 50 de kilometri de granița Rusiei
SUA continuă monitorizarea Peninsulei Crimeea și a bazei navale Novorossiysk. Spațiul aerian al României utilizat intens în operațiunile americane
Angola și-ar putea păzi cei 5.000 de kilometri de graniță cu tehnologie din Emiratele Arabe Unite care integrează AI și drone de supraveghere
”Darul” cehilor pentru Putin: Armata Ucrainei primește sateliți militari, drone sau rachete, cumpărate de guvern sau ONG-uri
FSB acuză Kievul că a vrut să deturneze un MiG-31 asupra bazei de la Mihail Kogălniceanu pentru a fi doborât de sistemele NATO. De ce povestea e cusută cu ață albă

Ştiri Recomandate

Ce a discutat Bush cu Putin în 2001 la castelul Brno? Putin era nemulțumit încă de pe atunci de extinderea NATO
Un partener important al industriei militare românești își turează motoarele. Israelul intenționează să investească până la 110 miliarde de dolari în industria de armament
Rușii au lovit cu drone și rachete Kalibr portul Odesa și au avariat o navă aflată sub pavilion slovac
România a ridicat de la sol două F-16, după noi atacuri cu drone asupra porturilor ucrainene de la Dunăre
Bârlogul dronelor maritime rusești din Crimeea, lovit de ucraineni. Atacul a fost executat cu o rachetă autohtonă
Cum a ajuns țara de la care România a cumpărat primele F-16 să rămână în urma noastră. Dilema F-35 și decizia proastă de a nu lua nicio decizie
Ucrainenii și rușii continuă atacurile cu drone și rachete. Kremlinul a schimbat tactica și țintește repetat sectorul energetic al Ucrainei
SUA au lovit cu rachete în Nigeria; Trump: „Este o lovitură fatală pentru gunoaiele teroriste care ucid cu cruzime creștini”
Avioane de vânătoare poloneze au interceptat un avion de cercetare rusesc deasupra apelor neutre ale Mării Baltice
Ucraina dezvăluie detalii neștiute din „operațiunea submarinul”. Înainte a fost distrus singurul avion Il-38N al Rusiei din regiune, care putea compromite operațiunea
Bruxelles-ul vrea război, Ungaria vrea pace, tună Viktor Orban care nu suflă niciun cuvânt despre ce vrea Rusia
Pentru a „Face America măreață din nou”, americanii trebuie să apere ceea ce este corect
Rușii îl caută pe Moș Gerilă: Bombardiere Tu-95MS au zburat în nordul Scandinaviei / Între timp, dronele și rachetele ruse au lovit din nou infrastructura din Odesa
Kim Jong Un a mers în inspecție la docurile unde RPDC construiește primul „submarin nuclear” și l-a adus cu el pe probabilul său succesor
Cu dedicație pentru Rusia? Avioanele Gripen vor putea lovi în mare adâncime cu rachete Taurus. Integrarea Taurus pe avioanele europene, accelerată
MAGA-Dreptate: Trump vrea libertate de exprimare pe rețele de socializare, dar amenință cu închiderea emisiunile tv incomode
Noua generație a sistemului SAMP/T va primi botezul focului cât de curând: Anul 2026 ar putea aduce o veste bună pentru Ucraina, direct din Franța
Așa arată versiunea finală a planului de pace: Zelenski dezvăluie proiectul complet în 20 de puncte stabilit cu SUA și trimis Rusiei
Un fel de HIMARS ucrainean: Confruntați cu coșmarul logistic, ucrainenii dezvoltă un lansator universal compatibil cu mai multe rachete, pe principiul GMLRS și ATACMS
De ce guvernul Netanyahu închide postul de radio al armatei israeliene?
Dronele ucrainene au pătruns adânc în Rusia și au lovit o fabrică de cauciuc din regiunea Tula
Un înalt oficial SUA arată cum China se pregătește de război: În cazul unui conflict planul Chinei e de a bloca industria americană, motorul celei mai puternice Armate din lume
Se conturează sistemul antidronă de la frontiera de est a NATO: Polonia anunță că a instalat o parte dintre sistemele radar
Rușii au avansat la Siversk, dar prețul plătit pentru 1% din Ucraina e uriaș pentru Moscova: 400 de mii de oameni în ultimii 2 ani, estimează britanicii
Pakistanul în cooperare cu industria chineză vinde avioane JF-17 într-un stat „fierbinte” din Africa. Unul din cele mai controversate și mari acorduri pentru Pakistan
Radu Miruță a preluat oficial Ministerul Apărării, în timp ce Irineu Darău este noul ministru al Economiei, în subordinea căruia se află și industria de apărare
Avionul care nu a mai fost: De ce au renunțat SUA la YF-23 „Văduva Neagră” schimbând istoria aviației militare. Eșecul proiectului a însemnat nașterea F-22
Șeful Armatei Libiei a murit în accidentul aviatic din Turcia. Avionul s-a prăbușit la puțin timp după decolare și anunțase o problemă electrică
Fără submuniții. SUA testează la 112 km ER GMLRS, soluția modernă care înlocuiește muniția cu dispersie
Rusia a crescut numărul trupelor din Ucraina la 710.000 de oameni pentru o ofensivă strategică. Cu "Generalul Iarnă“ la ușă, mișcarea Rusiei ar putea fi cu două tăișuri
Ucraina și SUA au pregătit versiuni preliminare privind garanțiile de securitate și sfârșitul războiului
Rușii se laudă cu al treilea motor pentru avionul de vânătoare Su-57. În sfârșit de generația a cincea?
pixel