Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
 „Cobra lui Pugaciov”, inventată de suedezi și însușită de ruși, este doar pentru acrobație
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
În Rusia, există un mit destul de mediatizat potrivit căruia una dintre cele mai faimoase și spectaculoase acrobații aeriene, numită  „Cobra lui Pugaciov”, poate fi efectuată doar de avioanele de luptă rusești.
EXCLUSIV

În realitate, lucrurile nu stau nici pe departe așa, un exemplu elocvent fiind prezentat într-un video postat în urmă cu peste doi ani, în care se vede cum avionul de luptă multirol american F/A-18 Hornet execută o manevră aproape similară, având inclusiv peste o tonă de armament la bord.

Youtube video image

Videoclipul de mai sus este destul de vechi, și reprezintă o înregistrare a zborurilor demonstrative privind manevrabilitatea aeronavei Hornet testată în timp în condiții de luptă.

Avioanele rusești prezintă Cobra lui Pugaciov la aproape fiecare spectacol aerian, dar o fac fără a avea armament la bord, deși în Rusia se mai consideră că o astfel de manevră este utilă în lupta aeriană, oferind pilotului posibilitatea de a evita focul inamicului și de a obține o poziție avantajoasă de tragere.

Unele studii tactice au demonstrat însă că posibilitatea de eschivă printr-o astfel de manevră este foarte redusă, deoarece pilotul, cel mai probabil, nu va avea timp să reacționeze oportun la apropierea unei rachetei și chiar dacă o va observa într-un interval de timp rezonabil, manevra nu asigură timpul necesar pentru a ieși din raza de distrugere a focosului rachetei.

Pentru corectitudine, trebuie precizat că manevrele efectuate de F-18 în filmare nu sunt chiar Cobra lui Pugaciov în forma pe care o practică avioanele rusești din seria Su-27. Acest lucru se datorează și faptului că școlile de acrobație diferă foarte mult de la o țară la alta.

Pentru prima dată, publicul a putut vedea această figură spectaculoasă în 1989, în cadrul Le Bourget Air Show, prezentată de pilotul sovietic Victor Pugaciov. Deși nu a fost primul pilot care a făcut o „cobră”, manevra a fost numită după el.

Anterior, la sfârșitul anilor 1970, Igor Volk a devenit un pionier în URSS, când, din cauza unei greșeli de pilotaj, avionul Su-27 la manșa căruia se afla a atins unghiuri de atac critice și sistemul de control automat (fly-by-wire / EDSU) al aeronavei a încetat să mai funcționeze. Pentru a salva aeronava, Volk a dezactivat controlul automat al elementelor de direcție și a constatat că avionul a revenit de unul singur la zborul la nivel. Ulterior, manevra a fost efectuată intenționat de mai multe ori și au fost chiar elaborate instrucțiuni pentru realizarea ei.

În 1967, „cobra” a mai fost fost executată accidental de pilotul sirian Muhammad Mansur, în timpul confruntării cu o patrulă de MiG-21 sovietice. Se mai cunoaște că „manevra cu viteză zero” a fost încercată în luptele aeriene din timpul războiului arabo-israelian din 1973, dar nu există date privind eficacitatea utilizării acesteia, cel puțin nu în sursele deschise.

 

“Cobra” e suedeză

 

Cu toate acestea, date declasificate după mai multe zeci de ani relevă că, înainte de a fi descoperită întâmplător, această manevră a fost inventată de piloții suedezi la sfârșitul anilor 1950. Aceștia au încercat să frâneze avionul de vânătoare Saab 35, care era greu de manevrat și relativ instabil în zbor.

Această aeronavă a fost înaintea timpului său în multe privințe, însă testele sale au fost umbrite de mai multe accidente soldate cu decese. Pentru a contracara cumva reducerea portanței aeronavei la unghiuri mari de atac, piloții au dezvoltat o serie de tehnici care din exterior semănau cu așezarea aeronavei în poziție verticală, cu vârful în sus, pentru o scurtă perioadă de timp. De aici a venit denumirea suedeză “kort parad” (“paradă scurtă”, pentru că avionul părea să stea în poziție de prezentare).

Tehnica a fost ținută secretă și nu s-a putut afla despre soluția suedezilor, așa că asocierea manevrei cu numele lui Pugaciov și cu aviația sovietică, prima care a făcut publică această manevră, nu este surprinzătoare.

Figura aeriană nu conține cerințe stricte pentru unghiul maxim de atac, principalul element este ca acesta să fie de cel puțin 90 de grade. Un Su-37 experimental cu control vectorial de tracțiune și stabilizator frontal poate de fapt zbura pentru câteva secunde la un unghi care depășește 150 de grade. În general, un număr mare de avioane moderne, inclusiv F-35 și F-22, precum și avionul de luptă multirol F/A-18 dezvoltat cu câțiva ani mai devreme decât Su-27, pot „rezista pe coada fără să urce”.

Problema folosirii în luptă a „cobrei” a fost dezbătută de mai multe ori și nu s-a ajuns la un consens categoric. Unii experți și piloți susțin că o scădere atât de bruscă a vitezei poate fi uneori utilă în lupta reală, însă Pyotr Deneykin, fostul comandant al Forțelor Aeriene ruse în perioada 1992-1998, consideră că este o opinie exagerată și că, în afara spectacolului, această manevră nu este indicată.

De asemenea, experții militari americani sunt rezervați față de utilizarea acrobației în luptă reală. Stilul de luptă al forțelor aeriene americane se bazează pe distrugerea aeronavelor inamice de la distanță mare, adoptată ca cea mai sigură soluție, iar pentru evitarea urmăritorului și a atacului din spate se consideră că manevra Herbst - efectuarea unei întoarceri în “J”  cu o mică urcare - este mult mai practică.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Teroarea aeriană crește: În octombrie, rușii au lansat un număr record de bombe aeriene asupra Ucrainei
Germania dorește să fie mai puțin dependentă de Statele Unite pentru apărarea antiaeriană: Noile avioane de ,,spionaj'' Pegasus vor monitoriza mişcările armatei ruse
F-35 pentru Polonia: Șapte avioane produse, piloții se antrenează în Statele Unite. Când ajunge escadrila „Husarz” pe Flancul Estic?
Noapte de foc la granița României | Două valuri de atacuri rusești au ridicat de la sol avioane F-16 și Eurofighter. Piloții aveau undă verde să tragă
Informațiile DefenseRomania din aprilie, confirmate oficial: Încă 18 avioane F-16, pentru un euro. România a semnat azi contractul pentru încă o escadrilă
Rusia mizează pe Su-35, generația a 4++, folosit intens și în Ucraina livrând un nou lot. Numărul de Su-35 doborâte de ucraineni
Niciun F-16 Viper livrat. Un aliat al SUA cere despăgubiri din cauza întârzierilor F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-ului american
Un militar american cu zero experiență de pilotaj a controlat un elicopter Black Hawk
Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Războiul F-35 vs. Rafale, deghizat în "glume". De ce râd francezii de avioanele belgienilor și cum demontează Bruxellesul narațiunea Parisului
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
Avionul supersonic silențions X-59 al NASA, testat în zbor pentru prima dată
De ce Turcia chiar nu plânge după F-35: Din cele 44 de avioane Eurofighter, 20 vor fi „pe steroizi”, în versiunea Tranche 5
Zelenski a anunțat utilizarea în luptă a rachetelor Flamingo
Un singur lansator, 3 rachete: Rușii se laudă că pot lovi cu „rachetele invincibile” Iskander, Oreshnik și Burevestnik de pe aceeași platformă
Înlocuitorului "Himars-ului cu șenile", Europa lucrează la lansatorul de rachete THUNDART care lovește la 150 km
Rachete chinezești cu tehnologie americană? China, suspectată că și-a îmbunătățit rachetele PL-15 cu ajutorul informațiilor sustrase din SUA
Vânători de Shahed. SUA au reprofilat avioane de atac la sol A-10 Thunderbolt II pentru misiuni de combatere a dronelor
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
HIMARS hipersonic. SUA vor avea o rachetă hipersonică care să poate fi utilizată de sistemele HIMARS actuale
Sistemul rusesc de detecție a eșuat din nou: Minus trei radare și o navă de debarcare, după un atac ucrainean în Crimeea
SUA își mențin prezența în Marea Neagră: O dronă de recunoaștere RQ-4B a monitorizat activitățile militare rusești din zonă
Gripen, aproape de un moment istoric: "Contăm pe 150 de avioane" și primul ajunge anul viitor, spune Kievul; SAAB va produce 20-30 de unități pe an
Rusia vrea să-și etaleze forța și trimite în patrulare bombardiere Tu-95MS până în Marea Japoniei
"Inovații" rusești. Shahed-urile și bombele cu planare, construite cu componente chinezești
România bifează două escadrile complete de F-16 care execută misiuni de Poliție Aeriană. Cerul României, apărat de zeci de avioane NATO
Soluție pentru blindatele din linia întâi: Divizia 1 Cavalerie a US Army creează o zonă de detecție de 3,5 km a dronelor mici
Demonstrație de forță a SUA: Bombardierele B-1B au zburat spre Venezuela; Maduro amenință că va doborî avioanele americane cu sisteme MANPAD Igla-S
Companiile europene Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a concura cu Starlink
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev

Ştiri Recomandate

Israelul anunță că va rămâne în sudul Siriei și solicită crearea unei zone tampon
„Sunt puțin dezamăgit.” Trump crede că Zelenski încă nu a citit propunerea de pace a SUA. Președintele ucrainean este primit luni de aliaţii săi europeni
Cât de aproape este pacea în Ucraina? Adevărul despre „ultimii 10 metri” ai negocierilor
Fabrica de minciuni asistată de AI: Rețeaua rusă „Doppelgänger” inundă Franța cu sute de site-uri de știri false înaintea alegerilor cruciale din 2026
Criză istorică la nivelul industriei militare americane: SUA recunosc oficial că nu mai au capacitatea să construiască două avioane de generația a șasea simultan
Ucraina nu mai irosește rachete de milioane de dolari pe drone. Arma „low-cost” montată surprinzător pe avioanele F-16 (FOTO)
Tensiuni în Europa: Germania evaluează aderarea la programul rival de avioane de luptă GCAP, pe fondul blocajului cu Franța
„Momentul adevărului” pentru europeni: Șeful apărării din UE cere un plan de pace european, independent de cel propus de SUA
Sfârșitul unei ere de tensiuni? Turcia, la un pas de a renunța la sistemele rusești S-400 pentru a reveni în programul F-35
NATO realiniază flancul nordic: Danemarca, Suedia și Finlanda trec în responsabilitatea comandamentului din Statele Unite
Ce înseamnă să fii considerat încă aliat cheie al SUA pe Flancul Estic al NATO: Polonia a reușit să obțină o flotă de 250 de blindate Stryker la prețul simbolic de un dolar
"Resturi" de drone ucrainene au lovit din nou uriașa rafinărie din Riazan. Moscova minimizează pagubele
Șeful Armatei Ucrainei: Rușii sunt superiori la artilerie, dar 60% din lovituri sunt realizate de drone; acolo suntem la paritate
Putin oferă Indiei acces nelimitat la petrolul rusesc; Modi spune că India nu este neutră, ci se află de partea păcii
NATO reacționează în Polonia: Avioane poloneze și elicoptere cehe Mi-171 au decolat, ca răspuns la valul de rachete și drone rusești care a lovit Ucraina
"Sarcofagul" de la Cernobîl nu mai este sigur, anunță ONU. Se impun reparații mai serioase după atacul rusesc din februarie 2025
Una dintre cele mai puternice armate limitează utilizarea Android și pariază pe iPhone-uri
Rachetele Oreshnik din Belarus fac din baza de la Deveselu o țintă principală. Cum va răspunde NATO la amplasarea de rachete rusești la câteva sute de km de capitale europene
Negocierile SUA–Ucraina avansează lent. Witkoff & Co vor să-i convingă pe ucraineni că e cel mai bun Plan de Pace, în timp ce Putin amenință cu scenariul Novorossiya
Rusia a efectuat un nou atac masiv asupra Ucrainei cu rachete Kinjal, Iskander-M, rachete de croazieră și drone
Marea Britanie și Norvegia vor opera împreună o flotilă de fregate
Unitatea de elită a României: JLTV au turele automatizate iar blindatele Polaris au fost parașutate cu succes. Forțele speciale excelează ca dotări și pregătire
Suedia va opri asistența pentru dezvoltare acordată unor țări și va dona Ucrainei banii. În schimb, Danemarca reduce din contribuție
Combinația letală, rachete Meteor și F-35, tot mai aproape de realitate, iar România ar putea fi unul dintre beneficiari. Teste la sol, trecute cu brio, urmează zborul
O bază de submarine nucleare franceze, survolată de drone. Militarii au deschis focul
Consultări militare România - SUA. Discuții tehnice privind modernizarea armatei și programele de achiziții
Sursă foto: US Army Facebook
EXCLUSIV
Ultimatum de la Washington: Statele Unite impun termenul limită 2027 pentru ca Europa să preia conducerea apărării NATO
Bundestagul aprobă reforma Armatei: Începând cu 2026, tinerii vor fi întrebați cu privire la disponibilitatea lor de a se înrola
F-16 primesc "vedere" de F-35: Sistemul de țintire Sniper NTP partajează informații între avioane de a cincea și a patra generație
„Cimitirul” de fier vechi al Rusiei: De ce noile autorități siriene refuza să utilizeze tancurile „inutile” furnizate de ruşi
Noua strategie de securitate a SUA avertizează asupra „declinului civilizațional” al Europei și pune sub semnul întrebării viitorul NATO
România şi Ungaria, acord pentru creșterea capacității de transport a liniilor electrice
pixel