Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Strategia și implicațiile noului Drum al Mătăsii. Italia din nou putere maritimă trans-continentală alături de China
Strategica
Data publicării:
Dorința italiană de a se alătura inițiativei chineze a noului drum al mătăsii (Belt and Road Initiative - BRI), pare să se împlinească.
EXCLUSIV

Semnătura și sigiliul, care vor fi aplicate pe documentele înțelegerii, vor încununa vizita președintelui chinez Xi Jinping, la Roma, între 21-23 Martie. Apar primele elemente ale dialogului economic dintre cele două puteri maritime, cea italiană care a prefațat cuceririle europene ale oceanelor și cea chineză care, astăzi, rescrie hotarele economiei globale. Astfel, noua alianță comercială dintre Italia și China a pus în prim plan rolul porturilor italiene, în proiectul masiv de comerț și infrastructură propus și dorit, pentru a lega China de Europa.

Mai mult de două treimi din valoarea comerțului între Uniunea Europeană și gigantul asiatic merge pe mare prin Canalul Suez, iar traseul de transport maritim de la Marea Adriatică de Nord este cel mai scurt mod de a ajunge în interiorul vechiului continent din Asia de Est. Porturile italiene, croate și slovene sunt mai competitive din punct de vedere geografic decât portul Pireu din Grecia, pe care compania China Ocean Shipping Company l-a cumpărat în 2016 în încercarea de al transforma în principala poartă mediteraneană pentru bunurile chinezești. Astfel portul Veneția devine extrem de atractiv pentru a nu  profita de oportunitățile pe care le oferă noua strategie a Chinei pentru Silver Road, cu scopul de a avea efecte pozitive asupra afacerilor locale și a nivelului de locuri de muncă. Italia propune de cîțiva ani o realiniere a porturilor sale către Asia, făcând investișii majore în modernizarea și retehnologizarea lor.

 

China a înțeles importanța

 

Ca atare, numai acum cîteva săptămâni, Veneția a semnat un memorandum de înțelegere cu portul Pireu pentru a îmbunătăți capacitățile globale ale celor porți de intrare maritime. Veneția dorește să devină centrul european, dacă nu cel mai important, al rețelei comerciale chineze. Adăugat celebrului șir de perle chinezesc, cu avantajul unui cunoscător istoric și traditional al marilor drumuri ale mătăsii, Veneția are deja cu Pireu un serviciu săptămânal de feribot. Veneția are, de asemenea, o nouă legătură feroviară spre vestul Germaniei (Duisburg), care este centrul european pentru centura economică a zonei terestre din cadrul drumului de mătase chinez. Dualitatea Veneția-Pireu este un avantaj commercial de neoprit, iar China pare că a înțeles acest lucru. Dacă portul Veneția deservește toată zona industrială de nord a Italiei și conectivitatea ei cu centrul European german, Piraeus se poate concentra pe zona economică a Europei Centrale și de Est.

La această dualitate se va atașa și portul Trieste, care va asigura libertatea necolmatată de interesele economice europene, a transportului liber de produse chineze în chiar inima Europei. Oricine își poate imagina prețul pe care China îl va plăti pentru acest bulevard maritim și puterea comercială pe care Italia, în ansamblul ei, o va câștiga în fața rivalilor săi (deja obraznici) din Uniunea Europeană. O reușită financiară a noului concept comercial dintre Roma și Beijing, dacă va fi de amploarea prognozată, va echilibra bugetul Italian, slăbit de o datorie publică enormă și va asigura și un spațiu larg de negociere politică în interiorul Europei, pe care clasa politică de la Roma nu a mai avut-o de decenii.

 

China, în gările Clujului și ale României

 

Italia de altfel își propune, prin portul Trieste, să își asigure influența majoră asupra porturilor mai puțin dezvoltate croate și slovene, reformulând, în secolul XXI exact aceeași politică de influența comercială (și de ce nu politică) adriatică de nord începută încă din timpul marii familii renascentiste Medici.  Conectivitatea puternică cu restul Europei și un lanț robust de aprovizionare ar putea ajuta portul din Trieste să devină capătul de vest al drumului maritim al mătăsii. Rijeka, portul croat, este un alt punct de intrare pentru mărfurile expediate din China. Croația dorește să atragă mai multe investiții din China, în special pentru construirea unei conexiuni feroviare moderne între Rijeka și Budapesta. Iată cum o decizie italiană aduce China în chiar gările Clujului și ale României, căci Budapesta înseamnă practic, datorită distanței mici, chiar România. Trebuie să fim siguri că puterea unită a celor două Italia și China se va simți până cel puțin la Cluj, Belgrad sau Constanța.

Rămâne de văzut dacă Italia va reuși să își mențină constant suportul pentru strategia BRI în fața opoziției crescânde din partea Statelor Unite și a mai multor țări UE, care au avertizat că activitățile și prezența Chinei în porturile italiene ar putea periclita interesele lor majore de securitate. Cum actualul executiv de la Palazzo Chigi pare decis să nu mai lase Uniunea Europeană să își facă de cap cu interesele esențiale ale Italiei, probabil că vom asista, în următorii ani, la dezvoltarea unui adevărat conflict între expansiunea prognozată italo-chineză și hegemonia univalentă europeană, pe de o parte, căt și o iritare crescândă a celor de la Washington. SUA, dorind să își salveze influența lor specială într-o Europă devenită din ce în ce mai mult anti-americană, se vor vedea obligate să aleagă din nou, unul câte unul, individual cine va deveni aliat european. Iar Italia exact acest lucru îl dorește. Să își recâștige dreptul de a negocia singură cu ambele puteri, Uniunea Europeană și SUA, sperând ca drumul mătăsii să nu devină doar un șnur fin, care să o amenințe lent, dar letal.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Grupul de Luptă al NATO constituit în România și condus de Franța. Foto: Ministerul Apărării din Franța
EXCLUSIV
Cum ne coordonăm în caz de război major? De ce SUA nu și-a dorit niciodată cu adevărat o armată europeană independentă
Keith Kellogg a jucat rolul polițistului bun la Kiev: “Președintele Zelenski este un lider combativ și curajos al unei țări care este în război cu Rusia”
Dacă SUA nu mai ajută Ucraina, Europa va avea nevoie de până la 350 de miliarde de dolari, iar 30 000 de militari nu sunt suficienți
Un NATO tot îngrijorat a organizat exerciții de luptă pe scară largă în România, pe măsură ce poziția SUA față de Europa se schimbă sub Trump
Europenii stau la masa copiilor. Șeful Rheinmetall explică de ce liderii europeni au fost lăsați pe dinafară
EXCLUSIV
România și sferele de influență. O lume multipolară: Cum vor juca SUA, Rusia, Europa sau China? Valentin Naumescu, la Obiectiv EuroAtlantic
Administraţia Trump duce presiunile asupra ucrainenilor la următorul nivel? Statele Unite ar fi întrerupt vânzările de arme către Ucraina
Consilierul pentru securitate națională al SUA se declară „dezamăgit” de comunicarea echipei Trump cu Ucraina și apără o diplomație de tip ,,shuttle''
Rachete din ce în ce mai puține: Zelenski avertizează asupra lipsei de Patriot în contextul discuțiilor privind securitatea şi cere aprobare pentru producţia acestora
Propunerea europenilor pentru a calma administraţia Trump: 30 000 de militari din state europene în Ucraina pentru a asigura încetarea focului
Cine leagă de mâini piloții români de F-16 care vor să apere România. Dar mesajul transmis Rusiei este că „pe aici nu se trece”
Rusia vrea România afară din NATO? Cristian Diaconescu: Rușii le-au cerut americanilor împărțire sferelor de influență şi retragerea trupelor americane din Europa de Est
Ilie Bolojan, după întâlnirea cu Emmanuel Macron: Prezența militară franceză va fi consolidată în perioada următoare
Europa reacționează la declarațiile lui Trump potrivit cărora Zelenski „nu ar fi trebuit să înceapă” războiul: Nimeni în afară de Putin nu a început sau nu a dorit acest război în inima Europei
Trupele ucrainene din regiunea Kursk sunt în pericol: Putin susţine că militarii ruși au pătruns în regiunea Sumy, încercând probabil să taie aprovizionarea forțelor din direcția Sudzha
Polonia susține că statele vecine Rusiei nu ar trebui să trimită forțe de menținere a păcii în Ucraina: Ar putea duce cu ușurință la declanşarea de provocări
Legea care permite doborârea dronelor care intră în spațiul aerian național, adoptată de Camera Deputaților
România, cap de pod al Europei către Asia Centrală. Coridorul Asia Centrală-Caucaz-Europa poate spori securitatea economică și energetică a regiunii
Cum putem preveni o nouă agresiune militară rusă? Ministrul de externe lituanian: „Sute de mii” de trupe străine ar trebui să fie desfășurate în Ucraina
Imprimatur: Cui îi este frică de JD Vance?
Franța a convocat pentru miercuri un nou summit, la care este invitată și România
Garanții de securitate pentru Ucraina | Rutte: Europa este pregătită și dispusă să-și asume un rol de lider
Nu există plan B în relația cu SUA. Naumescu: La Paris, Europa și-a arătat din nou limitele. Divergențe inclusiv privind trupe de menținere a păcii în Ucraina
Administrația Trump și europenii pică primul lor examen privind reacția la escaladarea nucleară? Atacul dronei ruse de la Cernobîl, testare pentru aliați
Poziția Beijingului faţă de războiul ruso-ucrainean. Zelenski: „Pentru prima dată vedem interesul Chinei”
Statele europene vor o pace în Ucraina, dar şovăie în luarea unor decizii concrete: Liderii europeni au atitudini diferite față de trimiterea forțelor de menținere a păcii în Ucraina
Reprezentanții NATO au atras atenția Ucrainei privind utilizarea ineficientă a armamentului primit 
Mesajul congresmanului american Crenshaw pentru Europa: Ar trebui să fie mai agresivă și să-și „dubleze sau să-și tripleze eforturile” pentru a ajuta Ucraina
„Pacea” din Ucraina și de ce Rusia va avea nevoie de un nou război în epoca post-Trump. Moldova, un „candidat” pentru Putin
Nu atât de uşor pe cât părea! Marco Rubio: Este nevoie de mai mult de o întâlnire pentru a pune capăt războiului din Ucraina

Ştiri Recomandate

Perspective privind industria europeană de apărare: Ţările UE ar trebui să cumpere echipamente militare fabricate în Europa, mai degrabă decât din Statele Unite
Ce s-ar întâmpla dacă Rusia ar doborî un avion european? Expert britanic: Întrebarea e dacă ne aventurăm într-un mare război pentru că un pilot a tras o rachetă din greșeală
Europenii pregătesc planurile de garanții pentru Kiev, iar România și Polonia ar putea găzdui Forțele Aeriene NATO de menținere a păcii
Rusia nu va recunoaște alegerile din România după invalidarea lui Georgescu. MAE răspunde: Frustrarea Rusiei arată eșecul ei. Un agresor nu ne poate da lecții de democrație
Ucraina a acceptat încetarea focului timp de 30 de zile. SUA vor relua ajutorul militar și spun că acum mingea e în terenul Rusiei
Au și ghinion: Cum au ajuns motoarele americane ale avioanelor Gripen să „îngroape” miliarde. Istoria avionului se putea scrie diferit
Polonia nu crede în basme rusești: Premierul Tusk anunță că toți funcționarii statului vor efectua pregătire militară
Ucrainenii nu pot folosi F-16 în lupta „unu la unu” împotriva Su-35. Lipsa rachetelor cu rază mai lungă este o primă problemă, dar mai sunt și altele
CCR i-a spus „niet”. Contestația lui Călin Georgescu pentru a candida la prezidențiale a fost respinsă iar decizia e definitivă
F-16, în inima Ardealului: Moment istoric pentru Escadrila 48 Vânătoare a României. Se confirmă și informațiile noastre despre modernizare
Președintele SUA dublează taxele pentru oțelul și aluminiul canadian, ca răspuns la măsurile Canadei privind energia livrată Statelor Unite
Merkel transmite un avertisment serios: Nu ne vom descurca doar cu 2% din PIB pentru Apărare
Rusia pregătește ceva major asupra Ucrainei? După mult timp rușii au utilizat avioanele AWACS A-50, profitând că SUA au suspendat ajutorul militar
La discuţiile din Arabia Saudită, SUA negociază de pe poziţii de forţă cu Ucraina: Va trebui să facă concesii teritoriale ca parte a oricărei reglementări pașnice
Vechea ordine mondială a fost distrusă! Fostul comandant suprem al Forțelor Armate Ucrainene: Stabilirea unui nou cadru de securitate în Europa este de nerealizat fără Ucraina
Revoluție industrială: Un elicopter - avion fără pilot. A fost testată cu succes drona cu aripă rotor, în modul elicopter și avion (Foto / Video)
Șefii armatelor aliate care sprijină Ucraina s-au reunit la Paris. Macron pune pe agendă desfășurarea de trupe de pace în Ucraina
Negocierile din Arabia Saudită pentru a pune capăt războiului din Ucraina: Acordul minier semnat între Washington și Kiev, suficient pentru a restabili ajutorul acordat ucrainenilor
Flota ucraineană de avioane Mirage 2000 este înzestrată cu bombe de înaltă precizie: Franța a confirmat furnizarea de muniţii ghidate AASM
Flota rusă din Marea Neagră primește drone navale Katran. Sursa foto: X/YouTube.
EXCLUSIV
Umilită în Marea Neagră de o țară fără nicio navă de luptă, măreața Flotă a Rusiei se schimbă: Se fac primii pași spre o flotă a dronelor
Patriot încă rămâne baza apărării ucrainene. Versiunea actuală a europeanului SAMP/T are limitări în privința interceptării balistice, dar noile sale rachete pot schimba situația
Vin rușii? Ilie Bolojan: Există planuri strategice la nivelul Alianței, gândite inclusiv de Armata României
SUA nu au încetat să împărtășească informații cu privire la apărare cu Ucraina, spune reprezentantul lui Trump
O victorie europeană în fața SUA: Avioanele Rafale M „bat” F/A-18E Hornet și vor fi integrate pe portavioanele unei puteri militare mondiale
Presiunile Rusiei nu se opresc doar la România: Serviciul rus de spionaj SVR atacă și Marea Britanie, acuzată inclusiv pentru ambele Războaie Mondiale
Germanii se tem că SUA ar putea să le ”stingă lumina” aeronavelor F-35 folosite de Luftwaffe
Sfârșitul superiorității aeriene? De ce SUA au spus „stop” dezvoltării unui viitor avion de luptă de generația a 6-a
SIPRI: Europenii din NATO și-au dublat importurile de tehnică militară în ultimii 5 ani. Peste 60% din arme vin din SUA
Trump destabilizează și “micul NATO”. Australia este foarte aproape să rămână fără submarinele nucleare americane, deși a fost forțată să refuze și să umilească Parisul
Industria germană de apărare este invitată să producă în Ucraina: Acord cu compania Diehl Defenсe pentru creșterea livrărilor de sisteme IRIS-T
Ucraina „s-ar putea să nu supraviețuiască” invaziei pe scară largă a Rusiei, cu sau fără sprijinul american. Trump: Indiferent de rezultatul războiului, SUA își vor banii înapoi
Pentru ce scenariu militar se pregătesc Statele Unite? Compania Boeing extinde cu 50% sistemul american de apărare antirachetă din Alaska
pixel