Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Azi mai mult ca niciodată reapare întrebarea ce ar fi fost dacă România alegea avioane Gripen noi și nu F-16. „Mereu există compromisuri”
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
În 2012 România a ales achiziția de avioane F-16 Fighting Falcon în uz, pentru a înlocui avioanele MiG-21 LanceR, a căror resursă fusese deja prelungită mult prea mult. Contractul pentru F-16 a fost semnat în 2013 iar azi avem două escadrile complete, urmând ca anul acesta să o avem și pe a treia. Dar, așa cum se știe, „pe masă” erau și avioane noi, atât F-16 cât și, mai ales Gripen. Alegerea a fost între F-16 și Gripen iar decizia o știm cu toții.
Avione de luptă de tip F-16 Fighting Falcon ale Forțelor Aeriene Române. Photo source: Baza 86 Aeriană Borcea
EXCLUSIV
Avione de luptă de tip F-16 Fighting Falcon ale Forțelor Aeriene Române. Photo source: Baza 86 Aeriană Borcea

Azi, în contextul internațional actual, tot mai multe voci se întreabă cum ar fi fost dacă România ar fi achiziționat Gripen și nu F-16. E istorie contrafactuală desigur. 

În ultima ediție a podcastului Obiectiv EuroAtlantic difuzat săptămânal de DefenseRomania, generalul de flotilă aeriană (r) Laurențiu Simionescu, fost comandant al Bazei 90 de Transport Aerian Otopeni, a vorbit despre această alegere, între F-16 în uz și Gripen noi, și a subliniat că „e foarte greu dacă nu imposibil să mulțumești pe toată lumea”.

„Dar e normal să existe opinii diferite”, arată acesta.

 

România a ales F-16. Gripen e un subiect al trecutului. Generalul (r) de flotilă aeriană Laurențiu Simionescu spune că în orice achiziție, chiar și în cele cu bugete uriașe, trebuie făcute compromisuri

 

3. F-16 Fight... (f-16-romania-2_93186600.jpg)

Avione de luptă de tip F-16 Fighting Falcon ale Forțelor Aeriene Române. Photo source: Baza 86 Aeriană Borcea

„F-16 e ceea ce s-a decis să fie achiziționat, un avion celebru care are o viață lungă tocmai pentru că este un avion de succes. A achiziționa aparate noi sau second hand ține de o multitudine de factori. Evident că toată lumea și-ar dori să aibă cel mai nou model de mașină electrică care să consume zero litri de carburant sau kilowat, dar în același timp să fie puternică, ieftină și să aducă și bani acasă. E cât se poate de clar că în orice achiziție trebuie făcute niște compromisuri. Chiar și atunci când beneficiezi de bugete uluitoare trebuie luate decizii”, e de părere fostul comandant al Bazei 90.

El a subliniat însă că deși achiziția de F-16 s-a făcut fără licitație, acest lucru nu înseamnă că nu a existat o competiție și că achiziția de Gripen nu a fost analizată până la ultimul detaliu. Cum s-a ajuns la F-16? E o chestiune ce ține de o multitudine de factori, de la factorul economic la interoperabilitate și la apartenența României la anumite sisteme de alianțe și parteneriate strategice.

„Ceea ce cred că ar fi util să spunem e că deși aceste decizii par unilaterale sau care nu au fost luate prin competiție, lucrurile nu stau așa. Încă de la faza de proiectare se intră într-o competiție între ceea ce există pe piață. Vă pot garanta că deși s-a optat pentru F-16 Fighting Falcon au fost luate în calcul și toate celelalte variante. Criteriile care au condus la această selecție sunt multiple și sunt istorie.

Nu cred că mai folosește cuiva să spunem azi că ar fi fost diferit dacă am fi ales Gripen de exemplu. E o chestiune în care trebuie să luăm în calcul și interoperabilitatea și apartenența noastră la o alianță”, a conchis generalul de flotilă aeriană (r) Laurențiu Simionescu.

În prezent România deține două escadrile complete de F-16 Fighting Falcon, Escadrila 53 Vânătoare de la Baza 86 Aeriană Borcea (formată din 17 avioane) și Escadrila 48 Vânătoare de la Baza 71 de la Câmpia Turzii (formată recent din 16 avioane). O a treia escadrilă va fi livrată anul acesta. Generalul (r) Simionescu arată că experiența operaționalizării primei escadrile va fi esențială pentru a operaționaliza cât mai rapid cea de-a doua escadrilă, proces care nu se întâmplă peste noapte.

Urmărește integral ediția podcastului Obiectiv EuroAtlantic în care fostul comandant al Bazei 90 de Transport Aerian Otopeni analizează aviația militară a României, de la MiG-21 la F-16 și elicoptere

Youtube video image

 

Planul A era ca România să cumpere 32 avioane F-16 Block 52 noi. Adevărul e că printr-o întâmplare fericită s-au găsit bani chiar și pentru „planul B”

 

În 2023, în contextul retragerii avioanelor de luptă MiG-21 LanceR, tot în cadrul podcastului Obiectiv EuroAtlantic de la DefenseRomania, generalul (r) cu patru stele Ștefan Dănilă, primul general de aviație care a deținut funcția de șef al Statului Major General al Armatei României, „planul A” al României era să achiziționeze F-16 Fighting Falcon Block 52 noi, plan care a fost dat peste cap de lipsa resursei financiare. Așa s-a ajuns la achiziția celor 17 avioane F-16 în uz din Portugalia, însă chiar și în urma acestei achiziții țara noastră nu a renunțase la momentul respectiv la intenția de a achiziționa F-16 noi.

4. Imagine di... (f-16-romania-roaf_55624000.jpg)

Imagine dintr-un C-27J Spartan, cu un F-16 Fighting Falcon din dotarea României, în timpul unei misiuni de antrenament de interceptare. Foto: DefenseRomania

„Sunt și oameni de bună credință care își doresc, așa cum mi-am dorit și eu, să avem avioane noi. De fapt concepția pe care am prezentat-o în 2011 Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), concepție pentru care am și avut aprobare, a fost pentru achiziția a două escadrile, adică 32 de avioane F-16 Fighting Falcon noi în versiunea Block 52. Din păcate nu s-au găsit resurse financiare. Resursele financiare nu s-au găsit deoarece nu a fost o decizie politică fermă pentru achiziția acestor avioane. 

Soluția identificată ulterior după schimbarea guvernului, anume de a achiziționa prima escadrilă din Portugalia era a doua soluție după cea de achiziție a avioanelor F-16 noi. Această a doua soluție viza achiziția de avioane F-16 utilizate de alte state, dar care mai aveau ore de zbor pentru a ne ajunge suficient până când vom depăși problemele economice și vom putea achiziționa avioane noi”, a precizat generalul (r.) Dănilă, care a adăugat că „avioanele din Portugalia au avut și au încă resursa bună, ele erau cam la jumătatea ciclului de viață și cred că în continuare cu resursa actuală vor putea zbura mai mult de 10 ani”.

CITEȘTE ȘI: Gl. Simionescu explică de ce era greu de zburat ''fierul de călcat''. Aripa delta a MiG-21 LanceR și viteza mare inclusiv la aterizare nu ierta piloților greșeala


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Su-57 visează la performanțele F-35, dar rușii mizează pe cifre. Câte avioane ar putea arunca în luptă Rusia, dacă ar declanșa un război major
Trei F-16 ale Escadrilei 48 revin din Marea Britanie. F-urile au participat la exercițiul Ramstein Flag 2025, bazat pe lecțiile din Ucraina
SUA exersează noi tactici anti-dronă. Până când dronele MQ-9B și avioanele vor putea folosi arme laser, F-16 americane învață să lupte împotriva UAV-urilor
Un avion de generația a 6-a cum Europa nu a mai văzut, dar sunt probleme în paradis. Acuze între parteneri după fuziunea Tempest și F-X
Un pas istoric pentru F-35 în Europa: În premieră un F-35 non-american aflat în zbor a partajat date clasificate cu un sistem european
Aviația militară a SUA e în criză și nu numărul de F-35 sau F-16 e problema. România a scăpat „la mustață” de aceeași problemă
Franța ridică ștacheta. Ceea ce nu au reușit rușii și americanii cu MiG-105 și X-20: Un avion spațial? Orizontul de timp e extrem de îndrăzneț
Un sistem rusesc S-400 sau o racheta R-37 ar fi doborât un avion F-16 în Ucraina
Avioanele JAS 39 Gripen sunt pe val. Au învins după 12 ani F-16 iar acum obiectivul e să ia locul F-35 într-un stat din Europa
Avioanele MiG-29 ale Ucrainei lovesc intens cu bombe franceze AASM HAMMER (Video). Aviația ucraineană atacă centrele de comandă rusești
F-16 se „mută” în Europa de Est. În România e singurul centru de pregătire, iar întreținerea pentru F-16 în cea mai modernă versiune va fi găzduită de Slovacia
Cehia își asigură tranziția la F-35: Contractul Gripen urmează să fie prelungit până în 2035, dar în condiții avantajoase
Francezii dau lovitura și bat palma cu o putere militară mondială: Mega contract pentru 26 de Rafale M, versiunea pentru portavioane, pentru a ține piept Chinei
Un bombardier Tu-22, distrus imediat după aterizare în Rusia, de o dronă ucraineană. Sau cum să pierzi 100 de milioane de euro din cauza unei banale drone
”Ne vom ține de cuvânt”. Deși a promis Ucrainei cele mai multe F-16, Belgia e nevoită să amâne transferul până la momentul F-35
Piloții americani de F-16 primesc căști modernizate cu sistemul Scorpion produs de compania franceză Thales
NATO stă cu ochii larg deschiși pe întregul flanc estic al alianței: Misiuni de cercetare aeriană de la Arctica la Marea Neagră
TOP 10 cele mai scumpe avioane de luptă din lume: De ce F-35 e departe de primele trei poziții, mult sub Rafale sau Eurofighter
Cu aproape 70 de avioane F-16, România devine o forță în regiune. Dar ne vom confrunta cu o provocare, atrage atenția gen. (r) Strîmbeanu
Efect de bumerang asupra F-35 în războiul declanșat de SUA împotriva tuturor? Vestea proastă e că 80% din piesele pentru F-35 nu sunt produse în State
Cum se vede un F-35 din cabina unui Su-35 rusesc (Video). Întâlnire de gradul zero între cel mai puternic avion al SUA și cel mai promovat al Rusiei
Gripen a spart în sfârșit gheața: După 12 ani s-a găsit cumpărător, avioanele Gripen „învingând” în competiție F-16, chiar în America de Sud
Moment istoric la sud de Dunăre: De la MiG-29 la F-16 Block 70 Viper nu-i puțin lucru. Cât plătesc bulgarii pentru cea mai modernă versiune a F-ului american
Aviaţia strategică a Rusiei este de zi şi mai slab pregătită: Un bombardier cu rază lungă de acțiune Tu-22M3 s-a prăbușit în regiunea Irkutsk (Foto/Video)
„Aglomerație” de F-16 în regiune: Încă două F-16 Block 70 Viper, cea mai modernă versiune, au aterizat în Slovacia. Slovacii au cumpărat în total 14
Great news for Romania: Netherlands boosts Romanian Air Force with transfer of 18 F-16 jets
O veste mare: Olanda va transfera României definitiv 18 avioane de luptă F-16. Ajungem la patru escadrile de F-16
Primul vecin al Rusiei cu o flotă completă de F-35. Nordul Europei, apărat cu avioane de generația a cincea, care vor fi achiziționate și de România
Polonia vrea mai mult Patriot: Acordul cu SUA de 2 miliarde de dolari marchează faza 2 a programului antiaerian Wisla
Independența de armament american: În premieră un F-16 a lovit chirurgical cu o rachetă de croazieră turcă SOM-J (Video). Urmează integrarea pe KAAN

Ştiri Recomandate

Două poduri feroviare s-au prăbușit în regiunile rusești Bryansk și Kursk, în urma unor explozii. Cauza cea mai probabilă este sabotajul
Marina rusă continuă să hărțuiască: Distrugătorul rusesc a urmărit o fregată germană până în portul Rostock
Primarul liberal al Varșoviei Trzaskowski sau conservatorul Nawrocki? Polonezii decid azi viitorul președinte
Numărul minim al militarilor ruși uciși în în Ucraina a depășit 110.000 de persoane, dar în realitate cifra ar putea chiar și de trei ori mai mare
Teheranul își mărește stocul de uraniu. Agenția pentru Energie Atomică: Iranul nu oferă răspunsuri credibile din punct de vedere tehnic
Rusia scoate de la naftalină o dronă de acum 50 de ani: Dan-M este ”o jucărie periculoasă”, cu o altitudine de zbor de până la 9 kilometri
Trump ar urma să anunțe că Statele Unite păstrează un general american la conducerea forțelor NATO
Avertisment al liderului francez pentru chinezi: Prezența trupelor nord-coreene în Ucraina ar putea determina NATO să se implice în Asia
Navele de război rusești, trimise să supravegheze cele mai mari antrenamente navale NATO cu foc real din Europa, desfășurate în Norvegia și în largul coastei Scoției
”Încearcă să ne împuște pe la spate”. Serviciul rusesc de informații externe SVR îi ceartă pe aliații sârbi pentru că trimit armament Ucrainei
Delegația SUA nu va participa la negocierile de pace cu Ucraina de la Istanbul. Rusia prelungește negocierile și profită de concesiile SUA (ISW)
Navele ruse din Marea Baltică ”s-au prins în horă”: Războiul electronic rusesc a transformat zona Baltică într-un „Triunghi al Bermudelor”
Troc cu tehnologie militară: Phenianul trimite 20.000 de containere cu muniție, Rusia oferă sisteme antiaeriene Panțîr
Statele europene vor beneficia de un ,,scut laser'': Italia, implicată în dezvoltarea unui nou sistem de apărare aeriană împotriva dronelor și rachetelor
Joc de război: NATO ar câștiga posibilul conflict cu Rusia, iar frontul decisiv ar fi cerul Europei de Est 
Șeful diplomației turce afirmă că războiul din Ucraina ar putea fi încheiat până la sfârșitul anului: “Atât Rusia, cât și Ucraina își doresc încetarea focului”  
O companie rusă plătește o recompensă de 165.000 de dolari pentru doborârea primului avion de luptă F-16 al Ucrainei
Inovația franceză care redefinește tactica artileriei ucrainene: Timp de aproape doi ani, obuzierele CAESAR 8x8 au tras un număr record de 40.000 de obuze
Corveta europeană European Patrol Corvette (EPC), imagine concept. Foto: Fincantieri
EXCLUSIV
Gură de oxigen pentru industria navală românească? Care sunt șansele ca șantierele Fincantieri din România să producă nave militare
Războiul dronelor: Cum încep statele NATO să-şi adapteze strategiile pe baza conflictului din Ucraina
China sugrumă vânzările de drone comerciale Mavic către Occident și le direcționează către Rusia
De ce e mai bine să descurajezi Rusia înainte să atace: Ucraina cheltuie în patru luni bugetul de anul trecut al României pentru apărare
De la începutul războiului, Rusia a câștigat din energie de trei ori mai mult decât a primit Ucraina sub formă de ajutor
Ambasadorul Italiei la București, E.S. Alfredo M. Durante Mangoni
EXCLUSIV
De la Schengen la Marea Neagră, Italia rămâne un susținător constant al României | Interviu E.S. Alfredo M. Durante Mangoni, Ambasadorul Italiei la București
Putin obține ce își dorea: SUA vor negocia direct cu Rusia despre extinderea NATO în cazul Ucrainei, Moldovei și Georgiei
Rusia își consolidează influența globală: Forumul militar de la Moscova reunește noii prieteni ai Kremlinului
Compania Lockheed Martin plusează în competiția pentru avionul american de generația a 6-a: F-35 ultra-stealth, supraalimentat și fără pilot
Forțele Aeriene ale SUA investesc aproape 100 de milioane de dolari într-o nouă generație de drone stealth
Revoluția tehnologică pe câmpul de luptă: Israelul interceptează amenințări aeriene cu sisteme laser avansate (Video)
Războiul hibrid al Beijingului: Cum încearcă China să paralizeze Taiwanul prin atacuri asupra infrastructurii critice?
De la 2% la 3,5% (sau 5%): Dincolo de politică, cât de mult este Europa pregătită să plătească pentru NATO?
Vânători de Shahed, dar nu doar atât: Cum sunt folosite cele aproximativ 30 de avioane F-16 ale Ucrainei
pixel