Nici vorbă de retragere. SUA au planuri mari cu F-22: Rază de acțiune mai mare la viteze supersonice și noile rachete AIM-260 de ultimă generație
Forțele Aeriene americane (USAF) par să regândească planul de a începe retragerea avioanelor de luptă F-22 în jurul anului 2030 cum era preconizat, deoarece planurile de cheltuieli depășesc cu mult acea dată, conform cererii bugetare a serviciului pentru anul fiscal 2025.
Bugetul planificat pentru F-22 al USAF până în anul fiscal 2029 (FY29) include 4,7 miliarde USD pentru achiziții și 3,1 USD pentru cercetare, dezvoltare, testare și evaluare (RDT&E), ajungându-se la un total de 7,8 miliarde USD. În timp ce linia RDT&E se închide în FY29, achizițiile după această dată – etichetate „până la finalizare” în documentele bugetare – ajung la 1,2 miliarde de dolari, precizează Revista Air&Space Forces.
În urmă cu un an, liderii înalți ai USAF au descris programul F-22 până în 2030 ca o „punte” către avionul NGAD (Next Generation Air Dominance) și familia sa de sisteme, dar mai mulți au spus că tehnologiile dezvoltate pentru F-22 vor fi aplicabile direct NGAD.
SUA vor păstra 153 de F-22 Raptor din care 142 vor fi modernizate
Bugetul presupune că flota de F-22 va fi redusă cu 32 de avioane, la aproximativ 153 de aeronave, dar documentele spun că doar 142 vor primi întregul set de îmbunătățiri.
Cele 32 de avioane pe care USAF doresc să le cedeze au configurația Block 20, iar secretarul Forțelor Aeriene Frank Kendall a spus că ar costa mai mult de 50 de milioane de dolari fiecare pentru a le aduce la Block 30, cel mai recent standard. USAF preferă să cheltuiască acești bani făcând modelele noi mai capabile împotriva amenințării anticipate; în principal pe provocarea aer-aer reprezentată de avioanele de vânătoare din generația a cincea și rachetele avansate aer-aer ale Chinei.
Motoare, rezervoare suplimentare stealth, senzori, comunicații, EW, arme și sisteme secrete de misiune, toate de ultimă generație, vor fi pe F-22 modernizate și foarte probabil aceleași și pe NGAD.
Potrivit documentelor justificative bugetare, alocările din următorii cinci ani pentru F-22 vor face upgrade la „vehiculul aerian, motor, Programul Operațional de Zbor (OFP) și sistemele de instruire, arme, comunicații, navigație, suita de război electronic și interfața om-mașină.”
Ce aduc concret nou modificările: Raza de acțiune mai mare, război electronic sau armamanet nou precum rachetele AIM-260 de ultimă generație
Un F-22 Raptor, lansând o rachetă AIM-120. Sursă foto: USAF via The Drive
Concret, unele modernizări vor viza dotarea F-22 cu rezervoare stealth de combustibil, care vor extinde raza de acțiune, senzori în infraroșu (IR), sisteme îmbunătățite de identificare (inclusiv privind discriminarea amic-inamic), comunicații (inlcusiv prin Link 16), războiul electronic și navigație, precum și upgrade de software și noi arme și modificări hardware pentru a-l face mai fiabil și mai disponibil.
Rezervoarele stealth de combustibil și sistemele în infraroșu au fost dezvăluite la jumătatea anului 2022, fără explicații la momentul respectiv. Avioanele de testare care au noile rezervoare sub aripi și senzori IR au fost fotografiate de atunci în apropierea zonelor de testare din vest, dar Forțele Aeriene au refuzat să discute despre acestea.
Printre noile capabilități pregătite pentru F-22 Raptor se numără racheta tactică avansată comună (JATM) AIM-260, deocamdată clasificată. Dezvoltată de Lockheed Martin, JATM este o armă aer-aer concepută pentru a ataca ținte dincolo de raza vizuală, fiind necesară pentru a contracara racheta aer-aer PL-15 de nouă generație a Chinei.
Potrivit documentelor bugetare, revizuirea critică a designului pentru rezervoarele stealth de combustibil a avut loc la începutul anului 2023, iar în continuare s-au desfășurat demonstrațiile tehnologice. „Activele necesare disponibile” echipate cu rezervoare, care de obicei se traduce prin capabilitatea operațională inițială, este stabilită pentru al doilea trimestru al anului fiscal 2026.
Sistemul de detectare în infraroșu (IRDS), montat probabil la exteriorul aripilor, va intra în testul de zbor complet în primul trimestru al anului fiscal 2026. Producția este planificată să debuteze la începutul lui 2028, cu livrările în anul următor.
Pachetul îmbunătățit de senzori va include, pe lângă mijloacele în infraroșu, radarul precum și alte sisteme de detectare. Acest pachet va „îmbunătăți detectarea și urmărirea țintelor pentru F-22, asigurând superioritatea aeriană prin păstrarea superiorității privind capabilitățile de primul care vede, primul care trage și primul care distruge ținta pentru 142 de aeronave Block 30/35 F-22”, conform justificărilor.
Rază de acțiune mai mare pentru F-22 Raptor, chiar și la viteză supersonică
F-22 Raptor, sursă foto: U.S. Air Force
Rezervoarele stealth și stâlpii „sunt modele tehnologice avansate” care vor „crește în mod minim rezistența” (la frecarea cu aerul precum și amprenta radar – nota autorului) în timp ce permit o rază de acțiune mai mare, chiar și la viteză supersonică, pentru F-22.
„Stâlpii sunt echipați cu tehnologie pneumatică inteligentă pentru a controla cu precizie performanța de ejecție și pentru a menține rezistența minimă fără rezervoare”, se arată în documente.
Programul prevede câte 286 de rezervoare și stâlpi, suficient pentru a echipa complet 143 de avioane, câte două pentru fiecare avion. Trebuie să lucreze la o viteză de cel puțin 1,2 Mach. Testele în tunelul de vânt și la sol au fost finalizate în anul fiscal 2023, iar testele de zbor urmează să înceapă în al doilea trimestru al anului fiscal 2024. Loturile inițiale vor fi cumpărate ulterior, dar tot în FY24. Testele de dezvoltare și operaționale sunt programate să se încheie la jumătatea anului 2026.
F-22 va primi, de asemenea, o nouă antenă de recepție pentru a zbura precis într-un „mediu GPS degradat”. Modernizările vor fi efectuate pe 142 de avioane F-22, dintre care 27 vor fi operate de Garda Națională Aeriană. Va exista o evaluare a pregătirii producției în iunie 2024, iar testele de zbor vor debuta la începutul lui 2025.
O serie de inițiative ale programului de fiabilitate, disponibilitate și întreținere (RAMP) menite să facă F-22 mai pregătit atunci când este necesar, sunt, de asemenea, în planul de finanțare. Au fost selectați candidați pentru activități care să reducă semnificativ volumul de muncă pentru întreținere sau să asigure durabilitate sporită a caracteristicilor stealth ale F-22.
Avion de tip F-22 Raptor, dislocat de SUA în Orient. Foto: U.S. Ari Force
O mare parte din cererea RDT&E pentru F-22 este ca software-ul să integreze și să exploateze toți noii senzori și echipamentele pe care le va primi flota. Alte eforturi RDT&E includ actualizări criptografice, demonstrații tehnologice, „suport pentru modelarea amenințărilor”, îmbunătățirea motorului, securitatea cibernetică și integrarea sistemului de misiune deschisă (OMS). Software-ul urmează să fie livrat „folosind o cadență programată pe măsură ce capabilitățile deservite se maturizează”.
Programul RDT&E include, de asemenea, „Proiect Geyser”, descris ca o „capabilitate avansată” care va fi evaluată pentru „opțiuni de configurare a misiunii” (fielding configuration options). Nu s-au oferit detalii despre acest proiect, dar vor continua „demonstrațiile de zbor și … modificarea flotei de testare în configurația de producție planificată”, în anul fiscal 2025.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News