România cumpără blindate de desant aerian germane Enok AB care intră în dotarea Forțelor pentru Operaţii Speciale. Vehiculele, adaptate pentru apărare anti-tanc
Forțele Armate Române au semnat un contract pentru achiziția unui număr nespecificat de vehicule de desant aerian de tip Enok AB (Airborne), special adaptate pentru roluri de apărare anti-tanc mobilă. Anunțul a fost făcut de producătorul german, ACS Armoured Car Systems GmbH (ACS), în cadrul Forumului Forțelor pentru Operații Speciale din Europa de Sud-Est (SEESOF), ce are loc în prezent în România, la Târgu Mureș. Această achiziție subliniază o direcție strategică către consolidarea capacităților de apărare mobilă, cu o orientare clară către utilizarea de către forțele speciale române.
Sursa foto: EuroSpike.
Caracteristicile vehiculului și contextul anunțului la un forum dedicat forțelor speciale sugerează că aceste platforme vor fi integrate în unitățile de elită ale României. „Vehiculele noastre reprezintă o componentă importantă a sistemelor mobile de apărare anti-tanc. Considerăm că acest concept de vehicul este foarte potrivit și pentru Bundeswehr-ul german. În Ucraina se poate observa clar că această strategie este extrem de eficientă”, a declarat Stefan Koppold, șeful departamentului de inginerie al companie ACS, potrivit publicaţiei germane Defence-Network. Potrivit ACS, livrarea completă a vehiculelor Enok AB comandate este programată pentru 2026.

Vehiculele românești Enok AB, la fel ca și cele comandate de Cehia săptămâna trecută, sunt bazate pe actuala serie Mercedes-Benz G-Class 464. Aceeași platformă va fi utilizată și pentru platforma de desant aerian Caracal, destinată forțelor germane și olandeze, având Rheinmetall ca lider de proiect.
Performanță și modularitate: Atuuri cheie ale vehiculelor Enok AB
Noul Enok AB este echipat cu un motor diesel cu șase cilindri, de 183 kW (249 CP), standard Euro 3, capabil să dezvolte un cuplu de 600 Nm și să atingă o viteză de până la 140 km/h. Cu o lungime de 4,35 m, o lățime de 1,81 m și o înălțime de 1,85 m, vehiculul se numără printre cele mai compacte platforme din clasa sa.
Datorită tracțiunii integrale 4x4, sistemul oferă o mobilitate excelentă în teren accidentat, fiind capabil să urce pante de până la 60%. Capacitatea de urcare a obstacolelor este de 33 de centimetri, iar cea de traversare a șanțurilor de 50 de centimetri.
Imaginea oficială distribuită de ACS prezintă vehiculul într-o variantă deschisă cu 4 locuri, dotată cu un inel pivotant pentru montarea unui sistem de rachete ghidate anti-tanc Spike LR/LR2. România este deja un utilizator al sistemului Spike LR și, la sfârșitul anului 2023, a încheiat un acord-cadru cu EuroSpike GmbH – un joint-venture format din Diehl Defence, Rheinmetall Defence și Rafael Advanced Defence Systems – pentru achiziția sistemului de rachete anti-tanc Spike LR2.
Un element distinctiv al Enok AB este structura modulară, dezvoltată de ACS, realizată din cadre de bare de aluminiu, denumită MSF (Modular Space Frame). Conform ACS, acest design permite utilizatorilor să adapteze rapid echipamentul vehiculului pe teren, cu doar câteva șuruburi. De asemenea, inelele de ancorare, esențiale pentru transportul aerian (atât ca sarcină externă, cât și internă), sunt vizibile în mod clar în imagine.

Anunțul de la SEESOF face ca România sa fie a patra națiune care utilizează Enok AB, alăturându-se Cehiei, Ciprului și Ucrainei. De asemenea, pe baza Enok AB, Rheinmetall va dezvolta vehiculul CARACAL, care va intra în dotarea Bundeswehr-ului german și a forțelor armate olandeze ca platformă de desant aerian.
O abordare adaptată noilor realități de pe câmpul de luptă?
Conceptul de montare a sistemelor anti-tanc pe vehicule ușoare nu este nou, însă integrarea lor pe platforme ultralight precum Enok AB, asemănătoare unui „buggy”, ridică întrebări privind relevanța în contextul conflictelor moderne.

Experiența recentă, în special din Ucraina, a evidențiat riscurile generate de mine, ambuscade și, mai nou, de dronele FPV, care pot lovi și în spatele liniilor. Vehiculele neblindate lasă echipajele cu șanse minime de supraviețuire în cazul unui atac.
Cu toate acestea, chiar și Statele Unite dezvoltă vehicule ''ultralight'', cum ar fi Infantry Squad Vehicle (ISV), deși o astfel de abordare a stârnit critici, fiind considerată de unii ca o diminuare a puterii de foc și a protecției blindate. În timp ce strategia SUA se poate adapta la operațiuni pe insule în Pacific, contextul european al României și amenințarea reprezentată de Rusia impun o analiză atentă a vulnerabilităților.
Achiziția Enok AB de către Forțele pentru Operaţii Speciale din România semnalează o adaptare la necesitatea mobilității și a unei capacități anti-tanc rapide, esențiale pentru operațiuni speciale și scenarii de război asimetric.
Rămâne de văzut cum aceste vehicule ușoare vor fi integrate strategic pentru a maximiza eficiența și a minimiza riscurile într-un mediu de luptă în continuă schimbare.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News