Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
De ce avioanele F-16 nu sunt varianta ideală pentru Ucraina în condiții de război. Gripen suedez și o opțiune surpriză s-ar plia mai bine decât F-16
Forțele aeriene
Data publicării:
După ce Occidentul a „deblocat” transferul de tancuri pentru Ucraina, care va primi Abrams americane, dar și Leopard germane, presiunea tot mai mare pusă de Kiev e pentru a obține și avioane de luptă. Și, evident, toți ochii sunt pe F-16 Fighting Falcon, poate cel mai de succes produs al aviației militare americane. 
F-16 al SUA, în timpul unei misiuni de realimentare aeriană. Sursă foto: US Air Force
F-16 al SUA, în timpul unei misiuni de realimentare aeriană. Sursă foto: US Air Force

Până în prezent Casa Albă a refuzat categoric să discute despre transferul de avioane de luptă către Ucraina, considerând că nu e momentul pentru acest sprijin militar.

În lumea liberă părerile sunt împărțite cu privire la transferul de avioane pentru Ucraina. Unele voci care cer acest lucru precizează că forțele armate ucrainene ar putea folosi aviația militară occidentală în operațiuni împotriva ocupantului rus, pentru sprijin la sol în eliberarea teritoriilor ocupate și lovirea țintelor ruse de la distanță, în funcție de armamentul aeronavelor.

De partea cealaltă sunt cei care consideră că în prezent Ucraina are nevoie mult mai mare de alte sisteme, precum cele de apărare antiaeriană, sisteme de artilerie și vehicule blindate. În contextul în care aviația militară a Rusiei, net superioară celei ucrainene, e ținută de mai bine de un an în șah datorită sistemelor ucrainene de la sol, avioanele occidentale nu ar trebui să fie o prioritate consideră aceștia.

Cert e că Ucraina vrea și cere insistent avioane de luptă. 

Forțele Aeriene Ucrainene au confirmat oficial săptămâna aceasta prezența a doi piloți militari în SUA. Informația vine în contextul zvonurilor cu privire la F-16 Fighting Falcon pentru Ucraina.

Americanii insistă că nu este vorba de un antrenament specific pentru avioanele F-16, ci e mai mult un program ce implică un schimb de experiență.

Trebuie însă să precizăm că procesul privind transferul de avioane occidentale către Ucraina e unul lung, care necesită pregătirea piloților, a infrastructurii și a personalului de la sol și e greu de crezut că se va putea finaliza în următorii doi ani,

CITEȘTE ȘI: De ce avioanele F-16 ar pune Ucraina într-o situație dificilă. Rusia apelează la o tactică nouă pentru a câștiga superioritatea aeriană

Dar când toată lumea vorbește de F-16 pentru Ucraina, se ridică întrebarea dacă F-16 e varianta ideală?

 

De ce Gripen s-ar plia mai bine pentru nevoile Ucrainei. Și o variantă surpriză

 

2. Gripen, do... (gripen-racheta-iris-t-saab_43392900.jpg)

Gripen, dotate cu rachete aer-aer IRIS-T. Sursă foto: Saab

F-16 Fighting Falcon e fără îndoială o poveste de succes, fiind probabil cel mai eficient produs al industriei de apărare aeronautice americane.

Pilotul Justin Bronk, membru al reputatului think tank britanic Royal United Services Institute (RUSI) și profesor Academia Regală a Forțelor Aeriene Norvegiene, citat într-un material al Defense News, explică însă de ce F-16 Fighting Falcon nu e varianta ideală pentru Ucraina în condiții de război.

El precizează că F-16 e un avion pretențios în ceea ce privește pistele curate. Iar în haosul războiului acest lucru e greu de crezut că se va întâmpla. „F-16 e un avion de luptă conceput pentru piste curate. Majoritatea pistelor ucrainene sunt accidentate”, precizează expertul care spune că acest lucru, coroborat cu condițiile de război, ar putea avea un efect major asupra mentenanței F-16. Și aici apare principala problemă: Ucrainenii vor trebui să fie pregătiți, în condiții de război, să asigure mentenanța complexă a acestor avioane.

Mai mult, echipamentul de sprijin de la sol al F-16 e voluminos și nu foarte mobil, iar acest lucru ar fi un dezavantaj în contextul în care un posibil transfer de F-16 pentru Ucraina ar deveni o țintă pentru Rusia.

Expertul crede că o opțiune mai bună pentru Ucraina ar fi Gripenul suedez deoarece echipamentele de întreținere și cele de logistică sunt mult mai mobile și ușor de gestionat decât la F-16, ele putând fi transportate de camioane în containere de 6 metri. 

O a doua variantă pe care Bronk o consideră mai viabilă decât F-16 pe lângă Gripen este F-18 produs de Boeing. Mai robust decât F-16, avionul F-18 e deservit de echipamente la sol suficient de compacte pentru nevoile Ucrainei în condiții de război.

3. F-18 ameri... (f_18_afganistan_42811000.jpg)

F-18 americane în timpul unei misiuni în Afganistan. Foto: US Army

Cu alte cuvinte trecerea la F-16 e dificilă pe timp de război, ea ar trebui să se facă în condiții de pace pentru ca în perioadă de război platforma să poată oferi eficiență maximă.

 

„Să înveți să pilotezi un F-16 nu e greu. E greu să înveți să-l folosești în luptă”

 

Bronk a mai adăugat că deși avionale occidentale sunt mai ușor de pilotat decât cele sovietice de tip MiG sau Suhoi, sistemele, tehnologia și integrarea și utilizarea armamentului sunt mult mai complicate.

Acest lucru e semnalat și de John Venable, fost pilot de F-16.

Antrenarea piloților ucraineni – în special a piloților cu experiență – pe avioanele de luptă occidentale de generația a 4-a nu ar trebui să fie o sarcină foarte dificilă și în general durează între opt luni și un an. Dar partea dificilă vine abia apoi.

„Să înveți să pilotezi un avion F-16 nu e o misiune dificilă pentru un pilot. E cu adevărat greu să înveți să folosești la maximum capacitatea de luptă pe care ți-o oferă F-16”, consideră acesta.

CITEȘTE ȘI: Compania SAAB, dezamăgită că de aproape opt ani nu reuşeşte să vândă niciun avion JAS 39E/F Gripen


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Teroarea aeriană crește: În octombrie, rușii au lansat un număr record de bombe aeriene asupra Ucrainei
Germania dorește să fie mai puțin dependentă de Statele Unite pentru apărarea antiaeriană: Noile avioane de ,,spionaj'' Pegasus vor monitoriza mişcările armatei ruse
F-35 pentru Polonia: Șapte avioane produse, piloții se antrenează în Statele Unite. Când ajunge escadrila „Husarz” pe Flancul Estic?
Noapte de foc la granița României | Două valuri de atacuri rusești au ridicat de la sol avioane F-16 și Eurofighter. Piloții aveau undă verde să tragă
Informațiile DefenseRomania din aprilie, confirmate oficial: Încă 18 avioane F-16, pentru un euro. România a semnat azi contractul pentru încă o escadrilă
Rusia mizează pe Su-35, generația a 4++, folosit intens și în Ucraina livrând un nou lot. Numărul de Su-35 doborâte de ucraineni
Niciun F-16 Viper livrat. Un aliat al SUA cere despăgubiri din cauza întârzierilor F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-ului american
Un militar american cu zero experiență de pilotaj a controlat un elicopter Black Hawk
Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Războiul F-35 vs. Rafale, deghizat în "glume". De ce râd francezii de avioanele belgienilor și cum demontează Bruxellesul narațiunea Parisului
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
Avionul supersonic silențions X-59 al NASA, testat în zbor pentru prima dată
De ce Turcia chiar nu plânge după F-35: Din cele 44 de avioane Eurofighter, 20 vor fi „pe steroizi”, în versiunea Tranche 5
Zelenski a anunțat utilizarea în luptă a rachetelor Flamingo
Un singur lansator, 3 rachete: Rușii se laudă că pot lovi cu „rachetele invincibile” Iskander, Oreshnik și Burevestnik de pe aceeași platformă
Înlocuitorului "Himars-ului cu șenile", Europa lucrează la lansatorul de rachete THUNDART care lovește la 150 km
Rachete chinezești cu tehnologie americană? China, suspectată că și-a îmbunătățit rachetele PL-15 cu ajutorul informațiilor sustrase din SUA
Vânători de Shahed. SUA au reprofilat avioane de atac la sol A-10 Thunderbolt II pentru misiuni de combatere a dronelor
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
HIMARS hipersonic. SUA vor avea o rachetă hipersonică care să poate fi utilizată de sistemele HIMARS actuale
Sistemul rusesc de detecție a eșuat din nou: Minus trei radare și o navă de debarcare, după un atac ucrainean în Crimeea
SUA își mențin prezența în Marea Neagră: O dronă de recunoaștere RQ-4B a monitorizat activitățile militare rusești din zonă
Gripen, aproape de un moment istoric: "Contăm pe 150 de avioane" și primul ajunge anul viitor, spune Kievul; SAAB va produce 20-30 de unități pe an
Rusia vrea să-și etaleze forța și trimite în patrulare bombardiere Tu-95MS până în Marea Japoniei
"Inovații" rusești. Shahed-urile și bombele cu planare, construite cu componente chinezești
România bifează două escadrile complete de F-16 care execută misiuni de Poliție Aeriană. Cerul României, apărat de zeci de avioane NATO
Soluție pentru blindatele din linia întâi: Divizia 1 Cavalerie a US Army creează o zonă de detecție de 3,5 km a dronelor mici
Demonstrație de forță a SUA: Bombardierele B-1B au zburat spre Venezuela; Maduro amenință că va doborî avioanele americane cu sisteme MANPAD Igla-S
Companiile europene Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a concura cu Starlink
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev

Ştiri Recomandate

Israelul anunță că va rămâne în sudul Siriei și solicită crearea unei zone tampon
„Sunt puțin dezamăgit.” Trump crede că Zelenski încă nu a citit propunerea de pace a SUA. Președintele ucrainean este primit luni de aliaţii săi europeni
Cât de aproape este pacea în Ucraina? Adevărul despre „ultimii 10 metri” ai negocierilor
Fabrica de minciuni asistată de AI: Rețeaua rusă „Doppelgänger” inundă Franța cu sute de site-uri de știri false înaintea alegerilor cruciale din 2026
Criză istorică la nivelul industriei militare americane: SUA recunosc oficial că nu mai au capacitatea să construiască două avioane de generația a șasea simultan
Ucraina nu mai irosește rachete de milioane de dolari pe drone. Arma „low-cost” montată surprinzător pe avioanele F-16 (FOTO)
Tensiuni în Europa: Germania evaluează aderarea la programul rival de avioane de luptă GCAP, pe fondul blocajului cu Franța
„Momentul adevărului” pentru europeni: Șeful apărării din UE cere un plan de pace european, independent de cel propus de SUA
Sfârșitul unei ere de tensiuni? Turcia, la un pas de a renunța la sistemele rusești S-400 pentru a reveni în programul F-35
NATO realiniază flancul nordic: Danemarca, Suedia și Finlanda trec în responsabilitatea comandamentului din Statele Unite
Ce înseamnă să fii considerat încă aliat cheie al SUA pe Flancul Estic al NATO: Polonia a reușit să obțină o flotă de 250 de blindate Stryker la prețul simbolic de un dolar
"Resturi" de drone ucrainene au lovit din nou uriașa rafinărie din Riazan. Moscova minimizează pagubele
Șeful Armatei Ucrainei: Rușii sunt superiori la artilerie, dar 60% din lovituri sunt realizate de drone; acolo suntem la paritate
Putin oferă Indiei acces nelimitat la petrolul rusesc; Modi spune că India nu este neutră, ci se află de partea păcii
NATO reacționează în Polonia: Avioane poloneze și elicoptere cehe Mi-171 au decolat, ca răspuns la valul de rachete și drone rusești care a lovit Ucraina
"Sarcofagul" de la Cernobîl nu mai este sigur, anunță ONU. Se impun reparații mai serioase după atacul rusesc din februarie 2025
Una dintre cele mai puternice armate limitează utilizarea Android și pariază pe iPhone-uri
Rachetele Oreshnik din Belarus fac din baza de la Deveselu o țintă principală. Cum va răspunde NATO la amplasarea de rachete rusești la câteva sute de km de capitale europene
Negocierile SUA–Ucraina avansează lent. Witkoff & Co vor să-i convingă pe ucraineni că e cel mai bun Plan de Pace, în timp ce Putin amenință cu scenariul Novorossiya
Rusia a efectuat un nou atac masiv asupra Ucrainei cu rachete Kinjal, Iskander-M, rachete de croazieră și drone
Marea Britanie și Norvegia vor opera împreună o flotilă de fregate
Unitatea de elită a României: JLTV au turele automatizate iar blindatele Polaris au fost parașutate cu succes. Forțele speciale excelează ca dotări și pregătire
Suedia va opri asistența pentru dezvoltare acordată unor țări și va dona Ucrainei banii. În schimb, Danemarca reduce din contribuție
Combinația letală, rachete Meteor și F-35, tot mai aproape de realitate, iar România ar putea fi unul dintre beneficiari. Teste la sol, trecute cu brio, urmează zborul
O bază de submarine nucleare franceze, survolată de drone. Militarii au deschis focul
Consultări militare România - SUA. Discuții tehnice privind modernizarea armatei și programele de achiziții
Sursă foto: US Army Facebook
EXCLUSIV
Ultimatum de la Washington: Statele Unite impun termenul limită 2027 pentru ca Europa să preia conducerea apărării NATO
Bundestagul aprobă reforma Armatei: Începând cu 2026, tinerii vor fi întrebați cu privire la disponibilitatea lor de a se înrola
F-16 primesc "vedere" de F-35: Sistemul de țintire Sniper NTP partajează informații între avioane de a cincea și a patra generație
„Cimitirul” de fier vechi al Rusiei: De ce noile autorități siriene refuza să utilizeze tancurile „inutile” furnizate de ruşi
Noua strategie de securitate a SUA avertizează asupra „declinului civilizațional” al Europei și pune sub semnul întrebării viitorul NATO
România şi Ungaria, acord pentru creșterea capacității de transport a liniilor electrice
pixel