Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
De ce avioanele F-16 nu sunt varianta ideală pentru Ucraina în condiții de război. Gripen suedez și o opțiune surpriză s-ar plia mai bine decât F-16
Forțele aeriene
Data publicării:
După ce Occidentul a „deblocat” transferul de tancuri pentru Ucraina, care va primi Abrams americane, dar și Leopard germane, presiunea tot mai mare pusă de Kiev e pentru a obține și avioane de luptă. Și, evident, toți ochii sunt pe F-16 Fighting Falcon, poate cel mai de succes produs al aviației militare americane. 
F-16 al SUA, în timpul unei misiuni de realimentare aeriană. Sursă foto: US Air Force
F-16 al SUA, în timpul unei misiuni de realimentare aeriană. Sursă foto: US Air Force

Până în prezent Casa Albă a refuzat categoric să discute despre transferul de avioane de luptă către Ucraina, considerând că nu e momentul pentru acest sprijin militar.

În lumea liberă părerile sunt împărțite cu privire la transferul de avioane pentru Ucraina. Unele voci care cer acest lucru precizează că forțele armate ucrainene ar putea folosi aviația militară occidentală în operațiuni împotriva ocupantului rus, pentru sprijin la sol în eliberarea teritoriilor ocupate și lovirea țintelor ruse de la distanță, în funcție de armamentul aeronavelor.

De partea cealaltă sunt cei care consideră că în prezent Ucraina are nevoie mult mai mare de alte sisteme, precum cele de apărare antiaeriană, sisteme de artilerie și vehicule blindate. În contextul în care aviația militară a Rusiei, net superioară celei ucrainene, e ținută de mai bine de un an în șah datorită sistemelor ucrainene de la sol, avioanele occidentale nu ar trebui să fie o prioritate consideră aceștia.

Cert e că Ucraina vrea și cere insistent avioane de luptă. 

Forțele Aeriene Ucrainene au confirmat oficial săptămâna aceasta prezența a doi piloți militari în SUA. Informația vine în contextul zvonurilor cu privire la F-16 Fighting Falcon pentru Ucraina.

Americanii insistă că nu este vorba de un antrenament specific pentru avioanele F-16, ci e mai mult un program ce implică un schimb de experiență.

Trebuie însă să precizăm că procesul privind transferul de avioane occidentale către Ucraina e unul lung, care necesită pregătirea piloților, a infrastructurii și a personalului de la sol și e greu de crezut că se va putea finaliza în următorii doi ani,

CITEȘTE ȘI: De ce avioanele F-16 ar pune Ucraina într-o situație dificilă. Rusia apelează la o tactică nouă pentru a câștiga superioritatea aeriană

Dar când toată lumea vorbește de F-16 pentru Ucraina, se ridică întrebarea dacă F-16 e varianta ideală?

 

De ce Gripen s-ar plia mai bine pentru nevoile Ucrainei. Și o variantă surpriză

 

2. Gripen, do... (gripen-racheta-iris-t-saab_43392900.jpg)

Gripen, dotate cu rachete aer-aer IRIS-T. Sursă foto: Saab

F-16 Fighting Falcon e fără îndoială o poveste de succes, fiind probabil cel mai eficient produs al industriei de apărare aeronautice americane.

Pilotul Justin Bronk, membru al reputatului think tank britanic Royal United Services Institute (RUSI) și profesor Academia Regală a Forțelor Aeriene Norvegiene, citat într-un material al Defense News, explică însă de ce F-16 Fighting Falcon nu e varianta ideală pentru Ucraina în condiții de război.

El precizează că F-16 e un avion pretențios în ceea ce privește pistele curate. Iar în haosul războiului acest lucru e greu de crezut că se va întâmpla. „F-16 e un avion de luptă conceput pentru piste curate. Majoritatea pistelor ucrainene sunt accidentate”, precizează expertul care spune că acest lucru, coroborat cu condițiile de război, ar putea avea un efect major asupra mentenanței F-16. Și aici apare principala problemă: Ucrainenii vor trebui să fie pregătiți, în condiții de război, să asigure mentenanța complexă a acestor avioane.

Mai mult, echipamentul de sprijin de la sol al F-16 e voluminos și nu foarte mobil, iar acest lucru ar fi un dezavantaj în contextul în care un posibil transfer de F-16 pentru Ucraina ar deveni o țintă pentru Rusia.

Expertul crede că o opțiune mai bună pentru Ucraina ar fi Gripenul suedez deoarece echipamentele de întreținere și cele de logistică sunt mult mai mobile și ușor de gestionat decât la F-16, ele putând fi transportate de camioane în containere de 6 metri. 

O a doua variantă pe care Bronk o consideră mai viabilă decât F-16 pe lângă Gripen este F-18 produs de Boeing. Mai robust decât F-16, avionul F-18 e deservit de echipamente la sol suficient de compacte pentru nevoile Ucrainei în condiții de război.

3. F-18 ameri... (f_18_afganistan_42811000.jpg)

F-18 americane în timpul unei misiuni în Afganistan. Foto: US Army

Cu alte cuvinte trecerea la F-16 e dificilă pe timp de război, ea ar trebui să se facă în condiții de pace pentru ca în perioadă de război platforma să poată oferi eficiență maximă.

 

„Să înveți să pilotezi un F-16 nu e greu. E greu să înveți să-l folosești în luptă”

 

Bronk a mai adăugat că deși avionale occidentale sunt mai ușor de pilotat decât cele sovietice de tip MiG sau Suhoi, sistemele, tehnologia și integrarea și utilizarea armamentului sunt mult mai complicate.

Acest lucru e semnalat și de John Venable, fost pilot de F-16.

Antrenarea piloților ucraineni – în special a piloților cu experiență – pe avioanele de luptă occidentale de generația a 4-a nu ar trebui să fie o sarcină foarte dificilă și în general durează între opt luni și un an. Dar partea dificilă vine abia apoi.

„Să înveți să pilotezi un avion F-16 nu e o misiune dificilă pentru un pilot. E cu adevărat greu să înveți să folosești la maximum capacitatea de luptă pe care ți-o oferă F-16”, consideră acesta.

CITEȘTE ȘI: Compania SAAB, dezamăgită că de aproape opt ani nu reuşeşte să vândă niciun avion JAS 39E/F Gripen


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Războiul F-35 vs. Rafale, deghizat în "glume". De ce râd francezii de avioanele belgienilor și cum demontează Bruxellesul narațiunea Parisului
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
Avionul supersonic silențions X-59 al NASA, testat în zbor pentru prima dată
De ce Turcia chiar nu plânge după F-35: Din cele 44 de avioane Eurofighter, 20 vor fi „pe steroizi”, în versiunea Tranche 5
Zelenski a anunțat utilizarea în luptă a rachetelor Flamingo
Un singur lansator, 3 rachete: Rușii se laudă că pot lovi cu „rachetele invincibile” Iskander, Oreshnik și Burevestnik de pe aceeași platformă
Înlocuitorului "Himars-ului cu șenile", Europa lucrează la lansatorul de rachete THUNDART care lovește la 150 km
Rachete chinezești cu tehnologie americană? China, suspectată că și-a îmbunătățit rachetele PL-15 cu ajutorul informațiilor sustrase din SUA
Vânători de Shahed. SUA au reprofilat avioane de atac la sol A-10 Thunderbolt II pentru misiuni de combatere a dronelor
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
HIMARS hipersonic. SUA vor avea o rachetă hipersonică care să poate fi utilizată de sistemele HIMARS actuale
Sistemul rusesc de detecție a eșuat din nou: Minus trei radare și o navă de debarcare, după un atac ucrainean în Crimeea
SUA își mențin prezența în Marea Neagră: O dronă de recunoaștere RQ-4B a monitorizat activitățile militare rusești din zonă
Gripen, aproape de un moment istoric: "Contăm pe 150 de avioane" și primul ajunge anul viitor, spune Kievul; SAAB va produce 20-30 de unități pe an
Rusia vrea să-și etaleze forța și trimite în patrulare bombardiere Tu-95MS până în Marea Japoniei
"Inovații" rusești. Shahed-urile și bombele cu planare, construite cu componente chinezești
România bifează două escadrile complete de F-16 care execută misiuni de Poliție Aeriană. Cerul României, apărat de zeci de avioane NATO
Soluție pentru blindatele din linia întâi: Divizia 1 Cavalerie a US Army creează o zonă de detecție de 3,5 km a dronelor mici
Demonstrație de forță a SUA: Bombardierele B-1B au zburat spre Venezuela; Maduro amenință că va doborî avioanele americane cu sisteme MANPAD Igla-S
Companiile europene Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a concura cu Starlink
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev
Noapte de coșmar la granița României: Atac masiv cu drone rusești la Dunăre, populația din Tulcea a primit RO-Alert
Flamingo, drona-rachetă ucraineană care schimbă regulile jocului: Motoare reciclate și putere mai mare decât Tomahawk
De ce nu grăbește Belgia livrarea F-16 către Ucraina și așteaptă mai multe F-35? F-urile belgiene sunt mai speciale. "Nu uitați că avem avioane cu dublă capacitate"
Aviația indiană, peste cea chineză, raportul care pătează imaginea dragonului asiatic. Mașinăria Beijingului se activează imediat și contestă "așa-zisul clasament" 
Marea Britanie va avea o lege pentru doborârea dronelor
SUA trimit un grup de bombardiere strategice în nordul Japoniei. În august, înainte de întâlnirea Trump - Putin, bombardierele americane au ajuns în Norvegia
Au făcut-o din nou: Rușii și-au doborât propriul avion Su-30, în timp ce antiaeriana trăgea după dronele Ucrainei
Uite F-35, nu e F-35. Canada a anunțat oficial decizia marii dileme: Renunță sau nu la achiziția avioanelor F-35?

Ştiri Recomandate

A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Dronă ucraineană ,,Sea Baby” neutralizată în Marea Neagră: Scafandrii militari români s-au ocupat de detonat dispozitivul
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Revelația unui general NATO: Cum a ajuns o forță minusculă de 2% a Ucrainei să provoace jumătate din toate pierderile armatei ruse
Fără șoferi, fără echipaj: Armata SUA dezvoltă „artileria fantomă” care se încarcă autonom pe câmpul de luptă
S-a stabilit, UE renunță definitiv la gazul rusesc. Interdicție treptată până în 2027 și controale înaintea importurilor
Marco Rubio susține că s-au făcut „progrese” către acordul de pace - dar spune că doar Vladimir Putin poate pune capăt războiului din Ucraina
Pași importanți pentru consolidarea suveranității tehnologice și a rezilienței cibernetice din România: Codata Software Solutions semnează un parteneriat strategic cu ICI București
Hegemonie aeriană: Grecia își construiește o „super-flotă” de 121 de avioane F-16 Viper pentru a domina Mediterana de Est
Deși în conflictul cu Ucraina “nu au rupt gura târgului”, sistemele rusești de rachete antiaeriene S-400 Triumf se pare că sunt la mare căutare în India
Cursa pentru recuperarea tehnologiei militare: Statele Unite cer Libanului returnarea unei bombe neexplodate GBU-39, de teama spionajului rus și chinez
„15 minute de manevre extreme”: Cum a supraviețuit un pilot american de F-16 unui atac cu rachete în Orientul Mijlociu
„Condamnate din start”: Motivul pentru care discuțiile Statele Unite-Rusia nu pot opri războiul din Ucraina
Aviația Strategică rusă și-a schimbat tacticile privind loviturile cu rachete asupra Ucrainei. Majoritatea avioanelor Tu-160 și Tu-95MS decolează acum din Extremul Orient
Donald Trump anunță că SUA nu mai contribuie la asistența Ucrainei, în timp ce Witkoff e primit călduros la Kremlin
Ucraina anunță că încă rezistă la Pokrovsk, Vovceansk și Kupyansk, deși propaganda rusă anunța încă din august ocuparea Pokrovskului
NATO trimite tot mai des avioane de luptă pentru a intercepta MiG-urile și Su-urile rusești deasupra Mării Baltice
F-35 vs. J-20. Cine ar câștiga într-o luptă aeriană? Două avioane asemănătoare, dar atât de diferite: Chinezii ar fi în avantaj într-un singur scenariu
Thales prezintă un simulator pentru scenarii anti-dronă. Militarii îl pot integra direct în instrucția din poligon
Dacă Europa vrea război, Rusia este pregătită, amenință Putin
Fosta șefă a diplomației UE, Federica Mogherini, reținută într-o anchetă privind trucarea unei licitații
Nave chineze și japoneze se șicanează în apropierea Insulelor Senkaku, disputate de ambele părți
În sfârșit ajung sistemele NSM. România, fără nave de suprafață moderne, dar măcar cu baterii de coastă Naval Strike Missile de ultimă generație
NATO lansează serviciu cloud pentru schimbul de date de luptă cu Ucraina: Aplicabil din 2026, dar securitatea rămâne o problemă
Flota fantomă a Rusiei, lovită din nou în apropierea coastelor Turciei. Al treilea petrolier a fost lovit în doar câteva zile
Polonia a primit un nou lot de Abrams și e deja de departe cel mai mare operator Abrams din Europa. România e pe lista de așteptare a livrărilor
Primul stat non-UE acceptat în mecanismum european SAFE. Un pas major în redefinirea cooperării transatlantice de apărare
România încă ține la „secret” programele de pe SAFE, dar Bulgaria le-a publicat: Printre ele se numără obuziere de 155 mm sau rachete VL Mica
Lituania și Belarusul se acuză reciproc de incursiuni cu baloane de contrabandă și drone. UE pregătește un nou pachet de sancțiuni pentru aliatul Rusiei
Psihologia slăbiciunii în UE: Europa pică cu brio testul Ucraina pe care singură și l-a impus. Când va renunța Europa la strategia ei eșuată?
Furie la Moscova din cauza afirmațiilor unui ofițer superior NATO: Un atac asupra Moscovei va avea consecințe
Recorduri în industria de apărare: "Tigrii" europeni și asiatici au avut o creștere spectaculoasă, dar SUA încă domină jumătate din piață
pixel