Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
 „Cobra lui Pugaciov”, inventată de suedezi și însușită de ruși, este doar pentru acrobație
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
În Rusia, există un mit destul de mediatizat potrivit căruia una dintre cele mai faimoase și spectaculoase acrobații aeriene, numită  „Cobra lui Pugaciov”, poate fi efectuată doar de avioanele de luptă rusești.
EXCLUSIV

În realitate, lucrurile nu stau nici pe departe așa, un exemplu elocvent fiind prezentat într-un video postat în urmă cu peste doi ani, în care se vede cum avionul de luptă multirol american F/A-18 Hornet execută o manevră aproape similară, având inclusiv peste o tonă de armament la bord.

Youtube video image

Videoclipul de mai sus este destul de vechi, și reprezintă o înregistrare a zborurilor demonstrative privind manevrabilitatea aeronavei Hornet testată în timp în condiții de luptă.

Avioanele rusești prezintă Cobra lui Pugaciov la aproape fiecare spectacol aerian, dar o fac fără a avea armament la bord, deși în Rusia se mai consideră că o astfel de manevră este utilă în lupta aeriană, oferind pilotului posibilitatea de a evita focul inamicului și de a obține o poziție avantajoasă de tragere.

Unele studii tactice au demonstrat însă că posibilitatea de eschivă printr-o astfel de manevră este foarte redusă, deoarece pilotul, cel mai probabil, nu va avea timp să reacționeze oportun la apropierea unei rachetei și chiar dacă o va observa într-un interval de timp rezonabil, manevra nu asigură timpul necesar pentru a ieși din raza de distrugere a focosului rachetei.

Pentru corectitudine, trebuie precizat că manevrele efectuate de F-18 în filmare nu sunt chiar Cobra lui Pugaciov în forma pe care o practică avioanele rusești din seria Su-27. Acest lucru se datorează și faptului că școlile de acrobație diferă foarte mult de la o țară la alta.

Pentru prima dată, publicul a putut vedea această figură spectaculoasă în 1989, în cadrul Le Bourget Air Show, prezentată de pilotul sovietic Victor Pugaciov. Deși nu a fost primul pilot care a făcut o „cobră”, manevra a fost numită după el.

Anterior, la sfârșitul anilor 1970, Igor Volk a devenit un pionier în URSS, când, din cauza unei greșeli de pilotaj, avionul Su-27 la manșa căruia se afla a atins unghiuri de atac critice și sistemul de control automat (fly-by-wire / EDSU) al aeronavei a încetat să mai funcționeze. Pentru a salva aeronava, Volk a dezactivat controlul automat al elementelor de direcție și a constatat că avionul a revenit de unul singur la zborul la nivel. Ulterior, manevra a fost efectuată intenționat de mai multe ori și au fost chiar elaborate instrucțiuni pentru realizarea ei.

În 1967, „cobra” a mai fost fost executată accidental de pilotul sirian Muhammad Mansur, în timpul confruntării cu o patrulă de MiG-21 sovietice. Se mai cunoaște că „manevra cu viteză zero” a fost încercată în luptele aeriene din timpul războiului arabo-israelian din 1973, dar nu există date privind eficacitatea utilizării acesteia, cel puțin nu în sursele deschise.

 

“Cobra” e suedeză

 

Cu toate acestea, date declasificate după mai multe zeci de ani relevă că, înainte de a fi descoperită întâmplător, această manevră a fost inventată de piloții suedezi la sfârșitul anilor 1950. Aceștia au încercat să frâneze avionul de vânătoare Saab 35, care era greu de manevrat și relativ instabil în zbor.

Această aeronavă a fost înaintea timpului său în multe privințe, însă testele sale au fost umbrite de mai multe accidente soldate cu decese. Pentru a contracara cumva reducerea portanței aeronavei la unghiuri mari de atac, piloții au dezvoltat o serie de tehnici care din exterior semănau cu așezarea aeronavei în poziție verticală, cu vârful în sus, pentru o scurtă perioadă de timp. De aici a venit denumirea suedeză “kort parad” (“paradă scurtă”, pentru că avionul părea să stea în poziție de prezentare).

Tehnica a fost ținută secretă și nu s-a putut afla despre soluția suedezilor, așa că asocierea manevrei cu numele lui Pugaciov și cu aviația sovietică, prima care a făcut publică această manevră, nu este surprinzătoare.

Figura aeriană nu conține cerințe stricte pentru unghiul maxim de atac, principalul element este ca acesta să fie de cel puțin 90 de grade. Un Su-37 experimental cu control vectorial de tracțiune și stabilizator frontal poate de fapt zbura pentru câteva secunde la un unghi care depășește 150 de grade. În general, un număr mare de avioane moderne, inclusiv F-35 și F-22, precum și avionul de luptă multirol F/A-18 dezvoltat cu câțiva ani mai devreme decât Su-27, pot „rezista pe coada fără să urce”.

Problema folosirii în luptă a „cobrei” a fost dezbătută de mai multe ori și nu s-a ajuns la un consens categoric. Unii experți și piloți susțin că o scădere atât de bruscă a vitezei poate fi uneori utilă în lupta reală, însă Pyotr Deneykin, fostul comandant al Forțelor Aeriene ruse în perioada 1992-1998, consideră că este o opinie exagerată și că, în afara spectacolului, această manevră nu este indicată.

De asemenea, experții militari americani sunt rezervați față de utilizarea acrobației în luptă reală. Stilul de luptă al forțelor aeriene americane se bazează pe distrugerea aeronavelor inamice de la distanță mare, adoptată ca cea mai sigură soluție, iar pentru evitarea urmăritorului și a atacului din spate se consideră că manevra Herbst - efectuarea unei întoarceri în “J”  cu o mică urcare - este mult mai practică.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Polonia, cu un pas mai aproape de intrarea în grupul de elită al aviației: Primul sau avion F-35A finalizează zborul inaugural
Un expert american dă verdicul: Cel mai bun avion de luptă din istoria SUA nu e nici F-22 și nici F-35. Ci s-a născut din dorința de a răspunde MiG-25
Escadrila 48 a României a făcut spectacol în premieră. A doua noastră escadrilă de F-16 prinde tot mai mult contur
Forțele Aeriene Ucrainene prezintă cum piloți de avioane Su-25 execută misiuni complexe și periculoase pe linia frontului (Video)
Ungaria are de azi două noi elicoptere H225M, unul puternic înarmat. Producătorul francez vrea să intre și pe piața din România cu tandemul H145M – H215M
Programul T-REX transformă Rafale într-o bestie mult mai rapidă. Francezii pregătesc noi motoare pentru Rafale în versiunea F5, cea mai modernă
Avioanele de luptă ucrainene F-16 și-au dovedit superioritatea prin interceptarea a șapte rachete rusești de croazieră
Rusia a început livrarea de avioane de vânătoare Su-35SE în Iran. Primele două aeronave de acest tip au fost transferate la Baza Aeriană Hamadan a Forțelor Aeriene iraniene
Avioane de luptă rusești și chineze au survolat zona de apărare aeriană a Coreei de Sud în timpul vizitei ministrului rus în RPDC
Când ați crezut că le-ați văzut pe toate: Turcia șocheză și renunță la modernizarea avioanelor F-16 la versiunea Block 70, pentru care turcii s-au bătut atât de mult
De ce nu are sens transferul avioanelor de vânătoare Gripen către Ucraina? O flotă de avioane de luptă de un singur tip, mai bună decât o mare varietate de aeronave
Bombardiere americane B-52 au dat târcoale Kaliningradului. Două avioane Su-27 ale Rusiei, ridicate pentru a intercepta B-52
Misiune franceză de cercetare deasupra Mării Negre, concomitent cu mai multe atacuri aeriene ale armatei ucrainene asupra Peninsulei Crimeea
Slovacia va fi protejată de sisteme antiaeriene Barak MX. Israelul va livra și rachete Barak ER cu rază dublă față de varianta de bază, drept compensare pentru întârzieri
Grecia începe ”derusificarea” sistemelor antiaeriene: S-300 nu vor pleca însă spre Ucraina, ci spre aliatul geostrategic al Atenei
Cad ca muștele avioanele Su-34 în Ucraina. Câte Su-34 a pierdut Rusia până acum și de ce nu poate să țină pasul cu pierderile
Demonstrație de forță la granițele Rusiei. Escortat de avioane F-16 și Eurofighter, un bombardier B-52 al SUA a lansat bombe ghidate de aviație JDAM
Inovație totală: Cum vor ucrainenii să lanseze rachete ATACMS de pe avioane F-16. Există cel puțin un precedent care a avut succes
Drone necunoscute continuă să survoleze Europa, spionând portavionul britanic HMS Queen Elizabeth și o baza aeriană americană cu avioane F-15E
Cu un ochi la vecinul său mai mare, Grecia vrea să aibă propriul „Iron Dome”, cu ajutorul Israelului
După 18 ani de F-35, SUA vorbesc deschis despre provocările ce trebuie rezolvate la cel mai bun avion din lume: Tunul de 25 mm sau întreținerea
Americanii simulează apărarea României cu sisteme cu rază scurtă de acțiune (Foto/Video). Col. Ruff: Le spunem ferm românilor: SUA sunt aici pentru a apăra România
F-35 va fi de neoprit. SUA livrează prima rachetă SiAW aer-sol de ultimă generație. Detalii și datele tehnice ale SiAW, ce vor fi integrate pe F-35
F-20 primește titlul de „cel mai performant avion de luptă care nu a mai fost construit vreodată”. Cine și de ce au pus cruce în SUA pe F-20 Tigershark
Grecia ar putea alege sistemul franco-italian SAMP/T de apărare aeriană
Avioanele F-16 ale României vor executa zboruri la înălţimi mici pe întreg teritoriul țării. Apel către populație pentru a evita îngrijorările
Ungaria își va desfășura sistemele antiaeriene (probabil NASAMS) lângă granița cu Ucraina, a anunțat ministrul apărării
Rușii au executat un atac combinat cu rachete asupra Ucrainei. Răspunsul la loviturile anterioare ale armatei ucrainene este considerat însă sub așteptări
Centrul de pregătire a piloților de F-16 de la Borcea, la capacitate maximă. Ultimele două F-uri olandeze au aterizat în România
Mai multe avioane F-16 destinate ucrainenilor: Danemarca îşi asuma angajamentul de a consolida capacitățile de apărare aeriană ale Ucrainei

Ştiri Recomandate

Situația se complică în Marea Roșie. Egiptul ia în calcul o intervenție militară împotriva rebelilor Houthi
Noul ”hibrid” al ucrainenilor: Mai multe blindate ”FrankensTank” au fost asamblate folosind componente de T-90M și T-80 rusești
SUA reface stocurile militare ale Israelului și vrea să vândă rachete și bombe aeriene de 8 miliarde de dolari. Biden și Trump au aceeași abordare
Tancurile germane, „coșmarul” Rusiei, în versiunea modernă Leopard 2A8, din nou în coasta imperiului. Pentru prima dată după 1991 o fostă republică sovietică cumpără tancuri
Ucraina pregătește ”Trîmbița”. Cea mai ieftină muniție cu rază lungă de acțiune din lume va putea lovi Moscova
Armata României va primi cea mai nouă versiune de PATRIOT. Raytheon începe producția pentru sistemele care vor fi trimise României
Situație îngrijorătoare la Brigada 155. Unitatea ucraineană instruită în străinătate se confruntă cu probleme majore, inclusiv numeroase cazuri de dezertare
„Nu este binevenit”: Varșovia nu l-a invitat pe ambasadorul Ungariei la începutul președinției poloneze a UE
Marina și Aviația SUA au lovit mai multe ținte Houthi în Yemen
Ce înseamnă oprirea gazelor rusești către Europa: Minus 6 miliarde de dolari pentru bugetul Rusiei, dar nici Ucraina nu mai primește taxe de tranzit
SUA lansează un proiect ambițios numit „Teoria minții”. Cu ajutorul AI vor fi prezise următoarele mișcări ale celor ce sunt o amenințare pentru America
Continuă haosul în Coreea de Sud: Poliția nu a putut să-l aresteze pe președintele Yoon, după confruntări cu soldați plasați drept gărzi de corp
Avertisment pentru europeni: Cu industria militară turată la maxim, Kremlinul va profita de pace pentru a-și construi un stoc uriaș de rachete
Ucraina a lansat o lovitură de înaltă precizie asupra postului de comandă al rușilor din regiunea Kursk
Europa dă credit Eurofighter, coloana vertebrală a superiorității aeriene europene. Două state mizează din nou pe Eurofighter Typhoon
Finlandezii au arătat cum trebuie să lupți împotriva sabotajului: În maxim o oră, petrolierul secționa gazoductul Balticconnector și un alt cablu electric Estlink
Assad nu e în siguranță nici în Rusia sub „protecția” lui Putin. The Sun: Bashar al-Assad ar fi fost otrăvit, dar acum starea sa e stabilă
De ce schimbă americanii scaunele de catapultare ale avioanelor F-16. Decizia ar putea viza și F-22, dar și bombardierele B-1
Luptă grea pentru Pokrovsk. Rușii încearcă să înconjoare localitatea, înaintând prin așezările învecinate
Burduja demontează un fake news: Avem suficient gaz. Prioritatea zero este România, apoi Moldova. Sunt discuții pentru a ajuta și Ucraina cu tranzit
O idee curajoasă pentru contracararea șantajului rus: Moldova să ceară despăgubiri. Cu o parte din teritoriu ocupat din 1991, Rusia e cea care datorează zeci de miliarde
Italia face eforturi pentru a bloca influența în creștere a Rusiei în Libia
Lukașenko vrea zece sisteme rusești de rachete balistice Oreșnik pe teritoriul Belarusului, dar „dacă rușii vor mai multe, vor fi mai multe”
Atacatorii au servit la aceeași bază militară. Masacrul din New Orleans și explozia camionetei Tesla Cybertruck ar putea fi legate
Rusia bate la ușă, iar industria germană de apărare avertizează: ”Ar trebui să mergem spre 3-3,5% din PIB”
E ceva în neregulă cu avioanele rusești Su-35? Aliații Rusiei ocolesc Su-35 și încep discuțiile pentru avioane JF-17
Era mai bine pe vremea lui Ceaușescu? Pastila amară pentru nostalgici: Documentele declasificate ale SUA dezvăluie o Românie a anilor 80, aflată în genunchi
Hondurasul amenință că va închide bazele americane de pe teritoriul său dacă Trump îi expulzează cetăţenii
Turcia și Qatar se întrec pentru a culege beneficiile răsturnării lui Assad
”E mai puternic decât HIMARS”. Serbia se înarmează masiv, dar nu din Rusia sau SUA: Lansatoare PULS și drone Hermes 900 din Israel, un partener tot mai important al Belgradului
Președintele Taiwanului promite că va crește bugetul de apărare al insulei / Xi Jinping: Nimeni nu poate opri „reunificarea” Chinei cu Taiwanul
Transnistria a rămas fără gaze. ”TiraspolTransgaz” sistează furnizarea de apă caldă și căldură către populație
pixel