Presa occidentală anunță numărul de F-16 pe care Ucraina le-ar putea primi până la sfârșitul anului, dar şi o serie de probleme la care ucrainenii trebuie să găsească soluţii
Transferul avioanelor de luptă F-16 către Ucraina este o misiune cu adevărat dificilă și de lungă durată, atunci când ceea ce ar fi trebuit să dureze trei sau patru ani urmează să fie finalizat în câteva luni. Ucraina urmează să primească primele sale avioane de luptă multirol F-16 în viitorul apropiat - cu câteva zile în urmă, secretarul de stat al SUA, Anthony Blinken, a declarat că transferul aeronavelor din Danemarca și Olanda este deja în curs de desfășurare. Iar ministrul ucrainean de externe, Dmytro Kuleba, a menționat că "am promis că în vara anului 2024, avioanele F-16 vor zbura pe cerul Ucrainei, iar această promisiune a fost îndeplinită".
Avioane F-16 Fighting Falcon americane. Photo source: U.S. Air Force
În același timp, după cum relatează ziarul Bloomberg într-unul dintre articolele sale, deși Ucraina va primi în cele din urmă primele avioane F-16, vor fi în cantități mult mai mici decât se aștepta. Potrivit uneia dintre sursele Bloomberg, vom primi doar șase aeronave în vară și peste douăzeci până la sfârșitul anului.
O altă sursă a declarat că Ucraina ar putea să i se pună la dispoziție între 15 și 24 de avioane și că acest lucru este mult mai puțin decât cele 300 de avioane pe care le-am solicitat (în general s-au menționat 120-180 de avioane), dar nu a fost dat niciun termen: putem presupune cu precauție că este vorba de aceeași perioadă "până la sfârșitul acestui an".
În general, ziarul descrie o serie de probleme cu care Ucraina s-a confruntat deja sau cu care se va confrunta în timpul operării primelor sale avioane de luptă de fabricație occidentală, iar Bloomberg subliniază că problemele erau atât de grave încât existau chiar îndoieli cu privire la transferul avioanelor F-16 către Ucraina.
Una dintre probleme este numărul insuficient de piste de pe care să opereze aceste aeronave, precum și vulnerabilitatea lor la atacurile cu arme cu rază lungă de acțiune ale armatei ruse.
Desigur, aceste temeri sunt întemeiate, mai ales având în vedere recentele atacuri rusești asupra aerodromurilor ucrainene, care au fost ajustate cu ajutorul unei drone de recunoaștere. Prin urmare, putem presupune că Ucraina are un plan privind modul de utilizare a avioanelor F-16 pentru a le proteja de atacurile inamice.
Interlocutorii au subliniat, de asemenea, logistica complexă și nevoia de piese de schimb, precum și cerințele legăte de întreținere și găsirea de ingineri - aceasta din urmă înseamnă probabil formarea mai multor tehnicieni.
Aceasta este într-adevăr o observație bună, deoarece toate aceste procese necesită atât livrarea la timp a componentelor necesare de la parteneri, cât și acțiuni coordonate pe teren. Toate acestea sunt procese destul de complexe, iar acest fapt a fost unul dintre factorii decisivi în decizia de a întrerupe transferul Gripen și de a se concentra mai întâi pe punerea în funcțiune a avioanelor F-16.
Publicația a contactat, de asemenea, producătorul acestor aeronave, compania Lockheed Martin, pentru a comentă informaţiile legate de întreținerea sau piesele de schimb pentru F-16, însă aceștia s-au limitat la o declarație foarte generală potrivit căreia "continuăm să sprijinim răspunsul guvernului SUA la conflictul din Ucraina".
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News