Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cum a ajuns o ruină ARO cu celebrele 4x4 produse și pentru Armată: România a ratat șansa salvării refuzând să vândă ARO către o țară străină
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Marca auto românească ARO (prescurtare de la Auto Romania) a fost una dintre cele mai cunoscute și emblematice companii producătoare de vehicule de teren din această regiune. După Revoluția din 1989 a existat o oportunitate de a salva ARO prin privatizare, iar un stat era mai mult de interesat de proces. Nu s-a concretizat iar ARO azi e istorie.
Sursă foto: eZiarultău.ro
Sursă foto: eZiarultău.ro

ARO uat naștere în anul 1957, în orașul Câmpulung Muscel, acolo unde a funcționat pe parcursul a mai bine de patru decenii o fabrică de vehicule care a scris istorie în industria auto românească.

În anii 1990, imediat după Revoluție, dar chiar și în 2000 înainte de integrarea în NATO - proces care a avut loc în 2004 - Armata României folosea intens încă ARO. Celebrele mașini 4x4 erau într-o primă etapă căutate inclusiv la export. 

Aflată în stare deplorabilă după Revoluție, precum toate companiile din industriile României, inclusiv din industria de apărare, ca efect direct a politicilor lui Nicolae Ceaușescu, ARO nu a avut norocul Dacia preluată de Renault și transformată într-o poveste de succes, ci a fost victima politicilor tranziției. ARO a falimentat, dar a existat un moment interesant când cu ajutor străin putea fi salvată.

 

Cum a ratat România șansa salvării ARO refuzând să vânzarea companiei către o țără străină. „Nu ne vindem țara!”

 

E vorba de Iordania. Iar povestea a fost dezvăluită de generalul (r.) Alexandru Grumaz, care a deținut de-a lungul carierei funcții de conducere la nivelul MApN, inclusiv în Departamentul Înzestrării.

„Pe vremea cand eram la Departamentul Înzestrarii Armatei, anul 1998, a venit în vizita în România Alteța Sa Regală Abdullah II bin al-Hussein care este actualul rege al Regatului Hașemit al Iordaniei. Atunci era numai prințul Abdullah.

Am fost cu el în câteva fabrici din idustria de apărare, în poligon la Brașov și la Cheile Rîșnoavei unde i s-a prezenta un exercițiu senzațional al vânătorilor de munte. Atunci au vrut să cumpere ARO.

Noi am spus ...că nu ne vindem țara. Unde este ARO astăzi?”, s-a întrebat retoric generalul (r.) Grumaz.

 

Câteva date interesante despre ARO, azi istorie. Drumul spre faliment

 

Primul model produs de ARO a fost IMS-57, un vehicul de teren inspirat din modelele sovietice GAZ. Acesta era destinat în special uzului militar și instituțiilor statului. Următoarele generații – M59 și M461 – au reprezentat îmbunătățiri semnificative în ceea ce privește designul, fiabilitatea și performanțele off-road. Modelul M461 a fost chiar exportat în mai multe țări, inclusiv în America Latină, China și unele state africane.

Începând cu anii ’70, ARO a trecut la o gamă complet nouă de vehicule, cunoscută sub denumirea de seria 24. Acestea erau modele moderne pentru acea vreme, cu caroserii metalice și motorizări diverse, unele produse în România, altele importate. ARO 240 și versiunile sale derivate (242, 243, 244, 246 etc.) au devenit simboluri ale industriei autohtone și au fost folosite pe scară largă de instituții de stat, dar și de civili.

2. ARO 24 al ... (aro-romania-politia-militara-aro_88224700.jpg)

ARO 24 al Poliției Militare. Photo source: Wikipedia @MoserB

Un aspect esențial al activității ARO a fost exportul. Se estimează că mai mult de 90% din producție era destinată piețelor externe. ARO a vândut vehicule în peste 100 de țări, inclusiv în Statele Unite (unde a fost comercializat sub numele Cross Lander), Franța, Germania, Italia, dar și în Orientul Mijlociu sau în Africa. În anii ’80 și începutul anilor ’90, ARO era considerat un rival serios pentru alte vehicule off-road din Europa.

După 1990, odată cu prăbușirea economiei centralizate și deschiderea pieței către competitori occidentali, ARO a început să piardă teren rapid. Lipsa investițiilor în cercetare-dezvoltare, corupția endemică din perioada postdecembristă, dar și administrarea defectuoasă au afectat profund compania.

În 2003, statul român a decis privatizarea uzinei ARO, vânzând 68% din acțiuni firmei americane Cross Lander, reprezentată de omul de afaceri John Perez. Tranzacția s-a dovedit a fi un eșec major. Investitorul nu a respectat angajamentele contractuale privind investițiile promise, nu a menținut locurile de muncă, iar în scurt timp a început demontarea și vânzarea echipamentelor din fabrică. Practic, uzina a fost golită de conținut și pregătită pentru lichidare.

În 2006, compania ARO a intrat oficial în faliment, iar la scurt timp ulterior a fost radiată din registrul comerțului. Ce a mai rămas din patrimoniul ei, hale, utilaje, terenuri, a fost fie vândut la licitații, fie a ajuns în ruină.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Finlanda își consolidează industria de apărare: O uzină strategică pentru motoarele avioanelor F-35, inaugurată la Nokia
Cum au ajuns americanii la concluzia că e o idee proastă ca „România să cumpere 216 tancuri Abrams”. Deși nu știe nimeni încă ce tancuri cumpărăm
Costul războiului se inversează pentru Rusia: Ucraina primește sistemul de apărare antiaeriană Skyranger 35, finanțat din activele rusești înghețate
Ascensiunea Coreei de Sud: De ce vrea compania Hanwha să fabrice artilerie K9A2 și obuze direct în SUA, luând fața giganților locali
Armata României nu vrea elicoptere H215M, considerate prea vechi, deși francezii le-ar produce în țară. Iar pentru H225M francezii nu vor să ofere licență
Rusia vrea să „spargă” zidul spre Europa cu T-90: Producția de tancuri, cu motoarele turate la maximum. 2036, anul zero?
Rusia anunță că dezvoltă o „armă minune” pe care o va prezenta curând. Arme „minuni” au mai fost și tancurile T-14 sau avioanele Su-57
Mirage 2000D, în noua configurare RMV sau pe scurt „Vânătorul de drone”. Ce îmbunătățiri au adus francezii după ce au studiat războiul purtat de ruși
În halele fabricilor de armament din România cresc copaci, la propriu. Fabrica de pulberi Pirochim Victoria deține recordul cu 0 activitate
Demostrație de forță pe mare: Fregata franceză Alsace a interceptat cu o rachetă Aster 30 o țintă supersonică lansată de un avion Rafale
Un portavion nou „stricat”: Informații secrete publicate arată defecțiuni mari cu sistemul rus de navigație și aterizare de pe portavionul indian INS Vikrant
Bornă istorică atinsă în Franța: 300 de avioane de luptă Rafal au fost produse pe fondul unor cereri record. Noua versiune F5 țintește noi piețe
Bulgaria acuză că primul F-16, în cea mai modernă versiune Block 70 Viper, i-a fost livrat defect și are scurgeri de combustibil. De ce întârzie reparația
Drone suspecte survolează fabricile din Belgia, unde se produce FZ275 LGR - una dintre rachetele cele mai eficiente împotriva dronelor
Revoluția tehnologică a industriei ucrainene de apărare, pe masa noastră: Parteneriat cu Romarm pentru drone ce pot fi produse în România
O dronă ucraineană a lovit turnul de răcire de la centrala nucleară Novovoronezh: Rusia, obligată să-şi intensifice apărarea antidronă la siturile nucleare
Generația a şasea de avioane, anunț mult aşteptat: Pentagonul ,,dezgheață'' programul F/A-XX pentru supremaţia aeriană în fața Chinei
Cehia intenționează să predea Ucrainei circa 30 de tancuri modernizate T-72M4CZ, comparabile cu cele mai avansate tancuri rusești de tip T-90M
Orban privatizează industria de apărare din Ungaria. Un apropiat al premierului maghiar preia controlul
S-a „scurs” o imagine rară cu avionul rus Su-75 Checkmate. Deși caută să resusciteze Su-57, rușii par să insiste pentru un avion de generația a 5-a cu un singur motor
Așa arată viitorul: Noile drone Nomad cu decolare și aterizare verticală, de dimensiunea elicopterelor Black Hawk (Foto/Video)
Compania ucraineană Ukroboronprom se transformă într-un formidabil producător modern de arme. Imagine: Ukraine Business News Twitter / Screengrab
EXCLUSIV
Ucraina trece de la ajutor militar la export de armament: Întrebarea de 35 de miliarde de dolari și marea schimbare de paradigmă a industriei de apărare
”40% din armele de pe front sunt ucrainene”. Kievul, obligat să devină un colos în producția de armament: Producția de obuziere Bohdana s-a dublat în ultimul an
Gigantul german Hensoldt multiplică producția de radare: 1.000 de unități anual din 2027 pentru a susține apărarea ucraineană și cererea globală
Cum acoperă Rusia pierderile masive în Ucraina: Rachete de export și sisteme de bruiaj, deturnate din contracte militare cu state partenere
Plonjare în unghi de 90 de grade. Ucrainenii atrag atenția: Pentru a trece de Patriot, Rusia a modificat rachetele hipersonice Kinjal și cele Iskander-M
Rușii recunosc succesul Cehiei, cu inițiativa privind munițiile, dar speră într-un scenariu Robert Fico. ”Rolul Pragăi se va diminua după victoria opoziției”
O nouă livrare în Europa de F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-16. Jumătate din numărul de avioane comandate de Slovacia a fost bifat
Tancurile României se „bat” cu achiziția de F-35. Ce știm despre program și cum tancurile intră fulgerător în topul celor mai mari achiziții din istoria României
Europa se pregătește de războiul dronelor. O companie cu ADN românesc obține o investiție de 6.5 milioane de euro pentru dezvoltarea de noi sisteme UAV și integrarea AI

Ştiri Recomandate

Zidul Alianței în fața Rusiei: România nu doar că susține Santinela Estică, ci va fi parte a ei
De ce pariul doar pe drone nu e câștigător. O mare putere europeană a demonstrat pe ploaie torențială și în noroi că artileria și tancurile fac ce nu pot face UAV-urile
Republica Moldova și Ucraina, în UE până în 2029? Condiția: Trebuie să accelereze reformele, spune Comisia Europeană
Luna Cobra II în România. Ajung în valuri 256 de blindate 4x4 pentru Armată, concomitent cu începerea producției la Mediaș
Bucureștiul, capitala Industriei de Apărare, timp de 2 zile: NATO aduce sute de companii din domeniul apărării
Belgia anunță că va doborî drone deasupra bazelor sale
Lovitură în inima Flotei ruse a Mării Negre: O navă antisubmarin a ars în Sevastopol (VIDEO). Rușii își ascund navele, dar tot nu sunt în siguranță
Tactica riscantă a Rusiei la Pokrovsk eșuează? Militarii ucraineni ai Direcției de Informații Militare (GUR) ranforsează capul de pod și blochează infiltrarea
Teroarea aeriană crește: În octombrie, rușii au lansat un număr record de bombe aeriene asupra Ucrainei
Germania dorește să fie mai puțin dependentă de Statele Unite pentru apărarea antiaeriană: Noile avioane de ,,spionaj'' Pegasus vor monitoriza mişcările armatei ruse
„Ochii din cer” nu mint (FOTO/VIDEO): Masacrul din El Fasher, o epurare etnică documentată din satelit. De ce tace Occidentul?
Noapte de foc la granița României | Două valuri de atacuri rusești au ridicat de la sol avioane F-16 și Eurofighter. Piloții aveau undă verde să tragă
F-35 pentru Polonia: Șapte avioane produse, piloții se antrenează în Statele Unite. Când ajunge escadrila „Husarz” pe Flancul Estic?
Lovitură strategică în Crimeea (FOTO/VIDEO): Ucraina a distrus „creierul” unui sistem S-400. Operațiunea fracturează apărarea aeriană a Rusiei
Războiul viitorului, decis acum. Statele Unite forțează crearea „scutului” laser anti-dronă
Cât de mult avansează de fapt Rusia în Ucraina. După o încetinire în septembrie, progresul rus în Ucraina a revenit în octombrie la media înregistrată în 2025
Noul portavion chinez Fujian e un salt tehnologic demn de o superputere, dar China mai are de învățat: Fujian e la 60% din capacitatea USS Nimitz, un portavion bătrân de 50 de ani
SUA ezită cu Tomahawk, Marea Britanie nu. Un nou lot de rachete Storm Shadow a fost livrat Ucrainei pentru a pregăti iarna în teritoriile Rusiei
Informațiile DefenseRomania din aprilie, confirmate oficial: Încă 18 avioane F-16, pentru un euro. România a semnat azi contractul pentru încă o escadrilă
De ce aviația militară a SUA vrea să-și mărească flota cu încă 300 de avioane. Nu doar F-35, ci și misteriosul F-47 sunt parte a strategiei de contracarare a Chinei
În sfârșit pulberi, după decenii de dependență de Serbia: Rheinmetall Victoria începe în România construcția celei mai moderne fabrici. 200 de tone de pulberi, dar și capacități de artilerie
Războiul ca un joc pe calculator: Sistemul "viral" prin care Ucraina își recompensează operatorii de drone pentru distrugerea infanteriei ruse
Indonezia va comanda suplimentar încă patru avioane militare de transport A400M
Fotografie ilustrativă: Donald Trump / flickr, Official White House Photo by Tia Dufour
EXCLUSIV
„Să se lupte între ei”. Abandonul strategic al Statelor Unite. Analiza deciziei care oferă Rusiei undă verde și lasă Ucraina pe cont propriu
Rusia anunță că forțele sale de ocupație avansează în interiorul orașului ucrainean Pokrovsk
Răspuns la amenințarea Rusiei: Cehia crește ținta de recrutare și vizează o armată de 37.500 de soldați
Anul 2008-Invadarea Georgie de către trupele armatei ruse
EXCLUSIV
Epilog pentru alții: Rusia sfidează decizia CEDO privind despăgubirile cuvenite Georgiei, în timp ce guvernul țării afectate se complace în vasalitatea față de Moscova
De ce are NATO nevoie de o nouă strategie nucleară. Alianța se concentrează pe arme și pe loialitatea SUA, dar ignoră problema fundamentală: lipsa unui plan credibil în fața Rusiei
Noua armă enigmatică a Chinei: O navă de luptă semi-submersibilă și fără echipaj ce ar putea schimba paradigma războiului naval
Imagine foto cu caracter ilustrativ. Sursă foto: Forțele Navale Române
EXCLUSIV
Iluzia miliardelor: Lecții pentru România din acordul istoric Pakistan-SUA privind zăcămintele rare 
Bilanțul după o noapte grea pentru ruși: Dronele ucrainene au lovit portul Tuapse, substații electrice, depozite și baze ale armatei. Inclusiv un petrolier
87 de rachete Iskander și 14 hipersonice Kinjal, lansate de ruși în 30 de zile. Calculele arată o intensitate de cinci ori mai mare după acumularea stocurilor
pixel