Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Nici vorbă de retragere. SUA au planuri mari cu F-22: Rază de acțiune mai mare la viteze supersonice și noile rachete AIM-260 de ultimă generație
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Forțele Aeriene americane (USAF) par să regândească planul de a începe retragerea avioanelor de luptă F-22 în jurul anului 2030 cum era preconizat, deoarece planurile de cheltuieli depășesc cu mult acea dată, conform cererii bugetare a serviciului pentru anul fiscal 2025.
F-22, sursă foto: US Air Force
F-22, sursă foto: US Air Force

Bugetul planificat pentru F-22 al USAF până în anul fiscal 2029 (FY29) include 4,7 miliarde USD pentru achiziții și 3,1 USD pentru cercetare, dezvoltare, testare și evaluare (RDT&E), ajungându-se la un total de 7,8 miliarde USD. În timp ce linia RDT&E se închide în FY29, achizițiile după această dată – etichetate „până la finalizare” în documentele bugetare – ajung la 1,2 miliarde de dolari, precizează Revista Air&Space Forces.

În urmă cu un an, liderii înalți ai USAF au descris programul F-22 până în 2030 ca o „punte” către avionul NGAD (Next Generation Air Dominance) și familia sa de sisteme, dar mai mulți au spus că tehnologiile dezvoltate pentru F-22 vor fi aplicabile direct NGAD.

 

SUA vor păstra 153 de F-22 Raptor din care 142 vor fi modernizate

 

2. -imagine fara descriere- (avioane-f-22-raptor_54267700.jpg)

Bugetul presupune că flota de F-22 va fi redusă cu 32 de avioane, la aproximativ 153 de aeronave, dar documentele spun că doar 142 vor primi întregul set de îmbunătățiri.

Cele 32 de avioane pe care USAF doresc să le cedeze au configurația Block 20, iar secretarul Forțelor Aeriene Frank Kendall a spus că ar costa mai mult de 50 de milioane de dolari fiecare pentru a le aduce la Block 30, cel mai recent standard. USAF preferă să cheltuiască acești bani făcând modelele noi mai capabile împotriva amenințării anticipate; în principal pe provocarea aer-aer reprezentată de avioanele de vânătoare din generația a cincea și rachetele avansate aer-aer ale Chinei.

Motoare, rezervoare suplimentare stealth, senzori, comunicații, EW, arme și sisteme secrete de misiune, toate de ultimă generație, vor fi pe F-22 modernizate și foarte probabil aceleași și pe NGAD.

Potrivit documentelor justificative bugetare, alocările din următorii cinci ani pentru F-22 vor face upgrade la „vehiculul aerian, motor, Programul Operațional de Zbor (OFP) și sistemele de instruire, arme, comunicații, navigație, suita de război electronic și interfața om-mașină.”

 

Ce aduc concret nou modificările: Raza de acțiune mai mare, război electronic sau armamanet nou precum rachetele AIM-260 de ultimă generație

 

3. Un F-22 Ra... (f-22-aim-120_12054300.jpg)

Un F-22 Raptor, lansând o rachetă AIM-120. Sursă foto: USAF via The Drive

Concret, unele modernizări vor viza dotarea F-22 cu rezervoare stealth de combustibil, care vor extinde raza de acțiune, senzori în infraroșu (IR), sisteme îmbunătățite de identificare (inclusiv privind discriminarea amic-inamic), comunicații (inlcusiv prin Link 16), războiul electronic și navigație, precum și upgrade de software și noi arme și modificări hardware pentru a-l face mai fiabil și mai disponibil.

Rezervoarele stealth de combustibil și sistemele în infraroșu au fost dezvăluite la jumătatea anului 2022, fără explicații la momentul respectiv. Avioanele de testare care au noile rezervoare sub aripi și senzori IR au fost fotografiate de atunci în apropierea zonelor de testare din vest, dar Forțele Aeriene au refuzat să discute despre acestea.

Printre noile capabilități pregătite pentru F-22 Raptor se numără racheta tactică avansată comună (JATM) AIM-260, deocamdată clasificată. Dezvoltată de Lockheed Martin, JATM este o armă aer-aer concepută pentru a ataca ținte dincolo de raza vizuală, fiind necesară pentru a contracara racheta aer-aer PL-15 de nouă generație a Chinei.

Potrivit documentelor bugetare, revizuirea critică a designului pentru rezervoarele stealth de combustibil a avut loc la începutul anului 2023, iar în continuare s-au desfășurat demonstrațiile tehnologice. „Activele necesare disponibile” echipate cu rezervoare, care de obicei se traduce prin capabilitatea operațională inițială, este stabilită pentru al doilea trimestru al anului fiscal 2026.

Sistemul de detectare în infraroșu (IRDS), montat probabil la exteriorul aripilor, va intra în testul de zbor complet în primul trimestru al anului fiscal 2026. Producția este planificată să debuteze la începutul lui 2028, cu livrările în anul următor.

Pachetul îmbunătățit de senzori va include, pe lângă mijloacele în infraroșu, radarul precum și alte sisteme de detectare. Acest pachet va „îmbunătăți detectarea și urmărirea țintelor pentru F-22, asigurând superioritatea aeriană prin păstrarea superiorității privind capabilitățile de primul care vede, primul care trage și primul care distruge ținta pentru 142 de aeronave Block 30/35 F-22”, conform justificărilor.

 

Rază de acțiune mai mare pentru F-22 Raptor, chiar și la viteză supersonică

 

4. F-22 Rapto... (f-22-raptor-sua_83550000.jpg)

F-22 Raptor, sursă foto: U.S. Air Force

Rezervoarele stealth și stâlpii „sunt modele tehnologice avansate” care vor „crește în mod minim rezistența” (la frecarea cu aerul precum și amprenta radar – nota autorului) în timp ce permit o rază de acțiune mai mare, chiar și la viteză supersonică, pentru F-22.

„Stâlpii sunt echipați cu tehnologie pneumatică inteligentă pentru a controla cu precizie performanța de ejecție și pentru a menține rezistența minimă fără rezervoare”, se arată în documente.

Programul prevede câte 286 de rezervoare și stâlpi, suficient pentru a echipa complet 143 de avioane, câte două pentru fiecare avion. Trebuie să lucreze la o viteză de cel puțin 1,2 Mach. Testele în tunelul de vânt și la sol au fost finalizate în anul fiscal 2023, iar testele de zbor urmează să înceapă în al doilea trimestru al anului fiscal 2024. Loturile inițiale vor fi cumpărate ulterior, dar tot în FY24. Testele de dezvoltare și operaționale sunt programate să se încheie la jumătatea anului 2026.

F-22 va primi, de asemenea, o nouă antenă de recepție pentru a zbura precis într-un „mediu GPS degradat”. Modernizările vor fi efectuate pe 142 de avioane F-22, dintre care 27 vor fi operate de Garda Națională Aeriană. Va exista o evaluare a pregătirii producției în iunie 2024, iar testele de zbor vor debuta la începutul lui 2025.

O serie de inițiative ale programului de fiabilitate, disponibilitate și întreținere (RAMP) menite să facă F-22 mai pregătit atunci când este necesar, sunt, de asemenea, în planul de finanțare. Au fost selectați candidați pentru activități care să reducă semnificativ volumul de muncă pentru întreținere sau să asigure durabilitate sporită a caracteristicilor stealth ale F-22.

5. Avion de t... (screenshot-2023-06-16-080148_05063000.png)

Avion de tip F-22 Raptor, dislocat de SUA în Orient. Foto: U.S. Ari Force

O mare parte din cererea RDT&E pentru F-22 este ca software-ul să integreze și să exploateze toți noii senzori și echipamentele pe care le va primi flota. Alte eforturi RDT&E includ actualizări criptografice, demonstrații tehnologice, „suport pentru modelarea amenințărilor”, îmbunătățirea motorului, securitatea cibernetică și integrarea sistemului de misiune deschisă (OMS). Software-ul urmează să fie livrat „folosind o cadență programată pe măsură ce capabilitățile deservite se maturizează”.

Programul RDT&E include, de asemenea, „Proiect Geyser”, descris ca o „capabilitate avansată” care va fi evaluată pentru „opțiuni de configurare a misiunii” (fielding configuration options). Nu s-au oferit detalii despre acest proiect, dar vor continua „demonstrațiile de zbor și … modificarea flotei de testare în configurația de producție planificată”, în anul fiscal 2025.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Rușii fac orice compromis pentru ca Su-57 să ia fața F-35. Transferul tehnologic total către indieni e ceva rarisim, dar ar putea însemna salvarea programului
SUA tranșează dezbaterea: Au sau nu viitor elicopterele de atac? Apache în versiunea V6 tocmai au doborât 13 din 14 drone, folosind inclusiv rachete Hellfire și tactici diferite
Avionul fără pilot Kizilelma nu doar că a zburat cu un F-16, dar a și executat un atac aerian simulat asupra F-ului (Video). Turcia țintește fotoliul de lider mondial în domeniul dronelor
Kievul "privatizează" apărarea aeriană: Companiile din infrastructura ucraineană vor avea liber la folosirea armelor anti-drone
Bilanțul real al utilizării avioanelor F-16 în Ucraina: Cum au interceptat 1.300 de rachete rusești și au preluat 80% din misiunile de luptă ale Forţelor Aeriene Ucrainene
Franța mută imediat pentru a echilibra balanța: F-35 american pentru saudiți, contracarat în regiune cu Rafale în cea mai modernă versiune F5
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Un avion de luptă Su-30 s-a prăbușit în nord-vestul Rusiei
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
”Zidul dronelor”, dezvoltat de NATO, perfecționat pe front. Dronele interceptoare care ajung în Ucraina, eficiență 100%, dar trebuie ”antrenate” la fiecare câteva săptămâni
O nouă oprire pentru Su-57E. Rușii continuă „ofensiva” să-și vândă avionul de generația a 5-a, după ce le-a luat ani să spargă gheața
Un bombardier american B-52H a îndeplinit misiuni specifice în spațiul aerian al Estoniei, la numai 50 de kilometri de granița Rusiei
SUA continuă monitorizarea Peninsulei Crimeea și a bazei navale Novorossiysk. Spațiul aerian al României utilizat intens în operațiunile americane
Angola și-ar putea păzi cei 5.000 de kilometri de graniță cu tehnologie din Emiratele Arabe Unite care integrează AI și drone de supraveghere
”Darul” cehilor pentru Putin: Armata Ucrainei primește sateliți militari, drone sau rachete, cumpărate de guvern sau ONG-uri
FSB acuză Kievul că a vrut să deturneze un MiG-31 asupra bazei de la Mihail Kogălniceanu pentru a fi doborât de sistemele NATO. De ce povestea e cusută cu ață albă
Ce știm despre sistemul american anti-dronă MEROPS trimis în România săptămânile trecute
Avioanele Super Tucano ar putea fi marea surpriză din flota Ucrainei. Ce poate face un Super Tucano și nu poate un F-16 sau Gripen
Bombardiere strategice americane B-52H au fost dislocate în Spania pentru misiunea “Bomber Task Force 26-1” în teatrul de operații european
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Eurofighter vs. Rafale în „bătălia” pentru echilibrul strategic din Mediterană. Cum mută grecii după achiziția istorică a Turciei de 44 de avioane Eurofighter
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Înlocuitor ieftin pentru rachetele de croazieră. Rușii au mărit la 200 km raza de acțiune a bombelor de aviație sovietice cu ajutorul motoarelor chinezești
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Belgia anunță că va doborî drone deasupra bazelor sale
Teroarea aeriană crește: În octombrie, rușii au lansat un număr record de bombe aeriene asupra Ucrainei

Ştiri Recomandate

„Războiul Stelelor” în varianta Armatei SUA: 50.000 de „droizi de luptă” Phantom vor schimba fața infanteriei americane până în 2027
Gata cu „navele fantomă” ale Venezuelei (VIDEO): Forțele americane au trecut la interceptarea directă a petrolierelor în apele internaționale
„Alternativele la sprijinul SUA sunt incerte”. Ucraina recunoaște neputința Europei: De ce doar „forța” lui Trump mai poate opri Rusia
Războiul se apropie și mai mult de frontiera României: Zelenski confirmă că, prin loviturile repetate din regiunea Odesa, rușii vor să separe Ucraina de Marea Neagră
Rachete de milioane VS. drone de 35.000 de dolari: Cum a transformat UŞ Navy navele de coastă în „platforme purtătoare de drone” kamikaze (VIDEO)
Vigilență sporită în Marea Neagră: O aeronavă americană P-8A Poseidon a scanat din nou Peninsula Crimeea și Baza Navală Novorossiysk
Rusia, bună de plată? Grecia s-a alăturat oficial Comisiei Internaționale care va stabili despăgubirile pentru Ucraina
Dronele ucrainene au lovit baza aeriană Belbek pentru a doua oară într-o săptămână: Două avioane rusești Su-27 distruse
Schimbare de discurs la Praga? Ministrul ceh al Apărării: „Suntem de partea Ucrainei, Rusia este agresorul”
Digitizarea ,,bătrânului'' F-16: Cum X-62 VISTA și Proiectul VENOM construiesc viitorul aviației autonome în cadrul Forțelor Aeriene ale SUA
Ucraina atinge pragul de 1.000 de drone interceptoare pe zi: Soluția de 2.500 de dolari care înlocuiește rachetele scumpe în lupta contra UAV-urilor Shahed
Decizie strategică la NATO: România preia comanda celui de-al doilea mare hub militar pentru aprovizionarea Ucrainei
Cea mai amplă operațiune americană împotriva ISIS din ultimii ani (VIDEO): Pentagonul a declanșat un atac masiv în Siria
Trupele ruse distrug podurile de cale ferată din regiunea Odesa pentru a tăia accesul la logistica de pe Dunăre
Cea mai mare putere de foc din Europa: Fregatele germane F127 vor primi simultan 96 de lansatoare de rachete Tomahawk
Rușii au din nou un submarin în Marea Mediterană, cu toate că pierderea portului Tartus a afectat capacitatea Rusiei de a-și proiecta puterea în regiune
Rouhani sparge mitul: Iranul, mai puternic în declarații decât pe câmpul de luptă
Statele Unite au un nou ambasador în România: Darryl Nirenberg, confirmat de Senatul SUA
Ucraina primește de la Rusia trupurile a peste 1.000 de militari căzuți în luptă. Cum se explică diferența foarte mare de trupuri repatriate reciproc
Portavioanele SUA nu vor avea prea curând un avion de generația a șasea: F/A-XX aproape că a rămas fără finanțare în 2026
Americanii sunt interesați de dronele navale ucrainene: O delegație de la Pentagon a asistat la teste oficiale
Kievul dezvăluie cât durează trecerea pe F-16. Cu MiG-29 poloneze, Aviația Ucrainei cumpără timp
Întâlnirea din Miami. Oficialii europeni vor participa la discuțiile de pace dintre Umerov și Witkoff
Brațul lung al spionajului ucrainean ajunge în Marea Mediterană (VIDEO): Un petrolier din Flota Fantomă a Rusiei, „vânat” cu drone la 2.000 km de front
Germania introduce serviciul militar voluntar, iar după 2027 ar putea trece la armata obligatorie
F-35 vs. Gripen: Dilema de miliarde care împarte Canada în două și pune la încercare relația politico-economică cu Statele Unite
Armă de asalt NARP. Foto: Beretta
EXCLUSIV
Avem detalii despre armele de asalt: Ce înseamnă localizarea 100% în România a puștilor de asalt NARP 5.56 mm, pistoalelor APX și lansatoarelor de grenade de 40 mm
Dronele ucrainene scot din joc două lansatoare de rachete S-400 în Belgorod, expunând flancul aerian rusesc la noi atacuri (VIDEO)
Egiptul devine „gardianul Canalului Suez”: Strategia militară de un miliard de dolari care schimbă echilibrul în Orientul Mijlociu
„Nimeni să nu se pună cu Polonia”: Armata poloneză, prima care operaționalizează complet sistemul Patriot integrat cu IBCS
Ungaria și compania Lockheed Martin semnează un acord industrial pentru integrarea sistemelor HIMARS pe camioane produse local
Sistemele S-400 înapoi la Rusia? În ce constă planul Turciei de a recâştiga accesul la avioanele F-35
pixel