Prea multe avioane F-35 şi prea puţine motoare Pratt & Whitney F135. US Air Force se confruntă cu probleme
Programul pentru avioanele de luptă F-35 se confruntă cu o lipsă acută de motoare performante F135 Pratt & Whitney – destinate pentru a fi instalate pe aeronavele care rezultă din acest program – și ar putea trece mult timp până când situația actuală se va îmbunătăţi.
Problema cu care US Air Force se confruntă, potrivit biroului de proiectare din cadrul programului pentru avioane F-35, este dublă. În primul rând, Centrul de întreținere pentru motoarele F135 de la Baza Forțelor Aeriene din Tinker, Oklahoma, nu a reușit să facă la timp mentenanţa motoarelor programate pentru revizie.
În al doilea rând, au fost descoperite ’’fisuri premature ale învelișurilor palelor rotorului”, ducând la efectuare mai multor lucrări de reparații neplanificate care au dus la o prelungire a perioadei de timp alocată pentru mentenanţa unor motoare F135.
Un raport publicat de Bloomberg săptămâna aceasta a dezvăluit că Air Combat Command (ACC), parte a US Air Force, a trebuit să anuleze opt spectacole aeriene la care urmau să participe avioane F-35, în anul 2021, pentru a reduce din gradul de uzură al motoarelor acestor aeronave.
Sursa citată precizează că US Air Force susţine cel puțin 20 de spectacole aeriene pe an, deși în 2020 s-a înregistrat și o scădere a spectacolelor din cauza pandemiei COVID-19.
Motoarele F135, instalate pe avioanele de luptă F-35, se supraîncălzesc, ceea ce duce la apariţia unor mici fisuri pe învelișurile palei turbinei, potrivit Bloomberg. Deși nu este o problemă pentru siguranţa zborului, aceste fisuri reduc semnificativ durata de viață a motorului. Aceste mici probleme apărute la motoarele actuale F135 au încetinit procesul de producţie din cadrul programului pentru avioanele F-35, reducând şi viteza de producție a motoarelor noi pentru aceste avioane.
Un oficial al Pentagonului a precizat, sub protecţia anonimatului, pentru publicaţia Defense News că US Air Force se confruntă cu o problemă serioasă, iar până în 2022, aproximativ 5 până la 6% din flota de avioane F-35 ar putea fi ţinută la sol, deoarece motoarele acestor aeronave vor intra într-un program de mentenanţă, precum şi din pricina micilor fisuri apărute prematur pe palele din interiorul motoarelor F135 care necesită reparații.
F-35 Joint Program Office a informat oficialii din cadrul Departamentului Apărării al SUA, însărcinaţi cu achiziţiile militare, că, în cel mai rău caz, până la 20% dintre avioanele F-35 ale Forțelor Aeriene vor fi ţinute la sol, până în 2025, din lipsă de motoare.
Pratt & Whitney, compania care produce motoarele F135, lucrează cu Forțele Aeriene ale SUA pentru a rezolva acestă problemă, au spus reprezentaţii companiei, într-un comunicat de presă.
,,Continuăm să lucrăm îndeaproape cu F-35 Joint Program Office și cu Complexul Logistic Oklahoma City-Air (OC-ALC) pentru a crește capacitatea întreprinderii pentru a întreține, repara, revizuii și actualiza motoarele F135", a declarat un purtător de cuvânt de la Pratt & Whitney, adăugând că compania este implicată în mai multe inițiative care vizează accelerarea creșterii capacităţilor acestor motoare.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News