Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
 „Cobra lui Pugaciov”, inventată de suedezi și însușită de ruși, este doar pentru acrobație
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
În Rusia, există un mit destul de mediatizat potrivit căruia una dintre cele mai faimoase și spectaculoase acrobații aeriene, numită  „Cobra lui Pugaciov”, poate fi efectuată doar de avioanele de luptă rusești.
EXCLUSIV

În realitate, lucrurile nu stau nici pe departe așa, un exemplu elocvent fiind prezentat într-un video postat în urmă cu peste doi ani, în care se vede cum avionul de luptă multirol american F/A-18 Hornet execută o manevră aproape similară, având inclusiv peste o tonă de armament la bord.

Youtube video image

Videoclipul de mai sus este destul de vechi, și reprezintă o înregistrare a zborurilor demonstrative privind manevrabilitatea aeronavei Hornet testată în timp în condiții de luptă.

Avioanele rusești prezintă Cobra lui Pugaciov la aproape fiecare spectacol aerian, dar o fac fără a avea armament la bord, deși în Rusia se mai consideră că o astfel de manevră este utilă în lupta aeriană, oferind pilotului posibilitatea de a evita focul inamicului și de a obține o poziție avantajoasă de tragere.

Unele studii tactice au demonstrat însă că posibilitatea de eschivă printr-o astfel de manevră este foarte redusă, deoarece pilotul, cel mai probabil, nu va avea timp să reacționeze oportun la apropierea unei rachetei și chiar dacă o va observa într-un interval de timp rezonabil, manevra nu asigură timpul necesar pentru a ieși din raza de distrugere a focosului rachetei.

Pentru corectitudine, trebuie precizat că manevrele efectuate de F-18 în filmare nu sunt chiar Cobra lui Pugaciov în forma pe care o practică avioanele rusești din seria Su-27. Acest lucru se datorează și faptului că școlile de acrobație diferă foarte mult de la o țară la alta.

Pentru prima dată, publicul a putut vedea această figură spectaculoasă în 1989, în cadrul Le Bourget Air Show, prezentată de pilotul sovietic Victor Pugaciov. Deși nu a fost primul pilot care a făcut o „cobră”, manevra a fost numită după el.

Anterior, la sfârșitul anilor 1970, Igor Volk a devenit un pionier în URSS, când, din cauza unei greșeli de pilotaj, avionul Su-27 la manșa căruia se afla a atins unghiuri de atac critice și sistemul de control automat (fly-by-wire / EDSU) al aeronavei a încetat să mai funcționeze. Pentru a salva aeronava, Volk a dezactivat controlul automat al elementelor de direcție și a constatat că avionul a revenit de unul singur la zborul la nivel. Ulterior, manevra a fost efectuată intenționat de mai multe ori și au fost chiar elaborate instrucțiuni pentru realizarea ei.

În 1967, „cobra” a mai fost fost executată accidental de pilotul sirian Muhammad Mansur, în timpul confruntării cu o patrulă de MiG-21 sovietice. Se mai cunoaște că „manevra cu viteză zero” a fost încercată în luptele aeriene din timpul războiului arabo-israelian din 1973, dar nu există date privind eficacitatea utilizării acesteia, cel puțin nu în sursele deschise.

 

“Cobra” e suedeză

 

Cu toate acestea, date declasificate după mai multe zeci de ani relevă că, înainte de a fi descoperită întâmplător, această manevră a fost inventată de piloții suedezi la sfârșitul anilor 1950. Aceștia au încercat să frâneze avionul de vânătoare Saab 35, care era greu de manevrat și relativ instabil în zbor.

Această aeronavă a fost înaintea timpului său în multe privințe, însă testele sale au fost umbrite de mai multe accidente soldate cu decese. Pentru a contracara cumva reducerea portanței aeronavei la unghiuri mari de atac, piloții au dezvoltat o serie de tehnici care din exterior semănau cu așezarea aeronavei în poziție verticală, cu vârful în sus, pentru o scurtă perioadă de timp. De aici a venit denumirea suedeză “kort parad” (“paradă scurtă”, pentru că avionul părea să stea în poziție de prezentare).

Tehnica a fost ținută secretă și nu s-a putut afla despre soluția suedezilor, așa că asocierea manevrei cu numele lui Pugaciov și cu aviația sovietică, prima care a făcut publică această manevră, nu este surprinzătoare.

Figura aeriană nu conține cerințe stricte pentru unghiul maxim de atac, principalul element este ca acesta să fie de cel puțin 90 de grade. Un Su-37 experimental cu control vectorial de tracțiune și stabilizator frontal poate de fapt zbura pentru câteva secunde la un unghi care depășește 150 de grade. În general, un număr mare de avioane moderne, inclusiv F-35 și F-22, precum și avionul de luptă multirol F/A-18 dezvoltat cu câțiva ani mai devreme decât Su-27, pot „rezista pe coada fără să urce”.

Problema folosirii în luptă a „cobrei” a fost dezbătută de mai multe ori și nu s-a ajuns la un consens categoric. Unii experți și piloți susțin că o scădere atât de bruscă a vitezei poate fi uneori utilă în lupta reală, însă Pyotr Deneykin, fostul comandant al Forțelor Aeriene ruse în perioada 1992-1998, consideră că este o opinie exagerată și că, în afara spectacolului, această manevră nu este indicată.

De asemenea, experții militari americani sunt rezervați față de utilizarea acrobației în luptă reală. Stilul de luptă al forțelor aeriene americane se bazează pe distrugerea aeronavelor inamice de la distanță mare, adoptată ca cea mai sigură soluție, iar pentru evitarea urmăritorului și a atacului din spate se consideră că manevra Herbst - efectuarea unei întoarceri în “J”  cu o mică urcare - este mult mai practică.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

NATO se va concentra pe „scenarii de luptă realiste” în exercițiul aerian Ramstein Flag 2025: Exercițiul are loc în timp ce SUA și-au exprimat scepticismul față de aliaţii din Europa
E momentul avioanelor de ultimă generație în SUA: U.S. Navy urmează să anunțe câștigătorul programului F/A-XX Next-Gen Stealth Fighter, înlocuitorul F/A-18 Super Hornet
Sukhoi-urile rusești au o problemă în plus: Ucrainenii vor putea folosi avioane de avertizare timpurie Saab 340B, imediat ce F-16 vor primi câteva modificări
Cine va fi primul? La doar câteva zile după ce SUA au anunțat F-47, China publică noi fotografii cu avionul ei de generația a 6-a
Pe fondul tensiunilor cu state aliate, SUA propun Turciei revenirea la F-35. Dar vor sistemele rusești S-400 dezasamblate în baze americane
Suedia propune aliaților europeni să înlocuiască Boeing E-3 Sentry AWACS cu ”GlobalEye”, cele mai moderne aeronave de supraveghere de la Saab
Revenit dintr-o misiune de luptă din Ucraina, un bombardier rusesc Su-34 a aterizat “pe burtă” din cauza unei probleme tehnice (Video)
Avioanele F-16 ale Ucrainei, „interzise” camerelor. Ucraina le cere civililor să evite să filmeze aeronavele în zbor pentru ca acestea să nu devină „ținte” pentru Rusia
Tot ce știm despre Boeing F-47 NGAD: Primul avion de vânătoare din lume de generația a 6-a este aici şi schimbă total rolul pilotului
E aglomerație mare deasupra litoralului românesc. Al patrulea stat aliat și-a trimis în regiune aviația militară în misiuni de cercetare
După ce a rămas fără acces la F-35, Turcia intră în faza de negociere pentru achiziţia de avioane Eurofighter
“Încă un act rusesc de intimidare”: Un avion de patrulare francez Atlantique 2 a fost luat ca țintă pentru a doua oară de un radar rusesc de conducere a focului în Marea Baltică
Franța își va extinde capacitatea de descurajare nucleară în contextul viitorului incert al Europei: Consolidarea arsenalului nuclear francez va fi bine primită în cercurile europene
Dogfight în spațiu. SUA dezvăluie că unii sateliți chinezi exersează manevre complexe de luptă spațială
Portavioanele, coșmarul și visul Rusiei. Cu Amiral Kuznețov rugină, Rusia are două proiecte: Prima navă, imposibil de realizat iar a doua ar fi o greșeală teribilă
Forțele Aeriene Taiwaneze nu se lasă intimidate de exercițiile militare ale Chinei (Foto): Avioanele de luptă F-16 au stat cu ochii pe cele mai performante drone chinezeşti
Poate Europa să înlocuiască F-35? Deocamdată pare imposibil, niciunul dintre cele trei de avioane europene nu are capacități de generația a 5-a
Rusia e cu ochii pe Baza 116: Zeci de avioane franceze Rafale F5 cu rachete hipersonice nucleare ASN4G vor „ținti” spre Federație
Ucraina a primit un nou lot de avioane F-16, dar nu oferă mai multe detalii. Din ce țară provin cel mai probabil F-urile sosite recent la Kiev
Prima putere militară care spune „nu” avioanelor J-35. „F-35-ul chinezesc” încă nu convinge
Avione de luptă de tip F-16 Fighting Falcon ale Forțelor Aeriene Române. Photo source: Baza 86 Aeriană Borcea
EXCLUSIV
Azi mai mult ca niciodată reapare întrebarea ce ar fi fost dacă România alegea avioane Gripen noi și nu F-16. „Mereu există compromisuri”
Activități neobișnuite ale americanilor deasupra Mării Negre: Pentru prima dată după mulți ani au zburat în regiune două avioane RC-135V Rivet Joint și un P-8 Poseidon
Veste bună: Europa, la doar câțiva ani distanță de rachetele TP15 și RJ10 care străpung apărarea antiaeriană inamică. „Super rachete” pentru Super Rafale
“Radarele zburătoare” rusești A-50U au fost semnalate pe direcția Sumy: Apariția acestora în zonă poate indica pregătirea unor noi acțiuni ofensive în regiune
Franța nu doar că nu slăbește ajutorul pentru Ucraina, dar accelerează puternic: Mai multe avioane Mirage 2000-5F și posibilitatea ca alte țări să livreze și ele
Algeria, care a semnat recent cu Rusia pentru Su-57, a primit și avioane Su-35. Devine al doilea client extern după China iar o a treia țară se pregătește și ea
Sursă foto: Forțele Aeriene Române - ROAF Facebook
EXCLUSIV
Gl. Simionescu explică de ce era greu de zburat ''fierul de călcat''. Aripa delta a MiG-21 LanceR și viteza mare inclusiv la aterizare nu ierta piloților greșeala
F-35, victima efectului de domino: Canada a anunțat și ea că analizează posibilitatea de a renunța la F-35. Pentru SUA ar fi o lovitură de 13 mld. de dolari
Există viață și după F-35. Turcia alege oficial Eurofighter, dar în cea mai modernă versiune posibilă: Tranche 4 cu radar AESA
Bombardiere rusești cu rază lungă de acțiune Tu-22M3 au patrulat deasupra Mării Baltice. Avioane de vânătoare occidentale au escortat aparatele ruse

Ştiri Recomandate

Fostul comandant al forţelor armate ucrainene avertizează statele occidentale: Strategiile militare ale NATO, depăşite de provocările pe care le aduce războiul modern
Trupe rusești la granița cu Finlanda? Noi imagini din satelit relevă o „activitate tot mai intensă” în locații-cheie aflate în coasta NATO
Contractul pentru noi vehicule de luptă: Programul militar, descris drept o „prioritate” de MApN, are sau nu deja un favorit?
Marea Britanie, îndemnată să-şi mărească arsenalul nuclear pentru a rămâne o putere militară relevantă în faţa Rusiei şi Chinei
Unitatea Occidentului mai primește o lovitură. Liderii europeni cer armistițiu în Ucraina, însă Trump presează pentru negocieri necondiționate, de parcă ar avea o înțelegere secretă cu Putin
Aici s-a ajuns: F-35, în sala de judecată. Un grup de organizații activiste au dat în judecată Marea Britanie pentru că furnizează Israelului piese de F-35
Sabotaj la alt nivel: Serviciile ruse, implicate într-un incendiu masiv care a mistuit un mall din Varșovia. Polonia închide un consulat rus ca răspuns
Trump promite tranzacții de trilioane cu Orientul Mijlociu, însă neglijarea conflictului din Gaza ar putea slăbi influența americană în regiune
Capitularea necondiționată a Germaniei Naziste, o poveste complicată de ruși, în scop propagandistic
Ungaria anulează discuțiile cu Ucraina privind minoritățile naționale. Budapesta, deranjată de acuzațiile de spionaj aduse de Kiev
UE vrea ca industriile de apărare europeană și ucraineană să producă împreună mai mult
Practic nu au știut ce i-a lovit: Primul avion Rafale doborât într-un dogfight a intrat într-o ambuscadă și a fost lovit de o rachetă PL-15 lansată de la mare distanță
România face pași importanți pentru a ține pasul în cel mai tehnologizat domeniu militar: Un adevărat ocean electromagnetic, coloana vertebrală a erei informaționale
De ce au instalat israelienii sisteme de protecție activă în grabă pe tancuri Merkava Mk.3 Astfel de sisteme sunt punctul forte al Israelului
”KGB 2.0”. Kremlinul a adunat cele mai temute structuri de informații rusești pentru a forma o ”unitate anti-Occident”
Cel mai scump cadou din istorie: Qatarul îi oferă lui Trump un Boeing 747-8, pe care Președintele SUA dorește să-l transforme temporar în Air Force One
Singurul om care a contat cu adevărat pentru Putin la parada din Piața Roșie. Fără el, Rusia ar fi pierdut demult războiul
Negocieri de pace fără armistițiu prealabil în Ucraina? Mesaj ferm din partea celor mai importanți susținători europeni ai Ucrainei
Polonia are și norocul unor vecini puternici care să o apere. Prima țară care a finalizat programul F-35 deschide umbrelea deasupra Poloniei
Germania copiază modelul României? Bundeswehr nu va mai face publice detalii despre livrările de arme către Ucraina
”Frankensam” are de acum un nume: Raven. Sistemul antiaerian folosește rachete ASRAAM, luate de la vechile avioane Tornado
SUA și China, discuții pentru ”dezescaladarea” războiului comercial. Trump: Am convenit asupra Marii Resetări
Corupția rămâne o amenințare internă gravă pentru apărarea Ucrainei
India a acuzat Pakistanul de încălcarea armistițiului. Exploziile și focurile de armă continuă să răsune în Kashmir
Vladimir Putin a propus Ucrainei desfășurarea de negocieri directe de pace la Istanbul
Aliații Ucrainei au obținut sprijinul lui Trump? SUA aprobă transferul de rachete Patriot și rachete de artilerie către Ucraina
Armata britanică trimite Ucrainei zeci de machete-momeală, la pachet cu adevăratele tancuri Challenger 2 sau obuziere AS90
India și Pakistanul au căzut de acord asupra unui armistițiu imediat
Rușii pregătesc încă un Oreshnik? Moscova anunță că închide spațiul aerian din perimetrul poligonului din regiunea Astrahan
Nava spațială sovietică Kosmos 482 s-a prăbușit necontrolat pe Pământ
Armata rusă așteaptă lansatoarele iraniene. Fath-360 pot fi camuflate în camioane comerciale obișnuite și vor prelua din sarcinile Iskander
Liderii occidentali au sosit la Kiev pentru a sprijini Ucraina şi a cere Moscovei un "armistiţiu complet" de 30 de zile
pixel