Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
De ce avioanele F-16 nu sunt varianta ideală pentru Ucraina în condiții de război. Gripen suedez și o opțiune surpriză s-ar plia mai bine decât F-16
Forțele aeriene
Data publicării:
După ce Occidentul a „deblocat” transferul de tancuri pentru Ucraina, care va primi Abrams americane, dar și Leopard germane, presiunea tot mai mare pusă de Kiev e pentru a obține și avioane de luptă. Și, evident, toți ochii sunt pe F-16 Fighting Falcon, poate cel mai de succes produs al aviației militare americane. 
F-16 al SUA, în timpul unei misiuni de realimentare aeriană. Sursă foto: US Air Force
F-16 al SUA, în timpul unei misiuni de realimentare aeriană. Sursă foto: US Air Force

Până în prezent Casa Albă a refuzat categoric să discute despre transferul de avioane de luptă către Ucraina, considerând că nu e momentul pentru acest sprijin militar.

În lumea liberă părerile sunt împărțite cu privire la transferul de avioane pentru Ucraina. Unele voci care cer acest lucru precizează că forțele armate ucrainene ar putea folosi aviația militară occidentală în operațiuni împotriva ocupantului rus, pentru sprijin la sol în eliberarea teritoriilor ocupate și lovirea țintelor ruse de la distanță, în funcție de armamentul aeronavelor.

De partea cealaltă sunt cei care consideră că în prezent Ucraina are nevoie mult mai mare de alte sisteme, precum cele de apărare antiaeriană, sisteme de artilerie și vehicule blindate. În contextul în care aviația militară a Rusiei, net superioară celei ucrainene, e ținută de mai bine de un an în șah datorită sistemelor ucrainene de la sol, avioanele occidentale nu ar trebui să fie o prioritate consideră aceștia.

Cert e că Ucraina vrea și cere insistent avioane de luptă. 

Forțele Aeriene Ucrainene au confirmat oficial săptămâna aceasta prezența a doi piloți militari în SUA. Informația vine în contextul zvonurilor cu privire la F-16 Fighting Falcon pentru Ucraina.

Americanii insistă că nu este vorba de un antrenament specific pentru avioanele F-16, ci e mai mult un program ce implică un schimb de experiență.

Trebuie însă să precizăm că procesul privind transferul de avioane occidentale către Ucraina e unul lung, care necesită pregătirea piloților, a infrastructurii și a personalului de la sol și e greu de crezut că se va putea finaliza în următorii doi ani,

CITEȘTE ȘI: De ce avioanele F-16 ar pune Ucraina într-o situație dificilă. Rusia apelează la o tactică nouă pentru a câștiga superioritatea aeriană

Dar când toată lumea vorbește de F-16 pentru Ucraina, se ridică întrebarea dacă F-16 e varianta ideală?

 

De ce Gripen s-ar plia mai bine pentru nevoile Ucrainei. Și o variantă surpriză

 

2. Gripen, do... (gripen-racheta-iris-t-saab_43392900.jpg)

Gripen, dotate cu rachete aer-aer IRIS-T. Sursă foto: Saab

F-16 Fighting Falcon e fără îndoială o poveste de succes, fiind probabil cel mai eficient produs al industriei de apărare aeronautice americane.

Pilotul Justin Bronk, membru al reputatului think tank britanic Royal United Services Institute (RUSI) și profesor Academia Regală a Forțelor Aeriene Norvegiene, citat într-un material al Defense News, explică însă de ce F-16 Fighting Falcon nu e varianta ideală pentru Ucraina în condiții de război.

El precizează că F-16 e un avion pretențios în ceea ce privește pistele curate. Iar în haosul războiului acest lucru e greu de crezut că se va întâmpla. „F-16 e un avion de luptă conceput pentru piste curate. Majoritatea pistelor ucrainene sunt accidentate”, precizează expertul care spune că acest lucru, coroborat cu condițiile de război, ar putea avea un efect major asupra mentenanței F-16. Și aici apare principala problemă: Ucrainenii vor trebui să fie pregătiți, în condiții de război, să asigure mentenanța complexă a acestor avioane.

Mai mult, echipamentul de sprijin de la sol al F-16 e voluminos și nu foarte mobil, iar acest lucru ar fi un dezavantaj în contextul în care un posibil transfer de F-16 pentru Ucraina ar deveni o țintă pentru Rusia.

Expertul crede că o opțiune mai bună pentru Ucraina ar fi Gripenul suedez deoarece echipamentele de întreținere și cele de logistică sunt mult mai mobile și ușor de gestionat decât la F-16, ele putând fi transportate de camioane în containere de 6 metri. 

O a doua variantă pe care Bronk o consideră mai viabilă decât F-16 pe lângă Gripen este F-18 produs de Boeing. Mai robust decât F-16, avionul F-18 e deservit de echipamente la sol suficient de compacte pentru nevoile Ucrainei în condiții de război.

3. F-18 ameri... (f_18_afganistan_42811000.jpg)

F-18 americane în timpul unei misiuni în Afganistan. Foto: US Army

Cu alte cuvinte trecerea la F-16 e dificilă pe timp de război, ea ar trebui să se facă în condiții de pace pentru ca în perioadă de război platforma să poată oferi eficiență maximă.

 

„Să înveți să pilotezi un F-16 nu e greu. E greu să înveți să-l folosești în luptă”

 

Bronk a mai adăugat că deși avionale occidentale sunt mai ușor de pilotat decât cele sovietice de tip MiG sau Suhoi, sistemele, tehnologia și integrarea și utilizarea armamentului sunt mult mai complicate.

Acest lucru e semnalat și de John Venable, fost pilot de F-16.

Antrenarea piloților ucraineni – în special a piloților cu experiență – pe avioanele de luptă occidentale de generația a 4-a nu ar trebui să fie o sarcină foarte dificilă și în general durează între opt luni și un an. Dar partea dificilă vine abia apoi.

„Să înveți să pilotezi un avion F-16 nu e o misiune dificilă pentru un pilot. E cu adevărat greu să înveți să folosești la maximum capacitatea de luptă pe care ți-o oferă F-16”, consideră acesta.

CITEȘTE ȘI: Compania SAAB, dezamăgită că de aproape opt ani nu reuşeşte să vândă niciun avion JAS 39E/F Gripen


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

„Ares” și lupta sa cu dronele iraniene: Legendarul A-10 Warthog, reinventat ca vânător de drone, revine în centrul atenţiei (FOTO)
În Europa se ridică „zidul F-35”, un scut de peste 700 de avioane. O nouă țară din vestul continentului intră în „clubul F-35” după prima livrare efectuată
Black Hawk care se pilotează singur. Legendarul elicopter, transformat în dronă ”U-Hawk”, în doar 10 luni
Zelenski spune ce zone din Rusia vor fi vizate de atacurile cu rachete Tomahawk
Danemarca, acord pentru încă 16 avioane F-35. Flota daneză va cuprinde și drone de luptă colaborative
Star Wars 2.0 | China susține că are deja un concurent la sistemul antirachetă ”Golden Dome”
Mirage 2000D, în noua configurare RMV sau pe scurt „Vânătorul de drone”. Ce îmbunătățiri au adus francezii după ce au studiat războiul purtat de ruși
Ucrainenii ne confirmă temerile: Eficiența Patriot s-a prăbușit la 6% după ce rușii au tras „lozul norocos” pentru rachetele hipersonice Kinjal lansate de pe MiG-31K
Britanicii au „scanat” Rusia. Avioane RC-135 și P-8 Poseidon, sprijinite de americani, au survolat granițele Rusiei. Tranzitând apoi România și Marea Neagră
Turcia chiar vrea Eurofighter. Iar dacă nu va ajunge la un acord pentru avioane noi, planul B sunt avioane la mâna a doua dintr-un stat surpriză
Accidentele aviatice se țin lanț în Rusia: Un avion de vânătoare MiG-31 s-a prăbușit în timpul unui zbor de antrenament în regiunea Lipețk din vestul țării
Germania pariază în continuare pe Eurofighter: Încă 20 de aeronave, livrate forţelor aeriene germane până în 2034
Reacția nervoasă a propagandei Rusiei la posibila livrare de Tomahawk către Kiev: Vom ataca Polonia
Bulgaria acuză că primul F-16, în cea mai modernă versiune Block 70 Viper, i-a fost livrat defect și are scurgeri de combustibil. De ce întârzie reparația
Drone suspecte survolează fabricile din Belgia, unde se produce FZ275 LGR - una dintre rachetele cele mai eficiente împotriva dronelor
80% din misiuni executate cu avioane F-16: Cum s-a adaptat Ucraina și a respins agresiunea rusă
Un sfert de escadrilă. Bulgaria primește încă două avioane F-16, dar Forțele Aeriene nu îndeplinesc încă misiuni de protecție a spațiului aerian
"Puffy Neptune". Ucraina prezintă varianta 3 a rachetei de croazieră care a distrus nava Moskva
Se vinde „F-ul chinezesc” care a doborât primul Rafale din istorie. A doua țară din lume care cumpără avioane J-10 din China
Drone de război electronic, o "cărămidă" importantă pentru zidul de drone al NATO. "EW-UAS" se află în faza de teste
S-a „scurs” o imagine rară cu avionul rus Su-75 Checkmate. Deși caută să resusciteze Su-57, rușii par să insiste pentru un avion de generația a 5-a cu un singur motor
Cu ce reușesc ucrainenii să lovească rafinăriile Rusiei. Flamingo e ”bijuteria coroanei”, dar greul îl duce o dronă de 55 de mii de dolari
Putin: Dacă Trump livrează Tomahawk Ucrainei, va distruge relațiile cu Rusia
Europa, ”vizitată” iar dinspre Est: 25 de baloane meteorologice din Belarus au cauzat închiderea aeroportului din Vilnius
Rusia folosește în Marea Baltică tactici la limita războiului, acuză danezii / Kievul îi învață pe europeni cum să doboare dronele. ”Piloții de drone Sting au primit zeci de întrebări”
F-16 pakistaneze doborâte? India publică propriul bilanț, la câteva luni după scurtul război cu Pakistanul
Un model ce ar putea fi aplicat și de România? Ucraina țintește să devină „vioara întâi” în materie de drone, cu transfer tehnologic masiv din SUA
Se caută avioane Mirage 2000 pentru Ucraina. Un stat european spune că simte presiuni pentru a-și vinde flota de Mirage 2000
O nouă livrare în Europa de F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-16. Jumătate din numărul de avioane comandate de Slovacia a fost bifat
,,Fantoma din cer'': De ce s-a întors F-117A Nighthawk, avionul de vânătoare retras de U.S. Air Force, și ce caută el lângă Mexic?

Ştiri Recomandate

„Adversarul a început pregătirile”. Când sabotajul rusesc devine preludiul invaziei și necesitatea unui Război Rece 2.0
Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
NATO ezită cu aderarea, UE propune un plan B? Ideea lui Andrius Kubilius: Armata ucraineană, călită în luptă, să apere tot flancul estic
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Atacurile Rusiei cu drone vizează inclusiv instalații electrice de la centralele nucleare ucrainene
Comisarul UE pentru Apărare: Provocările cu drone rusești din Polonia, România și baltice arată că Europa încă nu se poate apăra eficient de drone. ”Rușii învață. Noi?”
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Gazprom accelerează proiectul conductei de gaze către China. Costurile sunt uriașe; doar faza de proiectate înghite miliarde de dolari
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Polonia, victima a două acte de sabotaj asupra liniilor de cale ferată din estul țării
Ucraina se confruntă cu o „criză a locuințelor fără precedent”. Cifrele dezastrului umanitar provocat de Rusia (Raport ONU)
Rușii au încercat mai multe străpungeri în sudul Ucrainei. Zaporojie, frontul unde rușii încearcă să avanseze câțiva kilometri
Locuitorii din Plauru și Ceatalchioi, evacuați după ce o navă cu GPL a fost lovită de dronă și a luat foc. Explozia ar putea avea impact pe o rază de 4,5-5 km
Germania îi cere Chinei să se implice mai mult pentru a pune capăt războiului rus în Ucraina
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Atac strategic efectuat de ucraineni la Novorossiysk: Ucraina paralizează exporturile de petrol și distruge o baterie S-400. Analiza imaginilor din satelit
„Portavioane de buzunar” pe Marea Neagră: Ucraina a utilizat dronele Katran, înarmate cu torpile, pentru a anihila radarele rusești
Rusia atacă din nou la Dunăre. Un nou RO-Alert, emis în județul Tulcea, după un atac cu drone în proximitatea României
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
Încă o noapte agitată la frontiera României: Trupele ruse au lovit portul ucrainean Izmail cu peste 35 de drone
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Rușii publică lista țărilor ostile. Manipulare grosolană a propagandei: România, "retrogradată în urna" țărilor obligate să sprijine Ucraina
Ucraina și Grecia, acord pentru livrarea de gaze naturale lichefiate (GNL) până în martie 2026
Controlul asupra rezervelor de petrol ale Venezuelei. Propunere făcută de Maduro pentru Donald Trump? (NYT)
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Noi avioane Mirage și sisteme SAMP/T? Kievul anunță un acord "istoric" cu Franţa pentru apărare aeriană. Înțelegere și cu Grecia privind importurile de gaz
Ochi suplimentari pentru NATO în Marea Baltică: Suedia construiește două submarine clasa A26. Ce face România în Marea Neagră
De ce importă Rusia mii de nord-coreeni pentru fabricile de drone?
"Cea mai mare criză umanitară din lume". Emisarul lui Trump pentru Africa denunţă atrocităţi inacceptabile în războiul din Sudan
pixel