Rusia a ajuns într-un moment de cumpănă cu Su-57: Modernizare și indianizare a avionului sau eșec inevitabil pentru Su-57?
Su-57, avionul rus de generația a 5-a - sau cel puțin considerat de ruși ca fiind parte a acestei generații - s-a „născut” greu, întâmpinând numeroase probleme tehnice, mai ales pe parte de motorizare. Cu programul întârziat mult, de altfel primul Su-57 din producția de serie s-a și prăbușit, cu livrări relativ puține inclusiv pentru Armata rusă, Moscova se confruntă și cu faptul că Su-57 nu a rupt deloc gura târgului pe piața externă. Salvarea versiunii de export, Su-57E, ar putea veni chiar din India iar rușii sunt dispuși la un compromis fără precedent.
Rosoboronexport, producătorul Su-57, s-a chinuit mult timp să intre pe piața externă. La începutul acestui an, fapt analizat atunci și de DefenseRomania, rușii au spart în cele din urmă gheața când Algeria se pare că a devenit primul client extern al Su-57.
Anunțul a fost făcut prin intermediul televiziunii de stat algeriene, care a raportat că piloții algerieni sunt în curs de pregătire în Rusia, livrările fiind așteptate să înceapă la sfârșitul acestui an. Algeria a comandat 14 avioane de vânătoare de acest tip.
Însă marea surpriză ar putea veni din India, stat care e deschis achizițiilor atât din Occident - India operează și cumpără inclusiv avioane franceze Rafale - cât și din Federația Rusă. Iar pentru ca India să aleagă Su-57 rușii ar face inclusiv un compromis pe care nimeni nu l-a mai făcut: Indienii ar avea acces la codul sursă al avionului, dar și integrări proprii inclusiv de radar.
Ce înseamnă mai exact indianizarea Su-57 al Rusiei?

Avioane Su-57 ruse, foto: Ministerul Apărării din Rusia
India își propune să integreze propriile sisteme de radar și misiune în avionul de vânătoare stealth Su-57E al Rusiei, conform unor afirmații făcute de experți în apărare indieni și de media arabă, deși aceste informații nu au fost confirmate oficial până azi.
Aviația militară a Indiei operează într-un mediu provocator, cu granițe extinse și amenințări sofisticate, ceea ce face necesar un avion de vânătoare avansat și versatil. Astfel că rușii propun Su-57E, care promite combinația dorită de stealth, supermanevrabilitate și fuziune avansată a senzorilor. Însă spre deosebire de F-35 american, Su-57E ar putea integra sisteme dezvoltate în India, aliniindu-se astfel cu viziunea New Delhi pentru auto-suficiență tehnologică.
O amplă analiză asupra acestui subiect, publicată de Bulgarian Military, remarcă că viziunea Indiei se bazează pe inițiativa Aatmanirbhar Bharat, care își propune să reducă dependența Indiei de furnizorii străini și să dezvolte capacități interne. Prin integrarea autohtonă de avionică și sisteme de armament, India nu achiziționează doar un avion de vânătoare, ci își asumă controlul total operațional. 00
Ceea ce Occidentul nu poate oferi. Spre exemplu la avioanele Rafale, francezii au impus limitările asupra accesul la software, ceea ce a complicat integrarea munițiilor autohtone indiene, cum ar fi racheta Astra. Disponibilitatea Rusiei de a împărtăși blueprint-ul său digital ar putea stabili un nou standard în colaborările de apărare, permițând Indiei să depășească barierele existente și să câștige o autonomie operațională mai mare.
Indianizarea Su-57E: Radar indian pe avioanele rusești

Avion de luptă multirol rusesc Su-57, considerat de ruși de generația a 5-a
Un aspect esențial al cererilor Indiei este radarul, sistemul de radar standard N036 Byelka al Su-57E, care folosește tehnologia arsenidului de galiu (GaAs) și este capabil să urmărească mai multe ținte simultan. Totuși, experții indieni și-au exprimat îngrijorări cu privire la performanța acestuia în scenarii de luptă moderne, unde războiul electronic și detectarea pe distanțe lungi sunt esențiale. Radarele bazate pe GaAs, deși fiabile, au limitări în ceea ce privește eficiența energetică și toleranța la căldură, ceea ce le afectează eficiența în conflicte intense.
Alternativa Indiei sunt radarele AESA bazate pe nitru de galiu (GaN). Aceste radare, cum ar fi Uttam și Virupaksha, oferă o rază de acțiune superioară, precizie și rezistență la contramăsuri electronice. Integrarea acestor radare în Su-57E ar permite o conștientizare situatională sporită, permițând avionului să detecteze adversarii stealth de la distanțe mai mari și să îi angajeze cu muniții ghidate.
Aceasta este esențială în scenariile în care India s-ar putea confrunta cu platforme avansate, cum ar fi J-20 al Chinei, care se bazează pe tehnologii sofisticate de război electronic.
Echiparea Su-57E cu radare indiene ar asigura și compatibilitatea cu flota existentă, facilitând întreținerea și logistica operațională. Această sinergie este fundamentală pentru viziunea Indiei de a crea un ecosistem unificat de luptă aeriană, în care platformele cum sunt Tejas, Su-30 MKI și Su-57E folosesc tehnologii comune.
Su-57E, modernizare prin concesii cu ajutor indian sau un proiect sortit eșecului?

Avioane de tip Su-57 considerate de Rusia - generația a V-a
Personalizarea Su-57E ar oferi Indiei avantaje strategice, reducând dependența de furnizorii străini. Iar Rusia pare deschisă în acest sector.
Deoarece pentru Rusia, oferta Su-57E pentru India reprezintă o manevră strategică pentru a-și menține influența într-o piață cheie. Pe care începe să o piardă.
India a fost un partener semnificativ pentru Rusia în exporturile de armament, dar concurența în creștere din partea producătorilor occidentali, în special din SUA cu F-35, a pus presiune uriașă asupra Rusiei care a fost obligată să își ajusteze oferta. Decizia de a oferi acces complet la codul sursă și de a permite personalizări extinse este o schimbare semnificativă față de modelele tradiționale de export de arme.
Rușii riscă mult pentru că împărtășirea codului sursă ar putea expune alte tehnologii ruse sensibile, ceea ce reprezintă un risc în contextul amenințărilor cibernetice actuale.
Totuși, disponibilitatea Rusiei de a face aceste concesii arată mizele ridicate.
Pentru Su-57E, acest posibil parteneriat fără precedent cu India ar putea fi colacul de salvare al unui proiect care a întâmpinat numeroase provocări și pe care nu puțini experți l-au considerat un eșec în dezvoltarea unui avion de generația a 5-a.
CITEȘTE ȘI: Su-57 visează la performanțele F-35, dar rușii mizează pe cifre. Câte avioane ar putea arunca în luptă Rusia, dacă ar declanșa un război major
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News