Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
De ce avioanele F-16 nu sunt varianta ideală pentru Ucraina în condiții de război. Gripen suedez și o opțiune surpriză s-ar plia mai bine decât F-16
Forțele aeriene
Data publicării:
După ce Occidentul a „deblocat” transferul de tancuri pentru Ucraina, care va primi Abrams americane, dar și Leopard germane, presiunea tot mai mare pusă de Kiev e pentru a obține și avioane de luptă. Și, evident, toți ochii sunt pe F-16 Fighting Falcon, poate cel mai de succes produs al aviației militare americane. 
F-16 al SUA, în timpul unei misiuni de realimentare aeriană. Sursă foto: US Air Force
F-16 al SUA, în timpul unei misiuni de realimentare aeriană. Sursă foto: US Air Force

Până în prezent Casa Albă a refuzat categoric să discute despre transferul de avioane de luptă către Ucraina, considerând că nu e momentul pentru acest sprijin militar.

În lumea liberă părerile sunt împărțite cu privire la transferul de avioane pentru Ucraina. Unele voci care cer acest lucru precizează că forțele armate ucrainene ar putea folosi aviația militară occidentală în operațiuni împotriva ocupantului rus, pentru sprijin la sol în eliberarea teritoriilor ocupate și lovirea țintelor ruse de la distanță, în funcție de armamentul aeronavelor.

De partea cealaltă sunt cei care consideră că în prezent Ucraina are nevoie mult mai mare de alte sisteme, precum cele de apărare antiaeriană, sisteme de artilerie și vehicule blindate. În contextul în care aviația militară a Rusiei, net superioară celei ucrainene, e ținută de mai bine de un an în șah datorită sistemelor ucrainene de la sol, avioanele occidentale nu ar trebui să fie o prioritate consideră aceștia.

Cert e că Ucraina vrea și cere insistent avioane de luptă. 

Forțele Aeriene Ucrainene au confirmat oficial săptămâna aceasta prezența a doi piloți militari în SUA. Informația vine în contextul zvonurilor cu privire la F-16 Fighting Falcon pentru Ucraina.

Americanii insistă că nu este vorba de un antrenament specific pentru avioanele F-16, ci e mai mult un program ce implică un schimb de experiență.

Trebuie însă să precizăm că procesul privind transferul de avioane occidentale către Ucraina e unul lung, care necesită pregătirea piloților, a infrastructurii și a personalului de la sol și e greu de crezut că se va putea finaliza în următorii doi ani,

CITEȘTE ȘI: De ce avioanele F-16 ar pune Ucraina într-o situație dificilă. Rusia apelează la o tactică nouă pentru a câștiga superioritatea aeriană

Dar când toată lumea vorbește de F-16 pentru Ucraina, se ridică întrebarea dacă F-16 e varianta ideală?

 

De ce Gripen s-ar plia mai bine pentru nevoile Ucrainei. Și o variantă surpriză

 

2. Gripen, do... (gripen-racheta-iris-t-saab_43392900.jpg)

Gripen, dotate cu rachete aer-aer IRIS-T. Sursă foto: Saab

F-16 Fighting Falcon e fără îndoială o poveste de succes, fiind probabil cel mai eficient produs al industriei de apărare aeronautice americane.

Pilotul Justin Bronk, membru al reputatului think tank britanic Royal United Services Institute (RUSI) și profesor Academia Regală a Forțelor Aeriene Norvegiene, citat într-un material al Defense News, explică însă de ce F-16 Fighting Falcon nu e varianta ideală pentru Ucraina în condiții de război.

El precizează că F-16 e un avion pretențios în ceea ce privește pistele curate. Iar în haosul războiului acest lucru e greu de crezut că se va întâmpla. „F-16 e un avion de luptă conceput pentru piste curate. Majoritatea pistelor ucrainene sunt accidentate”, precizează expertul care spune că acest lucru, coroborat cu condițiile de război, ar putea avea un efect major asupra mentenanței F-16. Și aici apare principala problemă: Ucrainenii vor trebui să fie pregătiți, în condiții de război, să asigure mentenanța complexă a acestor avioane.

Mai mult, echipamentul de sprijin de la sol al F-16 e voluminos și nu foarte mobil, iar acest lucru ar fi un dezavantaj în contextul în care un posibil transfer de F-16 pentru Ucraina ar deveni o țintă pentru Rusia.

Expertul crede că o opțiune mai bună pentru Ucraina ar fi Gripenul suedez deoarece echipamentele de întreținere și cele de logistică sunt mult mai mobile și ușor de gestionat decât la F-16, ele putând fi transportate de camioane în containere de 6 metri. 

O a doua variantă pe care Bronk o consideră mai viabilă decât F-16 pe lângă Gripen este F-18 produs de Boeing. Mai robust decât F-16, avionul F-18 e deservit de echipamente la sol suficient de compacte pentru nevoile Ucrainei în condiții de război.

3. F-18 ameri... (f_18_afganistan_42811000.jpg)

F-18 americane în timpul unei misiuni în Afganistan. Foto: US Army

Cu alte cuvinte trecerea la F-16 e dificilă pe timp de război, ea ar trebui să se facă în condiții de pace pentru ca în perioadă de război platforma să poată oferi eficiență maximă.

 

„Să înveți să pilotezi un F-16 nu e greu. E greu să înveți să-l folosești în luptă”

 

Bronk a mai adăugat că deși avionale occidentale sunt mai ușor de pilotat decât cele sovietice de tip MiG sau Suhoi, sistemele, tehnologia și integrarea și utilizarea armamentului sunt mult mai complicate.

Acest lucru e semnalat și de John Venable, fost pilot de F-16.

Antrenarea piloților ucraineni – în special a piloților cu experiență – pe avioanele de luptă occidentale de generația a 4-a nu ar trebui să fie o sarcină foarte dificilă și în general durează între opt luni și un an. Dar partea dificilă vine abia apoi.

„Să înveți să pilotezi un avion F-16 nu e o misiune dificilă pentru un pilot. E cu adevărat greu să înveți să folosești la maximum capacitatea de luptă pe care ți-o oferă F-16”, consideră acesta.

CITEȘTE ȘI: Compania SAAB, dezamăgită că de aproape opt ani nu reuşeşte să vândă niciun avion JAS 39E/F Gripen


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

IAR-99 Șoim avansează...cu pasul melcului: Baza Aeriană Boboc încă așteaptă IAR-99 modernizat de Avioane Craiova
Bombardiere americane B1 Lancer, demonstrație de forță în apropiere de frontiera cu Rusia
Cele mai ieftine soluții de doborâre a Shahezilor. De la Yak-52, până la drone interceptoare și lasere
Furt misterios pe o bază militară din Ungaria: Piese esențiale, sustrase de la avioane MiG-29 dezafectate
Flota Aeriană a Rusiei, decimată în Marea Neagră: O bătălie de uzură pe care Kremlinul o pierde pe frontul din Ucraina
Rusia pregătește o versiune "mini" a rachetei cu rază medie Oreshnik. Racheta Svirel ar putea fi testată tot pe Ucraina
Pentru prima dată din 1945, Japonia reactivează flota de avioane de luptă cu decolare de portavioane odată cu sosirea primelor trei F-35B
Polonia e ”all-in”: Toate F-16, aduse la standardul Viper, cu 3,8 miliarde de dolari. Block 72 e posibil și în cazul României?
"Vrem să instruim 15.000 de adulți și 7.000 de copii". Lituania va preda construirea și operarea dronelor chiar și copiilor de 8 ani
Reședința privată a lui Putin, păzită de un număr record de sisteme Pantsir
Avioane italiene F-35 au fost trimise în misiune deasupra Mării Baltice pentru a face față incursiunilor avioanelor rusești și Su-27
Bombardierele B-1 B-1B Lancer ale U.S. Air Force se întorc în Norvegia: Un mesaj pentru Rusia înaintea exercițiului Zapad-2025
De ce a zburat un F-16 cu schema de camuflaj a unui Su-57 rusesc. F-ul are în „palmares” și doborârea unui MiG-23
Și dacă F-55 deja „există”? SUA visează la un F-35 cu două motoare, dar soluția e în curtea lor: Avioanele F-22 Raptor transformate în generația a 6-a
O nouă inovație a Ucrainei: Cum au ajuns avioanele agricole Z-137, integrate cu rachete aer-aer R-37 (Video). „Ajutor” pentru F-16 ca vânător de drone?
Și totuși, F-35. Prima țară care dă înapoi de la intenția de a renunța la achiziția de F-35, decizie luată de curând de Spania
SUA mută zeci de avioane F-16 în imediata apropiere a Nordului. Noile mișcări de trupe din Coreea ar trebui să fie temporare, dar lumea tensiunile mondiale sunt mari
Rebeliunea spaniolă: Spania renunță oficial la intenția de a cumpăra avioane F-35. Va alege acum din două alte opțiuni
Rușii ar fi integrat racheta lor hipersonică de „neegalat” pe Su-57 și visează la o flotă de „sute de Su-57” până în 2030, deși au livrat abia 20 de avioane
România așteaptă F-35, statele europene le înarmează deja cu rachete de ultimă generație JASSM-ER și LRASM. Contract gigant pentru rachete de ultimă generație AGM-158
Încă o bătaie de cap pentru Kiev: Bombele aeriene rusești pot plana acum peste 100 de kilometri
Armata SUA din Europa pregătește sistemul anti-dronă al viitorului: Proiectul Flytrap
Cum contestă „umbrela” aeriană a Europei dominația Patriot american: Producția de rachete ASTER turată la maximum. Bonus, pas spre interceptori de hipersonice
India spune ”nu” avioanelor F-35 și pare că alege varianta Su-57 ”made in India”
Rușii provoacă intens, dar de fiecare dată F-urile României sunt acolo. Imagini video specatuloase de la misiunile F-16 din Lituania. Cmdr. Vasile Petrea: Stăm împreună, luptăm împreună!
Un F-35C al U.S. Navy s-a prăbușit în California: Avionul aparținea unei escadrile de instruire (Foto/Video)
Ucraina primește radare TRML-4D și SPEXER 2000 de la Hensoldt. Radarele, integrate inclusiv pe sistemele antiaeriene IRIS-T și Skyranger 30
Avioane USR Craiova. Ultima șansă pentru IAR-99 și resuscitarea unei companii căpușată și băgată în comă?
De unde a început isteria Iron Dome în România? Sistemele Spyder personalizate pentru România vor fi o versiune hibridă cum nu s-a mai văzut
JAS 39 Gripen a primit botezul focului. Cum s-au descurcat avioanele Gripen în primele misiuni reale de luptă

Ştiri Recomandate

Iese în sfârșit soarele pentru IAR-99? Primele 5 avioane ar putea fi livrate Armatei în aceste zile după ce ultima piesă din puzzle a fost livrată
Abrams, avioane F-35 și Apache, în acțiune. Armata poloneză, demonstrație de forță la doar 100 de km de Coridorul Suwałki
Pentagonul aprobă furnizarea de arme Ucrainei, care vor fi achiziționate de aliați (Reuters)
Aspen European Strategic Forum 2025. Participare internațională de anvergură la principalul eveniment privind securitatea europeană
Șeful MApN, în vizită la poligonul Smârdan: Armata este pregătită să riposteze împotriva oricăror amenințări la adresa României
Cladirea din Polonia, lovită de drone sau de o rachetă lansată din F-16? Președintele și premierul Poloniei răspund
Scutul nevăzut al NATO: Cum este apărat spaţiul aerian aliat în cele mai dificile momente, cum ar fi incursiunea unor aeronave şi drone ruseşti (VIDEO)
Și-a retras Ucraina aeronava An-70 în Polonia pentru a o proteja sau se pregătește un transport aerian special?
Spania încetează să mai elibereze vize cetățenilor ruși, Germania înăsprește condițiile
Lovitură de stat sub masca naționalismului: Rețeaua Georgescu-Potra, un instrument al războiul hibrid purtat de Rusia împotriva României
Lukașenko: Rusia și Belarus au simulat lansări de arme nucleare tactice în timpul manevrelor “Vest-2025”
Micul vânător german, sistemul Gepard, care a schimbat regulile jocului pe frontul din Ucraina: O lecţie despre ingeniozitate, adaptare și cooperare pe care o putem învăţa de la ucraineni
EXCLUSIV
„Țara arde și baba se piaptănă” - China ignoră războiul adevărat din Ucraina și cere implicarea UE în războiul tarifar cu SUA
Evitarea interpretării de către Rusia a unui declaraţii de război? De ce România nu vrea să susţină instituirea unei zone de interdicție aeriană deasupra Ucrainei
În timp ce dronele rusești testează "liniile roșii" ale NATO, Ucraina solicită o poziție clară din partea Statelor Unite privind sancțiunile și garanțiile de securitate
Fregatele Type 31 ale Marinei britanice se apropie de intrarea în serviciu, odată cu validarea sistemelor de misiune și luptă TACTICOS
Propaganda Kremlinului a găsit vinovații pentru "OZN-urile" din România și Polonia: Incursiunile cu drone, organizate de serviciul de informații britanic MI6
Călin Georgescu, trimis în judecată pentru tentativă de subminare a ordinii constituționale
Rușii se laudă cu un nou lot de Su-34. Finisajele trădează graba pe linia de producție, dar aeronavele rămân periculoase pentru fortificațiile ucrainene (VIDEO)
Președintele naționalist al Poloniei: "Trebuie să facem totul să fim pregătiţi de război"
O nouă ofensivă terestră în Fâșia Gaza. Tancurile IDF au intrat până în centrul orașului Gaza
”Garda de Est” a NATO, întărită cu avioane Eurofighter britanice / Varșovia înființează Comandamentul Forțelor Medicale
Trump semnează ordinul de desfășurare a Gărzii Naționale în Memphis
Noi incidente de securitate în Polonia: Dronă neutralizată deasupra clădirilor guvernamentale, doi cetățeni belaruși reținuți
Compania Lockheed Martin vrea să resusciteze F-35: Cum noile tehnologii de ,,generația a șasea'' ar transforma radical avionul de luptă
"Băiețelul" european se maturizează: Şeful Rheinmetall explică de ce investițiile în apărare sunt singura șansă a Germaniei de a deveni un partener de încredere pentru SUA
România permite cu bună știință folosirea spațiului ei național pentru atacarea Ucrainei
Câte avioane de luptă a pierdut Ucraina de la începutul războiului? "Contabilii" rușilor numără de câteva ori același avion doborât
Amenințarea de la graniță: De ce vrea Uniunea Europeană să replice modelul de apărare al Ucrainei cu un „Zid de Drone”
Tensiunile dintre Rusia și NATO cresc în mod periculos: Oficiali ruși de nivel înalt afirmă că alianța se află “de facto” în război cu Moscova
Franţa este gata să joace rolul de garant al securității Poloniei: Ce mesaj transmite Rusiei desfăşurarea avioanelor Rafale în sprijinul polonezilor?
Ucraina răspunde ironiilor Ambasadei Rusiei la București: Afirmațiile cu privire la „date nesatisfăcătoare”, o practică rusească bine-cunoscută
pixel