De ce sunt șanse mici ca singurul portavion rus să mai iasă vreodată pe mare. Deja echipajul de pe Amiral Kuznețov a fost trimis să moară în războiul din Ucraina
Într-un articol publicat pe 22.09.2024, revista Forbes a semnalat faptul că Amiral Kuznețov, singurul portavion al Forțelor Navale ale Federației Ruse, nu a mai fost dislocat de opt ani și este din ce în ce mai puțin probabil să mai fie operaționalizat vreodată.
Portavionul rus Amiral Kuznețov, operând în perioada URSS. Photo source: United States Department of Defense via Wikipedia
Acest lucru explică de ce, în ultimele luni, Kremlinul i-a realocat armatei pe marinarii vechii nave și i-a trimis să lupte în Ucraina.
Măsura adoptată de oficialii de la Moscova subliniază criza de personal din cadrul armatei ruse, pe măsură de războiul din Ucraina se apropie de cea de-a 31-a lună și, de asemenea, arată starea deplorabilă a celor mai mari nave de război ale Marinei ruse, dintre care majoritatea sunt rămășițe ale Războiului Rece.
Echipajul de pe singurul portavion rus e trimis să moară în războiul declanșat împotriva Ucrainei
Portavionul rus Amiral Kuznețov, singura navă de acest tip pe care Federația Rusă o deține. Sursă foto: United Shipbuilding Corporation (USC).
Potrivit publicației, analistul open-source Moklasen a vorbit pentru prima dată despre realocarea unora dintre membrii echipajului de aproximativ 1.500 de persoane de pe nava de 58.000 de tone. Marinarii au format un așa-zis batalion mecanizat, denumit “fregata”, în cadrul Armatei 1 Tancuri. Moklasen a ajuns la această concluzie după ce a căutat pe rețelele de socializare ruse pentru a descoperi indicii.
Batalionul “fregata” a luptat în jurul Harkovului, în nordul Ucrainei, înainte de a se muta pe direcția Pokrovsk în est. Moklasen presupune că cel puțin un fost membru al echipajului portavionului, Oleg Sosedov, a dispărut în timpul unui atac al rușilor la Harkov, pe 23 iulie.
Faptul că rușii atrag militari de pe portavionul Kuznețov (Kuznetsov) să lupte în Ucraina nu este deloc surprinzător. Kremlinul este nevoit să ia măsuri extreme pentru a mobiliza cele 30.000 de trupe proaspete de care are nevoie în fiecare lună doar pentru a înlocuipierderile de pe câmpul de luptă (morți, răniți și capturați).
Alternativa la dezactivarea echipajelor navelor vechi ar însemna realizarea unui proiect la nivel național, care ar fi riscant din punct de vedere politic pentru regimul președintelui rus, Vladimir Putin.
Și, în plus, slăbitul portavion Kuznețov nu este pe cale să se întoarcă pe mare. Nava, în vârstă de 39 de ani, trebuia să părăsească portul Murmansk în primăvara acestui an, pentru prima dată în ultimii opt ani. Deocamdată însă, portavionul rămâne ancorat în șantierul din nordul Rusiei.
De la lansarea în anul 1985 și punerea în funcțiune în marina sovietică șase ani mai târziu, portavionul Amiral Kuznețov a efectuat numai șapte marșuri de lungă durată.
Ultimul dintre acestea a avut loc în largul coastelor Siriei, în anul 2016. Aripa de aviație de la bordul navei a pierdut atunci două din cele 24 de avioane, ca urmare a unor accidente produse în numai trei săptămâni.
Amiral Kuznețov, un portavion „blestemat”. Lunga listă a incidentelor
Incendiu pe portavionul rus Amiral Kuznețov
Acestea au fost doar primele dintr-o serie lungă de incidente recente. Astfel, doi ani mai târziu, portavionul Amiral Kuznețov a suferit daune grave când docul uscat PD-50 s-a scufundat în timp ce nava se afla la bordul acestuia pentru reparații. Apoi, în decembrie 2019, pe portavion a izbucnit un incendiu.
Conducerea Forțelor Navale ale Federației Ruse a luat în calcul atunci scoaterea din funcțiune a navei avariate. În mod incredibil însă, Kremlinul a optat pentru repararea și modernizarea portavionului. Planul de la acea vreme avea în vedere revenirea navei pe mare în anul 2022. Dar, un alt incendiu a izbucnit la bordul portavionului Kuznețov chiar în luna decembrie 2022. Aproape doi ani mai târziu, portavionul este în continuare blocat în port.
Orice altă flotă, probabil că, ar fi optat pentru reducerea pierderilor prin dezafectarea blatului ars și construirea unui nou portavion, care să-l înlocuiască. Însă, se pare că industria rusă nu este capabilă să construiască un înlocuitor direct pentru Kuznețov sau orice altă navă de luptă mare, motiv pentru care atât de multe dintre navele vechi ale flotei ruse sunt foste nave sovietice, cu zeci de ani de uzură.
De ce sunt șanse aproape nule ca portavionul Amiral Kuznețov să mai iasă vreodată pe mare? Principala problemă sunt motoarele iar rușii erau dependenți de ... ucraineni
Un Su-33, decolând de pe portavionul Amiral Kuznețov, sursă foto: Ministerul Apărării de la Moscova
“Principala problemă a portavionului sunt motoarele”, a declarat Pavel Luzin, expert militar la Universitatea Perm din Rusia. Fabricile ucrainene au construit majoritatea marilor motoare ale navelor sovietice. Este inutil de precizat faptul că ucrainenii nu mai exportă aceste motoare, iar rușii se străduiesc să pună bazele producției locale de echipamente similare.
Autorul articolului din revista Forbes a concluzionat că portavionul Amiral Kuznețov, lipsit acum și de echipaj, este foarte probabil să devină un rezident permanent al țărmurilor din Murmansk.
În același timp, marinarii săi se pare că mor în Ucraina, victime ale aceluiași război de agresiune care l-a lipsit pe Kuznețov de mașinile grele de care ar avea nevoie pentru a continua să navigheze.
CITEȘTE ȘI: De ce visul Rusiei de a deține portavioane s-a terminat mereu cu dezastre. Amiral Kuznețov ruginește, dar rușii visau la 15 nave, mult peste SUA
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News