Poate fi afectat programul F-16 al României de decizia de a livra avioane Ucrainei? Va fi bătaie mare în Europa pe sloturile de pregătire
SUA au decis să dea undă verde avioanelor occidentale pentru Ucraina. Un prim pas a fost făcut după ce Washingtonul și-a dat acordul pentru instruirea piloților de luptă ucraineni, decizie susținută și de aliații europeni. Dar poate acest lucru da peste cap planurile României?
Piloți români, în 2016, în timpul ceremoniei de sosire în România a primelor 6 avioane F-16 Fighting Falcon din lotul de 12 achiziționate din Portugalia. Ulterior au fost achiziționate încă 5, acestea completând prima escadrilă de F-16. Foto: Inquam Photos/Octav Ganea
Marea Britanie, Franța, Germania, dar și state care operează deja F-16 precum Danemarca, Portugalia sau Olanda și-au dat acordul pentru începerea pregătirii piloților ucraineni în vederea trecerii acestora pe avioane de luptă occidentale, în special F-16 Fightin Falcon.
Astfel, Danemarca și Olanda sunt primele două ţări menţionate că ar urma să furnizeze în total 45 de avioane de luptă F-16 către Ucraina.
Danemarca și-a anunțat oficial inclusiv intenția de a pregăti piloți ucraineni. Danezii dispun de aproximativ 30 de avioane F-16 operaționale, fiind în plin proces de trecere la F-35.
Germania, mai precaută, susține și salută decizia de pregătire a piloților, dar prin vocea cancelarului Olaf Scholz a anunțat că nu se așteaptă ca transferul să fie făcut prea curând. Cu toate acestea Berlinul subliniază importanța angajamentului Occidentului pentru a transfera avioane Ucrainei.
Ar putea fi afectat programul F-16 al României de pregătirea piloților ucraineni? Bătaie mare pe sloturile de pregătire ale piloților
Pilot de vânătoare român, în timpul unei misiuni la manșa unui avion de tip F-16 Fighting Falcon al Forțelor Aeriene Române. Sursă foto: NATO Allied Air Command
Decizia comună a SUA și a aliaților din Europa pentru pregătirea piloților ucraineni naște întrebarea dacă programul F-16 Fighting Falcon al României riscă să fie afectat în contextul în care chiar și înainte ca Aliații să dea undă verde pregătirii piloților ucraineni, pe sloturile de pregătire a piloților era „bătaie” mare.
România, care deține deja o escadrilă de F-16 Fighting Falcon formată din 17 avioane, a semnat recent un contract pentru achiziția a încă 32 de avioane F-16 din Norvegia.
În contextul în care avioanele vor veni în „cascadă”, programul de pregătire al piloților va fi esențial.
„Sunt sloturi cu un număr destul de redus cu toate că multe state trec la F-35. Încă multe state operează F-16 și încă F-16 se achiziționează”, remarca recent și Ștefan Dănilă, general (r) cu patru stele, primul general de aviație care a deținut funcția de șef al Statului Major General al armatei, fost pilot de MiG-21 și MiG-21 LanceR, în cadrul podcastului Obiectiv EuroAtlantic de la DefenseRomania.
În ceea ce privește trecerea pe F-16, comentând programul României, generalul (r.) Dănilă a precizat:
„Chiar dacă eu nu am făcut trecerea pe F-16, am studiat foarte bine programul și am construit concepția în baza acestui program, realizând și un manual de instrucție în luptă care să corespundă piloților care vor zbura F-16. Astfel, pentru a putea fi pilot de luptă pentru o misiune simplă de poliție aeriană trecerea ar fi undeva între doi ani și minimum un an și jumătate. (...) Programul de trecere are două componente. Una de aproximativ 80 de ore în care se învață principalele elemente ale luptei, apoi trebuie făcut programul de pregătire la escadrilă”.
Când ajung primele F-16 Fighting Falcon achiziționate de România din Norvegia
Avioane F-16 Fighting Falcon aflate în dotarea Forțelor Aeriene Române. Sursă foto: MApN
Amintim că generalul-maior Teodor Incicaș, șeful Direcției Generale pentru Armamente, în podcastul de luna trecută a Ministerului Apărării, a făcut și el referire la livrările F-urilor norvegiene.
„Noi credem că în acest an, urmat de 2024, vom avea livrările pentru aceste aeronave. Am folosit termenul credem că deoarece dependența nu e doar pe relația România - Norvegia.
Lumea trebuie să știe că un avion de acest nivel e un produs foarte complex care are nu doar elementele fizice de zbor ci și de software care trebuie puse la curent cu realitățile românești. Acest soft trebuie updatat astfel încât să fie armonizat cu realitățile noastre. Iar acest lucru se face de partea a treia, guvernul SUA care încredințează un contract Lockheed Martin în acest sens”, a precizat acesta.
România a achiziționat recent 32 de avioane F-16 Fighting Falcon din Norvegia, la un preț de 388 de milioane de euro, pentru a asigura tranziția către F-35.
Cele 32 de avioane F-16 AM/BM norvegiene sunt în configurație M6.5.2, iar contractul include și motoare de rezervă și suport logistic.
În prezent, Forțele Aeriene Române au în dotare o escadrilă completă formată din 17 aeronave F-16 în configurație M5.2R, care vor fi modernizate la configurația M6.6.
CITEȘTE ȘI: Procedurile avioanelor MiG-21 erau clare. Pilotul Vladimir Cristescu: Se impunea catapultarea dacă motorul nu răspundea până la 4.000 metri
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News