Fabrici de război deghizate în companii producătoare de bărci cu motor: Adevărul din spatele dronelor rusești Shahed fabricate în China
Un raport elaborat de CENTER FOR DEFENSE REFORMS (CDR) face lumină asupra mașinăriei de război a Rusiei, dezvăluind cum a reușit Kremlinul să-și intensifice drastic atacurile cu drone asupra Ucrainei. Sub aparența inofensivă a unor "bărci cu motor", Rusia, cu sprijin masiv din partea Chinei, a pus la punct o producție în serie de mii de drone kamikaze de tip Shahed și derivatele lor, precum Harpy și Gerbera.
UAV-ul rusesc Shahed-136 (Geran-2), expus la Kyiv Scientific Research Institute of Forensic Expertise. Sursa foto: united24media.com.
Numărul de atacuri cu drone Shahed (cunoscute în Rusia sub numele de Geran) a explodat, de la doar 40 în septembrie 2022 la peste 5.400 în iunie 2025, potrivit raportului CDR.
Până în iunie 2025, au fost lansate aproape 29.000 de drone de atac împotriva Ucrainei. Dar cum a fost posibilă această escaladare, în ciuda sancțiunilor internaționale? Răspunsul este o rețea complexă de companii rusești și chinezești, care colaborează pentru a ocoli controalele la export și a alimenta conflictul.

O fabrică-fantomă și o ,,zonă economică specială''
Totul se învârte în jurul Zonei Economice Speciale (ZES) Alabuga din Republica Tatarstan, un hub industrial care s-a transformat, sub acoperirea unor proiecte civile, într-o veritabilă fabrică de arme. Deși la început s-a crezut că firmele Dolphin-Alabuga LLC și Albatros LLC erau producătorii-cheie, investigația a arătat că Dolphin-Alabuga nici măcar nu a existat legal, fiind o simplă manevră de dezinformare.
Adevăratul producător este Alabuga Machinery LLC, o companie înființată în octombrie 2022. Documentele oficiale rusești arată că firma a certificat producția de "bărci cu motor Sh***" - un nume de cod folosit pentru a masca producția de drone Shahed.

Această companie a importat din China, între 2024 și 2025, linii de producție pentru fuzelaje și echipamente pentru sistemul de navigație iranian Nasir, module care au fost găsite ulterior în dronele Shahed doborâte.
Și planurile sunt și mai ambițioase. Obiectivul este de a produce componente pentru 6.000 de drone Shahed-136 în 2 ani și jumătate, cu o localizare de 90% a producției în Rusia.
Rolul esențial al companiilor chineze
Dacă Iranul a furnizat tehnologia și planurile inițiale, China a preluat rapid rolul de furnizor principal de componente critice. Raportul identifică o serie de companii chineze esențiale în această schemă.
Beijing Micropilot UAV Control System Ltd se prezintă ca producător de motoare pentru drone, dar compania este, de fapt, un revânzător care se bazează pe outsourcing. Compania vinde motoare MD550, găsite în dronele Shahed-136, produse, cel mai probabil, de o altă firmă chineză, Limbach Aircraft Engine Co.

Această din urmă companie, deținută integral de o firmă chineză numită Fujian Delong Aviation Technology Co, este considerată principalul furnizor de motoare, piese de schimb și tehnologii pentru dronele rusești și iraniene. S-a stabilit că a furnizat motoare L550e prin intermediari chinezi către o fabrică rusească ce produce drone Harpy.

Redlepus TSK Vektor Industrial Co. și Shenzhen Juhang Aviation Technology Co au fost identificate ca fiind intermediari-cheie în furnizarea de motoare și componente pentru dronele Harpy către o firmă de apărare rusească. Împreună, ele au livrat Rusiei produse pentru drone în valoare de zeci de milioane de dolari.
Pe lângă acestea, Mile Hao Xiang Technology Co., Ltd produce motoare DLE, care au fost găsite în dronele rusești de tip Gerbera. Aceste drone, construite din materiale ieftine, precum spumă și placaj, sunt folosite de ruși ca momeli pentru a epuiza sistemele de apărare aeriană ucrainene.
Alabuga-Volokno LLC, o filială a corporației de stat rusești Rosatom, a importat din China aproximativ 3.000 de tone de fibre de carbon în valoare de peste 21 de milioane de dolari, esențiale pentru construcția fuzelajelor dronelor. Mai mult,
Suzhou ECOD Precision Manufacturing Co. Ltd. a livrat Rusiei piese din aluminiu pentru “aplicații de apărare” în valoare de peste un milion de dolari , în timp ce Morgan LLC a importat baterii și microcipuri de la diverși producători chinezi și chiar taiwanezi. O piesă cu marcajul ECOD a fost chiar descoperită de Serviciul de Securitate al Ucrainei într-o dronă doborâtă.
Legislația laxe și sancțiunile insuficiente
Deși China a introdus o lege privind controlul exporturilor în 2024, care interzice exportul de motoare de drone cu o putere de peste 16 kW, raportul subliniază că există lacune grave. Un exemplu este utilizarea unor coduri tarifare (HS codes) care nu se află pe lista neagră, permițând astfel ocolirea restricțiilor.
În plus, regimul de sancțiuni internaționale s-a dovedit a fi fragmentat și ineficient. Multe dintre companiile chineze implicate fie nu sunt sancționate deloc, fie sunt sancționate doar de anumite țări. Această lipsă de coordonare permite companiilor să se adapteze și să-și continue activitatea, furnizând componente vitale mașinăriei de război a Rusiei.
Prin această rețea complexă, Rusia a transformat dronele ieftine într-o armă strategică esențială. China, deși declară oficial neutralitate, joacă un rol important, oferind piesele cheie fără de care această strategie ar fi imposibilă. Raportul sugerează că este nevoie de o coordonare mult mai strânsă a sancțiunilor și de o presiune diplomatică sporită pentru a stopa acest flux de tehnologie.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News