Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Bătrânele IAR-330 Puma sunt pe final de viață și depășite tehnologic. Francezii ne propun elicoptere H215M cu producție în România, la Brașov
Industrie de apărare
Data publicării:
Francezii de la Airbus vor ca Brașovul să devină un hub industrial european pentru producția de elicoptere multirol. E vorba de elicoptere Airbus H215M, propuse de gigantul francez pentru a înlocui flota deja îmbătrânită de elicoptere IAR-330 Puma a României. Despre acest program au discutat înalți oficiali ai Airbus, într-un briefing la care a participat și DefenseRomania.
Elicopter multirol H215M, foto: Airbus
Elicopter multirol H215M, foto: Airbus

E vorba de un breafing la care DefenseRomania a stat de vorbă cu Johan Pelissier - President of Europe Region Airbus, Georges Durdilly - Airbus President Romania, Airbus Helicopters Romania Managing Director, Thomas Hein - Head of Europe Region Airbus Helicopters și Carlos Sanchez Pla - Head of Sales Eastern EU & Central Asia Airbus Defence & Space.

Unul dintre subiectele majore abordate a fost desigur elicopterul multirol H215M pe care Airbus îl propune României, cu producție la IAR Brașov.

 

Planul României era ca astfel de elicoptere să fie achiziționate după 2030. Dar prioritățile se schimbă în toată Europa ca urmare a readucerii războiului pe bătrânul continent, de către Rusia

 

2. Elicopter ... (h215m_elicopter_airbus_83335900.jpg)

Elicopter H215M, Sursă foto: Airbus

„Decizia finală despre prioritatea programului e a clientului. Dar ceea ce vă pot mărturisi e că, vorbind la modul general, peste tot în Europa e o accelerare a acestor programe”, a declarat Johan Pelissier. Acesta a subliniat că dinamica geopolitică și ambițiile de consolidare a capabilităților europene de apărare creează un context favorabil pentru programele care implică cooperare industrială directă.

„Mai ales când programele aduc beneficii țării care le achiziționează și în contextul acestei dorințe a europenilor de a deveni mai puternici în ceea ce privește apărarea, atât statele membre cât și regiunea. Credem că da, programul poate fi accelerat, similar altor programe. Ne uităm și la inițiativa Readiness, în special inițiativa SAFE. E o modalitate de a accelera și alte programe care, de exemplu, nu erau inițial în lista de priorități”, a completat Pelissier.

 

Bătrânele IAR-330 Puma sunt pe final de viață și depășite tehnologic. Airbus vrea să mute producția elicopterelor multirol H215M în România, la Brașov

 

3. Elicoptere... (h215m-chile_89249900.jpg)

Elicoptere militare H215M ale statului Chile. Sursă foto: Airbus

Pe fondul uzurii accentuate a actualei flote de elicoptere a Armatei României, Airbus propune o tranziție către platforma H215M, a cărei producție ar putea fi reluată integral la Brașov. Georges Durdilly a subliniat și el că baza tehnologică există, dar e nevoie de voință politică și un plan etapizat.

De câte elicoptere ar fi vorba? Asta se va decide ulterior dacă România va alege Airbus pentru acest program. Dar din declarații mai vechi cifra aproximată e de 90 de elicoptere. Un lucru e cert: Flota de IAR-330 Puma e deja foarte bătrână iar elicopterele sunt la perioada ciclului de viață. Fără posibilitatea de a fi modernizate și integrate cu noi tehnologii.

„În acest moment ne putem baza doar pe declarațiile oficiale. Anul trecut fostul ministru al Apărării din România a declarat o nevoie, dacă nu mă înșel, de aproximativ 90 de elicoptere multirol. Dar nu e niciun secret, știm că flota de elicoptere IAR-330 Puma, produse acum 50 de ani la IAR Brașov, a atins limita de viață. Și, cel mai important, nu mai pot fi îmbunătățite și integrate cu noile tehnologii. E timpul pentru tranziția către o nouă platformă care oferă perspective similare”, a spus Durdilly.

4. IAR-330 Pu... (iar-330-puma--socat-militari-romani-exercitiu_56993300.jpg)

IAR-330 Puma al României, în cadrul exercițiul CADET 2024 / Foto: Armata României

Georges Durdilly a mai precizat că angajamentul total al Airbus e să aloce IAR Brașov toate nevoile pentru acest proces de producție care va fi unul treptat iar obiectivul e ca Airbus  să mute întreaga producție în România pentru H215. 

În acest context, Brașovul devine un punct strategic în planurile Airbus, lucru confirmat și de Johan Pelissier. Acesta din urmă a precizat că infrastructura de la IAR este gata să susțină producția, cu implicarea desigur a Airbus.

„Suntem pregătiți să facem acest lucru. Am vizitat IAR Brașov și am fost plăcut surprinși să vedem că totul e pregătit în Brașov pentru acest potențial proiect. Suntem pregătiți, dacă România va decide accelerarea programului achiziției de elicoptere multirol”, a conchis acesta.

Oficialii Airbus au mai subliniat că gigantul francez investește în România anual 250 de milioane de euro în România, fapt ce se traduce în aproximativ 9.000 de locuri de muncă. Totodată, în toate avioanele Airbus de linie care zboară în lume există componente produse în România, salutând în acest sens cooperarea industrială deja existentă.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Inovația născută din disperare: Sting, drona FPV care a devenit coșmarul dronelor Shahed. Poate Ucraina câștiga războiul de uzură tehnologică?
Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022
Mize și piedici: De ce producția blindatelor germane Lynx în Ucraina este blocată de „detaliul” esențial numit finanţare
JAS 39 Gripen "Made in Ukraine": De ce acordul cu Suedia este un "game-changer" strategic absolut pentru ucraineni
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
„Reabilitare” pe frontul ucrainean? Ce se ascunde în spatele deciziei Marii Britanii de a trimite controversatele blindate Ajax
Mega-achiziție de aproiape 2 miliarde de euro: Croația își transformă armata cu tancuri Leopard și obuziere Caesar
Mark Rutte anunță noua țintă strategică a NATO: 5% din PIB pentru Apărare. Președintele Dan: „Reînarmarea nu e o alegere, e o necesitate”
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare

Ştiri Recomandate

„Cele mai periculoase vremuri”: Polonia se pregătește oficial de un eventual război dinspre Est și își transformă granița într-o fortăreață
Grecia cumpără 36 de sisteme de rachete israeliene PULS pentru 650 de milioane de euro
Germania are Unitate specială Anti-drone. Decizia, după ce un număr record de drone au fost observate în apropierea aeroporturilor
Vizită la nivel înalt la Paris (VIDEO): Președintele Nicușor Dan, primit la Palatul Élysée pentru discuții strategice cu Emmanuel Macron
Ultima aeronavă rusă de transport An-22 "Antey" s-a prăbușit astăzi din motive tehnice
Lovitură de teatru la negocierile pentru încheierea războiului din Ucraina? SUA sunt gata să „sacrifice” Donbasul și să-l ofere Rusiei pentru pace
Tren militar din Rusia / Ministerul apărării (imagine ilustrativă)
EXCLUSIV
Gura de oxigen pentru Ucraina se amână: Japonia nu e de acord cu propunerea UE de confiscare a activelor rusești în favoarea Ucrainei
Revoluție tactică pentru blindate: SUA testează cu succes tancul Abrams transformat în ,,rampă de lansare'' pentru drone kamikaze
Croația mizează pe parteneriatul cu Franța și cumpără obuziere Caesar. De ce francezii și nu germanii
Ucraina arată momentul distrugerii „titanului zburător” al Rusiei (VIDEO): Unitatea Alpha a SBU a lovit un elicopter gigant Mi-26
Suspiciuni de corupție în NATO. Numele companiei israeliene Elbit apare printre companiile suspectate
Moment istoric la Marea Neagră: Bulgaria a ridicat drapelul pe prima sa navă de război construită local după un secol
Avioane de vânătoare confundate cu rachete: SUA publică rezultatele anchetei privind pierderea a trei avioane F/A-18 și haosul de pe portavionul Truman
Aliniere periculoasă? Rusia susține că noua strategie de securitate a Statelor Unite îi validează pretențiile geopolitice
Kievul avertizează că Rusia ar putea deschide un nou front în nordul Ucrainei, în timp înaintează și la Pokrovsk
Congresul american “corectează” strategia administrației Trump privind sprijinul aliaților. Reducerea numărului de trupe de la Kogălniceanu rămâne însă aplicată  
Rusia încearcă să revină în Marea Mediterană: O fregată și un submarin urmează să ajungă din nou în pozițiile pierdute după divergențele cu Siria
Raport Norvegia: Europa va plăti dublu dacă Rusia câștigă războiul din Ucraina. Factura se ridică la 1,6 trilioane de euro
În așteptarea mașinilor de luptă: Sub presiunea SUA, decizia României privind MLI devine un test strategic pentru Europa
Tensiuni în Pacific: Portavionul chinez Liaoning a efectuat 100 de decolări și aterizări în apropierea Japoniei, iar aeronavele nipone au fost luate la țintă
Marea Britanie pregătește o rețea hibridă de nave, avioane și drone care să contracareze submarinele rusești
Ucrainenii publică fotografiile "de prezentare" cu drona navală care a speriat Aviația rusă: Magura V7 dotată cu rachete AIM-9 Sidewinder
Israelul anunță că va rămâne în sudul Siriei și solicită crearea unei zone tampon
„Sunt puțin dezamăgit.” Trump crede că Zelenski încă nu a citit propunerea de pace a SUA. Președintele ucrainean este primit luni de aliaţii săi europeni
Cât de aproape este pacea în Ucraina? Adevărul despre „ultimii 10 metri” ai negocierilor
Fabrica de minciuni asistată de AI: Rețeaua rusă „Doppelgänger” inundă Franța cu sute de site-uri de știri false înaintea alegerilor cruciale din 2026
Criză istorică la nivelul industriei militare americane: SUA recunosc oficial că nu mai au capacitatea să construiască două avioane de generația a șasea simultan
Ucraina nu mai irosește rachete de milioane de dolari pe drone. Arma „low-cost” montată surprinzător pe avioanele F-16 (FOTO)
Tensiuni în Europa: Germania evaluează aderarea la programul rival de avioane de luptă GCAP, pe fondul blocajului cu Franța
„Momentul adevărului” pentru europeni: Șeful apărării din UE cere un plan de pace european, independent de cel propus de SUA
Sfârșitul unei ere de tensiuni? Turcia, la un pas de a renunța la sistemele rusești S-400 pentru a reveni în programul F-35
NATO realiniază flancul nordic: Danemarca, Suedia și Finlanda trec în responsabilitatea comandamentului din Statele Unite
pixel