România va avea F-35, dar avioanele vin cu multe alte provocări. Ce trebuie făcut pentru a ne pregăti din timp să nu riscăm ca birocrația să țină F-35 la sol
România, aflată în prima linie a NATO în fața unei Rusii tot mai agresive, face un pariu uriaș pe viitorul forțelor sale aeriene: achiziția avionului de generația a cincea, F-35 Lightning II. Pe hârtie, este o mișcare strategică esențială si de dorit sa fie implementată cât mai repede. În realitate, aceste avioane invizibile pe radar riscă să devină cele mai scumpe piese de muzeu dacă nu vor avea unde să aterizeze. Într-o intervenție la conferința DefenseRomania Security Dialogue 2025 (DSD 25), organizată de DefenseRomania , Cătălin Podaru, CEO-ul Leviatan Group – una dintre companiile românești care construiește infrastructura critică pentru apărare – a tras un semnal de alarmă. Mesajul său a fost cât se poate de clar: România riscă să-și submineze propriile eforturi de înzestrare din cauza unui inamic intern redutabil nummit birocrație.
„În industria de apărare, partea care se vede e zona de tehnică militară și echipamente”, a explicat Podaru. „Partea de care ne ocupăm noi este cea de infrastructură/construcții, facilități în care se operaționalizează sau se face mentenanță pentru toate aceste capabilități. De multe ori, acestă parte este trecută cu vederea”.
Aici intervine paradoxul românesc. În timp ce Guvernul alocă miliarde pentru a cumpăra cele mai avansate avioane de luptă din lume, proiectele de modernizare a bazelor aeriene care ar trebui să le găzduiască se împotmolesc în procese de avizare, autorizare și racordare la utilități care pot dura ani.
„Se pot face lucrurile mai bine, mai mult, mai rapid și mai inteligent”, a insistat Podaru. „Am avut multe proiecte la care, din păcate, zona de avizare, certificare, autorizare și asigurare a utilităților a durat extrem de mult.”
Implicațiile sunt uriașe. Un avion F-35 este o platformă tehnologică extrem de complexă. Nu poate opera de pe o pistă veche, din epoca sovietică. Are nevoie de hangare speciale, de rețele de date securizate, de infrastructură energetică stabilă și de facilități de mentenanță de ultimă generație. Fără acestea, este doar un avion parcat.
Citeşte şi: Extinderea și modernizarea bazei de la Câmpia Turzii, finalizate înainte de termen. Aici e dislocată a doua escadrilă de F-16 a României și în viitor și F-35
Modernizarea infrastructurii Bazei Aeriene de la Câmpia Turzii, un model de succes

Escadrila 48 Vânătoare a României. Foto: Forțele Aeriene Române
Podaru nu vorbește din teorie. Compania sa, printr-o asociere, a fost responsabilă de modernizarea Bazei Aeriene de la Câmpia Turzii, un punct strategic vital pentru NATO în regiunea Mării Negre.
Proiectul, esențial pentru operarea actualelor avioane F-16 și, în viitor, a noilor F-35, a fost finalizat în timp record – cu 25% înainte de termenul contractual. Asta demonstrează că se poate, atunci când birocrația este depășită.

Câmpia Turzii este dovada vie a potențialului, dar și a frustrării. Podaru susține că multe proiecte similare „se puteau face poate de două ori mai repede”.
Viteza nu este doar un moft, ci o necesitate strategică și economică. „Din 2020, materialele de construcții se scumpesc încontinuu,” subliniază el. „Cu cât implementăm mai repede proiectele, facem și o economie reală de la an la an.” Cu alte cuvinte, fiecare zi de întârziere birocratică nu doar că amână operaționalizarea unei capabilități vitale, dar o și face mai scumpă pentru contribuabilul român.
Soluția propusă de Podaru este pragmatică: un grup de lucru interministerial dedicat, cu putere de decizie, care să taie nodul gordian al avizelor pentru proiectele de infrastructură critică. „Un grup de lucru care să vină suport pentru agilitate decizională pentru infrastructura critică, să se asigure energia pentru bazele militare, ar putea fi o soluție foarte rapidă.”
În contextul în care războiul din Ucraina intră în al patrulea an, iar tensiunile globale nu dau semne de acalmare, avertismentul lui Podaru capătă o greutate aparte. România face eforturi lăudabile pentru a-și consolida apărarea și a-și respecta angajamentele în cadrul NATO. Însă achiziția de tehnică militară de vârf este doar jumătate din ecuație.
Fără o infrastructură modernă, construită rapid și inteligent, investițiile de miliarde de dolari în avioane precum F-35 riscă să rămână doar o victorie de imagine, în timp ce adevărata capacitate de luptă a țării rămâne blocată în dosare, pe un birou, așteptând o ștampilă.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News