Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
De ce avioanele F-16 nu sunt varianta ideală pentru Ucraina în condiții de război. Gripen suedez și o opțiune surpriză s-ar plia mai bine decât F-16
Forțele aeriene
Data publicării:
După ce Occidentul a „deblocat” transferul de tancuri pentru Ucraina, care va primi Abrams americane, dar și Leopard germane, presiunea tot mai mare pusă de Kiev e pentru a obține și avioane de luptă. Și, evident, toți ochii sunt pe F-16 Fighting Falcon, poate cel mai de succes produs al aviației militare americane. 
F-16 al SUA, în timpul unei misiuni de realimentare aeriană. Sursă foto: US Air Force
F-16 al SUA, în timpul unei misiuni de realimentare aeriană. Sursă foto: US Air Force

Până în prezent Casa Albă a refuzat categoric să discute despre transferul de avioane de luptă către Ucraina, considerând că nu e momentul pentru acest sprijin militar.

În lumea liberă părerile sunt împărțite cu privire la transferul de avioane pentru Ucraina. Unele voci care cer acest lucru precizează că forțele armate ucrainene ar putea folosi aviația militară occidentală în operațiuni împotriva ocupantului rus, pentru sprijin la sol în eliberarea teritoriilor ocupate și lovirea țintelor ruse de la distanță, în funcție de armamentul aeronavelor.

De partea cealaltă sunt cei care consideră că în prezent Ucraina are nevoie mult mai mare de alte sisteme, precum cele de apărare antiaeriană, sisteme de artilerie și vehicule blindate. În contextul în care aviația militară a Rusiei, net superioară celei ucrainene, e ținută de mai bine de un an în șah datorită sistemelor ucrainene de la sol, avioanele occidentale nu ar trebui să fie o prioritate consideră aceștia.

Cert e că Ucraina vrea și cere insistent avioane de luptă. 

Forțele Aeriene Ucrainene au confirmat oficial săptămâna aceasta prezența a doi piloți militari în SUA. Informația vine în contextul zvonurilor cu privire la F-16 Fighting Falcon pentru Ucraina.

Americanii insistă că nu este vorba de un antrenament specific pentru avioanele F-16, ci e mai mult un program ce implică un schimb de experiență.

Trebuie însă să precizăm că procesul privind transferul de avioane occidentale către Ucraina e unul lung, care necesită pregătirea piloților, a infrastructurii și a personalului de la sol și e greu de crezut că se va putea finaliza în următorii doi ani,

CITEȘTE ȘI: De ce avioanele F-16 ar pune Ucraina într-o situație dificilă. Rusia apelează la o tactică nouă pentru a câștiga superioritatea aeriană

Dar când toată lumea vorbește de F-16 pentru Ucraina, se ridică întrebarea dacă F-16 e varianta ideală?

 

De ce Gripen s-ar plia mai bine pentru nevoile Ucrainei. Și o variantă surpriză

 

2. Gripen, do... (gripen-racheta-iris-t-saab_43392900.jpg)

Gripen, dotate cu rachete aer-aer IRIS-T. Sursă foto: Saab

F-16 Fighting Falcon e fără îndoială o poveste de succes, fiind probabil cel mai eficient produs al industriei de apărare aeronautice americane.

Pilotul Justin Bronk, membru al reputatului think tank britanic Royal United Services Institute (RUSI) și profesor Academia Regală a Forțelor Aeriene Norvegiene, citat într-un material al Defense News, explică însă de ce F-16 Fighting Falcon nu e varianta ideală pentru Ucraina în condiții de război.

El precizează că F-16 e un avion pretențios în ceea ce privește pistele curate. Iar în haosul războiului acest lucru e greu de crezut că se va întâmpla. „F-16 e un avion de luptă conceput pentru piste curate. Majoritatea pistelor ucrainene sunt accidentate”, precizează expertul care spune că acest lucru, coroborat cu condițiile de război, ar putea avea un efect major asupra mentenanței F-16. Și aici apare principala problemă: Ucrainenii vor trebui să fie pregătiți, în condiții de război, să asigure mentenanța complexă a acestor avioane.

Mai mult, echipamentul de sprijin de la sol al F-16 e voluminos și nu foarte mobil, iar acest lucru ar fi un dezavantaj în contextul în care un posibil transfer de F-16 pentru Ucraina ar deveni o țintă pentru Rusia.

Expertul crede că o opțiune mai bună pentru Ucraina ar fi Gripenul suedez deoarece echipamentele de întreținere și cele de logistică sunt mult mai mobile și ușor de gestionat decât la F-16, ele putând fi transportate de camioane în containere de 6 metri. 

O a doua variantă pe care Bronk o consideră mai viabilă decât F-16 pe lângă Gripen este F-18 produs de Boeing. Mai robust decât F-16, avionul F-18 e deservit de echipamente la sol suficient de compacte pentru nevoile Ucrainei în condiții de război.

3. F-18 ameri... (f_18_afganistan_42811000.jpg)

F-18 americane în timpul unei misiuni în Afganistan. Foto: US Army

Cu alte cuvinte trecerea la F-16 e dificilă pe timp de război, ea ar trebui să se facă în condiții de pace pentru ca în perioadă de război platforma să poată oferi eficiență maximă.

 

„Să înveți să pilotezi un F-16 nu e greu. E greu să înveți să-l folosești în luptă”

 

Bronk a mai adăugat că deși avionale occidentale sunt mai ușor de pilotat decât cele sovietice de tip MiG sau Suhoi, sistemele, tehnologia și integrarea și utilizarea armamentului sunt mult mai complicate.

Acest lucru e semnalat și de John Venable, fost pilot de F-16.

Antrenarea piloților ucraineni – în special a piloților cu experiență – pe avioanele de luptă occidentale de generația a 4-a nu ar trebui să fie o sarcină foarte dificilă și în general durează între opt luni și un an. Dar partea dificilă vine abia apoi.

„Să înveți să pilotezi un avion F-16 nu e o misiune dificilă pentru un pilot. E cu adevărat greu să înveți să folosești la maximum capacitatea de luptă pe care ți-o oferă F-16”, consideră acesta.

CITEȘTE ȘI: Compania SAAB, dezamăgită că de aproape opt ani nu reuşeşte să vândă niciun avion JAS 39E/F Gripen


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

De ce Turcia chiar nu plânge după F-35: Din cele 44 de avioane Eurofighter, 20 vor fi „pe steroizi”, în versiunea Tranche 5
Zelenski a anunțat utilizarea în luptă a rachetelor Flamingo
Un singur lansator, 3 rachete: Rușii se laudă că pot lovi cu „rachetele invincibile” Iskander, Oreshnik și Burevestnik de pe aceeași platformă
Înlocuitorului "Himars-ului cu șenile", Europa lucrează la lansatorul de rachete THUNDART care lovește la 150 km
Rachete chinezești cu tehnologie americană? China, suspectată că și-a îmbunătățit rachetele PL-15 cu ajutorul informațiilor sustrase din SUA
Vânători de Shahed. SUA au reprofilat avioane de atac la sol A-10 Thunderbolt II pentru misiuni de combatere a dronelor
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
HIMARS hipersonic. SUA vor avea o rachetă hipersonică care să poate fi utilizată de sistemele HIMARS actuale
Sistemul rusesc de detecție a eșuat din nou: Minus trei radare și o navă de debarcare, după un atac ucrainean în Crimeea
SUA își mențin prezența în Marea Neagră: O dronă de recunoaștere RQ-4B a monitorizat activitățile militare rusești din zonă
Gripen, aproape de un moment istoric: "Contăm pe 150 de avioane" și primul ajunge anul viitor, spune Kievul; SAAB va produce 20-30 de unități pe an
Rusia vrea să-și etaleze forța și trimite în patrulare bombardiere Tu-95MS până în Marea Japoniei
"Inovații" rusești. Shahed-urile și bombele cu planare, construite cu componente chinezești
România bifează două escadrile complete de F-16 care execută misiuni de Poliție Aeriană. Cerul României, apărat de zeci de avioane NATO
Soluție pentru blindatele din linia întâi: Divizia 1 Cavalerie a US Army creează o zonă de detecție de 3,5 km a dronelor mici
Demonstrație de forță a SUA: Bombardierele B-1B au zburat spre Venezuela; Maduro amenință că va doborî avioanele americane cu sisteme MANPAD Igla-S
Companiile europene Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a concura cu Starlink
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev
Noapte de coșmar la granița României: Atac masiv cu drone rusești la Dunăre, populația din Tulcea a primit RO-Alert
Flamingo, drona-rachetă ucraineană care schimbă regulile jocului: Motoare reciclate și putere mai mare decât Tomahawk
De ce nu grăbește Belgia livrarea F-16 către Ucraina și așteaptă mai multe F-35? F-urile belgiene sunt mai speciale. "Nu uitați că avem avioane cu dublă capacitate"
Aviația indiană, peste cea chineză, raportul care pătează imaginea dragonului asiatic. Mașinăria Beijingului se activează imediat și contestă "așa-zisul clasament" 
Marea Britanie va avea o lege pentru doborârea dronelor
SUA trimit un grup de bombardiere strategice în nordul Japoniei. În august, înainte de întâlnirea Trump - Putin, bombardierele americane au ajuns în Norvegia
Au făcut-o din nou: Rușii și-au doborât propriul avion Su-30, în timp ce antiaeriana trăgea după dronele Ucrainei
Uite F-35, nu e F-35. Canada a anunțat oficial decizia marii dileme: Renunță sau nu la achiziția avioanelor F-35?
„Ares” și lupta sa cu dronele iraniene: Legendarul A-10 Warthog, reinventat ca vânător de drone, revine în centrul atenţiei (FOTO)
În Europa se ridică „zidul F-35”, un scut de peste 700 de avioane. O nouă țară din vestul continentului intră în „clubul F-35” după prima livrare efectuată
Black Hawk care se pilotează singur. Legendarul elicopter, transformat în dronă ”U-Hawk”, în doar 10 luni
Zelenski spune ce zone din Rusia vor fi vizate de atacurile cu rachete Tomahawk

Ştiri Recomandate

F-35 vs. J-20. Cine ar câștiga într-o luptă aeriană? Două avioane asemănătoare, dar atât de diferite: Chinezii ar fi în avantaj într-un singur scenariu
Thales prezintă un simulator pentru scenarii anti-dronă. Militarii îl pot integra direct în instrucția din poligon
Fosta șefă a diplomației UE, Federica Mogherini, reținută într-o anchetă privind trucarea unei licitații
Nave chineze și japoneze se șicanează în apropierea Insulelor Senkaku, disputate de ambele părți
În sfârșit ajung sistemele NSM. România, fără nave de suprafață moderne, dar măcar cu baterii de coastă Naval Strike Missile de ultimă generație
NATO lansează serviciu cloud pentru schimbul de date de luptă cu Ucraina: Aplicabil din 2026, dar securitatea rămâne o problemă
Flota fantomă a Rusiei, lovită din nou în apropierea coastelor Turciei. Al treilea petrolier a fost lovit în doar câteva zile
Polonia a primit un nou lot de Abrams și e deja de departe cel mai mare operator Abrams din Europa. România e pe lista de așteptare a livrărilor
Primul stat non-UE acceptat în mecanismum european SAFE. Un pas major în redefinirea cooperării transatlantice de apărare
România încă ține la „secret” programele de pe SAFE, dar Bulgaria le-a publicat: Printre ele se numără obuziere de 155 mm sau rachete VL Mica
Lituania și Belarusul se acuză reciproc de incursiuni cu baloane de contrabandă și drone. UE pregătește un nou pachet de sancțiuni pentru aliatul Rusiei
Psihologia slăbiciunii în UE: Europa pică cu brio testul Ucraina pe care singură și l-a impus. Când va renunța Europa la strategia ei eșuată?
Furie la Moscova din cauza afirmațiilor unui ofițer superior NATO: Un atac asupra Moscovei va avea consecințe
Recorduri în industria de apărare: "Tigrii" europeni și asiatici au avut o creștere spectaculoasă, dar SUA încă domină jumătate din piață
Rusia se laudă cu un avans-record în Ucraina, dar realitatea e că a ocupat abia jumătate din regiunea Donețk, în 4 ani de război
Rusia vânează avioane F-16 schimbând periculos tactica: În premieră, rachete aer-aer R-60 au fost integrate pe drone (Foto)
Dacă și Eurotank cade, Franța rămâne descoperită. Câte tancuri Leclerc are Franța și de ce presiunea e pe ea în „disputa” cu Germania
„Singuri în fața tăvălugului”. Scenariul militar testat de NATO la Cincu: Câte săptămâni ar trebui să reziste România fără americani
Războiul din Ucraina înghite aproape 40% din banii Rusiei. "E un buget militar", recunoaște Medvedev
NATO își propune să iasă din postura defensivă. Amiralul Giuseppe Cavo Dragone: Inclusiv o lovitură preventivă asupra Rusiei nu mai trebuie să fie un scenariu tabu
De ce nu au mai fost ridicate de la sol azi avioanele F-16 ale României. MApN demontează o teorie falsă: „În caz de război F-urile se ridică în orice condiție”
După încă o vizită la Moscova, Orban preia masiv tezele preferate ale propagandei ruse. Președintele Poloniei anulează brusc întâlnirea cu liderul ungar
La mulți ani, România! Militarii români și aliații noștri vor defila pe sub Arcul de Triumf cu ocazia Zilei Naționale a României (Video)
Avioanele Gripen, târâte într-un scandal de corupție. Cum e explicat prețul de 183 de milioane de euro pentru un singur avion
Alianța Ankara-Cairo: Cum remodelează Turcia și Egiptul echilibrul de securitate în Orientul Mijlociu
Încă o provocare rusească la frontiera cu Polonia: Apărarea antiaeriană poloneză a fost alertată din cauza unor avioane MiG-31 prezente în apropierea graniței
Sfârșitul iluziilor și „pacea de necesitate”. Are dreptate generalul ucrainean Valeri Zalujnîi când vorbește despre o victorie incompletă a Ucrainei?
Dincolo de mirajul celor 250 de avioane: De ce Ucraina trebuie să aleagă pragmatismul în fața ,,vitrinei occidentale'' de aeronave de luptă
Renașterea „Fantomei”: De ce reactivează Statele Unite linia de producție a bombardierului B-2 Spirit și ce trădează această decizie despre întârzierea B-21 Raider
Viktor Orban continuă să facă opinie separată în cadrul UE: După o vizită la Moscova, premierul ungar a spus că Ucraina trebuie să redevină o zonă tampon între NATO și Rusia
Tensiuni militare în Caraibe: SUA declară spațiul aerian venezuelean „închis” și mobilizează avioane F-35 împotriva regimului Maduro
Războiul din umbră al Rusiei se mută la Marea Baltică: De ce au devenit porturile germane noua țintă predilectă a spionajului rusesc
pixel