Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Strategia și implicațiile noului Drum al Mătăsii. Italia din nou putere maritimă trans-continentală alături de China
Strategica
Data publicării:
Dorința italiană de a se alătura inițiativei chineze a noului drum al mătăsii (Belt and Road Initiative - BRI), pare să se împlinească.
EXCLUSIV

Semnătura și sigiliul, care vor fi aplicate pe documentele înțelegerii, vor încununa vizita președintelui chinez Xi Jinping, la Roma, între 21-23 Martie. Apar primele elemente ale dialogului economic dintre cele două puteri maritime, cea italiană care a prefațat cuceririle europene ale oceanelor și cea chineză care, astăzi, rescrie hotarele economiei globale. Astfel, noua alianță comercială dintre Italia și China a pus în prim plan rolul porturilor italiene, în proiectul masiv de comerț și infrastructură propus și dorit, pentru a lega China de Europa.

Mai mult de două treimi din valoarea comerțului între Uniunea Europeană și gigantul asiatic merge pe mare prin Canalul Suez, iar traseul de transport maritim de la Marea Adriatică de Nord este cel mai scurt mod de a ajunge în interiorul vechiului continent din Asia de Est. Porturile italiene, croate și slovene sunt mai competitive din punct de vedere geografic decât portul Pireu din Grecia, pe care compania China Ocean Shipping Company l-a cumpărat în 2016 în încercarea de al transforma în principala poartă mediteraneană pentru bunurile chinezești. Astfel portul Veneția devine extrem de atractiv pentru a nu  profita de oportunitățile pe care le oferă noua strategie a Chinei pentru Silver Road, cu scopul de a avea efecte pozitive asupra afacerilor locale și a nivelului de locuri de muncă. Italia propune de cîțiva ani o realiniere a porturilor sale către Asia, făcând investișii majore în modernizarea și retehnologizarea lor.

 

China a înțeles importanța

 

Ca atare, numai acum cîteva săptămâni, Veneția a semnat un memorandum de înțelegere cu portul Pireu pentru a îmbunătăți capacitățile globale ale celor porți de intrare maritime. Veneția dorește să devină centrul european, dacă nu cel mai important, al rețelei comerciale chineze. Adăugat celebrului șir de perle chinezesc, cu avantajul unui cunoscător istoric și traditional al marilor drumuri ale mătăsii, Veneția are deja cu Pireu un serviciu săptămânal de feribot. Veneția are, de asemenea, o nouă legătură feroviară spre vestul Germaniei (Duisburg), care este centrul european pentru centura economică a zonei terestre din cadrul drumului de mătase chinez. Dualitatea Veneția-Pireu este un avantaj commercial de neoprit, iar China pare că a înțeles acest lucru. Dacă portul Veneția deservește toată zona industrială de nord a Italiei și conectivitatea ei cu centrul European german, Piraeus se poate concentra pe zona economică a Europei Centrale și de Est.

La această dualitate se va atașa și portul Trieste, care va asigura libertatea necolmatată de interesele economice europene, a transportului liber de produse chineze în chiar inima Europei. Oricine își poate imagina prețul pe care China îl va plăti pentru acest bulevard maritim și puterea comercială pe care Italia, în ansamblul ei, o va câștiga în fața rivalilor săi (deja obraznici) din Uniunea Europeană. O reușită financiară a noului concept comercial dintre Roma și Beijing, dacă va fi de amploarea prognozată, va echilibra bugetul Italian, slăbit de o datorie publică enormă și va asigura și un spațiu larg de negociere politică în interiorul Europei, pe care clasa politică de la Roma nu a mai avut-o de decenii.

 

China, în gările Clujului și ale României

 

Italia de altfel își propune, prin portul Trieste, să își asigure influența majoră asupra porturilor mai puțin dezvoltate croate și slovene, reformulând, în secolul XXI exact aceeași politică de influența comercială (și de ce nu politică) adriatică de nord începută încă din timpul marii familii renascentiste Medici.  Conectivitatea puternică cu restul Europei și un lanț robust de aprovizionare ar putea ajuta portul din Trieste să devină capătul de vest al drumului maritim al mătăsii. Rijeka, portul croat, este un alt punct de intrare pentru mărfurile expediate din China. Croația dorește să atragă mai multe investiții din China, în special pentru construirea unei conexiuni feroviare moderne între Rijeka și Budapesta. Iată cum o decizie italiană aduce China în chiar gările Clujului și ale României, căci Budapesta înseamnă practic, datorită distanței mici, chiar România. Trebuie să fim siguri că puterea unită a celor două Italia și China se va simți până cel puțin la Cluj, Belgrad sau Constanța.

Rămâne de văzut dacă Italia va reuși să își mențină constant suportul pentru strategia BRI în fața opoziției crescânde din partea Statelor Unite și a mai multor țări UE, care au avertizat că activitățile și prezența Chinei în porturile italiene ar putea periclita interesele lor majore de securitate. Cum actualul executiv de la Palazzo Chigi pare decis să nu mai lase Uniunea Europeană să își facă de cap cu interesele esențiale ale Italiei, probabil că vom asista, în următorii ani, la dezvoltarea unui adevărat conflict între expansiunea prognozată italo-chineză și hegemonia univalentă europeană, pe de o parte, căt și o iritare crescândă a celor de la Washington. SUA, dorind să își salveze influența lor specială într-o Europă devenită din ce în ce mai mult anti-americană, se vor vedea obligate să aleagă din nou, unul câte unul, individual cine va deveni aliat european. Iar Italia exact acest lucru îl dorește. Să își recâștige dreptul de a negocia singură cu ambele puteri, Uniunea Europeană și SUA, sperând ca drumul mătăsii să nu devină doar un șnur fin, care să o amenințe lent, dar letal.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Generalul Gheorghiță Vlad: Armata României, pregătită să reziste unui eventual atac al Rusiei. Există instrumente și pentru a ajuta Moldova
Generalul Oleksandr Sirski, comandantul Forțelor Terestre Ucrainene și comandantul Grupului Est al Forțelor Armate ale Ucrainei. Sursa Foto: Facebook Сухопутні війська ЗС України.
EXCLUSIV
Generalul Sirski raportează despre capcana ucraineană de la Dobropillia. Între timp s-a așternut liniștea la est de Kramatorsk
Foto: Ministerul Apărării din China
EXCLUSIV
Războiul ideologic al Chinei: Strategia PCC din Xinjiang forțează Europa să aleagă între comerț și drepturile omului. Implicațiile pentru NATO.
Stocurile de armament greu ale Rusiei sunt tot mai puţine: Peste jumătate din tancurile și artileria din depozite, „canibalizate” pentru războiul din Ucraina
Forțele pentru Operații Speciale ale Republicii Moldova. Sursă foto: Ministerul Apărării de la Chișinău
EXCLUSIV
Strategia ,,Moldova 2035'': De la "mizerie și dezordine" la digitalizare și apărare cibernetică. Cum își construiește Chișinău scutul anti-Rusia
Armată profesionistă și investiții în echipamente. Republica Moldova are o nouă Strategie militară, dar obiectivul de 1% pentru Apărare e considerat insuficient
Rusia își protejează cu plase anti-dronă situl nuclear arctic de la Novaya Zemlya, la 2.500 km de linia frontului din Ucraina (FOTO)
Centrala Nucleară Zaporijjea
EXCLUSIV
Rusia pare să reia șantajul nuclear. Centrala de la Zaporojie intră din nou în prim-planul amenințării
Forțele ucrainene au lovit uzina Sverdlov - De ce este aceasta ținta numărul 1 și un nod cheie al industriei de apărare a Rusiei? (FOTO/VIDEO)
Decizia „pe jumătate” a lui Trump privind rachetele Tomahawk pentru Ucraina: „Vreau să aflu ce fac cu ele”
Semnale de alarmă de la Bruxelles: Rusia ar lua în calcul efectuarea unui atac asupra NATO, potrivit serviciilor germane de informaţii
Mai câștigi războaie cu tancuri? Achiziția a 216 de tancuri de către România naște controverse iar verdictul îl dă o putere europeană
Foto: Ministerul Apărării Naționale (MApN)
EXCLUSIV
Rezerva operatională a României: Între patriotismul trădat și nevoia de modernizare
Hățișul birocraţiei europene ţine pe loc trenurile NATO cu ajutor pentru Flancul Estic. Un general francez trage semnalul de alarmă
Rușii își refac forțele care luptă în Ucraina: Un nou lot de bombardiere de front de tip Su-34, livrat. E al cincilea lot livrat în 2025
Valul de drone "cu întrebuințare militară" care paralizează Europa: De la München la bazele NATO, o nouă fază a războiului hibrid
Sursă foto: Cybercommand.ro
EXCLUSIV
Un raport oficial dezvăluite o mare problemă de securitate națională în România: Digitalizarea, tratată ca anexă tehnică și birocratică, nu ca prioritate de securitate națională
US Army, prezentă la o paradă militară în Polonia. Sursă foto: Ministerul Apărării de la Varșovia
EXCLUSIV
Asul din mânecă și norocul României? Trei motive cruciale pentru care SUA nu se vor retrage din România
„Dormiți liniștiți, nu ne provocați”: Strategia lui Vladimir Putin de descurajare a statelor europene se rezumă la ameninţări cu atacuri iminente
Tomahawk vs. ,,tigrul de hârtie'': De ce aleg acum Statele Unite să încurajeze Ucraina să lovească în inima sistemului rusesc de rafinării
Un general eston explică de ce doborârea avioanelor rusești MiG-31 ar fi fost o greşeală strategică: Analiza incursiunilor Rusiei și riscul de escaladare
Punctul de cotitură al noului război hibrid. Cum ,,flota din umbră'' a Rusiei a forțat NATO să iasă ,,la vânătoare'' în Marea Baltică
Trupele ruse și-au intensificat atacurile aeriene în luna septembrie: Peste 5.600 de drone și 185 de rachete au vizat ținte de pe teritoriul Ucrainei
Rusia, aproape de eșec total: De la benzină nelimitată la rații de 10-30 de litri. Atacurile ucrainenilor au paralizat rafinăriile, iar logistica armatei e afectată
Instruirea operatorilor rusi de drone. Sursa foto: pl-llc.ru.
EXCLUSIV
Europa își caută scut: Din Norvegia și până în România, incursiunile dronelor forțează Europa să ridice mai rapid „Zidul” anti-dronă
Venezuela instalează sisteme de rachete antiaeriene BUK în apropierea Caracasului, după o avertizare a SUA cu privire la un posibil atac aerian
"Obiectivul Centenar 2027" al Chinei: Cum a schimbat războiul din Ucraina strategia militară a lui Xi Jinping
Sursa foto: Davis Political Review.
EXCLUSIV
Scenariu ceh cu repetiție românească: Cum au reuşit 300 de conturi TikTok pro-ruse să agite societatea cehă înainte de alegerile parlamentare
Lovitură de palmares: Cum a doborât o dronă FPV ucraineană un elicopter rusesc Mi-8 (VIDEO). Detaliile complete ale unei operațiuni unice în istorie
Acordul ,,Triunghi'': Cum a forțat alianța Rusia-Iran Israelul să trimită sisteme Patriot în Ucraina, via Statele Unite

Ştiri Recomandate

Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Unul dintre ”gardienii” Flotei fantomă? Nava de desant rusă ”Alexander Șabalin” a ancorat în largul coastelor Germaniei
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
Merz se așteaptă ca SUA să scutească divizia germană a Rosneft de sancțiuni
Cum își finanțează Coreea de Nord programul nuclear: Miliarde de dolari, furate din criptomonede și atacuri cibernetice
UE amână până în decembrie decizia privind activele rusești
"Au rămas acolo 20 de secunde". Avioane Su-30 și Il-78 încalcă spațiul aerian lituanian. Două Eurofighter spaniole au reacționat imediat
Al 19-lea pachet de sancțiuni UE împotriva Rusiei: Flota fantomă, cripto, bănci, ”diplomați” ruși. Economia de război a Rusiei primește încă o lovitură
Companiile petroliere chineze suspendă achizițiile de petrol rusesc din cauza sancțiunilor americane. Ținta principală: Rosneft și Lukoil
Războiul cognitiv, cea mai mare parte din războiul hibrid din regiune. Societățile, obligate să treacă la o gândire strategică
Trageri reale efectuate de Armata României. Sursă foto: MApN
EXCLUSIV
România în fața unei noi ordini industriale de apărare. Lecțiile EDIP pentru o țară periferică
România vinde energia ieftin şi o cumpără scump, dar are planuri mari: Capacități de stocare cât 10 reactoare de la Cernavodă
Companiile europene Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a concura cu Starlink
Furie la Moscova, după sancțiunile americane asupra Lukoil și Rosneft: Trump a declarat război Rusiei
Tehnologia face diferența (FOTO): Drona ucraineană „Sea Baby” 2.0 rescrie strategia navală în Marea Neagră, devenind principala ameninţare la adresa Flotei ruse
Summit important la Bruxelles. Mai multe țări țin piciorul pe frână, însă doar două au o agendă pro-Kremlin
Capacitatea de apărare a NATO, confirmată de generalul Dorin Toma: Vă pot spune cu toată convingerea că putem respinge orice potențială agresiune asupra României
Avertisment de pe scena Forumului Aspen-GMF București. Lordul McConnell: „Urmează o nouă eră de instabilitate globală”
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
”Aveți mai mult decât orice altă țară din Europa". Diaspora trebuie folosită pentru a promova România, crede Charlie Ottley
O explozie puternică a avut loc la o uzină militară din apropierea orașului rusesc Celiabinsk (FOTO/VIDEO)
Primul transport China - Europa pe traseul nordic a durat jumătate din timpul pe ruta clasică (VIDEO). “Drumul Mătăsii de Gheață” trece însă prin Rusia
Sfârșitul răbdării: Donald Trump sancționează companiile Rosneft și Lukoil, recunoscând eșecul ,,diplomației'' cu Vladimir Putin
Geopolitica europeană la răscruce | "Gata de un şoc în 3-4 ani": Avertismentul Franței despre o posibilă agresiune militară rusă
Iranul, la un pas de reluarea ambițiilor nucleare? Reconstrucția misterioasă de la complexul Taleghan-2, sub ochii Israelului și ai lumii occidentale
Crime de război rusești la Pokrovsk. Atacarea civililor, o practică generalizată în Armata rusă
Rusia începe producția de masă a bombelor aeriene cu o rază de aproape 200 km, anunță serviciile ucrainene. Cum pot fi combătute KAB-urile rusești
De la Blitzkriegul de 3 zile la Războiul de 4 ani. Hărțuită de dronele ucrainene, Rusia apelează la elicoptere, rezerviști și dirijabile pentru apărarea rafinăriilor
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev
India și SUA se apropie de un acord comercial istoric. Taxe de 16%, în schimbul reducerii importurilor de petrol rusesc
Undă verde de la deputați: Stagiul militar voluntar, pasul către întinerirea rezervei Forțelor Armate Române
pixel