După decenii de ”ape calde”, Rusia și-a testat din nou submarinele diesel-electrice în condiții arctice
Comandamentul Forțelor Navale ale Federației Ruse a testat submarinele diesel-electrice Proiect 636.3 din clasa Varshavyanka în Arctica. După cum au precizat reprezentanții Ministerului rus al Apărării, pe lângă operațiunile desfășurate de acestea în zonele de responsabilitate ale Flotei de Nord și Flotei din Oceanul Pacific, unul dintre submarine a traversat ruta maritimă de nord.
Submarinul Magadan, construit la Șantierul naval al Amiralității din Sankt Petersburg pentru Flota din Oceanul Pacific, a efectuat un marș interflote și a sosit în Extremul Orient la începutul lunii octombrie. Potrivit reprezentanților Ministerului Apărării, acesta s-a deplasat la latitudinile nordice, de-a lungul rutei maritime de nord.
După cum s-a dovedit, conducerea Forțelor Navale a decis să combine marșul interflote al submarinului Magadan cu expediția arctică integrată Umka-2022. Ca parte a expediției, submarinul din clasa Varshavyanka a îndeplinit misiuni comune cu două submarine nucleare purtătoare de rachete, respectiv Omsk și Novosibirsk. Acestea au distrus ținte de suprafață și subacvatice și au lansat rachete de croazieră de tip Kalibr.
Cotidianul rus Izvestia a informat, citând declarațiile unui expert militar, că ultima trecere a submarinelor diesel-electrice pe ruta maritimă de nord a avut loc în anii 50 ai secolului trecut, când un mare detașament de nave a fost transferat de la Flota de Nord la Flota din Oceanul Pacific. Atunci tranziția a fost foarte grea, iar mai multe submarine au rămas blocate în gheață. Ulterior, submarinele diesel-electrice nu s-au mai deplasat de-a lungul rutei maritime de nord, care a fost frecventată doar de submarinele nucleare. Această situație a continuat până în acest an, când submarinul Magadan a trecut fără probleme pe ruta maritimă de nord, fără să fie remorcat, ci pe cont propriu.
Conducerea Forțelor Navale a primit astfel confirmarea că, dacă va fi necesar, submarinele diesel-electrice pot fi implicate în patrularea pe ruta maritimă de nord. Odată cu primirea submarinelor cu instalații energetice independente de aer (VNEU), acest lucru va deveni și mai ușor.
***
Comentariul autorului: În ultima perioadă, ca urmare a încălzirii globale și a topirii ghețarilor, ruta maritimă nordică poate fi folosită pe tot parcursul anului. Aceasta se întinde pe o distanță de peste 14.000 de kilometri, de la Murmansk la Vladivostok, și este folosită pentru transportul mărfurilor între Europa și Extremul Orient. Ruta maritimă nordică reprezintă o alternativă la o rută maritimă prin Marea Mediterană și Canalul Suez, cu o lungime de 23.000 de kilometri.
În acest context, se poate aprecia că Rusia va continua să producă submarine diesel-electrice Proiect 636.3 din clasa Varshavyanka și pentru dotarea Flotei de Nord. Acestea și-au confirmat eficiența atât în Siria, cât și în Ucraina, contribuind la executarea de lovituri cu rachete Kalibr asupra unor ținte terestre.
În perioada 2014-2016, Șantierul naval al Amiralității a furnizat șase submarine de acest tip pentru dotarea Flotei ruse din Marea Neagră. În prezent, încă o serie de șase submarine sunt produse pentru Flota din Oceanul Pacific, urmând ca, în anii următori și Flota din Marea Baltică să primească mai multe submarine de acest tip.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News