Submarinele Chinei au demarat „operațiunea F-35”. SUA încearcă recuperarea rapidă a avionului, sub privirile chinezilor
În urmă cu două zile în Marea Chinei de Sud un F-35C al U.S. Navy a fost implicat într-un incident la aterizare. Aeronava a ajus se pare pe fundul mării. Washingtonul a fost destul de zgârcit cu privire la detaliile accidentului.
Un F-35C decolând de pe portavionul USS Dwight D. Eisenhower, în 2015. Sursă foto: Lockheed Martin
Cert e că accidentul s-a petrecut în timp ce aeronava de 100 de milioane de dolari, de generația a V-a, F-35C ateriza la bordul portavionului USS Carl Vinson, care operează în în Marea Chinei de Sud.
Știm sigur că din fericire pilotul a scăpat cu viață, acesta reușind să se catapulteze. În urma accidentului șapte peroane au fost rănite, dar sunt în afara oricărui pericol.
De precizat că, în aceste zile, în Marea Chinei de Sud se afla şi portavionul USS Abraham Lincoln, care are la bord, în premieră, o escadrilă de avioane de generația a cincea, F-35C, aparținând Corpului Infanteriei Marine americane (USMC).
U.S. Navy nu a oferit foarte multe detalii despre incident și nici nu a dezvăluit unde s-a prăbușit aeronava F-35C în Marea Chinei de Sud. Suficient să mențină însă că Beijingul revendică aproape în totalitate Marea Chinei de Sud.
Oficial chinezii nu au avut nicio reacție după prăbușirea aeronavei americane de 100 de milioane de dolari. Totuși, experții militari citați de publicația CNN sunt convinși că lucrurile sunt mult mai complexe și China în mod cert va dori să „arunce o privire”.
Dar China aproape sigur va dori să arunce o privire asupra F-35 pierdut, au spus analiştii.
Submarinele Chinei și „operațiunea F-35”. Beijingul e cu ochii pe americani în Marea Chinei de Sud, după ce un avion de generația a V-a de tip F-35 s-a prăbușit în apele revendicate de China
Carl Schuster, fost director de operațiuni al Centrului Comun de Informații al Comandamentului Indo-Pacific al SUA, într-o intervenție pentru CNN, a precizat că Beijingul va încerca să localizeze și să supravegheze în detaliu operațiunea de recuperare, folosind inclusiv submarine și alte mijloace submersibile.
Schuster crede că însă că procedura de recuperare a aeronavei va dura, iar U.S. Navy va încerca să mențină în zonă o prezență militară constantă. Fostul căpitan al Marinei americane nu exclude ca Beijingul să revendice dreptul de recuperare al aeronavei în baza revendicărilor teritoriale din Marea Chinei de Sud sub pretextul că F-35 prăbușit reprezintă un pericol pentru mediu ori că tehnica militară străină se află în apele sale.
Expertul Collin Koh, cercetător în cadrul S. Rajaratnam School of International Studies din Singapore, e și el convins că Beijingul va urmări cât se poate de aproape operațiunea de recuperare a aeronavei F-35, dar nu crede că partea chineză va revendica aeronava, amintind că există riscuri uriașe la nivel politic iar „China nu are curajul” să agraveze și mai mult relația cu SUA.
Experții au exclus posibilitatea ca americanii să distrugă aeronava F-35C, prăbușită în Marea Chinei de Sud.
De precizat că SUA au experiență în asemenea misiuni de recuperare. În noiembrie 2021 un F-35B s-a prăbușit la decolare de pe portavionul HMS Queen Elizabeth, operațiunea de recuperare fiind coordonată cu SUA, iar în2019 în Pacific un F-35A al Japoniei s-a prăbușit, americanii fiind implicați în recuperare.
CITEȘTE ȘI: Noul J-16D al Chinei a survolat în premieră zona de apărare a Taiwanului, un răspuns la cele două portavioane ale SUA din regiune
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News