SUA dezvoltă NGAD după succesul F-22 și F-35. Cât va costa noul avion de generația a VI, cel mai scump program de aviație din istorie
Viitorul program secret de luptă Next Generation Air Dominance (NGAD) al Forțelor Aeriene americane (USAF) ar putea fi cel mai scump program de avioane din istorie.
Prima imagine concept a viitoarei aeronave de generația a 6-a dezvoltată în cadrul programului NGAD (Next Generation Air Dominance). Sursă foto: U.S. Air Force
Astfel, o singură aeronavă pilotată de generația a șasea, fiind estimată să coste sute de milioane de dolari.
Întrebat despre prețul NGAD, în timpul unei apariții de săptămâna trecută în fața Comitetului Camerei pentru Servicii Armate, secretarul Forțelor Aeriene, Frank Kendall, nu a specificat exact cât ar putea costa o aeronavă, dar a precizat că serviciul vorbea despre „mai multe” sute de milioane.
„Acesta este un număr care vă va atrage atenția”, a declarat Kendall. „Va fi un avion scump.”
NGAD, un avion mai scumă decât F-35?
NGAD și F-35, sursă foto: SandBoxx.us
Ar fi de peste două ori prețul lui F-35, care este de cel puțin 80 de milioane de dolari bucata.
Kendall a adăugat că NGAD va fi „incredibil de eficient”, dar va trebui să fie însoțit de platforme mai puțin costisitoare pentru a-și extinde raza de luptă, pe care el le vede ca fiind echipe de drone autonome.
Forțele aeriene nu au o estimare cu privire la cât ar costa dronele asociate cu NGAD. Dar, în discursul său la conferința (Orlando, Florida, 3 martie 2022) Asociației Forțelor Aeriene, Kendall a precizat că serviciul dorește ca acele drone de luptă să nu coste mai mult de jumătate decât omologii lor cu echipaj, potrivit publicației Defense News.
Astfel, componenta fără echipaj a NGAD va costa la fel de mult sau mai mult decât un F-35.
Programul NGAD face până acum pașii corespunzători în faza sa de dezvoltare astfel încât, costurile pe termen lung să fie sustenabile, a precizat Kendall. Acest lucru se realizează prin utilizarea unor modele și interfețe modulare standardizate de Guvern, care vrea să se se asigure că aeronavele pot primi cu ușurință upgrade-uri și întreținere.
NGAD ar putea fi lansat la începutul anilor 2030. Până atunci SUA vor utiliza F-22 modernizate
Potrivit lui Kendall, această strategie va duce și la concurență, fapt care va determina reducerea și mai mare a costurilor.
Ca răspuns la preocupările exprimate de congresmenul Donald Norcross, potrivit cărora programul NGAD ar putea fi întârziat, Kendall a precizat că Forțele Aeriene încearcă să lanseze NGAD la începutul anilor 2030. Până atunci, serviciul intenționează să zboare cu avioanele F-22 modernizate.
Comentariul autorului:
După ce în septembrie 2020, Will Roper, la acea vreme asistent pentru achiziții al Secretarului Forțelor Aeriene, a confirmat construirea și zborul cu un demonstrator NGAD la scara 1:1, lăsând să se înțeleagă o posibilă intrare în înzestrare în următorii 5 – 10 ani, informațiile ulterioare au domolit entuziasmul inițial, prin ducerea termenului de operaționalizare a aeronavei la primii ani de după 2030.
În continuare secretul și confuzia asupra proiectului NGAD al Forțelor Aeriene persistă. Deși oficialii americani fac unele precizări cu caracter general despre această aeronavă, acestea mai mult măresc suspansul, decât clarifică situația, lucru care de fapt se și urmărește într-un proiect de asemenea importanță.
NGAD are șanse mari să fie tot un avion stealth extrem la fel ca F-22
F-22 Raptor, sursă foto: US Air Force
Ceea ce se știe sigur, este că NGAD va înlocui aeronavele F-22 și că în misiunile sale va fi însoțit de drone autonome de luptă – până la cinci drone potrivit discursului lui Frank Kendall din martie la conferința Asociației Forțelor Aeriene.
Înlocuirea lui F-22, considerat cel mai bun avion din lume, deși este cel mai vechi dintre aeronavele de generația a cincea, necesită un avion cel puțin la fel de capabil ca F-22.
În 2009, costul unui F-22 era estimat la 138 milioane de dolari, ceea ce în prezent reprezintă aproximativ 170 - 180 milioane de dolari.
Pornind de la această valoare actualizată a lui F-22, rezultă că NGAD se va axa, cel mai probabil, tot pe tehnologia stealth extrem – vinovatul principal pentru costul ridicat al lui F-22. Costul mare al dronelor de însoțire indică faptul că și acestea vor fi realizate în tehnologie stealth extrem. De altfel, secretarul Forțelor Aeriene, Frank Kendall, vede dronele zburând împreună și cu noul bombardier strategic stealth B-21 Raider, deși apreciază că vor fi necesare modificări substanțiale pentru a face acest lucru posibil.
Ar putea fi NGAD un mozaic de sisteme de inteligență artificială și mai puțin o aeronavă stealth?
O variantă posibilă pentru NGAD, care nu s-ar axa în mod deosebit pe tehnologia stealth, ar putea consta în echiparea cu senzori și sisteme de inteligență artificială foarte avansate, care să compenseze expunerea aeronavei.
În 2016, specialiștii israelieni estimau că progresele în senzori și computere vor depăși, în 10 ani, o configurație pur stealth. Astfel, se consideră că, aeronavele stealth, chiar și cele de nivel extrem cum este F-22, vor fi cu siguranță detectate, iar preocuparea viitorului ar trebuie să fie realizarea sistemelor de neutralizare a tuturor amenințărilor la adresa aeronavei. La nivelul sistemului militar american există cercetări de realizare a unor algoritmi, care pe baza informațiilor preexistente și a modelelor, să identifice o țintă sau o amenințare înainte ca aceasta să fie fizic depistată de vreun senzor.
Pe de altă parte, combinația dintre stealth extrem și inteligența artificială avansată ar explica cel mai bine, de ce termenul de operaționalizare a NGAD a ajuns la 10 ani, după ce inițial s-a crezut că avionul/familia de aeronave va fi disponibil/disponibilă mai devreme.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News