Rușii nu pot vinde Su-35 din cauza SUA în ciuda promovării intense a avioanelor în război. Lista țărilor care spun „nu” Su-35 e tot mai lungă
Su-35 e cu siguranță cel mai promovat avion al industrie aeronautice din Rusia, folosit intens și în războiul de agresiune pe care Rusia l-a declanșat împotriva Ucrainei. Însă chiar și așa, avionul care ar fi trebuit să concureze pe piața externă cu F-16, înregistrează eșec după eșec.
Avion de tip Su-35. Foto: Ministerul Apărării din Federația Rusă
În contextul în care e nerealist să discutăm despre exportul avioanelor de generația a 5-a Su-57, având în vedere numărul mic de avioane produse și problemele mari întâmpinate de industria rusă în cadrul programului, Su-35 e fără îndoială principalul obiectiv pe piața externă. Succesele însă sunt puține.
Cert e că Su-35 e combat proven și intens promovat. De la începutul invaziei împotriva Ucrainei au apărut mai mute zvonuri despre Su-35 doborâte. Există însă certitudinea că Federația Rusă a pierdut cel puțin un Su-35 Flanker-E de generația 4 ++ în Ucraina, asta după ce în primăvara lui 2022 Ministerul Apărării de la Kiev a prezentat imagini de la sol cu epava aeronavei.
Su-35 Flanker-E rusesc, generația 4 ++, doborât în Ucraina. Sursă foto: Ministerul Apărării din Ucraina
Pe imagini e cât se poate de clar că discutăm despre un Su-35. Sunt primele imagini în care epava de la sol a aeronavei ne confirmă cu certitudine doborârea unui Su-35. Au fost însă multe alte zvonuri sau informații anunțate de ucraineni, dar nu toate s-au confirmat. Ulterior, anul acesta, rușii au mai pierdut două Su-35.
Să revenim la Su-35 ca produs de export. Lista statelor care au spus „nu” Su-35 e din ce în ce mai lungă iar SUA joacă un rol fundamental pentru acest lucru
Su-35 ca produs de export nu e deloc ceea ce ar fi dorit rușii să fie. De-a lungul timpului Su-35 a înregistrat mai multe eșecuri.
Ultimul se pare că e în Indonezia, stat care deși nu a anunțat oficial încă că renunță definitiv la Su-35 acest lucru a devenit tot mai clar încă dinaintea invaziei.
La finalul lunii decembrie 2021, Șeful Statului Major al Forțelor Aeriene indoneziene, mareșalul de forțe aeriene Fadjar Praseto, a confirmat oficial „cu inima grea” că Jakarta renunță la planurile de achiziție a 11 avioane de luptă Su-35 Flanker E de la producătorul rus Suhoi.
Posibila cumpărare a avioanelor rusești a făcut obiectul unui memorandum de înțelegere în februarie 2018, valoarea comenzii fiind estimată atunci la aproximativ 1,14 miliarde dolari.
„Cu inima grea, am abandonat proiectul nostru de achiziție a Su-35, pentru că, așa cum am spus de la început, modernizarea forțelor noastre aeriene depinde foarte mult de buget”, a justificat Praseto în cadrul unei conferințe de presă.
În spatele acestei decizii sunt presiunile uriașe ale SUA, și amenințarea cu sancțiuni la adresa Indoneziei, în baza legii CAATSA [Countering America's Adversaries Through Sanctions Act], prin care se penalizează entitățile cu legături comerciale în Rusia. În plus, dificultatea de a ajunge la un acord cu Moscova privind compensațiile industriale (offset) reprezintă un alt aspect, de care trebuie să se țină cont.
Alte state care au fost pe punctul de a achiziționa Su-35, dar au renunțat în cele din urmă sunt Brazilia sau Egipt.
Egiptul e un caz chiar și mai special întrucât semnase deja contractul pentru Su-35! Țara faraonilor urma să devină primul client al Su-35 din zona Orientului Mijlociu, în urma semnării unui contract în 2018, care cuprindea livrarea a 24/26 de avioane pentru aproximativ 3 miliarde de dolari. Evident, Egiptul - stat care deține tehnică numeroasă americană - a renunțat tot la presiunea SUA. Deoarece aeronavele Su-35 au fost achitate, Egiptul a dat acordul companiei ruse United Aircraft Corporation (UAC) să revândă avioanele în numele său.
Un singur stat a achiziționat avioane Su-35, în afara de Rusia
Pregătirea pentru desfăşurarea unei misiuni de luptă a piloților avioanelor de vânătoare Su-35S. Sursa foto: Ministerul rus al Apărării.
Singurul stat care a achiziționat avioane Su-35 este China. Chinezii au cumpărat 24 de avioane de tip Su-35, dar veștile nu sunt prea bune pentru ruși în contextul în care în presa chineză au apărut rapoarte privind critici aduse avioanelor iar perspectivele unei viitoare comenzi sunt cam sumbre. Mai ales că Beijingul dezvoltă propriile avioane.
Iranul, statul fundamentalist care sponsorizează terorismul, și noul aliat militar al Rusiei, va fi cel mai probabil următorul operator de Su-35.
Ministrul iranian al apărării, Mohammad-Reza Ashtiani, preciza anul trecut că Teheranul "îşi continuă cumpărarea" de Suhoi Su-35, dar "încă nu a primit echipamentul". Informațiile despre aceasă achiziție sunt puține și vagi.
Nu e clar câte avioane va primi Iranul, deși în presă a fost avansat numărul de minimum 18. Acordul vine după ce Iranul a transferat nueroasă muniție Rusiei, dar și mii de drone kamikaze Shahed care au contribuit decisiv la continuarea războiului rus de agresiune împotriva Ucrianei și împotriva populației civile din Ucraina.
Cel mai probabil avioanele Su-35 care ar fi trebuit să ajungă la egipteni vor ajunge în cele din urmă la statul fundamentalist iranian.
CITEȘTE ȘI: Un expert militar rus spune că Indonezia e o „rușine” după ce a renunțat la Su-35 și va alege dintre Rafale și F-15EX
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News