De ce nu mai poate fi salvat submarinul Delfinul. Bateriile sunt ultima problemă pe care o are singurul submarin al României
Ministrul Vasile Dîncu a anunțat recent că România a trimis o scrisoare de intenție către Franța pentru a achiziționa submarine din clasa Scorpene, fiind făcut astfel un prim pas către acest program de înzestrare. România are un singur submarin, e vorba de celebrul Delfinul, care se află la cheu din 1996, când s-au epuizat acumulatorii motorului.
Submarinul Delfinul, sursă foto: Blogul AAG_th, cont Twitter, imagine preluată Navy.ro
La mijlocul anilor 1990 s-a luat în calcul schimbarea bateriei și achiziționarea unei baterii din India, la vremea respectivă bateria costând undeva la 6 milioane de dolari.
În prezent înlocuirea lor este estimată la 20 de milioane de dolari, dar sistemele Delfinului sunt depășite azi din punct de vedere tehnologic.
Însă problemele Delfinului sunt mult mai mari decât înlocuirea bateriei.
În cadrul emisiunii „Obiectiv EuroAtlantic” de la DefenseRomania, Eugen Niculae, fost comandor, marinar și reprezentant al industriei de apărare, în prezent Marketing & Business Development Director la compania românească INTERACTIVE Systems, a analizat intenția MApN de a achiziționa submarine și a făcut câteva referiri interesante și la submarinul Delfinul.
Acesta consideră că Delfinul nu mai poate fi salvat și explică cu în anii 1990 soarta submarinului putea fi cu totul alta, dar nu s-a mai considerat că e o resursă viabilă.
În prezent sistemele sovietice sunt total depășite iar modernizarea completă ar fi extrem de costisitoare.
„Submarinul Delfinul nu mai poate fi salvat. În 1999 a existat o Comisie la nivelul Statului Major care analiza obiectivele de parteneriat pentru pace și aderare la NATO. Din comisia respectivă făceam parte împreună cu mulți ofițeri din toate categoriile de forță. Eram întrebați fiecare în parte dacă despre diferite obiective și renunțarea la altele. Încă de atunci unul din obiectivele care nu se dorea a mai fi susținut în stare de operativitate era și submarinul Delfinul. La ședință ni se spunea că trebuie scos din serviciu submarinul, eu vorbeam cu domnul Traian Atanasiu, care la vremea respectivă era comandantul Forțelor Navale, și puneam Delfinul înapoi pe listă. A doua zi dispărea din nou. O istorie ciudată”, își amintește Eugen Niculae.
„Nu doar bateriile reprezintă problema. E vorba și de tehnica de sorginte sovietică de la bord”, precizează Eugen Niculae care a amintit de exerciții de succes înainte de 1996 în care diferite fregate și avioane specializate în detectarea submarinelor nu îl detectau în perioada respectivă, datorită învelișului special de cauciuc pe care Delfinul îl are.
Aceste lucruri s-au schimbat însă radical, sistemele Delfinului fiind depășite.
„Nu era rentabil să investim în Delfinul. Pentru a fi operaționalizat în condițiile interoperabilității din zilele noastre ar fi trebuit schimbate sistemele și întreaga aparatură de comunicații de la bord. Sunt sisteme vechi, și nu doar că sunt vechi, dar au alte moduri de lucru, sunt alte tipuri de critoare, ar fi trebuit adăugate sisteme de identificare amic - inamic la standarde NATO etc. O întreagă poveste de modernizare care ar fi costat foarte mult și ar fi fost singurul submarin din clasa lui din dotare”, a completat Eugen Niculae, la DefenseRomania.
Povestea Delfinului, singurul submarin al României
Delfinul, singurul submarin al României, aflat la cheu din 1996
Submarinul delfinul a costat 40 de milioane de dolari și a fost construit în URSS. El a fost predat României în 1985 și adus în mare secret în țară. Delfinul face parte din clasa Kilo și a fost la vremea lui printre cele mai moderne prezente în Marea Neagră.
Delfinul are 72,9 metri lungime, 10 lățime. Viteza de croazieră la suprafață este de 8-12 noduri, iar în imersiune 20 de noduri (aproximativ 40 de km pe oră). Dispune de un complex automatizat de lansare torpile calibru 533,4, compus din șase tuburi aflate în prova. Submarinul poate lansa 18 torpile în 6,4 minute și mai poate lua la bord 24 de mine speciale. Delfinul mai deține un sistem de lansare a țintelor false și un complex de rachete antiaeriene.
La bordul „Delfinului” echipajul poate sta 45 de zile. Limitarea este calculată în funcție de proviziile de alimente. „Delfinul” a avut până în 1996 misiuni în aproape fiecare lună, ieșind în larg pentru câte 15 zile efectuând misiuni de cercetare, patrulare, recunoaștere sau exerciții. În urma unor astfel de exerciții, în comun cu avioane și fregate specializate în descoperirea submarinelor, acestea nu au putut depista “Delfinul” aflat în imersiune.
Din 1996 Delfinul stă la cheu deoarece acumulatorii motorului sunt epuizați iar înlocuirea lor costă în jur 20 de milioane dolari.
Delfinul, in 1999 putea fi modernizat și putea avea înlocuite bateriile dar, mentenanța (sovietică), nu mai putea fi făcută. Acesta nu va mai putea fi pus pe linia de plutire si operaționalizat. Are tehnologie veche, de tip rusesc iar modernizarea cu schimbarea majora a echipamentelor ar fi foarte costisitoare.
CITEȘTE ȘI: Rusia demonstrează că de la proiecte și machete de portavioane până la construcția navelor e un drum lung
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News