România caută pontoane pentru tancuri Abrams, dar s-ar putea lovi de o provocare neașteptată: Un râu lat de 150 de metri înghite jumătate din producția de M3
Odată cu procedurile de achiziție pentru tancurilor Abrams și a tehnicii de luptă de tip mașina de luptă a infanteriei, crește și necesitatea unei infrastructuri care să suporte mase de încărcare aproape duble față de cele existente în dotarea Armatei României.
Tancuri americane M1A2 Abrams, tranversând un pod improvizat de Armata SUA. Foto: Departamentul Apărării
Oficialii GDELS au confirmat pentru Defense România existența unor solicitări, primite la începutul lunii mai, din partea României, privind informații despre două echipamente logistice.
Foto: Sistem de pontoane de la GDELS
Prima solicitare se referă la oferta de pontoane (IRB - improved ribbon bridge), împreună cu ambarcațiunile aferente de manipulare a pontoanelor. Cealaltă cerere se referă la M3 - echipamente amfibii, de tip feribot (ce pot fi "înseriate", pentru a forma un sistem de pontoane).
"Nimeni nu se gândea acum ceva timp la problema podurilor. România are nevoie să transporte până și cele mai grele echipamente, precum tancurile Abrams", arată Vincent Macrander, unul dintre oficialii companiei GDELS.
De altfel, unele echipamente GDLES se găsesc și în Ucraina, deși oficialii companiei spun că preferă să nu comenteze prea mult pe marginea acestui subiect.
Ce înseamnă traversarea unui râu lat de 100 de metri
Foto: Sistem M3, tip "feribot"
Oficialul GDELS ne-a explicat și ce înseamnă traversarea unei porțiuni de râu cu o lățime de 100 de metri. Potrivit acestuia, întreaga operațiune durează aproximativ o oră, pentru pontoane, în timp ce pentru sistemul amfibiu M3, totul durează cam 20 de minute.
"Montarea sistemului de pontoane (sistemul IRB) se efectuează în 20-30 de minute. Pentru M3 (sistemul amfibiu de mini-feribot), operațiunea durează 10 minute". În ambele cazuri, demontarea se face într-un timp similar cu cel al montajului.
Un feribot amfibiu M3 e operat de doar 2 persoane, iar pentru 100 de metri sunt necesare 8 vehicule M3, deci 16 persoane.
Pe de altă parte, "pentru sistemul de pontoane IRB ai nevoie de 40 de oameni", mai explică reprezentantul companiei.
Așa cum remarca și oficialul GDELS, în războiul modern chiar și 30 de minute înseamnă prea mult. Probabil, cele 2 sisteme sunt complementare, pontoanele IRB fiind folosite în zonele necontestate de inamic, aflate în spatele frontului, în timp ce sistemul M3, mult mai flexibil, ar putea asigura elementul surpriză.
22-24 pe an
Sistem de pontoane IRB, de la GDELS
Dacă în cazul pontoanelor vorbim de câteva companii care pot oferi astfel de soluții, în cazul M3, nu există produse similare, susține Vincent Macrander.
Statele Unite este cel mai mare operator, iar alte state state care dețin echipamentele sunt Germania, Elveția, Olanda, Brazilia.
Procesul de sudură în aluminiu este o operațiune extrem de delicată, care necesită personal înalt calificat, explică Macrander.
Potrivit acestuia, fabrica din Germania poate produce, anual, doar 22-24 de echipamente M3.
Astfel, jumătate din producția anuală GDELS de M3 poate acoperi necesarul pentru traversarea unui curs de apă lat de 150 de metri.
Sistemul M3 este, deocamdată, produs doar in Germania. "În România putem asambla componentele", arată oficialul, care nu exclude localizarea unei părți din procesul de producție și în țara noastră. Oricum, primele poduri plutitoare ar ajunge la Armată cel mai devreme în 2026, dacă înțelegerea se semnează anul acesta.
Spre exemplu, Coreea de Sud este cel mai mare client cu 110 echipamente M3, toate sistemele fiind produse acolo.
Care e concurența
Dacă vorbim de sistemele de pontoane, trebuie remarcat că Polonia a semnat anul trecut, cu francezii de la CNIM Systèmes Industriels, un contract pentru furnizarea de pontoane motorizate (PFM), împreună cu trailere și echipamente auxiliare.
Primele două sisteme vor ajunge în Polonia abia în 2025 și vor putea deservi toate echipamentele cumpărate de Varșovia în ultima perioadă, inclusiv tancul principal de luptă Abrams, susțin oficialii companiei franceze.
Un alt jucător important pe piață este și concernul RBSL, un joint-venture între britanicii de la BAE și germanii de la Rheinmetall, care are ca principal client armata Marii Britanii.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News